Øvelse gjør mester..

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

Øvelse gjør mester……..

… forutsatt at man øver på GODE vaner ;e Hvis men har lagt seg til uvaner derimot og driller disse skikkelig inn ……… :8-[ .. da !!?…….. guess how I know.. Jeg trodde jeg kunne kjøre sånn noenlunde etter 3-4 år på moped/ lett mc da jeg var ung, og deretter et halvt år på 125 cc som voksen ( 50..) , men mc kurset jeg tok da viste meg jeg hadde drillet inn mane uvaner hehehe. :redface
Direkte flaut var det! :redface
Etter hvert som læreren berørte forskjellige emner sittestilling, øyebruk, framsynthet, planlegging, posisjonering, bremseteknikk osv fikk jeg stadig mine Obbs!!!??? Er det sånn det er!!?? Eller enda verre: Er du sikker på det der? Kunne jeg spørre han ](*,) ](*,)

”Gjør som jeg sier og ikke gjør som jeg gjør”
Så, man snappet jo opp litt på det kurset og pga stor interesse har jeg lest, diskutert osv mer om dette siden…. så noen teori om hvordan man helst skal gjøre ting har jeg sett ,men å greie å gjennomføre det alltid, hmmmm DET gjør jeg ikke!!!
Resultatet av alt er at jeg ser hver tur som en treningstur. Dvs. alltid ( når jeg husker det) øver på å gjøre tingene riktig iht boka/ teorier. Det har gått litt sport i det. Når man ikke kan fleske på, teste hestekrefter og dekk grep lenger pga kontroller, radar og all sk…t, så må man finne andre utfordringer, og en av dem er å kjøre riktig, mest mulig sikkert og å forutse ting som kan skje.

En venn av meg sier: ”Jeg trenger ikke øve på panikk brems fordi jeg vet om jeg får panikk så bruker jeg ikke det jeg har øvd inn uansett, jeg bare handler vilt i panikk. DET jeg bør øve på er å IKKE komme i den situasjonen ”, sier han.
Vet ikke om jeg er helt enig med han,,, men det er noe der likevel … Vi øver på panikk brems rett fram fra 50-60-80 km/t og ned , men vi skal jo ha usannsynlig mye flaks om den gangen vi kommer i en panikk situasjon er akkurat under slike fine forhold !!?? Så det er UTVILSOMT viktig å legge MYE i at det ikke skal skje!!

Til slutt har jeg lyst å erte noen litt ved å si at grus som kommer overraskende i svingen skyldes for stor fart/ feil teknikk inn i svingen!?
Ikke 100% sant, men det er MYE i det også!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Intruder »

Jeg er forberedt på det verste hele tida,da blir `n ikke overrasket !
Selvsagt enig i det du skriver,bare måtte fleipe litt på morrakvisten.. 8)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Baron von Waffel »

Kjenner meg igjen i veldig mye her. Og dette er en grei påminnelse nå som vi nærmer oss rustløsningstid.

Min kjørelærer sa at man ikke skal kjøre fortere enn den farten man har øvd nødbrems. Her synder jeg nok litt.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Intruder »

Da jeg tok lappen på stor sykkel i 1970 var det ikke teorikurs,ikke kjøretimer.. :oh
Bare en lørdagstur til Hamar,teoriprøve og oppkjøring med egen Tempo Fighter
125 etterpå.Tror jeg kjørte et åttetall i tillegg... 8)
Kom vel på en femtilapp....
:thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

Intruder skrev:Da jeg tok lappen på stor sykkel i 1970 var det ikke teorikurs,ikke kjøretimer.. :oh
Bare en lørdagstur til Hamar,teoriprøve og oppkjøring med egen Tempo Fighter
125 etterpå.Tror jeg kjørte et åttetall i tillegg... 8)
Kom vel på en femtilapp....
:thumleft
Så du har fått drillet uvanene skikkelig inn slik jeg har .............hadde ?

Jeg ble litt imponert av MC kurset og hvordan man kommer inn i en anne tankegang :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Intruder »

På hver eneste kjøretur må en være forberedt på gående,syklende,motordrevne rariteter,ridende,fotgjengere,tamme og ville dyr. :[-X
Risikoen for at noen av disse skal gjøre noe uventet er jo stor,
og hvor mye en selv risikerer er jo mye avhengig av hvor en
befinner seg........... 8) på MC,hesteryggen osv. :sick: :-)å :twisted

Avrustningskurs med vettuge instruktører er bra,og vettuge er de jo :knegg :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Nordlendingen »

Intruder skrev:Da jeg tok lappen på stor sykkel i 1970 var det ikke teorikurs,ikke kjøretimer.. :oh
Bare en lørdagstur til Hamar,teoriprøve og oppkjøring med egen Tempo Fighter
125 etterpå.Tror jeg kjørte et åttetall i tillegg... 8)
Kom vel på en femtilapp....
:thumleft
He, he...da jeg tok tungsykkel- lappen på Sortland i 1974, hadde jeg med min egen Honda CB750..med sjåfør. Biltilsynsmannen brukte meir tid på å studere den enn på å eksaminere meg. Etter avlagt og bestått teoridel, fikk jeg beskjed om å vise han en oppbremsing og et 8-tall. Deretter skulle jeg kjøre Sortland sentrum på kryss og tvers i 15 - 20 min. Sensoren skulle stå plassert i trafikken og se meg kjøre. Jeg kjørte rundt i minst 30 minutter, men så ingen sensor noen steder. Til slutt kjørte jeg tilbake til stasjonen igjen, og der satt'n, sammen med sjåføren min og drakk kaffe ute i solveggen. Han overrakte meg mitt lille grønne, og det er mulig at jeg glisa litt breiere enn sensoren - men vi glisa begge. Og sjølsagt fikk han prøve CB750'en...

Med unntak av kollisjon med rein samme år i Nord-Sverige, har jeg kommet fra det uten uhell, velt eller anna styggedom. Et par ganger har det vært veeeldig nære på...tynn,tynn ishinne på veiene er ikke til å spøke med, særlig ikke i svinger..Grus er også noe dritt..En vakker sommermorgen i 1976, kom jeg kjørende i Hardanger et sted, og fikk det for meg at jeg skulle ta det litt med ro, og nyte natur og utsikt. Idet jeg kom rundt en svært uoversiktlig sving, sto det to firhjulstraktorer påmontert høygafler i hver sin retning. De hadde møttes og hva er da meir naturlig enn å slå av en prat? Så nære på å bli spidda, har jeg aldri vært - og jeg håper jeg aldri får oppleve liknende,heller. Det hører med til historia at de to litt tilårskomne herrene på her sin traktor, fikk høre noen nord-norske gloser som det sto respekt av..Jeg mener de skjønte budskapet!!

Avrus(t)ningskurs er heilt sikkert noe vi alle burde hatt, hver vår. Jeg er jaggu ikke sikker på om det finnes sånne tilbud her..
;-) ;)
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

Når vi er så dumme og bor i dette grisgrente lande så må vi greie oss mer sjøl og uten kurs og oppmøte her og der.........trur eg :-)

MEN...det hindrer jo oss ikke fra å ta oss sjøl et kurs,,,dvs lese/ diskutere seg fram til sunne prinsipper / teknikk og øve på dette..... f. eks ikke kjøre fortere inn i en sving / over en bakketopp enn at man får stoppet om noe skulle blokkere veien ;)

Greier jeg det sjøl??? Neida,,,ikke alltid .....men jeg prøver og prøver ....

Poenget mitt med denne tråden var å få litt fokus på slike ting vi bør ....men som vi sluntrer unna på ... :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

Hjelpen er nær :knegg


http://nmcu.org/files/full_kontroll_web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Do the right thing"

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av d.strand »

Relax skrev:Til slutt har jeg lyst å erte noen litt ved å si at grus som kommer overraskende i svingen skyldes for stor fart/ feil teknikk inn i svingen!?
Ikke 100% sant, men det er MYE i det også!
Jeg føler meg litt truffet den der, hehe.

Jeg vet ikke helt om det skyldtes teknikken, eller for stor fart da jeg traff på grus i svingen, og endte med å dra rett frem og ut på jordet forrig sesong. For den grusen hadde vell vært like mye i veibanen uansett om jeg hadde kommet i 40 eller i 80 km/t, og enten om jeg hadde stirra ned i asfalten eller på utgangen av singen?
Men jeg kan si meg enig at det ligger mye i hva slags fart og teknikk man har og holder når man er i en svingen når folk "stivner". For da snakker vi om at folk overskrider sine personlige begrensninger. Noe som desverre skjer alle i løpet av en mc-karriere.. For som kjørelæreren min sa; "Det finnes to typer mc folk: De som har hatt et uhell, og de som kommer til å ha det. Desverre."

Men at man treffer på grus midt i svingen, er ikke noe man kan trene på for å unngå. Eller senke farten og teknikken for å unngå. (med mindre man går av sykkelen for å sjekke svingen før man kjører igjennom i den da. :walk )

Eller er jeg helt på vidda nå? :scratch
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av evike »

Jeg holder stadig på med en evigvarende diskusjon med en "fyr jeg kjenner" ang. motorsykkelkjøring. Han er nemlig hellig overbevist om at jeg kommer til å stryke med fordi jeg kjører sykkel "sånn som jeg kjører bil" og det er i hans hode fullstendig feil.

Det vi stadig er uenige om er f.eks. :
-hvor stor fart vi skal holde inn i sving (hvor jeg har en liten film i hodet om uforutsette gjenstander som f.eks. traktor, planker, grus, sau, noe som har falt av et lasteplan osv.)
- hvor lang strekning jeg trenger for å kjøre forbi (hvor jeg liker å ha litt å gå på, siden jeg ikke har sånn sykkel med R eller et ekstra boost ved X-antall omdreineringer)
- hvor langt i forveien jeg skal bremse ned før jeg skal svinge noe sted (da jeg liker at medtrafikantene er forberedt på hvor jeg skal samt at jeg ikke er så fryktelig glad i "brå bevegelser")
- om forbikjøring er farlig eller greit når det kommer biler i mot (han mener det er plass til han i midten)
+ et par andre temaer som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Det skal nevnes at vi har blitt litt mer enige nå som han har kjøpt GW istedet for Ducati (jeg kjører Virago).

Forøvrig må det nevnes at vi likevel er perlevenner og han på alle andre måter enn MC-kjøring har respekt for meg. Vi er bare "enige om at vi er uenige".
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av d.strand »

Evike: De diskusjonene du nevner der, kan man holde på med i evig tid.. Hehe..
Hver sin fører, hver sin stil. Sånn er det bare :-)
Men så lenge du føler deg trygg på deg selv når du kjører mc, og du trives med din kjørestil, så er vell det det viktigste? :thumleft

Selv så må jeg si at det høres ut som om du og jeg har to vidt forskjellig kjørestiler. Men det kan ha noe med at jeg har litt mer krutt i min sykkelen enn i din, og ikke minst dette med at jeg er 21 år, så jeg er ung :D Men også kanskje litt dum :lol
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av evike »

En viktig og helt udiskutabel innstilling for meg er:
Man skal ALDRI kjøre tøffere enn man føler man behersker.

Da får det ikke hjelpe at andre har argumenter som:
- Da kommer du jo ikke frem før til natta.
- Da kommer du ikke til å utvikle deg som sjåfør.
- Da lærer du ikke hvor begrensningene dine er.

Det får enten komme ved ikke-planlagte erfaringer eller erfaringer som kommer etter mange nok kilometer, ikke fordi jeg skal provosere de frem.

Men ja, jeg er "gammel", selv om jeg er fersk som motorsyklist så har jeg faktisk i år 27 års erfaring som bilist, dels som taxisjåfør og kjøring opp og ned Europa (lenger enn Portugal går det vel ikke an å komme sånn i "nedover" kilometer og på kryss og tvers.

Tillegg:
Det er ikke fart jeg misliker, men følelsen av å miste kontroll og oversikt. Viragoen og jeg har hatt en diskusjon på det og når vi kommer til 150 så er vi fornøyd nok. Det er rett og slett ikke behagelig når forhjulet nærmest letter fra bakken (oppreist sittestilling og vindskjerm).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av mekkern »

nå har vel ikke akkurat virago de egenskapene som gjør den egnet til noe mere aggresiv kjørestil...føler meg ikke akkurat komfortabel med den i annet enn ren cruising...GW er faktisk hakket mere sportslig.
dette er ikke sagt for å rakke ned på viragoen... kjører selv en gammal dass som de fleste i dag mener er som å kjøre en sengehest..men en virago er konstruert for motorveicruising og by/landevei i moderat tempo og ikke brå aggresive kursendringer i en sving med støtta subbende i asfalten...dette har blitt testet uten den store suksessen..der måtte vi få hjelp av brannvesnet til å fjærne olje å div i veien..(føreren fikk vi sendt med ba-bu bilen-knekt arm)
FZR 1000 greier faktisk å snu en sierrea rundt i veien...men blir vrak og fører greier ikke å opprettholde flyhøyden over lengre tid..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

evike skrev:Jeg holder stadig på med en evigvarende diskusjon med en "fyr jeg kjenner" ang. motorsykkelkjøring. Han er nemlig hellig overbevist om at jeg kommer til å stryke med fordi jeg kjører sykkel "sånn som jeg kjører bil" og det er i hans hode fullstendig feil.

Det vi stadig er uenige om er f.eks. :
-hvor stor fart vi skal holde inn i sving (hvor jeg har en liten film i hodet om uforutsette gjenstander som f.eks. traktor, planker, grus, sau, noe som har falt av et lasteplan osv.)
- hvor lang strekning jeg trenger for å kjøre forbi (hvor jeg liker å ha litt å gå på, siden jeg ikke har sånn sykkel med R eller et ekstra boost ved X-antall omdreineringer)
- hvor langt i forveien jeg skal bremse ned før jeg skal svinge noe sted (da jeg liker at medtrafikantene er forberedt på hvor jeg skal samt at jeg ikke er så fryktelig glad i "brå bevegelser")
- om forbikjøring er farlig eller greit når det kommer biler i mot (han mener det er plass til han i midten)
+ et par andre temaer som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Det skal nevnes at vi har blitt litt mer enige nå som han har kjøpt GW istedet for Ducati (jeg kjører Virago).

Forøvrig må det nevnes at vi likevel er perlevenner og han på alle andre måter enn MC-kjøring har respekt for meg. Vi er bare "enige om at vi er uenige".
Generelt sett så er vel jenter mer forsiktige ( fornuftige ) enn gutter ,,,,,også når vi kjører sykkel....Gutter er mer lekne, Joda, her finess unntak---
I tillegge så er det forskjell på sykler osv....så bottom line... jeg holder en knapp på deg framfor kompisen din ;)
OG mest av alt, vi bør vel kjøre sånn VI er komfortable med og ikke slik som nødvendigvis passer andre... ;e
"Do the right thing"

Svar