Fett for stempel i caliper
Fett for stempel i caliper
Tenkte å få bytta bremseklosser snart, og lurer på dette med fett/olje for stemplene.
Hos Biltema er det vel to varianter jeg finner, hvem bør brukes?
Bremsecaliperfett (Står ingenting om den er silikonbasert)
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000034132/
Bremsesylinderfett (Silikonbasert)
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000017184/
Hos Biltema er det vel to varianter jeg finner, hvem bør brukes?
Bremsecaliperfett (Står ingenting om den er silikonbasert)
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000034132/
Bremsesylinderfett (Silikonbasert)
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000017184/
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Fett for stempel i caliper
Stemplene trenger ikke mere smøring enn de får fra bremsevæska.
Kaliperne trenger litt og bare litt fett på glideboltene, hvis du har flytende kalipere.
Faste kalipere og flytende skiver, null smøring.
Kaliperne trenger litt og bare litt fett på glideboltene, hvis du har flytende kalipere.
Faste kalipere og flytende skiver, null smøring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Fett for stempel i caliper
Syntes jeg ser folk smøre på med noe fett etter rengjøring på youtube, når de trykker stemplene inn og ut
Nå ble jeg jo usikker men det er vel flytende skiver og fast kaliper..
Men jeg trenger altså bare rengjøre stempler og presse de inn og ut noen ganger, og montere det sammen igjen? Ingen smøring av noen deler?
Nå ble jeg jo usikker men det er vel flytende skiver og fast kaliper..
Men jeg trenger altså bare rengjøre stempler og presse de inn og ut noen ganger, og montere det sammen igjen? Ingen smøring av noen deler?
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Fett for stempel i caliper
Du gjør sikkert ikke noe galt, men det er unødvendig å smøre stemplene.
Hvis caliperen ikke kan beveges sideveis, og har stempler på både inner og yuttersida, er den fast.
Du har flytende skiver.
Hvis caliperen ikke kan beveges sideveis, og har stempler på både inner og yuttersida, er den fast.
Du har flytende skiver.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Sted: Bergen
Re: Fett for stempel i caliper
jo mindre smøring jo bedre, smøreguffe trekker til seg skitt og sånt du ikke vil ha inni mekanismen.
Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.
Fett til tetningsringen rundt stempelet trenger du bare når du bytter stempel og ring, dette brukes for at det skal bli lettere å få inn det nye stempelet og at ringen skal legge seg fint og jevnt rundt det.
Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.
Fett til tetningsringen rundt stempelet trenger du bare når du bytter stempel og ring, dette brukes for at det skal bli lettere å få inn det nye stempelet og at ringen skal legge seg fint og jevnt rundt det.
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Fett for stempel i caliper
Han selveste Toven nevnte for meg at såkalt "brake cleaner"-spray man får av diverse fabrikat ikke er bra og tørker ut tetningsringer(?) over tid.. Noen som har erfaring med det?
- Kjellrf
- Innlegg: 1607
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Fett for stempel i caliper
Lasse Liten skrev: Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.
Man skal IKKE bruke kobberfett på aluminium. Du får en kjemisk reaksjon (spesielt ved fuktighet/saltlake), det tærer på aluminiumen i det lange løp, og boltene kan sette seg.
Bruk monteringspasta isteden.
Resten av tipsa er bra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Fett for stempel i caliper
Ålreit, da blir det bare å rengjøre med noe såpevann og ingen smøring av stemplene.
Har noe gris liggende som jeg tenkte å smøre på de festeboltene/glideboltene og hva enn ellers som kunne trenge det.
2 stempla kaliper forresten, kun èn side med stempler.
Har noe gris liggende som jeg tenkte å smøre på de festeboltene/glideboltene og hva enn ellers som kunne trenge det.
2 stempla kaliper forresten, kun èn side med stempler.
Leste dette på diverse forum ihvertfall. Så jeg unngår brukmortenolb skrev:Han selveste Toven nevnte for meg at såkalt "brake cleaner"-spray man får av diverse fabrikat ikke er bra og tørker ut tetningsringer(?) over tid.. Noen som har erfaring med det?
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Sted: Bergen
Re: Fett for stempel i caliper
Var selvsagt ikke meningen å forårsake korrodering her, min sykkel har stort sett stål så kobberpasta er det jeg bruker. Aliminiumspasta eller monteringspasta ala. KENT 1200 er vel det riktige å bruke på calippere av aliminium. Bøklager dette :)Kjellrf skrev:Lasse Liten skrev: Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.
Man skal IKKE bruke kobberfett på aluminium. Du får en kjemisk reaksjon (spesielt ved fuktighet/saltlake), det tærer på aluminiumen i det lange løp, og boltene kan sette seg.
Bruk monteringspasta isteden.
Resten av tipsa er bra.
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Fett for stempel i caliper
Et tips ved bytte av bremseklosser:
Ved bytte av klosser: Åpne bremsevæske-beholder. Skru løs kalipper. Gjør klar en bøtte med varmt zalovann. Fjern klosser og alle løse monteringsdeler. Deler som skal gjenbrukes hives i bøtta. Kalippere senkes i bøtta, ligger der litt (med bremseslange tilkoblet) og skrubbes deretter med tannbørste. Stempler og "innside" av kalipper er viktigst. Trykk deretter alle stempler helt tilbake og vask på nytt. Vask alle løse deler. Tørk av og spray/vask med bremserens (fra BT!). Monter alt sammen igjen uten smøring av noe slag. Ta en side av hjulet av gangen, slik at stempler på motsatt side ikke presses ut.
Pass på at det ikke er etterfyllt for mye bremsevæske, det vil da renne over når stempler dyttes tilbake. Etterfyll evt. væske når nye klosser er "pumpet på plass". Luft gjerne bremser til slutt.
Bremsefeelingen etter dette, og med nye klosser, kan sammenlignes med sesongens første utepils. I tillegg vil stemplene gli lettere, og det blir mindre "sleping" av klosser mot skiver når man ikke bremser.
Denne lille bremseservicen kan med fordel gjøres med en kald pils pr. kalipper :-)
Ved bytte av klosser: Åpne bremsevæske-beholder. Skru løs kalipper. Gjør klar en bøtte med varmt zalovann. Fjern klosser og alle løse monteringsdeler. Deler som skal gjenbrukes hives i bøtta. Kalippere senkes i bøtta, ligger der litt (med bremseslange tilkoblet) og skrubbes deretter med tannbørste. Stempler og "innside" av kalipper er viktigst. Trykk deretter alle stempler helt tilbake og vask på nytt. Vask alle løse deler. Tørk av og spray/vask med bremserens (fra BT!). Monter alt sammen igjen uten smøring av noe slag. Ta en side av hjulet av gangen, slik at stempler på motsatt side ikke presses ut.
Pass på at det ikke er etterfyllt for mye bremsevæske, det vil da renne over når stempler dyttes tilbake. Etterfyll evt. væske når nye klosser er "pumpet på plass". Luft gjerne bremser til slutt.
Bremsefeelingen etter dette, og med nye klosser, kan sammenlignes med sesongens første utepils. I tillegg vil stemplene gli lettere, og det blir mindre "sleping" av klosser mot skiver når man ikke bremser.
Denne lille bremseservicen kan med fordel gjøres med en kald pils pr. kalipper :-)
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Fett for stempel i caliper
Skifta klosser på venstre side, begynte på høyre side, men får ikke dytta ut alle stemplene. Den ene går ut igjen når jeg presser på motsatt side. Jeg gjorde vel antageligvis en feil i å ikke pumpe på bremsen etter den første, så jeg fikk noe av bremsevæska ned der igjen.
Kan jeg bare prøve å få de midtstilt, sette inn de gamle klossene så stempla har noe å presse mot, og pumpe bremsen, og så begynne på nytt med høyre side? :-)å
Kan jeg bare prøve å få de midtstilt, sette inn de gamle klossene så stempla har noe å presse mot, og pumpe bremsen, og så begynne på nytt med høyre side? :-)å
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Fett for stempel i caliper
Jepp, det funka.
Re: Fett for stempel i caliper
Kjellrf skrev:Lasse Liten skrev: Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.
Man skal IKKE bruke kobberfett på aluminium. Du får en kjemisk reaksjon (spesielt ved fuktighet/saltlake), det tærer på aluminiumen i det lange løp, og boltene kan sette seg.
Bruk monteringspasta isteden.
Resten av tipsa er bra.
Det der er bare en gammel internettskrøne. Det står tilogmed på tuben med kobberfett at den er godt egnet til stålskruer i aluminium.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Fett for stempel i caliper
Bremsesylinderfett blir bare brukt til å smøre stempel, og tetningsring før man monterer det, når man overhaler kaliper, ikke når man skifter klosser.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650