hvor mye olje?
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 jun 2012, 22:50
- Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
- Sted: Tigerstaden
hvor mye olje?
Hei, sitter å funderer på en sak.
har skiftet olje og filter på min 1984 vf750c 2 ganger, har da fylt på like mye som jeg har tappet ut ca 2,7l (sykkelen har stått i ca 3 år).
Det jeg lurer på er når den står loddrett og er varm, skal motoren skal gå på tommgang eller være avslått når jeg kikker i peileglasset for motoroljen?
(Er for lite når den går og for mye når den er avslått)
bruker foresten Mobil1 olje 5w-50 mener jeg og huske...
har skiftet olje og filter på min 1984 vf750c 2 ganger, har da fylt på like mye som jeg har tappet ut ca 2,7l (sykkelen har stått i ca 3 år).
Det jeg lurer på er når den står loddrett og er varm, skal motoren skal gå på tommgang eller være avslått når jeg kikker i peileglasset for motoroljen?
(Er for lite når den går og for mye når den er avslått)
bruker foresten Mobil1 olje 5w-50 mener jeg og huske...
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: hvor mye olje?
ikke over max merket, når motoren er varm, slått av, og loddrett.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 jun 2012, 22:50
- Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
- Sted: Tigerstaden
Re: hvor mye olje?
finner ikke ut av hvor mye olje som skal på motoren. søkt på google osv. eneste MEST pålitlige kilde er wikipedia der står det: Oil capacity 3.7 qts.Hvis det er quart (US) er det 3,5L. Stemmer dette?
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: hvor mye olje?
Er det ikkje peileglass ?
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 jun 2012, 22:50
- Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
- Sted: Tigerstaden
Re: hvor mye olje?
jo, det er peileglass.Tysnes skrev:Er det ikkje peileglass ?
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Re: hvor mye olje?
Mangler du håndbok, kan du laste den ned her.. http://www.blitzdownloads.com/search/25 ... nload.html
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: hvor mye olje?
ofte er det min-max merke eller en prikk midt på glasset som indikerer max merke.eivind88 skrev:jo, det er peileglass.Tysnes skrev:Er det ikkje peileglass ?
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 jun 2012, 22:50
- Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
- Sted: Tigerstaden
Re: hvor mye olje?
Tappet ut litt olje nå etter en liten tur. Sånn at oljenivået er midten av de to strekene på peileglasset, da kom det av og til en raslelyd. Oljelampa lyste ikke, men hørtes ut som registerkjede ikke fikk nok olje. Fylte til max merket-fortsatt ulyd. Fylte på alt det jeg i utgangspunktet tappet ut- ulyd borte.Tysnes skrev:ofte er det min-max merke eller en prikk midt på glasset som indikerer max merke.eivind88 skrev:jo, det er peileglass.Tysnes skrev:Er det ikkje peileglass ?
Er du sikker på at motoren skal være av for å se oljenivået? Hørt om noen sykkler som skal stå på sidestøtta med motoren av for å se nivået, ble veldig usikker nå...
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7004
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: hvor mye olje?
Jada, motoren skal være av og sykkelen skal stå loddrett, på midtstøtta hvis den har det.
Kamkjeden(e) får uansett mer enn nok olje, de smøres av oljen som renner ned fra toppen.
Oljenivået midt på glasset eller mellom maks og min. Kan ikke bli galt
Kamkjeden(e) får uansett mer enn nok olje, de smøres av oljen som renner ned fra toppen.
Oljenivået midt på glasset eller mellom maks og min. Kan ikke bli galt
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: hvor mye olje?
er raslelyden kun når motoren går lavt på tomgang, når den er kald og lite choke f.eks. Da kan det være att forgasserene bør synkroseres.eivind88 skrev:Tappet ut litt olje nå etter en liten tur. Sånn at oljenivået er midten av de to strekene på peileglasset, da kom det av og til en raslelyd. Oljelampa lyste ikke, men hørtes ut som registerkjede ikke fikk nok olje. Fylte til max merket-fortsatt ulyd. Fylte på alt det jeg i utgangspunktet tappet ut- ulyd borte.Tysnes skrev:ofte er det min-max merke eller en prikk midt på glasset som indikerer max merke.eivind88 skrev:jo, det er peileglass.Tysnes skrev:Er det ikkje peileglass ?
Er du sikker på at motoren skal være av for å se oljenivået? Hørt om noen sykkler som skal stå på sidestøtta med motoren av for å se nivået, ble veldig usikker nå...
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 jun 2012, 22:50
- Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
- Sted: Tigerstaden
Re: hvor mye olje?
Raslelyden kom plutselig etter litt kjøring. er det feil olje kanskje? (Mobil1 racing fyllsyntetisk 4-t 15w-50)
Men i hovedsak. Hvis jeg vet akkuratt hvor mye olje som skal på, kan jeg fylle på så mye som det skal være og se i peileglasset og gå utifra det.
Stemmer det va med 3,5l?
Men i hovedsak. Hvis jeg vet akkuratt hvor mye olje som skal på, kan jeg fylle på så mye som det skal være og se i peileglasset og gå utifra det.
Stemmer det va med 3,5l?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: hvor mye olje?
Bruk nivåglasset !!!
Du vet jo ikke om all gammel olje er ute av motoren.
Fyll opp ,start motoren, svive noen sekunder, stoppe den ,vente 2 minutter,sjekk nivå.
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 jun 2012, 22:50
- Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
- Sted: Tigerstaden
Re: hvor mye olje?
Har fått brekeftet etter noen mail og tlf til div. verksteder at det er 2.9l MED filter ved et normalt oljeskift på en sykkel som er i bruk.ejs skrev:
Bruk nivåglasset !!!
Du vet jo ikke om all gammel olje er ute av motoren.
Fyll opp ,start motoren, svive noen sekunder, stoppe den ,vente 2 minutter,sjekk nivå.
Skal prøve syntetisk olje igjen og ikke fullsyntetisk, tror fullsyntetisk er for tynn.. Så da stemmer det når jeg har tappet ut 2,7l og fylt på 2,7l olje.
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: hvor mye olje?
Hvis du har lyst til å beholde kamakslene lengst mulig, bør du bruke Motul 300V Competition på VF750.
Stor svakhet med kamaksler på de årgangene, hvis du bruker feil olje.
En annen svakhet er dårlige kamkjedestrammere. Hvis lyden er mest merkbar når du slipper gassen, og turtallet er på vei ned, er det ett tegn på at strammerne er modne for skifte.
Og ikke la sykkelen gå på tomgang på kald motor. Den trenger minst 1500 rpm for å pumpe nok olje opp til kammene.
En 15/50 olje er ikke for tynn, den er faktisk ganske tykk.
Hilsen en som har jobba med Honda (og VF) i 14 år...
Stor svakhet med kamaksler på de årgangene, hvis du bruker feil olje.
En annen svakhet er dårlige kamkjedestrammere. Hvis lyden er mest merkbar når du slipper gassen, og turtallet er på vei ned, er det ett tegn på at strammerne er modne for skifte.
Og ikke la sykkelen gå på tomgang på kald motor. Den trenger minst 1500 rpm for å pumpe nok olje opp til kammene.
En 15/50 olje er ikke for tynn, den er faktisk ganske tykk.
Hilsen en som har jobba med Honda (og VF) i 14 år...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: hvor mye olje?
Fullsyntetisk eller ikke har lite å si - den oljen du har er sannsynligvis for bil, tilsatt diverse som skal gjøre den glattest mulig. (Diverse API klassifiseringer som ikke er egnet for MC med våt clutch).
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil -> Les om JASO MA2 klassifiseringen. Står ikke det på etiketten på oljen du har kjøpt, bør du kjøpe en som har denne klassifiseringen istedenfor.
For MC skal oljen ikke bare smøre, den skal gi friksjon i clutchen og ikke degraderes pga slitasjen i clutchen - det er nettopp det som JASO MA2 klassifiseringen gir en garanti for.
Så 4 takts olje med JASO MA2 på etiketten og viskositeten som er angitt i brukermanualen (mange MC'er bruker 10w-40)
Peileglass som man ser på et par min etter at motoren har gått litt og mellom max og min merket - eneste sikre metode fordi variabel mengde kan være i filter og motoren kan bruke noe olje over tid (ellers hadde din metode med å fylle på akkurat det du tar ut vært grei). Overfylling kan være like alvorlig som underfylling på vissse MC. Peiles når MC er loddrett på flatt underlag - senterstøtte til god hjelp da. Når motoren går vil oljen være i sirkulasjon og borte fra peileglasset.
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil -> Les om JASO MA2 klassifiseringen. Står ikke det på etiketten på oljen du har kjøpt, bør du kjøpe en som har denne klassifiseringen istedenfor.
For MC skal oljen ikke bare smøre, den skal gi friksjon i clutchen og ikke degraderes pga slitasjen i clutchen - det er nettopp det som JASO MA2 klassifiseringen gir en garanti for.
Så 4 takts olje med JASO MA2 på etiketten og viskositeten som er angitt i brukermanualen (mange MC'er bruker 10w-40)
Peileglass som man ser på et par min etter at motoren har gått litt og mellom max og min merket - eneste sikre metode fordi variabel mengde kan være i filter og motoren kan bruke noe olje over tid (ellers hadde din metode med å fylle på akkurat det du tar ut vært grei). Overfylling kan være like alvorlig som underfylling på vissse MC. Peiles når MC er loddrett på flatt underlag - senterstøtte til god hjelp da. Når motoren går vil oljen være i sirkulasjon og borte fra peileglasset.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#