Kast i nytt bakdekk

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Kast i nytt bakdekk

Legg inn av nordan »

har nettopp montert nytt bakdekk selv , syntet det var litt mye avballansering vekter som måtte legges på men tenkte at slik var det , men da jeg skulle ut å kjøre merket jeg vibrasjoner/humping , det var merkbart være med passasjer , tok så en sjekk å ser da at dekket vandrer opp og ned på felgen , jeg presser av dekket på nytt og vrir det 180 grader på felgen for å se om problemet flytter seg tilsvarende og det gjorde det , har brukt salo slik at det skulle skli riktig på plass uten hell , under avballansering må jeg legge på 80gram med vekter for at det skal bli i ballanse , men det hjelper jo ikke når dekket fremdeles har høydekast???! jeg kan ikke se noe annet problem en det må være feil i dekket . jeg bestilte dekket på Motorsykkel dekk.com og å sende det tilbake er jo noe dritt , har egentlig tenkt å kjøpe nytt å sette på har ikke tidligere noe problemer med dekk som er bestilt derfra , så jeg lurer på om andre også har vært borte i slike problemer ikke bare dekk derfra ???

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av RuneMC »

Hva med å ta av hjulet og legge det ned på bakken og ta bilde av det. Hvis det er synlig "urundt" så bør du kunne sende bildet til motorsykkeldekk.com - og jeg tipper de da bare vil sende deg et nytt dekk. Tror ikke de er interessert i å bruke tid/energi på å frakte et defekt dekk tilbake.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av Anaxim »

Har èn gang opplevd det samme som deg, etter dekkomlegg med nytt dekk. Det humpa og rista. Dro tilbake til verksted og oppdaget at på ett sted hadde ikke dekket smekka helt inntil felgen. Altså: Det var brukt for lavt trykk når dekket skulle "blåses opp". Ved 90-100psi sa det smekk, at dekket fungerte perfekt. Vet jo ikke om det er dette som er galt med ditt dekk, men tenkte du kunne ha nytte av å vite det...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av RuneMC »

Ja, viktig å bruke litt overtrykk (60-70 psi max) så skal du høre et par smell (høy "pop" lyd) når kanten på dekket smetter inn i sporet langs felgkanten. Evt blir det bare ett smell hvis begge sidene smetter ut til kanten samtidig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av nordan »

RuneMC skrev:Ja, viktig å bruke litt overtrykk (60-70 psi max) så skal du høre et par smell (høy "pop" lyd) når kanten på dekket smetter inn i sporet langs felgkanten. Evt blir det bare ett smell hvis begge sidene smetter ut til kanten samtidig.
Har gjort det meste riktig , gjorde ren felgkantene , smørte inn med zalo og fylte opp til ca 60 psi etter det smalt på begge sider av dekket , så avballanserte jeg hjulet med biltema sin statiske pinne måtte legge på 95 gram med vekter og det sier meg at noe er helt galt , hadde dekket ikke gått ut på en side ville det fremdeles ikke vært i så mye uballanse...?!

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av Elruts84 »

Vet ikke om det har noe å si, men har du vadret avballanserings nivået? Altså om du legger avballanserings stanga det på to krakker at det ikke blir høydeforskjell på krakken slik at når du setter dekket på er det står skeivt før du starter?

Jeg og Norse 900 gjorde det samme for ikke lenge side , og vi trengte nesten ikke vekter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

ZZR-Erling

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av ZZR-Erling »

Ved hver montering skal man kjøre i 4.0 bars trykk. Ei stund før det er nådd vil dekket smelle ut mot kanten..tipper det er her det har feilet. Har kjøpt ett titallsdekk fra samme, aldri ett prolem.
(BMW oppgir disse 4.0 bar).

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av RuneMC »

Jepp 4bar=58psi bør holde egentlig. Overtrykk kun kort periode, deretter ned til riktig lufttrykk. (36psi for mitt bakdekk f.eks.)

Men høres jo ut som om alt er gjort riktig hvis du i tillegg har fått pop-lydene.
Når avbalanseringen er ferdig skal du kunne snurre på dekket uten at samme sted vil ende opp nederst hver gang det stopper opp.

Går også ut ifra at ingen spaker/dekkholdere eller lignende er glemt igjen inne i dekket ?

Når alt annet er eliminert => feilvare.
Ekstremt sjelden, men noen vinner jo i lotto hver uke også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av ZZR-Erling »

Man skal også smøre med såpevann/dekkpasta mellom kantene som er symmetriske ut fra senter av felgen. Dette for at det lett skal smelle helt ut til ytre kant. Det kan også være lurt å ikke skru i ventilen, men blåse rett i uten. da får man kjappere trykkøkning, og det hjelper også på.

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av nordan »

Alt som er forslått her i forumet er gjort , syntes det er veldig rart at det kan være slik feil på et MC dekk??!

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av nordan »

Da er det møkka dekket tatt av og jeg har montert Dunlop roadsmart , måtte avballansere med ca 10 gram og alt er som det skal være , kommer aldri til å kjøpe metzeler igjen!!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av simpson »

nordan skrev:har nettopp montert nytt bakdekk selv , syntet det var litt mye avballansering vekter som måtte legges på men tenkte at slik var det , men da jeg skulle ut å kjøre merket jeg vibrasjoner/humping , det var merkbart være med passasjer , tok så en sjekk å ser da at dekket vandrer opp og ned på felgen , jeg presser av dekket på nytt og vrir det 180 grader på felgen for å se om problemet flytter seg tilsvarende og det gjorde det , har brukt salo slik at det skulle skli riktig på plass uten hell , under avballansering må jeg legge på 80gram med vekter for at det skal bli i ballanse , men det hjelper jo ikke når dekket fremdeles har høydekast???! jeg kan ikke se noe annet problem en det må være feil i dekket . jeg bestilte dekket på Motorsykkel dekk.com og å sende det tilbake er jo noe dritt , har egentlig tenkt å kjøpe nytt å sette på har ikke tidligere noe problemer med dekk som er bestilt derfra , så jeg lurer på om andre også har vært borte i slike problemer ikke bare dekk derfra ???
Derfor kjøper jeg dekk lokalt og alltid ferdig omlagt.
Er jeg ikke fornøyd, kjører jeg tilbake og :mk mens de fikser problemet.
Kanskje litt dyrere men for meg en liten pris for en garanti for enkel reklamasjon.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av simpson »

nordan skrev:Da er det møkka dekket tatt av og jeg har montert Dunlop roadsmart , måtte avballansere med ca 10 gram og alt er som det skal være , kommer aldri til å kjøpe metzeler igjen!!
Jeg kjøper aldri noe annet enn Metzeler :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av cannon »

Ingen grunn til å kutte ut et merke grunnet en feilvare.
Jeg har kast i et Dunlop D211 men slutter absolutt ikke med Dunlop av den grunn. Metzeler er bra greier, både til vei og bane.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Kast i nytt bakdekk

Legg inn av TBI81 »

Aldri opplevd på mc dekk, men måtte få nytt dekk på bilen tidligere i uka pga høydekast. Produksjonfeil, bare å kaste sa de på verkstedet. Igrunn merkelig at de ikke så kastet da de avbalanserte ..

Svar