Miljøbensin på mc..?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Miljøbensin på mc..?

Legg inn av biker7 »

Hadde en tur rundt Randsfjorden i pinsen, og på vestsiden av sjøen fant jeg ut at det var langt imellom bensinstasjonene.. Var innom en butikk i Bjoneroa, og der hadde de 4t miljøbensin. Vurderte å prøve dette på Ninjan, men ble litt usikker på om dette er bra for mc-motorer. Noen som vet?? (endte med at jeg ikke tok sjansen, og gikk tom et par kilometer før Dokka.. :roll ) :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Miljøbensin på mc..?

Legg inn av MrPitlane »

Har ikke sett noen vitenskapelig test på det, men tror at noen av miljøbensinene har stor andel med bio eta/metanol (?) som ikke er helt gunstig for motorer med høy kompresjon. Din ZX12 vil sikkert ikke dø av den, men like normal bensin bedre.

Mulig at oktan i bensinen er mer viktig enn andel bio? Sto det oktantall på bensinen? Lest at noe motorsagbensin har vært nede på 90, og det er kanskje litt lavt. Ser imidlertd at det blir reklamert med 99 oktan miljøbensin enkelte steder. :mk

Fant denne beskrivelsen på en type miljøbensin:
Alkylatbensin 4T er en spesialbensin som kan benyttes
på alle typer mindre, luftavkjølte 4-taktsmotorer med
gnist-tenning, eller 2-taktsmotorer med sentralsmøring.
Typiske bruksområder er :
- Gressklippere
- Snøfresere
- Jordfresere
- Snøscootere med sentralsmøring
- mindre påhengsmotorer
- Go Carts
- Motorsykler

Alkylatbensin 4T er en ren bensin basert på
bensinkomponenten alkylat. Blyfri, i tillegg til at innholdet
av aromater, benzen, svovel er redusert så langt dagens
teknologi tillater. Dette betyr en meget ren forbrenning.
Alkylatbensin 4T er meget lagrings -stabil. Tar ikke skade
av lagring på redskapstanken f.eks. over vinteren.

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Miljøbensin på mc..?

Legg inn av cosmogs »

På Biltema 4T Alkylatbensin står det at den kan brukes på gressklippere, båtmotorer, jordfreser, snøfreser etc. Står også at det gir mindre avleiringer i motoren og derved mindre slitasje. Det er jo rett og slet en renere bensin, og jeg ville ikke vært redd for å hive noen liter i sykkelen. Men ser ingen grunn til å bruke bensin til 35 kr pr liter sånn til vanlig. :P :p
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Miljøbensin på mc..?

Legg inn av kjellv »

Til nødsfall ja. Men ikke til vanlig bruk!
Aspen har spesialbensin til motorsport, men det du finner overalt ellers er beregnet, og bør brukes kun på småmaskiner.
http://www.aspen.se/Proffs/Motorsport
På et servicekurs hos Yamaha for noen år siden var dette temaet oppe til diskusjon. Konklusjonen den gang var at dette ikke er anbefalt, og at det var registrert noen flere tilfeller med motorhavari på motorsykler som brukte gressklipperbensin.

Men for all del, slå på en 5-liter i en nødsituasjon er ingen problem!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Miljøbensin på mc..?

Legg inn av kjellv »

MrPitlane skrev:Har ikke sett noen vitenskapelig test på det, men tror at noen av miljøbensinene har stor andel med bio eta/metanol (?) som ikke er helt gunstig for motorer med høy kompresjon. Din ZX12 vil sikkert ikke dø av den, men like normal bensin bedre.

Mulig at oktan i bensinen er mer viktig enn andel bio? Sto det oktantall på bensinen? Lest at noe motorsagbensin har vært nede på 90, og det er kanskje litt lavt. Ser imidlertd at det blir reklamert med 99 oktan miljøbensin enkelte steder. :mk

Fant denne beskrivelsen på en type miljøbensin:
Alkylatbensin 4T er en spesialbensin som kan benyttes
på alle typer mindre, luftavkjølte 4-taktsmotorer med
gnist-tenning, eller 2-taktsmotorer med sentralsmøring.
Typiske bruksområder er :
- Gressklippere
- Snøfresere
- Jordfresere
- Snøscootere med sentralsmøring
- mindre påhengsmotorer
- Go Carts
- Motorsykler

Alkylatbensin 4T er en ren bensin basert på
bensinkomponenten alkylat. Blyfri, i tillegg til at innholdet
av aromater, benzen, svovel er redusert så langt dagens
teknologi tillater. Dette betyr en meget ren forbrenning.
Alkylatbensin 4T er meget lagrings -stabil. Tar ikke skade
av lagring på redskapstanken f.eks. over vinteren.
Her er flere opplysninger om fremstilling av alkylatbensin.
Prisen er ofte mer enn dobbelt av handelsbensin. Men det er en del som MÅ bruke dette likevel.
I en del vassdrag med spesielle miljørestriksjoner er påhengsmotorer ikke tillatt brukt uten at det benyttes alkylatbensin. Likeså til innendørs motorsport, go-cart baner, innendørs trialtrening på klubbnivå vinterstid og mye annet.
Her er mer info om framstillingen for de som er interessert :http://www.aspen.se/Aspen/Templates/Gui ... XNI=325324
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Miljøbensin på mc..?

Legg inn av biker7 »

kjellv skrev:Til nødsfall ja. Men ikke til vanlig bruk!
Aspen har spesialbensin til motorsport, men det du finner overalt ellers er beregnet, og bør brukes kun på småmaskiner.
http://www.aspen.se/Proffs/Motorsport
På et servicekurs hos Yamaha for noen år siden var dette temaet oppe til diskusjon. Konklusjonen den gang var at dette ikke er anbefalt, og at det var registrert noen flere tilfeller med motorhavari på motorsykler som brukte gressklipperbensin.

Men for all del, slå på en 5-liter i en nødsituasjon er ingen problem!
Var vel omtrent noe ca dette jeg også trodde.. Har nå kjøpt et par 0,75 liters "multifuel-flasker" i aluminium, som evt. blir å ta med hvis jeg skal på tur i "ødemarka". 19liters tank på en litt tørst Kawasaki kan være litt snaut noen ganger. Og med 13liters tank på Dominatorn min, så kan det jo plutselig være greit med en ekstra skvett på en øde grusvei. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar