hvor mye olje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: hvor mye olje?

Legg inn av ejs »

RuneMC skrev:Fullsyntetisk eller ikke har lite å si - den oljen du har er sannsynligvis for bil, tilsatt diverse som skal gjøre den glattest mulig. (Diverse API klassifiseringer som ikke er egnet for MC med våt clutch).
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil -> Les om JASO MA2 klassifiseringen. Står ikke det på etiketten på oljen du har kjøpt, bør du kjøpe en som har denne klassifiseringen istedenfor.

For MC skal oljen ikke bare smøre, den skal gi friksjon i clutchen og ikke degraderes pga slitasjen i clutchen - det er nettopp det som JASO MA2 klassifiseringen gir en garanti for.
Så 4 takts olje med JASO MA2 på etiketten og viskositeten som er angitt i brukermanualen (mange MC'er bruker 10w-40)

Peileglass som man ser på et par min etter at motoren har gått litt og mellom max og min merket - eneste sikre metode fordi variabel mengde kan være i filter og motoren kan bruke noe olje over tid (ellers hadde din metode med å fylle på akkurat det du tar ut vært grei). Overfylling kan være like alvorlig som underfylling på vissse MC. Peiles når MC er loddrett på flatt underlag - senterstøtte til god hjelp da. Når motoren går vil oljen være i sirkulasjon og borte fra peileglasset.
:thumleft :thumleft :[ :mk
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: hvor mye olje?

Legg inn av Kjellrf »

Problemet med Honda's første generasjon V4 er meget høyt trykk mellom vippearm og kamaksler. 2 x stive dobble ventilfjærer inn på en knast på kammen.
Og lang vei fra oljepumpe til kammer. Og at oljepumpa leverer lite olje på tomgang.Skal man ha en olje som fungerer, må man ha en olje med stor nok andel sink, eller som har svært sterk oljefilm.
I dagens oljer blir sink tatt bort, fordi den påvirker katalysatorer negativt.

Derfor står man igjen med oljer som Motul 300V, som har meget sterk oljefilm. En mineralolje tåler 6-700 kg/cm2 før filmen brytes, 300V tåler 22 tonn (gjett hvor positivt det er i en motor med høyt fjærtrykk på kammen). Det er en himla stor forskjell, som gjør den særdeles godt egnet på sykler med denslags problemer. Jeg har solgt såpass mange sett kamaksler til VF'ene, at jeg merket kjempeforskjellen på hva slags olje man brukte. Og derfor er jeg fortsatt skeptisk til Castrol GPS (selv om den nok er bedre nå enn dengang)...

Det finns sikkert andre oljer som kan fungere, bla veit jeg at Pennzoil kan fungere ok. Og Spectro med Honda's molybdentilsetning. Men jeg anbefaler den oljen jeg jeg har desidert best kjennskap til. Jeg levde tross alt av å selge deler til disse syklene på 80 og 90-tallet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

fotan
Innlegg: 22
Registrert: 27 sep 2012, 01:09
Motorsykkelen din: honda vf 750

Re: hvor mye olje?

Legg inn av fotan »

Hvor får jeg kjøpt denne Motul 300V Competition hen da ? Har letet på nett, og tatt flere telefoner..

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: hvor mye olje?

Legg inn av TheHaughom »

Bikerstreet fører i alle fall Motul...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: hvor mye olje?

Legg inn av mekkern »

Motorport.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: hvor mye olje?

Legg inn av KrankenWagen »


pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: hvor mye olje?

Legg inn av pelsen »

Kjellrf skrev: En mineralolje tåler 6-700 kg/cm2 før filmen brytes, 300V tåler 22 tonn
Her blander du enheter, 6-700 kg/cm2 kan ikke sammenlignes mot 22 tonn, det første er et tall for flatetrykk/strekk det andre er er et tall for vekt.

fotan
Innlegg: 22
Registrert: 27 sep 2012, 01:09
Motorsykkelen din: honda vf 750

Re: hvor mye olje?

Legg inn av fotan »

KrankenWagen skrev:Websjappe
For biler disse, jeg har ikke Ferarri, men Honda VF 750 1982...

fotan
Innlegg: 22
Registrert: 27 sep 2012, 01:09
Motorsykkelen din: honda vf 750

Re: hvor mye olje?

Legg inn av fotan »

mekkern skrev:Motorport.
For biler...

fotan
Innlegg: 22
Registrert: 27 sep 2012, 01:09
Motorsykkelen din: honda vf 750

Re: hvor mye olje?

Legg inn av fotan »

Min VF 750 fra 82 har vandret 39000 miles, da sverger jeg til Motul 300V Compotition...og bare den. Noen som vet om exakt sjappe den selges?

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: hvor mye olje?

Legg inn av AndreasB »

fotan skrev:Min VF 750 fra 82 har vandret 39000 miles, da sverger jeg til Motul 300V Compotition...og bare den. Noen som vet om exakt sjappe den selges?
Ble nevnt en webshop lengre opp.

fotan
Innlegg: 22
Registrert: 27 sep 2012, 01:09
Motorsykkelen din: honda vf 750

Re: hvor mye olje?

Legg inn av fotan »

AndreasB skrev:
fotan skrev:Min VF 750 fra 82 har vandret 39000 miles, da sverger jeg til Motul 300V Compotition...og bare den. Noen som vet om exakt sjappe den selges?
Ble nevnt en webshop lengre opp.
for racing cars...ikke våt clutch

fotan
Innlegg: 22
Registrert: 27 sep 2012, 01:09
Motorsykkelen din: honda vf 750

Re: hvor mye olje?

Legg inn av fotan »

http://www.mamut.net/unomotorsport/shop/" onclick="window.open(this.href);return false;

fotan
Innlegg: 22
Registrert: 27 sep 2012, 01:09
Motorsykkelen din: honda vf 750

Re: hvor mye olje?

Legg inn av fotan »

Jeg har vært på dette forum i 3 dager nå...og får for det meste anbefalt, som over her MOTOROLJE på min mc ?? :-#

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: hvor mye olje?

Legg inn av mekkern »

mener du dette er bilolje?

Bilde


Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar