Fullsyntetisk eller ikke har lite å si - den oljen du har er sannsynligvis for bil, tilsatt diverse som skal gjøre den glattest mulig. (Diverse API klassifiseringer som ikke er egnet for MC med våt clutch).
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil -> Les om
JASO MA2 klassifiseringen. Står ikke det på etiketten på oljen du har kjøpt, bør du kjøpe en som har denne klassifiseringen istedenfor.
For MC skal oljen ikke bare smøre, den skal gi friksjon i clutchen og ikke degraderes pga slitasjen i clutchen - det er nettopp det som JASO MA2 klassifiseringen gir en garanti for.
Så 4 takts olje med JASO MA2 på etiketten og viskositeten som er angitt i brukermanualen (mange MC'er bruker 10w-40)
Peileglass som man ser på et par min etter at motoren har gått litt og mellom max og min merket - eneste sikre metode fordi variabel mengde kan være i filter og motoren kan bruke noe olje over tid (ellers hadde din metode med å fylle på akkurat det du tar ut vært grei). Overfylling kan være like alvorlig som underfylling på vissse MC. Peiles når MC er loddrett på flatt underlag - senterstøtte til god hjelp da. Når motoren går vil oljen være i sirkulasjon og borte fra peileglasset.