Bruker du vindskjerm?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
ZZR-Erling

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av ZZR-Erling »

Arvid skrev:
jhn skrev:Pensjonister og bil ... ungdommer som freser i mellom ungdomsklubben og kiosken har kanskje ikke det store behovet for vindskjerm.
Men hvis man kjører en langtur tur hver sommer ... da mener jeg ikke 30 mil i løpet av en dag, men en god ferietur ... blir de aller fleste lei av den evige fartsvinden/turbulensen, som sørger for at man blir mere sliten enn nødvendig, og om man ikke bruker ørepropper får man også nedsatt hørsel etterhvert/ganske kjapt.
Har vært til alpene to ganger nå, i fjor kjørte jeg hele veien hjem på 2500km på to dager, 1250 km hver dag. Gikk helt fint det :-)
Da tror jeg vi kjører i ulike hastigheter :)

ZZR-Erling

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av ZZR-Erling »

På en XVS1300 ville jeg forsøkt uten skjerm..men jeg vet ikke nok om den..søk deg inn på et forum for den biken davel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Bjerknez »

Arvid skrev:
jhn skrev:Pensjonister og bil ... ungdommer som freser i mellom ungdomsklubben og kiosken har kanskje ikke det store behovet for vindskjerm.
Men hvis man kjører en langtur tur hver sommer ... da mener jeg ikke 30 mil i løpet av en dag, men en god ferietur ... blir de aller fleste lei av den evige fartsvinden/turbulensen, som sørger for at man blir mere sliten enn nødvendig, og om man ikke bruker ørepropper får man også nedsatt hørsel etterhvert/ganske kjapt.
Har vært til alpene to ganger nå, i fjor kjørte jeg hele veien hjem på 2500km på to dager, 1250 km hver dag. Gikk helt fint det :-)
Kjørte du 125mil pr. dag (i to dager)??

Det er nesten så jeg vil si at dette kun er teoretisk mulig. Bruker man ca. 1.5 timer pr. 10 mil (inkl. stopp/drivstoffpåfylling dobesøk etc.) så bruker man melom 18-19 timer pr. dag. Da har man ikke mange timer søvn før man tar den samme turen igjen.
Jeg har kjørt 160 mil i strekk med bil EN gang og aldri mer. Da kjørte jeg en nesten ny BMW 525i. På en mc-rygg tror jeg ikke man sitter like behagelig... ?

Uansett, hvis dette stemmer så all kudos til deg for det :)

Jeg er personlig veldig glad i ferieturer, men alt over 60 mil pr. dag med bil føles slitsomt. En ferietur for meg er ikke bare destinasjonen, men destinasjonene langs veien også. Selve turen er MINST like viktig som bestemmelsesstedet og med såpass mange mil pr. dag så kan jeg ikke helt se for meg at du har rukket så mye på veien, hehe.

Men vi er jo så klart forskjellige.

Jeg kan vertfall med en gang si at jeg aldri kommer til å kjøre mer enn maks 30-40mil pr.dag med sykkel. :)

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av TFJ »

Jeg opplever litt mer vindstøy fra Tigeren enn Vstromen jeg hadde, på Vstromen hadde jeg så godt som ingen støy. Støyen på Tigeren er ikke plagsom men den merkes, jeg fikk prøve en vind deflektor for klips-montering, denne prøvde jeg i alle tenkelige vinkler og innstillinger uten at det hadde noe positiv effekt, tvert imot så ble det mere turbolens og støy med denne.
Personen som kjøpte Vstromen er 5-6cm høyere en meg og han klager på vindstøy, der jeg ikke hadde noe.

Vel vel, skal jeg ut å kjøre motorsykkel, så må jeg vel godta litt vind :mc7
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Håper sommeren blir lang.

Arvid
Innlegg: 29
Registrert: 12 feb 2013, 04:53
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2014

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Arvid »

Bjerknez skrev:Kjørte du 125mil pr. dag (i to dager)??

Det er nesten så jeg vil si at dette kun er teoretisk mulig. Bruker man ca. 1.5 timer pr. 10 mil (inkl. stopp/drivstoffpåfylling dobesøk etc.) så bruker man melom 18-19 timer pr. dag. Da har man ikke mange timer søvn før man tar den samme turen igjen.
Jeg har kjørt 160 mil i strekk med bil EN gang og aldri mer. Da kjørte jeg en nesten ny BMW 525i. På en mc-rygg tror jeg ikke man sitter like behagelig... ?

Uansett, hvis dette stemmer så all kudos til deg for det :)
Dette stemmer ja, første dagen kjørte jeg fra helt sørøst i tyskland til Kolding i Danmark og dag to fra Kolding hjem til Nordmøre. Brukte så vidt jeg husker en 13-14 timer pr dag. Opp klokka 6 og spise frokost og så rett ut på veien så kommer du et stykke på en dag :-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av JohnnyTh »

Arvid skrev:
Bjerknez skrev:Kjørte du 125mil pr. dag (i to dager)??

Det er nesten så jeg vil si at dette kun er teoretisk mulig. Bruker man ca. 1.5 timer pr. 10 mil (inkl. stopp/drivstoffpåfylling dobesøk etc.) så bruker man melom 18-19 timer pr. dag. Da har man ikke mange timer søvn før man tar den samme turen igjen.
Jeg har kjørt 160 mil i strekk med bil EN gang og aldri mer. Da kjørte jeg en nesten ny BMW 525i. På en mc-rygg tror jeg ikke man sitter like behagelig... ?

Uansett, hvis dette stemmer så all kudos til deg for det :)
Dette stemmer ja, første dagen kjørte jeg fra helt sørøst i tyskland til Kolding i Danmark og dag to fra Kolding hjem til Nordmøre. Brukte så vidt jeg husker en 13-14 timer pr dag. Opp klokka 6 og spise frokost og så rett ut på veien så kommer du et stykke på en dag :-)
Er jo ikke så ekstremt det. Transport etapper i Europa har jo gjerne en snittfart på 130km/t og da er det bare 10 timers kjøring.
Siste 3 dagene av turen min hadde jeg over 100 mil hver dag men spesielt lange dager var det ikke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Intruder »

Å bruke vindskjerm synes jeg er litt "juks",liksom...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Bjerknez »

Intruder skrev:Å bruke vindskjerm synes jeg er litt "juks",liksom...
Jeg er forsåvidt enig med deg jeg da... :)

Hovedsaken ved å "cruise" er i mine øyne å kjenne på periferien slik den er og ikek stenge den ute med et pleksiglass.

Jeg trodde bare at det nermest var et "must" med vindskjerm på lengre turer etc. men ser jo nå at jeg slipper å montere denne igjen :)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Intruder »

En 74-årig MCist på Hamar drev tidligere med fallskjermhopping,og nå som da greier han seg uten vindavskjerming sier han...
"Driver da i frisk luft !!".. :prf
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av jhn »

Jeg tror du skal vente med å bestemme deg til du har kjørt en lengere tur ... etter noen timer i 100 km/h +, så kan det hende du ønsker deg en vindskjerm.
På Shadowen brukte jeg skjermen på lengere turer, og fjernet den for daglig bruk i nærområdet. Et par minutters arbeid er ikke så ille
Jeg kjørte ferieturer et par tre år på en Hornet 900 ... jeg var ganske lei den evige vindsusen 8-10-12 timer i døgnet i to tre uker, men som flere har sagt ... smak og behag

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:Jeg tror du skal vente med å bestemme deg til du har kjørt en lengere tur ... etter noen timer i 100 km/h +, så kan det hende du ønsker deg en vindskjerm.
På Shadowen brukte jeg skjermen på lengere turer, og fjernet den for daglig bruk i nærområdet. Et par minutters arbeid er ikke så ille
Jeg kjørte ferieturer et par tre år på en Hornet 900 ... jeg var ganske lei den evige vindsusen 8-10-12 timer i døgnet i to tre uker, men som flere har sagt ... smak og behag
Kan forestille meg at man blir sliten av vindstøy etc. med 8-10-12timer pr. dag i flere uker.

Men jeg skriver i posten over at jeg kommer til å bevege meg maks 40mil. pr. dag over kun noen få dager og da blir muligens behovet for vindskjerm litt annerledes...

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av TFJ »

Hadde jeg vært deg så ville jeg prøvd ut hva som er mest konfortabelt mht støy og turbolens -med eller uten vindskjerm, det skal jo ikke mer til enn et par litt lengre turer før du finner ut av det. For sykkelen sin del så ser den jo bra ut både med og uten skjerm. Ut å kjør, finn den farten du trives med og vurder. Hadde ikke du et Gopro, du kan jo sammenligne lyden fra tur med skjerm og uten.
Håper sommeren blir lang.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Kjellrf »

En ting som ikke er så bra med stor vindskjerm, er at sykkelen kan virke "tregere" å kjøre, pga høyere luftmotstand.
Så det jeg har årøvd med/uten vindskjerm, har sykkelen alltid vært morsommere å kjøre uten.

Og jeg kjører mc for moro skyld :thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev: Kan forestille meg at man blir sliten av vindstøy etc. med 8-10-12timer pr. dag i flere uker.

.
Men vindstøy og turbulens er to forskjellige ting. Dersom jeg senker vindskjermen på RT'n får jeg ren vind midt i visiret. Det er ikke så ille. Det som er ille, er den turbulensen du får bak en vindskjerm som er feil. Når luften slår og kaster hodet dit frem og tilbake og rundt omkring.. Men som andre har sagt, vil det variere fra person til person og fra sykkel til sykkel.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Geiroe »

Har hatt sykler med og uten vindskjerm. Fordelen uten vindskjerm er jo at det blir mye lettere å holde fartsgrensene. :-k Dro til Østerike , og opplevde vel å være sinke på autobahn. :scratch
Jeg foretrekker å kjøre med vindskjerm for å gjøre det litt mer behagelig for meg selv, jeg får fremdeles visiret fullt av insekter, har vindskjerm og ikke full vegg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar