Kast i nytt bakdekk

Forum for fulleffekt tung-MC
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av Lauri »

Det er ikke nok at det "popper". Kikk på dekket og du ser at det finnes en kontrollring på dekket som løper parallelt med felgkanten. Etter montering og "popping" så skal du nøøøøøye følge denne ringen og konstatere at den løper parallelt med felgkanten. Og ... det samme på andre siden ... og deretter er det tut :prop:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av Monstr »

Har hørt om flere som påstår de har fått B-vare fra motorsykkeldekk.com.

Jeg bestiller fra Xlmoto. Aldri vært noe problem, og returløsningen der er noe av det minst smertefulle jeg har opplevd. Alt der har gått fint på skinner hver gang! :)

KawaKjetil

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av KawaKjetil »

Tror ikke motorsykkeldekk.com selger mer B-vare enn andre. De kjøper ofte rett fra fabrikk.

Men har også nett tatt av et Metzeler Tourance Next som jeg merket sidekast i. I tillegg måtte jeg bruke 80gr lodd, og samme mengde lodd etter å ha tørnet dekket 180 grader på felgen. Hadde sidekast da også.
Satt på et halvslitt Metzeler Tourance jeg hadde liggende. Ingen antydning til kast, og det holdt med 30gr lodd.

Tar kontakt med dekkonline til uken og hører hva de sier. Jeg har blitt fortalt at de sender nytt dekk, og jeg returnerer dekket mitt fraktfritt i samme vending. Hvis de ikke finner feil på dekket, så må jeg betale.

Jeg har handlet jevnt og trutt hos dem i snart 10 år nå. Så blir spennende å se hvordan de håndterer en reklamasjon.

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av nordan »

Jeg fikk endelig sendt mitt tourance tilbake nå , det tok mange mail frem og tilbake før det ordnet seg har holdt på i flere uker , blir spennende å se om det blir reklamasjon , det eneste jeg er sikker på er at det var feil med dekket , la på 100g alikevell var det humpete å kjøre på , løsnet dekket å flyttet det 180 grader da hadde alt flyttet seg tilsvarende så jeg er ikke i tvil

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av Epylypzon »

Har kjøpt noen dekk fra motorsykkeldekk.COM. Aldri merka noe. Legger om selv, balanserer ikke. Null problem

Sendt fra min Z3 Compact
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av E-strom »

Vi har dekkomleggingsmaskin og (enkel) balanserer på klubben. Mange av oss kjøp kjøper dekk hos leverandører som http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.xlmoto.no" onclick="window.open(this.href);return false;, og jeg har ennå ikke hørt om dårlig kvalitet...

Husk bare å sjekke at den tynne "dekk-ringen" er parallell med felgen hele veien rundt på begge sidene av dekket. Hvis det er dårlig smurt og du bare hører på "poppingen" kan du få et dekk som ikke ligger jevnt på hele veien rundt.

Det som er "morro" med det er at du ikke merker det mens du balanserer, men får en overraskelse når turen starter. Mulig at proffe balanseringsmaskiner fanger opp dette, men kanskje vil en profesjonell dekkomlegger alltid sjekke at dekket ligger rett mot felgen... :redface
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

ZZR-Erling

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av ZZR-Erling »

eeee...hadde posta tidligere :knegg

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av nordan »

100% sikker på at dette dekket var feil i produksjon , fikk vite at det er flere som har hatt samme problemet med denne dekk typen , har eller aldri hatt problemer med dekk jeg har kjøpt fra denne leverandøren og har bestandig lagt om og ballanser selv , bestilte et nytt dekk men annet merke (DUNLOP) dette smatt sett på og la på 15 gram til ballansering og alt ble 100% bra , det med merkingen på dekket er kun for å slippe mindre vekter ved ballansering og har ikke noe med høydekast å gjøre.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av MrPitlane »

Har handla mange dekk fra motorsykkeldekk.com, og lagt om enda flere fra samme firma, samt andre internettleverandører av motorsykkeldekk.

Ikke merka noe som tilsier at de leverer B-varer. Ser og at det er ferskvare de leverer. I noen tilfeller nyere dekk enn det som "seriøse" forhandlere leverer.

Som nevnt i tråden av E-strom;
"Det som er "morro" med det er at du ikke merker det mens du balanserer, men får en overraskelse når turen starter. Mulig at proffe balanseringsmaskiner fanger opp dette, men kanskje vil en profesjonell dekkomlegger alltid sjekke at dekket ligger rett mot felgen..."

Jeg sjekker alltid at dekket legger seg på plass på felgen. Noen dekk er litt vanskeligere å få til å "poppe" men det er alltid viktig å sjekke linja inntil felgkanten. Har noen ganger måtte løsne dekket, smøre litt mer, og blåse inn luft på nytt.

Når dekket spinnes i avbalanseringsmaskinen vil det være veldig tydelig, dersom det er kast i dekket, f.eks ved at det ikke har satt seg skikkelig.

:thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av kjellv »

Er det noen som har lagt merke til at det sitter en liten malingsflekk på dekksiden på nye dekk? Vanligvis hvit eller gul på de jeg har sett.
Jeg fikk en dag en forklaring på denne fra en dekkgrossist.
Alle dekk er delvis håndlaget. De er produsert i maskin, men cord og gummi legges på manuelt. Ingen dekk vil bli 100% perfekt, og på ett eller annet punkt i sirkelen vil dekket bli høyere eller lavere enn resten.
Den lille malingsflekken markerer det punkt på dekket der dekksiden er høyest.
Om man da spinner en felg rundt på en aksel kan man også ofte se at felgen ikke er helt perfekt. Finner man da det punktet der felgen er lavest, plasserer man dekket med malingsflekken på dette punktet :prf
Men for all del, her er det snakk om veldig små variasjoner, og i de fleste tilfeller vil det ikke være merkbart.
Grossisten fortalte også at de dekkene han importerer er førstesortering fra fabrikkene, med svært strenge toleranser. Sekunda sortering selges mest av store nettbutikker.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av MrPitlane »

Det er nok flere teorier knyttet til merkene på dekkene. Noen sier motsatt av ventilen, mens andre sier at flekken skal sitte i nærheten av ventilen.

http://www.americanmotorcyclist.com/rid ... tions.aspx

Min erfaring med mc dekk tyder på at det blir best balanse i dekket når merket settes ved ventilen. Bruker en elektronisk avbalanseringsmaskin, som både kan balansere statisk og dynamisk.

Enkelte dekksider hevder at dekket er lettest der merket sitter. :mk

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av MrPitlane »

Bridgestone forklarer litt om sine merker på lastebildekk, og forklarer hvorfor de mener at det letteste punktet på dekket, som er merket, bør være ved ventilen.

Teorien er at selve ventilen veier mer enn godset som borres ut av felgen. Tror faktisk det kan overføres til alu mc felger. (har ikke kontrollveid)

http://www.bridgestonetrucktires.com/us ... %20doc.pdf

:mk :prf

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av MrPitlane »

En av mc-dekk leverandørene på nett har litt info omkring mc-dekk på sin side.

http://www.motorsykkeldekk.com/Reifenbegriffe.html

:scratch :mk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av kjellv »

Etter å ha lest dokumentene MrPitane lenket til er jeg blitt veldig i tvil om opplysingene jeg fikk av vår grossist. Det tyder jo på at opplysningene jeg fikk er stikk motsatt av det MrPitlane lenker til og hans egne erfaringer. Jeg vil ta opp igjen dette med ham ved neste anledning.
I morgen får vi også besøk av en annen leverandør, bl.a. i anledning innsalg av dekk til neste år. Jeg skal bringe temaet på bane med ham også.

Svar