Bruker du vindskjerm?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Bjerknez »

Kjøpte for litt siden en XVS 1300 hvor det blandt annet fulgte meden gedigen vindskjerm. Ja,den går nesten over hodet mitt når jeg sitter. Han som kjørte sykkelen min hjem fra forhandler synes det ble mye turbulens bak denne vindskjermen på E6 og problemet var størst når han kjørte forbi storelastebiler etc. Han rådet meg til å fjerne denne hvis jeg skulle kjøre på E6 i hastigheter opp mot 120km/t. Turbulensen han snakket om gjorde at det ble en vibrasjon i styret som ble litt slitsom.

Han har kjørt Harley hele livet og aldri brukt vindskjerm, mens jeg har for meg at dette er et must på lange turer. Jeg har jo ingen spesiell erfaring på området så derfor spør jeg cruiser folket her inne hva dere velger på langturer?
Med eller uten vindskjerm?

Med langtur så mener jeg ca. 30 mil pr. dag, men noen stopp og hastigheter opp mot 120km/t i korte perioder.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:Kjøpte for litt siden en XVS 1300 hvor det blandt annet fulgte meden gedigen vindskjerm. Ja,den går nesten over hodet mitt når jeg sitter. Han som kjørte sykkelen min hjem fra forhandler synes det ble mye turbulens bak denne vindskjermen på E6 og problemet var størst når han kjørte forbi storelastebiler etc. Han rådet meg til å fjerne denne hvis jeg skulle kjøre på E6 i hastigheter opp mot 120km/t. Turbulensen han snakket om gjorde at det ble en vibrasjon i styret som ble litt slitsom.

Han har kjørt Harley hele livet og aldri brukt vindskjerm, mens jeg har for meg at dette er et must på lange turer. Jeg har jo ingen spesiell erfaring på området så derfor spør jeg cruiser folket her inne hva dere velger på langturer?
Med eller uten vindskjerm?

Med langtur så mener jeg ca. 30 mil pr. dag, men noen stopp og hastigheter opp mot 120km/t i korte perioder.

1. Det er ingen ting som er et"must" , alt er smak og behag.
2. 30 mil pr dag er bare koselig rusle kjøring.
3. Vindskjerm bør justeres i forhold til sykkel og kjører. ( høyden på kjører)
4. I 120 kjenner du vinden bra på slik sykkel. Noen liker det!! Andre foretrekker skjerm mot både vind, regn, insekter osv.
5. Hadde min skjerm hatt "hurtigløsning" for av og på , så hadde jeg hatt den av og på etter dagsform, lyst osv. Den har ikke det, og derfor er den på.

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av jhn »

Jeg hadde en Shadow, og brukte av og til en stor vindskjerm. Absolutt ingen turbulens. !00 % vindstille bak skjermen. Dette varierer fra sykkel til sykkel/fører til fører, og vanskelig å vite på forhånd.
Litt finjustering på skjermen kan gjøre underverker. Det kan også komme fra andre steder enn vindskjermen
Men jeg har kjørt andre sykler med mye turbulens, men har aldri opplevd vibrasjoner i styret pga. det, kun at hjelmen "vibrerer", og mye støy.
Denne vibreringen i styret ville jeg ha sjekket opp litt nøyere

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av SuperMorten »

På Maxim X hadde jeg opprinnelig ikke vindskjerm. Da blåste det sånn at det var nesten ikke mulig å kjøre på motorvei. Det var slitsomt og ubehagelig. På V-Stromen var det en del turbulens med original vindskjerm. Byttet til en Givi skjerm, og alt ble mye bedre. I dag kjører jeg BMW R1200RT..... :knegg

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av tagesk »

Bilde

Å kjøre uten vindskjerm er uaktuelt, selv til butikken.
Vil jeg kjenne på vinden går jeg ut på gaten en dag det blåser.

Jeg bruker en "leppe", min er fra Touratech, som jeg på noen sekunder kan ta av når farten er lav.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Snikendeugle »

Bilde

Bilde for ref. Her kan du se hvor høyt og utsatt jeg sitter på min uten vindbeskyttelse. Jeg har aldri følt meg plaget av vind, ikke på motorvei i 120+ heller.

Men det er nok smak og behag som nevnt over :)=
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Arvid
Innlegg: 29
Registrert: 12 feb 2013, 04:53
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2014

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Arvid »

Ingen vindskjerm her i gården, ingen problem opp til ca. 130 km/t. Her til lands ligger marsjfarten godt under dette så ingen fare her til lands. Her er et selvportrett jeg tok på tur i fjor, som bildet viser så sitter jeg rimelig rett opp og ned i fartsviden uten at det blir plagsomt. Kan kanskje vurdere en vindskjerm når jeg blir pensjonist :knegg

[img]http://farm8.staticflickr.com/7124/7520 ... a746_b.jpg[/img]
_MG_1287 copy by Arvid Storli, on Flickr

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har jo ikke noe erfaring med å kjøre med vindskjerm da jeg skrudde av denne når jeg fikk sykkelen hjem. Mest for utseendets skyld samt det han sa angående vibrering og ubehagelig turbulens i hastigheter over 100km/t.

Dog har jeg øvekjørt en del UTEN vindskjerm og jeg kan vel ikke akkurat si at vindmotstanden er spesielt ubehagelig. Nå har ikke jeg kjørt fortere enn maks 100km/t i svært korte perioder, men jeg syntes nesten det var litt behagelig med vind rett i brystkassa jeg da. Man følte liksom at man kjørte sykkel. Vil jeg ha en vindfri tur så tar jeg vel heller bilen?

Men jeg ser jo at det kan bli mange stopp for å fjerne insekter fra visiret for disse klistrer seg fort på sene sommerkvelder har jeg erfart. :)

ZZR-Erling

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av ZZR-Erling »

Selvfølgelig..jeg velger en bike med kåpe og en bra vindskjerm! Den skal dekke passelig, dvs ikke hodet også, (hater å se gjennom glasset), og ikke minst, ha lite eller ingen turbulens. Derfor kjører jeg K1300S :)

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av jhn »

Pensjonister og bil ... ungdommer som freser i mellom ungdomsklubben og kiosken har kanskje ikke det store behovet for vindskjerm.
Men hvis man kjører en langtur tur hver sommer ... da mener jeg ikke 30 mil i løpet av en dag, men en god ferietur ... blir de aller fleste lei av den evige fartsvinden/turbulensen, som sørger for at man blir mere sliten enn nødvendig, og om man ikke bruker ørepropper får man også nedsatt hørsel etterhvert/ganske kjapt.

ZZR-Erling

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av ZZR-Erling »

Som regel kommer turbulens av for høy vindskjerm og/eller for bratt skjerm...er vel her de fleste tar feil...når de får turbulens, kjøper de høyere skjerm..

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Som regel kommer turbulens av for høy vindskjerm og/eller for bratt skjerm...er vel her de fleste tar feil...når de får turbulens, kjøper de høyere skjerm..
Ja, men det er nok noen flere, og for meg ukjente, parametre som har betydning.
Jeg har tre forskjellige skjermer til min sykkel, og det er ikke nødvendigvis den høyeste som skaper mest turbulens ... det er rett og slett vanskelig å finne noe system i denne turbulensproblematikken.
En kombinasjon av høyde og vinkel på skjermen, egen kroppsfasong, speil, klær, bagasje, avstand fra fører til skjerm osv osv.
Dette kan man forske i årevis uten å bli veldig klok.

ZZR-Erling

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:Som regel kommer turbulens av for høy vindskjerm og/eller for bratt skjerm...er vel her de fleste tar feil...når de får turbulens, kjøper de høyere skjerm..
Ja, men det er nok noen flere, og for meg ukjente, parametre som har betydning.
Jeg har tre forskjellige skjermer til min sykkel, og det er ikke nødvendigvis den høyeste som skaper mest turbulens ... det er rett og slett vanskelig å finne noe system i denne turbulensproblematikken.
En kombinasjon av høyde og vinkel på skjermen, egen kroppsfasong, speil, klær, bagasje, avstand fra fører til skjerm osv osv.
Dette kan man forske i årevis uten å bli veldig klok.
Jeg har en, den orginale ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Bjerknez »

Har på en måte alltid hatt for meg det at vindskjerm er et must på lengre turer, men ser jo nå at veldig mange foretrekker uten.

Her er vertfall et bilde av min sykkel i utstillingslokalet med vindskjermen påmontert. I mine øyne virker den VELDIG stor:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Arvid
Innlegg: 29
Registrert: 12 feb 2013, 04:53
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2014

Re: Bruker du vindskjerm?

Legg inn av Arvid »

jhn skrev:Pensjonister og bil ... ungdommer som freser i mellom ungdomsklubben og kiosken har kanskje ikke det store behovet for vindskjerm.
Men hvis man kjører en langtur tur hver sommer ... da mener jeg ikke 30 mil i løpet av en dag, men en god ferietur ... blir de aller fleste lei av den evige fartsvinden/turbulensen, som sørger for at man blir mere sliten enn nødvendig, og om man ikke bruker ørepropper får man også nedsatt hørsel etterhvert/ganske kjapt.
Har vært til alpene to ganger nå, i fjor kjørte jeg hele veien hjem på 2500km på to dager, 1250 km hver dag. Gikk helt fint det :-)

Svar