Øvelse gjør mester..

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

d.strand skrev:
Relax skrev:Til slutt har jeg lyst å erte noen litt ved å si at grus som kommer overraskende i svingen skyldes for stor fart/ feil teknikk inn i svingen!?
Ikke 100% sant, men det er MYE i det også!
Jeg føler meg litt truffet den der, hehe.

Jeg vet ikke helt om det skyldtes teknikken, eller for stor fart da jeg traff på grus i svingen, og endte med å dra rett frem og ut på jordet forrig sesong. For den grusen hadde vell vært like mye i veibanen uansett om jeg hadde kommet i 40 eller i 80 km/t, og enten om jeg hadde stirra ned i asfalten eller på utgangen av singen?
Men jeg kan si meg enig at det ligger mye i hva slags fart og teknikk man har og holder når man er i en svingen når folk "stivner". For da snakker vi om at folk overskrider sine personlige begrensninger. Noe som desverre skjer alle i løpet av en mc-karriere.. For som kjørelæreren min sa; "Det finnes to typer mc folk: De som har hatt et uhell, og de som kommer til å ha det. Desverre."

Men at man treffer på grus midt i svingen, er ikke noe man kan trene på for å unngå. Eller senke farten og teknikken for å unngå. (med mindre man går av sykkelen for å sjekke svingen før man kjører igjennom i den da. :walk )

Eller er jeg helt på vidda nå? :scratch
Ja, du er på vidda.hehehehe....
neida,,,, uventede tings skjer oss alle, hvertfall meg....MEN, teorien er jo at vi bør tar det sekundet det tar å se på både vegforhold( dumper & grus m.m.) , og eventuelle obstruksjoner...FØR vi gir gass gjennom eller ut av svinge,,
Saken er jo også at hvis man gjør det på den måten, så kan man tryggere brekke sykkelen MER ned når man første starter "action"..."kappe" svingen mer og dermed også kjøre svingen kortere ,raskere og sikrere.
Og jeg kan love deg en ting......DET er det hvertfall morsomt å øve på!

"øvelse gjør mester" hehehe..
Så når jeg får øvet 4-5 år til så kan jeg kanskje vise deg dette og hehehe..

Hele poenget mitt er at det er noe i dette som kan være morsomt å fundere litt på ....
"Do the right thing"

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Cbr »

Er på 3 sesongen nå å lure på om jeg har glidd ut å begynt å gjøre ting ikke helt riktig.

Fikk meg en aha opplevelse da jeg leste nmcu sin full kontroll bok, lest den før og men men. Begynt å bruke endel tips der å må lese mer. Må vel ta meg et kurs snart og.

I f.eks en venstre sving så lene jeg meg litt ut til høyre med overkroppen. Hodet er vannrett å derfor overkroppen nesten og. En kamerat av meg sier han gjorde det før men har funnet en bedre måte. Han lene seg med mc, altså mot venstre i en venstre sving. Sier han føle frem hjul ikke spore så anderledes en bakhjul da. Dvs han sier han bruke kroppsvekten mer til å ta svingene en han bruke kontra styring, som da blir litt attåt. Jeg mene det er en farlig uvane å bruke hva jeg mener er gamle måten å styre en mc på. Men tar jeg feil? Tidligere klaget han over at han verka i håndledd å han kjøre sports mc Ninja 600 07mod. Tror han gjør dette for å slippe å skyve så hardt på styre hendel.

Gammelgutt

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Gammelgutt »

Det hender at jeg kjører sammen med en gjeng andre selv om jeg foretrekker å kjøre alene, da er det jeg som bestemmer tempoet og ingen som jager opp hverandre. Om jeg på disse turene med andre kjører foran får jeg høre etterpå: du holder jo fartsgrensene. Om vi har vært mange på disse turene kjører jeg mitt eget tempo og så er det et par tre andre som legger seg bak meg og koser seg. Så får racerne heller stoppe innimellom og vente på oss sinkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Intruder »

Jeg og du ville blitt et superteam,det er jeg sikker på !! :lol Ingen kjøring som utfordrer sunt vett
og fin hastighet.. :D :[-o<

Bedre 10 min for sent enn mange år for tidlig !! :prf :jada: ;-);)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av RuneMC »

Cbr skrev:Er på 3 sesongen nå å lure på om jeg har glidd ut å begynt å gjøre ting ikke helt riktig.

Fikk meg en aha opplevelse da jeg leste nmcu sin full kontroll bok, lest den før og men men. Begynt å bruke endel tips der å må lese mer. Må vel ta meg et kurs snart og.

I f.eks en venstre sving så lene jeg meg litt ut til høyre med overkroppen. Hodet er vannrett å derfor overkroppen nesten og. En kamerat av meg sier han gjorde det før men har funnet en bedre måte. Han lene seg med mc, altså mot venstre i en venstre sving. Sier han føle frem hjul ikke spore så anderledes en bakhjul da. Dvs han sier han bruke kroppsvekten mer til å ta svingene en han bruke kontra styring, som da blir litt attåt. Jeg mene det er en farlig uvane å bruke hva jeg mener er gamle måten å styre en mc på. Men tar jeg feil? Tidligere klaget han over at han verka i håndledd å han kjøre sports mc Ninja 600 07mod. Tror han gjør dette for å slippe å skyve så hardt på styre hendel.
Definitivt - har lagt meg til uvanen å lene overkroppen motsatt av svingen selv - dvs at man tenker seg et kuleledd i hofta hvor kroppen er rett opp og ned f.eks. mens sykkelen lener den ene eller andre retningen. Dette gjør egentlig svingen vanskeligere for sykkelen ved at den må lene seg mer, så det korrekte er å lene med sykkelen (med kontrastyring også såklart). Det gjør jobben til sykkelen lettere og den svinger mer naturlig.

Forsøkte dette sammen med ting som kroppsposisjon (orientere kropp i svingretningen og ut med innersving-kneet) og det gjør de fleste svinger vesentlig lettere og mer kontrollerbare. Sykkelen holder seg mer opprett så man har også større margin om man må gjøre korrigeringer i svingen. Racingførere gjør dette i mer ekstrem grad, men det er tross alt en funksjon av fart hvor mye slikt man må gjøre for å klare en gitt sving.

Fant dette
Bilde

Med godt grep og vanlige hastigheter går det meste bra uansett teknikk. Selv om man lener seg feil vei slik at sykkelen lener seg mer, så er det allikevel margin nok siden de fleste sykler har bedre grep og større lene-grense enn man har som sin egen "komfortabel-grense" :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av RuneMC »

Var ute en tur nå i kveldinga og trente litt mer på svingteknikk og kropps-posisjonering. (Og nær/fjernlys) Utifra det jeg kan bedømme så kan man holde en 10-20 km/t høyere hastighet gjennom samme sving ved å lene seg med sykkelen og ellers vippe ut kneet - samtidig som det føles tryggere og riktigere.

Det blir på en måte å hjelpe sykkelen til å yte sitt beste, stryke den "medhårs" ved å lene seg inn i svingen, istedenfor å jobbe mot den ved å lene seg mot utsiden av svingen. For noen få svinger som jeg tidligere har syntes var litt ugreie virker nå langt greiere. Uansett tror jeg det har noe for seg å eksperimentere med ulike "stilarter" på kjente veier og kjenne på forskjellene det gir - så bygger man viktig erfaring bare på det. 8)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Cbr »

Rider above the bike pushing the bike down. Det er meg ja om ikke så ekstremt nedlegg.

Han kameraten spurte jeg mer igår å han sier han prøve å bruke kontrastyring minst muligt å flytte kroppsvekten inn i svingen isteden f.eks ræva langs sete mot svingen.

Jeg får prøve ut dette. Takk!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

RuneMC skrev:Var ute en tur nå i kveldinga og trente litt mer på svingteknikk og kropps-posisjonering. (Og nær/fjernlys) Utifra det jeg kan bedømme så kan man holde en 10-20 km/t høyere hastighet gjennom samme sving ved å lene seg med sykkelen og ellers vippe ut kneet - samtidig som det føles tryggere og riktigere.

Det blir på en måte å hjelpe sykkelen til å yte sitt beste, stryke den "medhårs" ved å lene seg inn i svingen, istedenfor å jobbe mot den ved å lene seg mot utsiden av svingen. For noen få svinger som jeg tidligere har syntes var litt ugreie virker nå langt greiere. Uansett tror jeg det har noe for seg å eksperimentere med ulike "stilarter" på kjente veier og kjenne på forskjellene det gir - så bygger man viktig erfaring bare på det. 8)

Øvelse gir mester,,,,,,,hvis man øver riktig ;)
Tror du er inne på noe når du sier å stryke medhårs,,,dvs å jobbe på lag med sykklen og fysiske lover....

Det finnes jo bøker om dette og ellers ting å lese på nett,... Noe kan virke " rart" først som f,eks contrastyring, vektoverføring til innsidenn osv, men
når man prøver litt så funker det faktisk og funker bra til og med;)

Det finne smange eksempler , bl.a. meg selv.....som har "øvet" i mange tidligere år,,men øvet "feil"... Med noen enkle "riktige" tips så kan man hvertfall forbedre seg.. OG,,det er jo det som er morro da!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Baron von Waffel »

Cbr skrev:Rider above the bike pushing the bike down. Det er meg ja om ikke så ekstremt nedlegg.

Han kameraten spurte jeg mer igår å han sier han prøve å bruke kontrastyring minst muligt å flytte kroppsvekten inn i svingen isteden f.eks ræva langs sete mot svingen.

Jeg får prøve ut dette. Takk!
Tillater meg å komme med et innspill om dette med å unnlate kontrastyring. Jeg hadde med meg sånn uvaner fra min mopedistfortid. Og min kjørelærer fikk omsider luket det vekk. Som han så riktig sa, kontrastyring går kjappest. Man har ikke alltid nok tid til vektforskyving i nødsituasjoner. Og da er det viktig å ha kontrastyringen inne som normalreaksjonen.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

mekkern
Innlegg: 7664
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av mekkern »

En kan faktisk ikke holde balansen uten den såkalte "kontrastyringen",ikke holde sykkelen i sving heller.
hvis dere tror jeg kødder så kan dere prøve med å kjøre igang med styret stroppet fast rett frem...(billigst med tråkkesykkel) :-)allt handler om vektforflytning.kropp og/eller sykkel...samme ved stuntkjøring/bakhjul osv..

Overdreven bruk av styre for raskere respons-uansett hva en kaller det..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av ejs »

:-k :-k
Dersom en ikke bevisst bruker kontrastyring ,så får man banansvinger.
Ikke bra i unnamanøvere.
Dersom man må bremse i sving ,da må man jo kontrastyre ekstra mye,
fordi sykkelen vil reise seg opp.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

ejs skrev::-k :-k
Dersom en ikke bevisst bruker kontrastyring ,så får man banansvinger.
Ikke bra i unnamanøvere.
Dersom man må bremse i sving ,da må man jo kontrastyre ekstra mye,
fordi sykkelen vil reise seg opp.
Hvis man bremser med forbrems , ja,....Bakbremsen vil legge sykkelem mer ned ... :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

Baron von Waffel skrev:
Cbr skrev:Rider above the bike pushing the bike down. Det er meg ja om ikke så ekstremt nedlegg.

Han kameraten spurte jeg mer igår å han sier han prøve å bruke kontrastyring minst muligt å flytte kroppsvekten inn i svingen isteden f.eks ræva langs sete mot svingen.

Jeg får prøve ut dette. Takk!
Tillater meg å komme med et innspill om dette med å unnlate kontrastyring. Jeg hadde med meg sånn uvaner fra min mopedistfortid. Og min kjørelærer fikk omsider luket det vekk. Som han så riktig sa, kontrastyring går kjappest. Man har ikke alltid nok tid til vektforskyving i nødsituasjoner. Og da er det viktig å ha kontrastyringen inne som normalreaksjonen.
Det er vel dette som er poenget, tror jeg. Kontrastyring er en lett, enkel, kjapp teknikk som utvilsomt funker .... .. I en nødsituasjon så er det absolutt raskets vei til å skifte retning ..
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

mekkern skrev:En kan faktisk ikke holde balansen uten den såkalte "kontrastyringen",ikke holde sykkelen i sving heller.
hvis dere tror jeg kødder så kan dere prøve med å kjøre igang med styret stroppet fast rett frem...(billigst med tråkkesykkel) :-)allt handler om vektforflytning.kropp og/eller sykkel...samme ved stuntkjøring/bakhjul osv..

Overdreven bruk av styre for raskere respons-uansett hva en kaller det..
........hmmmmmmm .. :scratch :scratch det skulle tilsi at man ikke kan kjøre uten å holde hendene på styret ?
Heller ikke ta slake svinger uten å holde hvertfall en hånd på styret? :scratch
.. men det går jo det ......så da vriR vel styret / dekket litt av seg selv...og det tror jeg faktisk det gjør ...
Det skjer vel bare mer kontrollert og i sterkere grad om vi også bruker hendernen ??!!
"Do the right thing"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av ejs »

:[-X

Dersom du må nødbremse er det mye bedre effekt av å bruke forbrems.
bruker du bakbremsa for mye kjører du sidelengs inn i bilen som snyter svingen.
Jeg bruker bare bakbrems ved rolige sakte nedbremsinger for å få en stopp uten gaffeldykk.
If it ain't broke, I'll break it.

Svar