:[RuneMC skrev:Fullsyntetisk eller ikke har lite å si - den oljen du har er sannsynligvis for bil, tilsatt diverse som skal gjøre den glattest mulig. (Diverse API klassifiseringer som ikke er egnet for MC med våt clutch).
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil -> Les om JASO MA2 klassifiseringen. Står ikke det på etiketten på oljen du har kjøpt, bør du kjøpe en som har denne klassifiseringen istedenfor.
For MC skal oljen ikke bare smøre, den skal gi friksjon i clutchen og ikke degraderes pga slitasjen i clutchen - det er nettopp det som JASO MA2 klassifiseringen gir en garanti for.
Så 4 takts olje med JASO MA2 på etiketten og viskositeten som er angitt i brukermanualen (mange MC'er bruker 10w-40)
Peileglass som man ser på et par min etter at motoren har gått litt og mellom max og min merket - eneste sikre metode fordi variabel mengde kan være i filter og motoren kan bruke noe olje over tid (ellers hadde din metode med å fylle på akkurat det du tar ut vært grei). Overfylling kan være like alvorlig som underfylling på vissse MC. Peiles når MC er loddrett på flatt underlag - senterstøtte til god hjelp da. Når motoren går vil oljen være i sirkulasjon og borte fra peileglasset.
hvor mye olje?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: hvor mye olje?
If it ain't broke, I'll break it.
- Kjellrf
- Innlegg: 1607
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: hvor mye olje?
Problemet med Honda's første generasjon V4 er meget høyt trykk mellom vippearm og kamaksler. 2 x stive dobble ventilfjærer inn på en knast på kammen.
Og lang vei fra oljepumpe til kammer. Og at oljepumpa leverer lite olje på tomgang.Skal man ha en olje som fungerer, må man ha en olje med stor nok andel sink, eller som har svært sterk oljefilm.
I dagens oljer blir sink tatt bort, fordi den påvirker katalysatorer negativt.
Derfor står man igjen med oljer som Motul 300V, som har meget sterk oljefilm. En mineralolje tåler 6-700 kg/cm2 før filmen brytes, 300V tåler 22 tonn (gjett hvor positivt det er i en motor med høyt fjærtrykk på kammen). Det er en himla stor forskjell, som gjør den særdeles godt egnet på sykler med denslags problemer. Jeg har solgt såpass mange sett kamaksler til VF'ene, at jeg merket kjempeforskjellen på hva slags olje man brukte. Og derfor er jeg fortsatt skeptisk til Castrol GPS (selv om den nok er bedre nå enn dengang)...
Det finns sikkert andre oljer som kan fungere, bla veit jeg at Pennzoil kan fungere ok. Og Spectro med Honda's molybdentilsetning. Men jeg anbefaler den oljen jeg jeg har desidert best kjennskap til. Jeg levde tross alt av å selge deler til disse syklene på 80 og 90-tallet.
Og lang vei fra oljepumpe til kammer. Og at oljepumpa leverer lite olje på tomgang.Skal man ha en olje som fungerer, må man ha en olje med stor nok andel sink, eller som har svært sterk oljefilm.
I dagens oljer blir sink tatt bort, fordi den påvirker katalysatorer negativt.
Derfor står man igjen med oljer som Motul 300V, som har meget sterk oljefilm. En mineralolje tåler 6-700 kg/cm2 før filmen brytes, 300V tåler 22 tonn (gjett hvor positivt det er i en motor med høyt fjærtrykk på kammen). Det er en himla stor forskjell, som gjør den særdeles godt egnet på sykler med denslags problemer. Jeg har solgt såpass mange sett kamaksler til VF'ene, at jeg merket kjempeforskjellen på hva slags olje man brukte. Og derfor er jeg fortsatt skeptisk til Castrol GPS (selv om den nok er bedre nå enn dengang)...
Det finns sikkert andre oljer som kan fungere, bla veit jeg at Pennzoil kan fungere ok. Og Spectro med Honda's molybdentilsetning. Men jeg anbefaler den oljen jeg jeg har desidert best kjennskap til. Jeg levde tross alt av å selge deler til disse syklene på 80 og 90-tallet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: hvor mye olje?
Hvor får jeg kjøpt denne Motul 300V Competition hen da ? Har letet på nett, og tatt flere telefoner..
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: hvor mye olje?
Bikerstreet fører i alle fall Motul...
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: hvor mye olje?
Her blander du enheter, 6-700 kg/cm2 kan ikke sammenlignes mot 22 tonn, det første er et tall for flatetrykk/strekk det andre er er et tall for vekt.Kjellrf skrev: En mineralolje tåler 6-700 kg/cm2 før filmen brytes, 300V tåler 22 tonn
Re: hvor mye olje?
For biler disse, jeg har ikke Ferarri, men Honda VF 750 1982...KrankenWagen skrev:Websjappe
Re: hvor mye olje?
For biler...mekkern skrev:Motorport.
Re: hvor mye olje?
Min VF 750 fra 82 har vandret 39000 miles, da sverger jeg til Motul 300V Compotition...og bare den. Noen som vet om exakt sjappe den selges?
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Sted: Oslo!
Re: hvor mye olje?
Ble nevnt en webshop lengre opp.fotan skrev:Min VF 750 fra 82 har vandret 39000 miles, da sverger jeg til Motul 300V Compotition...og bare den. Noen som vet om exakt sjappe den selges?
Re: hvor mye olje?
for racing cars...ikke våt clutchAndreasB skrev:Ble nevnt en webshop lengre opp.fotan skrev:Min VF 750 fra 82 har vandret 39000 miles, da sverger jeg til Motul 300V Compotition...og bare den. Noen som vet om exakt sjappe den selges?
Re: hvor mye olje?
http://www.mamut.net/unomotorsport/shop/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: hvor mye olje?
Jeg har vært på dette forum i 3 dager nå...og får for det meste anbefalt, som over her MOTOROLJE på min mc ?? :-#