hvor mye olje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
eivind88
Innlegg: 17
Registrert: 19 jun 2012, 22:50
Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
Sted: Tigerstaden

hvor mye olje?

Legg inn av eivind88 »

Hei, sitter å funderer på en sak.
har skiftet olje og filter på min 1984 vf750c 2 ganger, har da fylt på like mye som jeg har tappet ut ca 2,7l (sykkelen har stått i ca 3 år).
Det jeg lurer på er når den står loddrett og er varm, skal motoren skal gå på tommgang eller være avslått når jeg kikker i peileglasset for motoroljen?
(Er for lite når den går og for mye når den er avslått) :scratch
bruker foresten Mobil1 olje 5w-50 mener jeg og huske...

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: hvor mye olje?

Legg inn av Tysnes »

ikke over max merket, når motoren er varm, slått av, og loddrett.

eivind88
Innlegg: 17
Registrert: 19 jun 2012, 22:50
Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
Sted: Tigerstaden

Re: hvor mye olje?

Legg inn av eivind88 »

finner ikke ut av hvor mye olje som skal på motoren. søkt på google osv. eneste MEST pålitlige kilde er wikipedia der står det: Oil capacity 3.7 qts.Hvis det er quart (US) er det 3,5L. Stemmer dette?

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: hvor mye olje?

Legg inn av Tysnes »

Er det ikkje peileglass ?

eivind88
Innlegg: 17
Registrert: 19 jun 2012, 22:50
Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
Sted: Tigerstaden

Re: hvor mye olje?

Legg inn av eivind88 »

Tysnes skrev:Er det ikkje peileglass ?
jo, det er peileglass.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: hvor mye olje?

Legg inn av rogg »

Mangler du håndbok, kan du laste den ned her.. http://www.blitzdownloads.com/search/25 ... nload.html
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: hvor mye olje?

Legg inn av Tysnes »

eivind88 skrev:
Tysnes skrev:Er det ikkje peileglass ?
jo, det er peileglass.
ofte er det min-max merke eller en prikk midt på glasset som indikerer max merke.

eivind88
Innlegg: 17
Registrert: 19 jun 2012, 22:50
Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
Sted: Tigerstaden

Re: hvor mye olje?

Legg inn av eivind88 »

Tysnes skrev:
eivind88 skrev:
Tysnes skrev:Er det ikkje peileglass ?
jo, det er peileglass.
ofte er det min-max merke eller en prikk midt på glasset som indikerer max merke.
Tappet ut litt olje nå etter en liten tur. Sånn at oljenivået er midten av de to strekene på peileglasset, da kom det av og til en raslelyd. Oljelampa lyste ikke, men hørtes ut som registerkjede ikke fikk nok olje. Fylte til max merket-fortsatt ulyd. Fylte på alt det jeg i utgangspunktet tappet ut- ulyd borte.
Er du sikker på at motoren skal være av for å se oljenivået? Hørt om noen sykkler som skal stå på sidestøtta med motoren av for å se nivået, ble veldig usikker nå... :scratch

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: hvor mye olje?

Legg inn av Jompa »

Jada, motoren skal være av og sykkelen skal stå loddrett, på midtstøtta hvis den har det.
Kamkjeden(e) får uansett mer enn nok olje, de smøres av oljen som renner ned fra toppen.
Oljenivået midt på glasset eller mellom maks og min. Kan ikke bli galt :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: hvor mye olje?

Legg inn av Tysnes »

eivind88 skrev:
Tysnes skrev:
eivind88 skrev:
Tysnes skrev:Er det ikkje peileglass ?
jo, det er peileglass.
ofte er det min-max merke eller en prikk midt på glasset som indikerer max merke.
Tappet ut litt olje nå etter en liten tur. Sånn at oljenivået er midten av de to strekene på peileglasset, da kom det av og til en raslelyd. Oljelampa lyste ikke, men hørtes ut som registerkjede ikke fikk nok olje. Fylte til max merket-fortsatt ulyd. Fylte på alt det jeg i utgangspunktet tappet ut- ulyd borte.
Er du sikker på at motoren skal være av for å se oljenivået? Hørt om noen sykkler som skal stå på sidestøtta med motoren av for å se nivået, ble veldig usikker nå... :scratch
er raslelyden kun når motoren går lavt på tomgang, når den er kald og lite choke f.eks. Da kan det være att forgasserene bør synkroseres.

eivind88
Innlegg: 17
Registrert: 19 jun 2012, 22:50
Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
Sted: Tigerstaden

Re: hvor mye olje?

Legg inn av eivind88 »

Raslelyden kom plutselig etter litt kjøring. er det feil olje kanskje? (Mobil1 racing fyllsyntetisk 4-t 15w-50)
Men i hovedsak. Hvis jeg vet akkuratt hvor mye olje som skal på, kan jeg fylle på så mye som det skal være og se i peileglasset og gå utifra det.
Stemmer det va med 3,5l?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: hvor mye olje?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Bruk nivåglasset !!!
Du vet jo ikke om all gammel olje er ute av motoren.

Fyll opp ,start motoren, svive noen sekunder, stoppe den ,vente 2 minutter,sjekk nivå.

:prop: :prop: :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

eivind88
Innlegg: 17
Registrert: 19 jun 2012, 22:50
Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
Sted: Tigerstaden

Re: hvor mye olje?

Legg inn av eivind88 »

ejs skrev::thumleft

Bruk nivåglasset !!!
Du vet jo ikke om all gammel olje er ute av motoren.

Fyll opp ,start motoren, svive noen sekunder, stoppe den ,vente 2 minutter,sjekk nivå.

:prop: :prop: :prop:
Har fått brekeftet etter noen mail og tlf til div. verksteder at det er 2.9l MED filter ved et normalt oljeskift på en sykkel som er i bruk.
Skal prøve syntetisk olje igjen og ikke fullsyntetisk, tror fullsyntetisk er for tynn.. Så da stemmer det når jeg har tappet ut 2,7l og fylt på 2,7l olje.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: hvor mye olje?

Legg inn av Kjellrf »

Hvis du har lyst til å beholde kamakslene lengst mulig, bør du bruke Motul 300V Competition på VF750.
Stor svakhet med kamaksler på de årgangene, hvis du bruker feil olje.
En annen svakhet er dårlige kamkjedestrammere. Hvis lyden er mest merkbar når du slipper gassen, og turtallet er på vei ned, er det ett tegn på at strammerne er modne for skifte.

Og ikke la sykkelen gå på tomgang på kald motor. Den trenger minst 1500 rpm for å pumpe nok olje opp til kammene.

En 15/50 olje er ikke for tynn, den er faktisk ganske tykk.

Hilsen en som har jobba med Honda (og VF) i 14 år...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: hvor mye olje?

Legg inn av RuneMC »

Fullsyntetisk eller ikke har lite å si - den oljen du har er sannsynligvis for bil, tilsatt diverse som skal gjøre den glattest mulig. (Diverse API klassifiseringer som ikke er egnet for MC med våt clutch).
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil -> Les om JASO MA2 klassifiseringen. Står ikke det på etiketten på oljen du har kjøpt, bør du kjøpe en som har denne klassifiseringen istedenfor.

For MC skal oljen ikke bare smøre, den skal gi friksjon i clutchen og ikke degraderes pga slitasjen i clutchen - det er nettopp det som JASO MA2 klassifiseringen gir en garanti for.
Så 4 takts olje med JASO MA2 på etiketten og viskositeten som er angitt i brukermanualen (mange MC'er bruker 10w-40)

Peileglass som man ser på et par min etter at motoren har gått litt og mellom max og min merket - eneste sikre metode fordi variabel mengde kan være i filter og motoren kan bruke noe olje over tid (ellers hadde din metode med å fylle på akkurat det du tar ut vært grei). Overfylling kan være like alvorlig som underfylling på vissse MC. Peiles når MC er loddrett på flatt underlag - senterstøtte til god hjelp da. Når motoren går vil oljen være i sirkulasjon og borte fra peileglasset.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar