EU- kontroll MC
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
EU- kontroll MC
Dette har vært "diskutert" tidligere,og hvor saken ligger i løypa og om den eventuelt er der overhodet har jeg ikke peiling på.
Men,kjenner jeg Erna og Siv rett står noen undersåtter i giv akt og tripper for saken og eventuelle fine stillinger,det ligger i sakens natur..
Har noen peiling på ståa pr nu ?
Problemer med å gjennomføre kontrollen hva angår avstander og faglig innsikt hos inspektørene ?
Men,kjenner jeg Erna og Siv rett står noen undersåtter i giv akt og tripper for saken og eventuelle fine stillinger,det ligger i sakens natur..
Har noen peiling på ståa pr nu ?
Problemer med å gjennomføre kontrollen hva angår avstander og faglig innsikt hos inspektørene ?
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: EU- kontroll MC
Ble ikke det forslaget nedstemt?
Re: EU- kontroll MC
Det ble et kompromiss...
Siste nytt ang dette er på FEMA's sider
Siste nytt ang dette er på FEMA's sider
This compromise proposal will include that the PTI for motorcycles is postponed until 2022.
If the Member States in the five years prior to that date take adequate measures to improve the safety of motorcycles the PTI can be waived. FEMA assumes that this will happen.
In the event that Member States do introduce a periodical technical inspection, for whatever reason, the Member States can now decide how they will organize the PTI and the frequency with which the inspection will take place .
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: EU- kontroll MC
Jeg skal på EU-kontroll med min sykkel om halvannen time.
[TaSK]
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: EU- kontroll MC
Ja, noen er så uheldige at landet de bor i allerede har periodisk kjøretøykontroll på MC - det gjelder for en motorsyklist å vege bosted med omhu...
...men ventelig er det andre fordeler som lenger sesong, genuine små kaféer med genuin italiensk matkultur og ikke minst en enklere tilgang til lokale MC-verksteder (vil jeg tro).
Sånn for nysgjerrighetens skyld - hva ligger en slik kontroll på i pris, der i Romerriket?
...men ventelig er det andre fordeler som lenger sesong, genuine små kaféer med genuin italiensk matkultur og ikke minst en enklere tilgang til lokale MC-verksteder (vil jeg tro).
Sånn for nysgjerrighetens skyld - hva ligger en slik kontroll på i pris, der i Romerriket?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: EU- kontroll MC
Det tok 15 minutter. Han sjekket eksosen, testet bremsene, og så på lysene.
Han rynket litt på nesen over alle mine lys og lamper, men eftersom alle var E-merket og dagslys-lysene dimmer automatisk slik de skal lot han det passere.
Det er ikke lov med to tusenmetere slik jeg har (i tillegg til fjernlyset på sykkelen). De kan naturligvis slukkes med egen bryter, som har blått lys som påbudt, så det passerer hver eneste gang.
EU-kontroll annenhvert år.
Prisen var 65 euro.
[TaSK]
Han rynket litt på nesen over alle mine lys og lamper, men eftersom alle var E-merket og dagslys-lysene dimmer automatisk slik de skal lot han det passere.
Det er ikke lov med to tusenmetere slik jeg har (i tillegg til fjernlyset på sykkelen). De kan naturligvis slukkes med egen bryter, som har blått lys som påbudt, så det passerer hver eneste gang.
EU-kontroll annenhvert år.
Prisen var 65 euro.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: EU- kontroll MC
@tagesk - takk for svar. Da nyter du sannsynligvis litt godt av at den foreslåtte EU-kontrollen ble utsatt - der var det nemlig lagt opp til årlig kontroll for alle MC'er som var over 4 år... (dvs spesielt ugunstig for nordiske land som i praksis ville fått en kontroll for hvert halvårs kjøring...)
15min høres rasende effektivt ut ... og prisen ikke for ille, bortsett fra at det er ganske bortkastet om en følger opp MC'n selv. Norsk pris blir nok fort det dobbelte...
15min høres rasende effektivt ut ... og prisen ikke for ille, bortsett fra at det er ganske bortkastet om en følger opp MC'n selv. Norsk pris blir nok fort det dobbelte...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: EU- kontroll MC
Jeg tror vel egentlig at Erna og Siv er like mye oppsatt på og redusere antall pålegg, vedtekter, forordninger, kontroller og overvåkning som Jens Stalinberg var på å skape dem...Intruder skrev: Men,kjenner jeg Erna og Siv rett står noen undersåtter i giv akt og tripper for saken og eventuelle fine stillinger,det ligger i sakens natur..
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: EU- kontroll MC
Nåja... Når EU sier hopp, ja da spør som regel Norge hvor de skal lande.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: EU- kontroll MC
Ja, det avtalte vi i allerede i EØS-avtalen på 70-tallet, og forpliktet oss til det.Flanker skrev:Nåja... Når EU sier hopp, ja da spør som regel Norge hvor de skal lande.
Re: EU- kontroll MC
Her har vi kanskje også en liten forskjell da. Jeg har i alle fall vanskelig for å se for meg lys/refleks-utstyr med regulatoriske avvik i form, farge, mengde, innstilling, plassering, eller funksjon, vil bli sett gjennom fingrene med ved en offentlig kontroll i Norge.tagesk skrev: Han rynket litt på nesen over alle mine lys og lamper, men eftersom alle var E-merket og dagslys-lysene dimmer automatisk slik de skal lot han det passere.
Det er ikke lov med to tusenmetere slik jeg har (i tillegg til fjernlyset på sykkelen). De kan naturligvis slukkes med egen bryter, som har blått lys som påbudt, så det passerer hver eneste gang.
[TaSK]
Men er det et eget kontrollorgan, eller åpnet for godkjente MC-verksteder, eller hvem er det egentlig som foretar selve kontrollene du må på der nede i solsteika?
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: EU- kontroll MC
Erna of Siv's kumpaner var de eneste som gadd å møte NMCU om dette temaet. Og det var mens de røde styrte..Intruder skrev:Dette har vært "diskutert" tidligere,og hvor saken ligger i løypa og om den eventuelt er der overhodet har jeg ikke peiling på.
Men,kjenner jeg Erna og Siv rett står noen undersåtter i giv akt og tripper for saken og eventuelle fine stillinger,det ligger i sakens natur..
Har noen peiling på ståa pr nu ?
Problemer med å gjennomføre kontrollen hva angår avstander og faglig innsikt hos inspektørene ?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: EU- kontroll MC
Det er godkjente verksteder som ikke driver med annet (så vidt jeg kan forstå).PCP skrev: Men er det et eget kontrollorgan, eller åpnet for godkjente MC-verksteder, eller hvem er det egentlig som foretar selve kontrollene du må på der nede i solsteika?
Mitt er dette: http://www.revisioniautopisa.it/" onclick="window.open(this.href);return false;
("revisioni" betyr EU-kontroll)
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: EU- kontroll MC
Å føye EU på alle bauger og kanter er vel noe nesten alle norske politikere er flinke til,inkludert SV,det sosialistiske der er vel blitt like særsynt som en snøball på trappa hos meg i fellesferien...
Men EU-kontroll tilsier,etter hva jeg forstår av tagesk,mest kontroll av eksos,lys og bremser,og at det funker er vel egentlig ikke noe strengt krav..?
---og helst må jo kontrollen foregå på sommeren,og de nordpå bør jo slippe å kjøre helt til hutttiheita...
Men EU-kontroll tilsier,etter hva jeg forstår av tagesk,mest kontroll av eksos,lys og bremser,og at det funker er vel egentlig ikke noe strengt krav..?
---og helst må jo kontrollen foregå på sommeren,og de nordpå bør jo slippe å kjøre helt til hutttiheita...
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;