Fett for stempel i caliper

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Toven

Fett for stempel i caliper

Legg inn av Toven »

Tenkte å få bytta bremseklosser snart, og lurer på dette med fett/olje for stemplene.

Hos Biltema er det vel to varianter jeg finner, hvem bør brukes? :scratch

Bremsecaliperfett (Står ingenting om den er silikonbasert)
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000034132/

Bremsesylinderfett (Silikonbasert)
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000017184/

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Jompa »

Stemplene trenger ikke mere smøring enn de får fra bremsevæska.
Kaliperne trenger litt og bare litt fett på glideboltene, hvis du har flytende kalipere.
Faste kalipere og flytende skiver, null smøring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toven

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Toven »

Syntes jeg ser folk smøre på med noe fett etter rengjøring på youtube, når de trykker stemplene inn og ut :P :p
Nå ble jeg jo usikker men det er vel flytende skiver og fast kaliper..

Bilde

Men jeg trenger altså bare rengjøre stempler og presse de inn og ut noen ganger, og montere det sammen igjen? Ingen smøring av noen deler?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Jompa »

Du gjør sikkert ikke noe galt, men det er unødvendig å smøre stemplene.
Hvis caliperen ikke kan beveges sideveis, og har stempler på både inner og yuttersida, er den fast.
Du har flytende skiver.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Lasse Liten »

jo mindre smøring jo bedre, smøreguffe trekker til seg skitt og sånt du ikke vil ha inni mekanismen.
Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.
Fett til tetningsringen rundt stempelet trenger du bare når du bytter stempel og ring, dette brukes for at det skal bli lettere å få inn det nye stempelet og at ringen skal legge seg fint og jevnt rundt det.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av mortenolb »

Han selveste Toven nevnte for meg at såkalt "brake cleaner"-spray man får av diverse fabrikat ikke er bra og tørker ut tetningsringer(?) over tid.. Noen som har erfaring med det?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Kjellrf »

Lasse Liten skrev: Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.

Man skal IKKE bruke kobberfett på aluminium. Du får en kjemisk reaksjon (spesielt ved fuktighet/saltlake), det tærer på aluminiumen i det lange løp, og boltene kan sette seg.
Bruk monteringspasta isteden.

Resten av tipsa er bra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Toven

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Toven »

Ålreit, da blir det bare å rengjøre med noe såpevann og ingen smøring av stemplene.
Har noe gris liggende som jeg tenkte å smøre på de festeboltene/glideboltene og hva enn ellers som kunne trenge det.
2 stempla kaliper forresten, kun èn side med stempler.

mortenolb skrev:Han selveste Toven nevnte for meg at såkalt "brake cleaner"-spray man får av diverse fabrikat ikke er bra og tørker ut tetningsringer(?) over tid.. Noen som har erfaring med det?
Leste dette på diverse forum ihvertfall. Så jeg unngår bruk :P :p

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Lasse Liten »

Kjellrf skrev:
Lasse Liten skrev: Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.

Man skal IKKE bruke kobberfett på aluminium. Du får en kjemisk reaksjon (spesielt ved fuktighet/saltlake), det tærer på aluminiumen i det lange løp, og boltene kan sette seg.
Bruk monteringspasta isteden.

Resten av tipsa er bra.
Var selvsagt ikke meningen å forårsake korrodering her, min sykkel har stort sett stål så kobberpasta er det jeg bruker. Aliminiumspasta eller monteringspasta ala. KENT 1200 er vel det riktige å bruke på calippere av aliminium. Bøklager dette :)
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av cannon »

Et tips ved bytte av bremseklosser:
Ved bytte av klosser: Åpne bremsevæske-beholder. Skru løs kalipper. Gjør klar en bøtte med varmt zalovann. Fjern klosser og alle løse monteringsdeler. Deler som skal gjenbrukes hives i bøtta. Kalippere senkes i bøtta, ligger der litt (med bremseslange tilkoblet) og skrubbes deretter med tannbørste. Stempler og "innside" av kalipper er viktigst. Trykk deretter alle stempler helt tilbake og vask på nytt. Vask alle løse deler. Tørk av og spray/vask med bremserens (fra BT!). Monter alt sammen igjen uten smøring av noe slag. Ta en side av hjulet av gangen, slik at stempler på motsatt side ikke presses ut.

Pass på at det ikke er etterfyllt for mye bremsevæske, det vil da renne over når stempler dyttes tilbake. Etterfyll evt. væske når nye klosser er "pumpet på plass". Luft gjerne bremser til slutt.

Bremsefeelingen etter dette, og med nye klosser, kan sammenlignes med sesongens første utepils. I tillegg vil stemplene gli lettere, og det blir mindre "sleping" av klosser mot skiver når man ikke bremser.

Denne lille bremseservicen kan med fordel gjøres med en kald pils pr. kalipper :-)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av mortenolb »

Skifta klosser på venstre side, begynte på høyre side, men får ikke dytta ut alle stemplene. Den ene går ut igjen når jeg presser på motsatt side. Jeg gjorde vel antageligvis en feil i å ikke pumpe på bremsen etter den første, så jeg fikk noe av bremsevæska ned der igjen.

Kan jeg bare prøve å få de midtstilt, sette inn de gamle klossene så stempla har noe å presse mot, og pumpe bremsen, og så begynne på nytt med høyre side? :-)å

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av mortenolb »

Jepp, det funka.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Rune75 »

Kjellrf skrev:
Lasse Liten skrev: Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.

Man skal IKKE bruke kobberfett på aluminium. Du får en kjemisk reaksjon (spesielt ved fuktighet/saltlake), det tærer på aluminiumen i det lange løp, og boltene kan sette seg.
Bruk monteringspasta isteden.

Resten av tipsa er bra.

Det der er bare en gammel internettskrøne. Det står tilogmed på tuben med kobberfett at den er godt egnet til stålskruer i aluminium.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Geiroe »

Bremsesylinderfett blir bare brukt til å smøre stempel, og tetningsring før man monterer det, når man overhaler kaliper, ikke når man skifter klosser.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Toven

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Toven »

Notert :prf

Da blirre bare vask og ingen smøring

Svar