Supermotard til 2016 sesongen?
Supermotard til 2016 sesongen?
Vurderer ny MC for sesongen 2016. Har alltid vært R fokusert, men jeg vurderer noe annet denne gangen. Jeg har sett litt på Yamaha WR450 og Husqvarna 510/511 SMR. Så supermotard er høyst aktuelt. Jeg ser derfor etter noen erfaringer rundt slike sykler, jeg vet at oljeskift må taes hver 1000km eller noe rundt der, samt ventiljustering rundt 5000?
Jeg heller mot Husqvarnaen egentlig. Det virker som det er litt flere av disse tilgjengelige enn Yamaha WR450 /426. Fordelen med Husqvarnaen slik jeg ser det er at det er en "ferdig" supermotard i motsettning til WR450 som egentlig er en "dirtbike"
Det ideelle hadde vært å hatt en R sykkel i tillegg, da gjerne en 1000cc, men vi får se hva økonomien tillater. Jeg er stor tilhenger av 2 sykler, da man rett og slett ikke får alt i 1 sykkel.
Jeg heller mot Husqvarnaen egentlig. Det virker som det er litt flere av disse tilgjengelige enn Yamaha WR450 /426. Fordelen med Husqvarnaen slik jeg ser det er at det er en "ferdig" supermotard i motsettning til WR450 som egentlig er en "dirtbike"
Det ideelle hadde vært å hatt en R sykkel i tillegg, da gjerne en 1000cc, men vi får se hva økonomien tillater. Jeg er stor tilhenger av 2 sykler, da man rett og slett ikke får alt i 1 sykkel.
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Jeg har en WR250 med SM dekk, som jeg er fornøyd med :-) . Er som du sier ganske ofte oljeskift, da det egentlig er en Endurdosykkel.
Skulle jeg ha kjøpt meg SM sykkel i dag, hadde jeg nok kjøpt en DRZ eller noe lignende (ikke det at WR'N er dårlig) da de (DRZ) har mye lenger serviceintervaller.
Skal du kun bruke sykkelen som SM og ikke bytte mellom SM/Enduro, hadde jeg kjøpt en som er SM fra fabrikk
Skulle jeg ha kjøpt meg SM sykkel i dag, hadde jeg nok kjøpt en DRZ eller noe lignende (ikke det at WR'N er dårlig) da de (DRZ) har mye lenger serviceintervaller.
Skal du kun bruke sykkelen som SM og ikke bytte mellom SM/Enduro, hadde jeg kjøpt en som er SM fra fabrikk
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Hei
Jeg snakket med snelligen cross senter ang oljeskift og ventiljustering på min 511. Ved vanlig veikjøring så kunne en bytte olja på 3000 og ventilsjekk/justering på 10 000. Ved hardere kjøring så kunne en gå ned på oljeskift men ventilsjekk skulle vistnok være safe på 10.
Ser i servicemanual på nettet at ventilsjekk er på 10 000 og oljeskift på 5000. Har selv byttet olje to ganger på min, en gang når sykkelen var gått 1000 og nå når den var gått 3000. Tenker jeg kommer til å legge meg på intervaller på ca 1500. Koster ikke stort å er fort gjort, så ser på det som en billig sikkerhet.
Supermotard er gøy, men har noen ulemper
+
Akser som en ulv opp til 100
Lett å svingvillig som pokker, faktisk mer en de berømte superraske traktorene
Bakhjulsvillig
-
Sal like komfortabel som en 2x4 rett fra sagbruket
Liten tank, liten rekkevidde (8,5l på huskyen) løses med bensinkanne i ryggsekken..
Vibrasjoner fra endunkeren, kan være plagsomt når en kjører mye på ett turtall type rett fram.
Husky 511 er litt vel kort giret, min blir nok drevet opp ett hakk neste vår.
Supermotard er i mine øyne ett rent leketøy som er kjekt i nærområde men lengre dagsturer er ikke aktuelt for min del. 20-30 mil er mer en nok for min kropp.
Fyr løs om du har noen spørsmål så skal jeg svare etter beste evne med den lille erfaringen jeg har :)
Jeg snakket med snelligen cross senter ang oljeskift og ventiljustering på min 511. Ved vanlig veikjøring så kunne en bytte olja på 3000 og ventilsjekk/justering på 10 000. Ved hardere kjøring så kunne en gå ned på oljeskift men ventilsjekk skulle vistnok være safe på 10.
Ser i servicemanual på nettet at ventilsjekk er på 10 000 og oljeskift på 5000. Har selv byttet olje to ganger på min, en gang når sykkelen var gått 1000 og nå når den var gått 3000. Tenker jeg kommer til å legge meg på intervaller på ca 1500. Koster ikke stort å er fort gjort, så ser på det som en billig sikkerhet.
Supermotard er gøy, men har noen ulemper
+
Akser som en ulv opp til 100
Lett å svingvillig som pokker, faktisk mer en de berømte superraske traktorene
Bakhjulsvillig
-
Sal like komfortabel som en 2x4 rett fra sagbruket
Liten tank, liten rekkevidde (8,5l på huskyen) løses med bensinkanne i ryggsekken..
Vibrasjoner fra endunkeren, kan være plagsomt når en kjører mye på ett turtall type rett fram.
Husky 511 er litt vel kort giret, min blir nok drevet opp ett hakk neste vår.
Supermotard er i mine øyne ett rent leketøy som er kjekt i nærområde men lengre dagsturer er ikke aktuelt for min del. 20-30 mil er mer en nok for min kropp.
Fyr løs om du har noen spørsmål så skal jeg svare etter beste evne med den lille erfaringen jeg har :)
Sist redigert av tunmag den 03 okt 2015, 16:26, redigert 1 gang totalt.
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Jeg kjørte 510 smr i 2 sesonger før den måtte selges grunnet studier
(den med doble potter)
hadde aldri noe problemer med den , angrer dypt på salg, men lånekassen gir ingen ekstra støtte for mc..
da jeg var innom snellingen sa de at ved normal kjøring (halv grovt) på vei var det 5000 km på olje og 10k på ventilsjekk.
Er fra oslo og må si det er KONGE å kjøre SM i byen. Skal ha meg en ny engang i fremtiden
lykke til med leting!
(den med doble potter)
hadde aldri noe problemer med den , angrer dypt på salg, men lånekassen gir ingen ekstra støtte for mc..
da jeg var innom snellingen sa de at ved normal kjøring (halv grovt) på vei var det 5000 km på olje og 10k på ventilsjekk.
Er fra oslo og må si det er KONGE å kjøre SM i byen. Skal ha meg en ny engang i fremtiden
lykke til med leting!
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Jeg hadde en 2009 Husky 510SMR i sesongene 2011/2012.
Fantastisk maskin som bare gikk og gikk!
Jeg hadde veldig hyppige oljeskift på den, hver 20time og ventilsjekk hver 40time. Dette er vel litt overkill, men better safe than sorry!
Som det er nevnt så er dette en knall sykkel å ha i by eller rundt i distriktet, for langkjøring er ikke noe særlig på disse!
Jeg fikk lekkasje i simmerringene foran på støtdemperne etter ca 100timers bruk (5000km+) ellers var det en feilfri sykkel de 6000km jeg kjørte den :-)
Fantastisk maskin som bare gikk og gikk!
Jeg hadde veldig hyppige oljeskift på den, hver 20time og ventilsjekk hver 40time. Dette er vel litt overkill, men better safe than sorry!
Som det er nevnt så er dette en knall sykkel å ha i by eller rundt i distriktet, for langkjøring er ikke noe særlig på disse!
Jeg fikk lekkasje i simmerringene foran på støtdemperne etter ca 100timers bruk (5000km+) ellers var det en feilfri sykkel de 6000km jeg kjørte den :-)
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Hva med en Ktm 690 Smc? Relativt sjeldne oljeskift og ventilsjekker og mye krefter (63-70 hk)
Finnes i litt forskjellige versjoner dersom du vil ha enduro feks osv.
Finnes i litt forskjellige versjoner dersom du vil ha enduro feks osv.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Hva med min nydelige:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Verste av alt er at jeg kan cæshe uten denne uten videre .Tobben84 skrev:Hva med min nydelige:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Men får neppe noen forståelse fra kjerringa om jeg hadde falt for fristelsen... '
Men lykke til med salget
Sykker'n ser jo skikkelig bra ut!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Den er veldig bra også AJ, men jeg finner ingen god bagasjeløsning på den, så er det rett og slett ikke særlig bekvemt for konemor bakpå heller. Skulle virkelig ønske at jeg kunne beholdt denn og kjøpt meg en sykkel til, men det tillater ikke økonomien akkurat nå:(
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Det blir dessverre en smule litt for luksuriøst, for å si det slik, med to to så flotte sykler som en Ducce Hyper og KaTie M SA i garasjen...Tobben84 skrev:Den er veldig bra også AJ, men jeg finner ingen god bagasjeløsning på den, så er det rett og slett ikke særlig bekvemt for konemor bakpå heller. Skulle virkelig ønske at jeg kunne beholdt denn og kjøpt meg en sykkel til, men det tillater ikke økonomien akkurat nå:(
Hva vil naboene si
Og ikke minst våre voksne barn...
Nei, det får vel holde med en bike i bakhånda, vet je...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Stemmer det, kan ikke forsvare det her heller desverreAJ skrev:Det blir dessverre en smule litt for luksuriøst, for å si det slik, med to to så flotte sykler som en Ducce Hyper og KaTie M SA i garasjen...Tobben84 skrev:Den er veldig bra også AJ, men jeg finner ingen god bagasjeløsning på den, så er det rett og slett ikke særlig bekvemt for konemor bakpå heller. Skulle virkelig ønske at jeg kunne beholdt denn og kjøpt meg en sykkel til, men det tillater ikke økonomien akkurat nå:(
Hva vil naboene si
Og ikke minst våre voksne barn...
Nei, det får vel holde med en bike i bakhånda, vet je...
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Takk for responsen!
Det blir nok en Husky SMR 510 / 511 tror jeg. Tror en slik sykkel passer meg og mitt kjøremønster godt. Jeg har ikke vært på en eneste langtur med sykkel før, kun 30-40 mil. Oljeskift / ventiljusteirngsintervallene var ikke så værst egentlig, så det går jo helt fint.
Er det noen som vet forskjellen på SMR 510 og 511? Virker jo helt like. Prøvde å søke litt på nettet, men fant ikke mye om det.
Det blir nok en Husky SMR 510 / 511 tror jeg. Tror en slik sykkel passer meg og mitt kjøremønster godt. Jeg har ikke vært på en eneste langtur med sykkel før, kun 30-40 mil. Oljeskift / ventiljusteirngsintervallene var ikke så værst egentlig, så det går jo helt fint.
Er det noen som vet forskjellen på SMR 510 og 511? Virker jo helt like. Prøvde å søke litt på nettet, men fant ikke mye om det.
- Marshall
- Innlegg: 52
- Registrert: 13 sep 2014, 18:58
- Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
- Sted: Tromsø
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Dette er kun på hukommelsen, ta dette med en ørliten klype salt.thewiz skrev:Takk for responsen!
Det blir nok en Husky SMR 510 / 511 tror jeg. Tror en slik sykkel passer meg og mitt kjøremønster godt. Jeg har ikke vært på en eneste langtur med sykkel før, kun 30-40 mil. Oljeskift / ventiljusteirngsintervallene var ikke så værst egentlig, så det går jo helt fint.
Er det noen som vet forskjellen på SMR 510 og 511? Virker jo helt like. Prøvde å søke litt på nettet, men fant ikke mye om det.
Mener SMR 511 er laget litt snillere enn 510. Man skal kunne gå lengre mellom serviceintervallene og oljeskiftene, da SMR510 er en gate-crosser.
Kan f.eks sammenligne 511'en med KTM SMC 690, og 510'en med KTM EXC.
braaAAap
- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Sted: Oslo
Re: Supermotard til 2016 sesongen?
Jeg kan anbefale KTM SMC R på varmeste. Artig herjesykkel som byr på endeløs moro. Serviceintervallet er på 10000 km, og fra 2014 får du med ABS og litt annet snacks.
BRAAAAAP!