Eldre offroader/reiseenduro
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Eldre offroader/reiseenduro
Lurer på om jeg skal fylle opp en romslig låve med et "familie-medlem" til. En kamerat med offroader maser om grusturer og det ligger jo eeegentlig hjertet mitt nært.
Jeg har i årevis hatt eldre endunkere, men nå etter jeg fikk Street Triplen, har ikke en sylinder, 48 hk og svampete bremser vært noe som frister.
Jeg trenger mer ooooommmmppphh for å trives og har de siste dagene trålt nettet etter en real reiseenduro som tåler litt røff bruk. Prisnivået har jeg ikke helt bestemt meg for men jeg ser for meg inntil 70 000, helst mindre.
Det må gå "bra" og ha bremser som matcher,
Det er jo noen som raskt peker seg ut:
Yamaha Super Tenere 750;
Jeg liker Yamaha, 750 motoren er pålitelig og KAN skiftes i en TDM 850 motor, denne skal skli "rett inn". det vil gi drøye 80 hk mot drøye 70 orginalt.
Honda Africa Twin 750:
Flott og pålitelig sykkel, men ser litt slapp ut motormessig med bare drøyt 60 hk. Har lite erfaring med denne, kjenner ingen som har en slik.
Cagiva Elefant 900 IE:
Et dristig valg, har lest meg opp til at den sliter med en del elektriske feil. Men den ser fantastisk ut i Lucky Explorer utgaven.
KTM Adventure 950
Blir sikkert for dyr og skal ha myye suppe. Har sikkert blant de aller beste grus egenskaper...
BMW GS 11000:
Ser det ligger en 95 mod på finn til 60' har absolutt ingen peil på denne. Er heller ikke min favoritt pga nebbet.
Kjøper jeg meg en av disse skal den rigges med grusdekk, i alle fall noen gode hybrid-dekk. Jeg har jo en super asfaltsykkel jeg ikke har planer om å kvitte meg med.
Noen som har tips, erfaringer og kommentarer? Tviler jo på det da, men.... kom igjen.
Jeg har i årevis hatt eldre endunkere, men nå etter jeg fikk Street Triplen, har ikke en sylinder, 48 hk og svampete bremser vært noe som frister.
Jeg trenger mer ooooommmmppphh for å trives og har de siste dagene trålt nettet etter en real reiseenduro som tåler litt røff bruk. Prisnivået har jeg ikke helt bestemt meg for men jeg ser for meg inntil 70 000, helst mindre.
Det må gå "bra" og ha bremser som matcher,
Det er jo noen som raskt peker seg ut:
Yamaha Super Tenere 750;
Jeg liker Yamaha, 750 motoren er pålitelig og KAN skiftes i en TDM 850 motor, denne skal skli "rett inn". det vil gi drøye 80 hk mot drøye 70 orginalt.
Honda Africa Twin 750:
Flott og pålitelig sykkel, men ser litt slapp ut motormessig med bare drøyt 60 hk. Har lite erfaring med denne, kjenner ingen som har en slik.
Cagiva Elefant 900 IE:
Et dristig valg, har lest meg opp til at den sliter med en del elektriske feil. Men den ser fantastisk ut i Lucky Explorer utgaven.
KTM Adventure 950
Blir sikkert for dyr og skal ha myye suppe. Har sikkert blant de aller beste grus egenskaper...
BMW GS 11000:
Ser det ligger en 95 mod på finn til 60' har absolutt ingen peil på denne. Er heller ikke min favoritt pga nebbet.
Kjøper jeg meg en av disse skal den rigges med grusdekk, i alle fall noen gode hybrid-dekk. Jeg har jo en super asfaltsykkel jeg ikke har planer om å kvitte meg med.
Noen som har tips, erfaringer og kommentarer? Tviler jo på det da, men.... kom igjen.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eldre offroader/reiseenduro
Hva med denne?
http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=47184385" onclick="window.open(this.href);return false;
Såvidt innkjørt, her har du mest sannsynlig en problemfri sykkel du kan leke deg med på
grus i mange år. Meget trekkvillig selv om det bare er 53 hk, men dårlig toppfart. Fin å pakke på.
http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=47184385" onclick="window.open(this.href);return false;
Såvidt innkjørt, her har du mest sannsynlig en problemfri sykkel du kan leke deg med på
grus i mange år. Meget trekkvillig selv om det bare er 53 hk, men dårlig toppfart. Fin å pakke på.
- Busa Trond
- Innlegg: 2736
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Eldre offroader/reiseenduro
Har fantasert litt om en vinter eller helårsleiketøy jeg også.
Det er jo tunge daffe sykler til å leike seg med det du kommer med av forslag her. Men til lange rolige turer er det sikkert greit.
Har vært innom F800 som kanskje blir litt tung og dyr. 660Tenere som blir litt tung/slapp. 690r er nok den som tiltaler meg mest, men usikker på om 70 lapper blir nok der enda. Litt mer service glade, lettere, sprekker og mye mye mer underholdene på korte turer så har jeg siklet på 450/570 og Aprilia 550.
Men ikke sikkert det blir noe i år heller
Det er jo tunge daffe sykler til å leike seg med det du kommer med av forslag her. Men til lange rolige turer er det sikkert greit.
Har vært innom F800 som kanskje blir litt tung og dyr. 660Tenere som blir litt tung/slapp. 690r er nok den som tiltaler meg mest, men usikker på om 70 lapper blir nok der enda. Litt mer service glade, lettere, sprekker og mye mye mer underholdene på korte turer så har jeg siklet på 450/570 og Aprilia 550.
Men ikke sikkert det blir noe i år heller
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Sted: Stange
- Kontakt:
Re: Eldre offroader/reiseenduro
Africa Twin! Ser kanskje tung og slapp ut. Men alt er opp til den som kjører. En av "guidene" på en rød tur på adventure days kjørte det. Herregud, det var rått å se på!
Sent from my HTC One
Sent from my HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Eldre offroader/reiseenduro
Busa Trond skrev:Har fantasert litt om en vinter eller helårsleiketøy jeg også.
Det er jo tunge daffe sykler til å leike seg med det du kommer med av forslag her. Men til lange rolige turer er det sikkert greit.
Har vært innom F800 som kanskje blir litt tung og dyr. 660Tenere som blir litt tung/slapp. 690r er nok den som tiltaler meg mest, men usikker på om 70 lapper blir nok der enda. Litt mer service glade, lettere, sprekker og mye mye mer underholdene på korte turer så har jeg siklet på 450/570 og Aprilia 550.
Men ikke sikkert det blir noe i år heller
Det er ikke offroadturer jeg har i tankene, mer en ekspedisjonsykkel for grusveier.
Transalp har jeg luket vekk, siden den er litt slapp og myk i kantene. Ønsker en sykkel som er bygget for litt tøffere tak. (ikke sikkert at jeg har bruk for det, men dog... :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Eldre offroader/reiseenduro
KTM 640 Adventure? Finnes ikke mange av dem, visstnok en del problemer med de også. Men er vel omtrent midt i smørøyet for det du ser etter.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Eldre offroader/reiseenduro
Ja men det er en sjelden sykkel, vondt å få tak i. Og det er endel skruing på den modellen. Har meir lyst å kjøre enn å skru, iallefall i sesongenFlanker skrev:KTM 640 Adventure? Finnes ikke mange av dem, visstnok en del problemer med de også. Men er vel omtrent midt i smørøyet for det du ser etter.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Eldre offroader/reiseenduro
EDIT:
Njæ 990 Adv var litt annen prisklasse...
Hva med 650 Gs?
Njæ 990 Adv var litt annen prisklasse...
Hva med 650 Gs?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Eldre offroader/reiseenduro
Snikendeugle skrev:EDIT:
Njæ 990 Adv var litt annen prisklasse...
Hva med 650 Gs?
990 er nok for dyr i denne sammenheng, en 950 er mer innenfor rekkevidde om man bruker litt "strekkolin" på budsjettet. Men den er tørst, og noen modeller har en lumsk oljelekkasje, som rett nok er utbedret i de fleste tilfeller
650 GS er for dau, kjørte opp på en slik. Da kan jeg like gjerne bruke den XTZ 660 Tenere som jeg har :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eldre offroader/reiseenduro
Mulig de kan virke "slappe" på papiret men kjører man på grus trenger man ikke så voldsomt. Det går fort nok selv om de bare har 60-70 hester :)
V-stromen min hadde vel 66 hester eller noe slikt men det gikk da fælt unna oppover grusbakkene fordiom
Jeg stemmer for AT eller Super tenere. Bare fordi de ser røffest ut og er "legendariske" sykkler.
V-stromen min hadde vel 66 hester eller noe slikt men det gikk da fælt unna oppover grusbakkene fordiom
Jeg stemmer for AT eller Super tenere. Bare fordi de ser røffest ut og er "legendariske" sykkler.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Sted: Stange
- Kontakt:
Re: Eldre offroader/reiseenduro
gorbys skrev:Mulig de kan virke "slappe" på papiret men kjører man på grus trenger man ikke så voldsomt. Det går fort nok selv om de bare har 60-70 hester :)
V-stromen min hadde vel 66 hester eller noe slikt men det gikk da fælt unna oppover grusbakkene fordiom
Jeg stemmer for AT eller Super tenere. Bare fordi de ser røffest ut og er "legendariske" sykkler.
Enig! Africa Twin eller Supere Tenere!
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Busa Trond
- Innlegg: 2736
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Eldre offroader/reiseenduro
I Bike #09 2013 står det noe om "Verdens 10 beste offroadere" :-#
Der er det med dem fleste sykkelen du har nevnt i første post.
Så du er sikkert godt på vei
1. R80GS
2. XRV750
3. 900ie
4. HP2
5. 950R
6. XTZ750
7. XR600
8. DR750/800
9. KLR650
10. 640 Adventure
Der er det med dem fleste sykkelen du har nevnt i første post.
Så du er sikkert godt på vei
1. R80GS
2. XRV750
3. 900ie
4. HP2
5. 950R
6. XTZ750
7. XR600
8. DR750/800
9. KLR650
10. 640 Adventure
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Eldre offroader/reiseenduro
Ville nok trolig gått for en 950 adventure av dine alternativ, men er jo ikke flusst av disse til salgs. Og 990 blir jo noe dyrere..
En kamerat byttet ut sin AfricaTwin med en 950Adventure i fjor, og de kan ikke sammenlignes sier han. MYE sprekere, litt lettere og en helt annen klasse. Bruker nok litt mere bensin enn hondan, men ikke noe plagsomt mye. Men han hadde mye morro med Hondan også. :-)
En kamerat byttet ut sin AfricaTwin med en 950Adventure i fjor, og de kan ikke sammenlignes sier han. MYE sprekere, litt lettere og en helt annen klasse. Bruker nok litt mere bensin enn hondan, men ikke noe plagsomt mye. Men han hadde mye morro med Hondan også. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Eldre offroader/reiseenduro
Jeg får en mistanke om at du ikke har vært så mye ute på grusen, etter hva du skriver? KTM 950 Adventure er noe av det skarpeste man kan bruke på grusveier, som kan kjøres svært hurtig og hardt. Sykkelen ble brukt i Paris-Dakar før kubikkbegrensningene kom. Bildene under viser likheten på rally og gatemaskinene. De andre alternativene er også flotte, om man vil bruke litt mindre penger på en stor grusmaskin. For meg er KTM 950 Adventure et soleklart førstevalg av de du nevner, den er i en klasse for seg selv. Det er lite problemer med disse syklene, du bør ikke bekymre deg for det. :-)Busa Trond skrev:Har fantasert litt om en vinter eller helårsleiketøy jeg også.
Det er jo tunge daffe sykler til å leike seg med det du kommer med av forslag her. Men til lange rolige turer er det sikkert greit.
Har vært innom F800 som kanskje blir litt tung og dyr. 660Tenere som blir litt tung/slapp. 690r er nok den som tiltaler meg mest, men usikker på om 70 lapper blir nok der enda. Litt mer service glade, lettere, sprekker og mye mye mer underholdene på korte turer så har jeg siklet på 450/570 og Aprilia 550.
Men ikke sikkert det blir noe i år heller
KTM 950 Rally/950 Adventure:
Skal du bruke noe mindre på en stor grusmaskin, ville jeg holdt en knapp på XTZ 750 Super Ténéré av de du nevner. Den er vesentlig billigere i innkjøp enn den noe overprisede Africa Twin, og den er også noe rappere.
Men som alltid er det føreren det står på, jeg vet om mange som kjører svært bra på gamle maskiner som Africa Twin og Super Ténéré, man må ikke alltid ha det siste og nyeste for å ha det gøy eller kjøre fort.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Eldre offroader/reiseenduro
KTM 640 Adventure er en flott og problemfri sykkel, den har den skuddsikre LC4-motoren. Ikke så mange av dem nei, og det blir vel litt for likt XTZ 660-en som han allerede har?Flanker skrev:KTM 640 Adventure? Finnes ikke mange av dem, visstnok en del problemer med de også. Men er vel omtrent midt i smørøyet for det du ser etter.
Sist redigert av ole m. den 26 mar 2014, 13:35, redigert 1 gang totalt.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974