Eldre offroader/reiseenduro

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av ole m. »

Busa Trond skrev:I Bike #09 2013 står det noe om "Verdens 10 beste offroadere" :-#
Der er det med dem fleste sykkelen du har nevnt i første post.
Så du er sikkert godt på vei :vs

1. R80GS
2. XRV750
3. 900ie
4. HP2
5. 950R
6. XTZ750
7. XR600
8. DR750/800
9. KLR650
10. 640 Adventure
Dette er en merkelig liste av hummer og kanari, hva er kriteriene de brukte for denne lista?

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av Kjellrf »

Jeg hadde vurdert en Triumph Tiger, langt før mange av de andre alternativene. De eldre er grusvennlige, og har motor som matcher :)

Eks: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har bare erfaring fra Transalp (hendig, fin å kjøre men lite power) Varadero (tung, komfortabel, men er et skrapedyr, subber nesten like fort som en custom...), Super Tenere (helt grei) og Tiger 900 (den som kom med 955i). Tigeren er min klare vinner, klart morsomst å kjøre. :
)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av ole m. »

Triumph Tiger er vel ikke så dum, men er vel noe tyngre enn de andre? Har ikke sjekket noe vekt her nå, mulig det ikke er så mye verre. Men jeg ville uansett valgt en twin og ikke trippel, til denne typen sykkel. Det er bare min preferanse, andre mener noe annet.

Men legger du på bare litt mer er du snart på en KTM 950 Adventure, som er så mye bedre enn alle de andre i dette selskapet. :-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av Olav K »

:vs
Tigeren er ikke nødvendigvis noe dumt valg, den tenkte jeg ikke på i første post, merkelig nok.
Ett eksotisk alternativ kan man jo også hive inn, Aprillia ETV 1000 Caponord. En fin sykkel faktisk, er dog usikker på grusegenskapene.
En Tiger 955 veier omtrent det samme (215kg) som en Super Tènèrè (219kg), så vekta er ikke noen showstopper men jeg har INGEN erfaring med denne. Kjører dog en trippel i dag, og liker karakteren på den GODT, i alle fall til asfaltbruk
KTM 950 Adventure er nok helt klart den mest kapable grusmaskina. Grunnen til at jeg helst ikke vil så langt opp i pris er at jeg allerede har en bra sykkel, (jeg har to faktisk) og jeg ER usikker på hvor mye en grusmaskin vil bli brukt.
Jeg har kjørt en hel del på grus, ikke de siste årene, men jeg har jo "alltid" hatt en XT eller XL av eldre årgang. Nå har jeg en 97, og det er litt for dødt. Særlig etter Street Triplen kom til gards. Men grusveier har vi mye av, pga kraftutbygging i distriktet her vi bor.
Siden det ikke finnes noen Avd 950 på Finn pt, er nok Yamahaen en favoritt inni hodet mitt, av flere grunner.
Mye sykkel for pengene, velprøvd, ingen store kjente problemer, jeg liker Yamaha (det blir i så fall min 5=. :thumleft
Skal ringe til ett par selgere i dag, så får vi se. :thumleft
Kemneren skal vel også ha ett ord med i laget, vi får se hva humør han er i, før jeg kjøper noe som helst. Blir det baksmell slik det har vært de siste årene, blir det ikke noe som helst på denne sida av sommeren :-)å


edit: Skrivefeil
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av ole m. »

Olav K skrev::vs
Tigeren er ikke nødvendigvis noe dumt valg, den tenkte jeg ikke på i første post, merkelig nok.
Ett eksotisk alternativ kan man jo også hive inn, Aprillia ETV 1000 Caponord. En fin sykkel faktisk, er dog usikker på grusegenskapene.
En Tiger 955 veier omtrent det samme (215kg) som en Super Tènèrè (219kg), så vekta er ikke noen showstopper men jeg har INGEN erfaring med denne. Kjører dog en trippel i dag, og liker karakteren på den GODT, i alle fall til asfaltbruk
Et vesentlig ankepunkt mot både Triumph Tiger og Aprillia ETV 1000 Caponord, er at de har 17/19" hjul bak/foran, det er det jeg kaller "lavhjulinger". På en grusmaskin skal du ha stort forhjul, så oppsettet blir 18/21" eller 17/21".
Olav K skrev:KTM 950 Adventure er nok helt klart den mest kapable grusmaskina. Grunnen til at jeg helst ikke vil så langt opp i pris er at jeg allerede har en bra sykkel, (jeg har to faktisk) og jeg ER usikker på hvor mye en grusmaskin vil bli brukt.
Spørsmålet blir vel heller hvor mye du kommer til å bruke asfaltmaskinen din, om du kjøper en 950 Adventure... :P :p
Olav K skrev:Jeg har kjørt en hel del på grus, ikke de siste årene, men jeg har jo "alltid" hatt en XT eller XL av eldre årgang. Nå har jeg en 97, og det er litt for dødt. Særlig etter Street Triplen kom til gards. Men grusveier har vi mye av, pga kraftutbygging i distriktet her vi bor.
Siden det ikke finnes noen Avd 950 på Finn pt, er nok Yamahaen en favoritt inni hodet mitt, av flere grunner.
Mye sykkel for pengene, velprøvd, ingen store kjente problemer, jeg liker Yamaha (det blir i så fall min 5=. :thumleft
Skal ringe til ett par selgere i dag, så får vi se. :thumleft
Kemneren skal vel også ha ett ord med i laget, vi får se hva humør han er i, før jeg kjøper noe som helst. Blir det baksmell slik det har vært de siste årene, blir det ikke noe som helst på denne sida av sommeren :-)å


edit: Skrivefeil
Jeg tror XTZ 750 Super Ténéré kan være et bra valg, men om du selger XT-en du har nå, får du vel nok til en KTM 950 Adv... Jeg kan love deg at det er noe helt annet å kjøre. ;-)

Edit:
Også Cagiva Elefant 900 IE har små hjul.
Sist redigert av ole m. den 26 mar 2014, 15:42, redigert 1 gang totalt.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av Olav K »

[/quote]

Jeg tror XTZ 750 Super Ténéré kan være et bra valg, men om du selger XT-en du har nå, får du vel nok til en KTM 950 Adv... Jeg kan love deg at det er noe helt annet å kjøre. ;-)[/quote]

Det er ett alternativ å selge XTZen, selv om jeg har en plan om å klasse den ned til A2, så Jr kan bruke den. Den er ikke mer verd enn 20-25000 uansett, er ikke det som avgjør.
Enda en mulighet er jo å selge unna alt av sykler og gå for storeslem....
En sprett ny eller demokjørt Adventure 1190 R :thumleft
Men er fryktelig glad i Street Trippelen min som jeg har pimpet bra mye opp :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av Epylypzon »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle »

Veldig urelatert til budsjettet du er ute etter, men fant denne interessante baiken i nyeste Bike bladet:
Likte utseendet...

https://www.youtube.com/watch?v=w9VhACv7nvE" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av Olav K »


Skal ringe på den KTMen imorra når jeg er ferdig etter nattskift :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av Busa Trond »

ole m. skrev:
Busa Trond skrev:I Bike #09 2013 står det noe om "Verdens 10 beste offroadere" :-#
Der er det med dem fleste sykkelen du har nevnt i første post.
Så du er sikkert godt på vei :vs

1. R80GS
2. XRV750
3. 900ie
4. HP2
5. 950R
6. XTZ750
7. XR600
8. DR750/800
9. KLR650
10. 640 Adventure
Dette er en merkelig liste av hummer og kanari, hva er kriteriene de brukte for denne lista?
Det var litt kanari og hummer dette ja. Overskriften var " OFFROAD topplisten" "Bike lister opp de ti mest betydningsfulle offroadmotorsyklene i moderne tid"
Det er nok ment hvordan Dakar-rallyet har påvirket fabrikkene til å lage sykler til folk flest ( ikke veit jeg )


Men hvordan går det Olav K? Har du fått tilslag på den 640 :vs

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Eldre offroader/reiseenduro

Legg inn av Olav K »

Busa Trond skrev:
ole m. skrev:
Busa Trond skrev:I Bike #09 2013 står det noe om "Verdens 10 beste offroadere" :-#
Der er det med dem fleste sykkelen du har nevnt i første post.
Så du er sikkert godt på vei :vs

1. R80GS
2. XRV750
3. 900ie
4. HP2
5. 950R
6. XTZ750
7. XR600
8. DR750/800
9. KLR650
10. 640 Adventure
Dette er en merkelig liste av hummer og kanari, hva er kriteriene de brukte for denne lista?
Det var litt kanari og hummer dette ja. Overskriften var " OFFROAD topplisten" "Bike lister opp de ti mest betydningsfulle offroadmotorsyklene i moderne tid"
Det er nok ment hvordan Dakar-rallyet har påvirket fabrikkene til å lage sykler til folk flest ( ikke veit jeg )


Men hvordan går det Olav K? Har du fått tilslag på den 640 :vs
Nei, jeg var forutseende nok og tok en tlf til en venn som selger KTM, og det viser seg at den 640 Adventure hadde en del "issues" som han sa det.. på modeller FØR 2004. Så jeg stod over.
Derimot kom jeg over en 94 mod. SuperTenere i Arendal, som var gått 44000, og selger skulle ha 30000. Sykkelen såg DØNN strøken ut, ikke en synlig ripe, all plast såg hel og fin ut, ikke noe falmet, eller noe å sette fingeren på, eksteriørmessig. Det var nesten så man fikk dugg i trusa!
Kun dekkene var gamle, men de skulle jeg uansett ha skiftet til noe med mer knaster i.
Ringte selger flere ganger på morran, men til slutt sovna jeg, og når jeg våkna i fire-tida og fikk tak i selgeren var sykkelen solgt. Den hadde jeg lett kjøpt usett.

So the search goes on, skal ringe og prute litt på en ST oppi Brønnøysund, eller like i nærheten iallefall :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar