Nedlastbare reiseruter klart til bruk

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23194
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Nedlastbare reiseruter klart til bruk

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er usikker på hvordan denne tråden vil bli mottatt da det finnes mange slike "tur tråder" men denne føler jeg kanskje blir litt annerledes for dem som liker å laste ned ruten å legge den direkte inn på sin TomTom eller Garmin enhet for så og kjøre avgårde. Det er sikkert mange programmer som kan brukes til dette formålet, men siden mange har enten en Garmin/TomTom enhet så er det jo greit å bruke et program som kan lage rutefiler til begge og da setter jeg som krav at man i utgangspunktet bruker "Tyre Basic" som også er helt gratis.

Tyre Basic kan lastes ned her:
http://www.tyretotravel.com/download-tyre/" onclick="window.open(this.href);return false;

1. Man lager en rute og klikker "Fil/Lagre som..."
2. Velg å lagre som "TomTom Routeplan filer" for at den skal kunen fungere på en TomTom enhet og "Garmin GP eXchange filer" for at den skal fungere med Garmin enheter.
_________

Her er noen regler som må følges før man poster, slik at dette skal bli ryddig og greit:

1. Ikke bare sleng sammen en rute i full fart. Ta deg tid til å gjøre den så nøyaktig som mulig. Husk at den som laster den ned til sin enhet mest trolig kommer til å følge denne ruten slavisk. Da er det ikke gøy med en ekstra tur rundt et byggefelt bare fordi man har satt markøren litt feil.
2. Den ferdige ruten må lagres som både TomTom og Garmin fil.
3. Ta en "screenshot" av ruten slik at leseren får et inntrykk av hvordan ruten ser ut før han/hun laster den ned.
4. Last opp filene et passende sted. Enten på din egen server, webhotellet ditt, eller en online filtjeneste du bruker og legg inn direkte link til filene.
_________

Under er mitt bidrag, som også gjerne kan brukes som en mal. På den måten blir det mest mulig ryddig. Terskelen for å poste noe her er vel noe høy for mange, men da slipper vi også at det blir "kastet" inn dårlig lagde Google maps ruter etc. med en simpel link:
_________

Ruteforklaring:
Her har jeg laget en liten fin rute for dere som vil ta en liten kjøretur i Østfold. Turen starter fra Biltema like ved E6 i Sarpsborg og består stort sett av fine mc veier. Ruten er på totalt 185km.

Bilde av ruten:
Bilde

Last ned ruten her:

TomTom rutefil:
http://www.bjerknez.no/rutefiler/ostfold1/TomTom.itn" onclick="window.open(this.href);return false;

Garmin rutefil:
http://www.bjerknez.no/rutefiler/ostfold1/Garmin.gpx" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nedlastbare reiseruter klart til bruk

Legg inn av Snikendeugle »

Protip:

Bruk GPSBabel for å konvertere ulike kartfiler:

http://www.gpsbabel.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gratis, enkelt og bred formatstøtte.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23194
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nedlastbare reiseruter klart til bruk

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Protip:

Bruk GPSBabel for å konvertere ulike kartfiler:

http://www.gpsbabel.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gratis, enkelt og bred formatstøtte.
Jeg vet... men tenkte man kunne gjøre det enklest mulig slik at flest mulig kan bidra. Her har man jo både muligheten for å lage ruter og lagre som både Garmin og TomTom filer. Det burde vel holde tror jeg...?

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Nedlastbare reiseruter klart til bruk

Legg inn av Kmann »

Bjerknez skrev: _________

Under er mitt bidrag, som også gjerne kan brukes som en mal. På den måten blir det mest mulig ryddig. Terskelen for å poste noe her er vel noe høy for mange, men da slipper vi også at det blir "kastet" inn dårlig lagde Google maps ruter etc. med en simpel link:
_________
Var ikke dumt det der Bjerknez, men den ruta du har lagt ut er jo da en fin dagstur for en Street Triple :lol :knegg og veldig ok første etappe før kaffe for...... :knegg
Bare for å herje litt med smykket ditt :)
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23194
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nedlastbare reiseruter klart til bruk

Legg inn av Bjerknez »

Kmann skrev:
Bjerknez skrev: _________

Under er mitt bidrag, som også gjerne kan brukes som en mal. På den måten blir det mest mulig ryddig. Terskelen for å poste noe her er vel noe høy for mange, men da slipper vi også at det blir "kastet" inn dårlig lagde Google maps ruter etc. med en simpel link:
_________
Var ikke dumt det der Bjerknez, men den ruta du har lagt ut er jo da en fin dagstur for en Street Triple :lol :knegg og veldig ok første etappe før kaffe for...... :knegg
Bare for å herje litt med smykket ditt :)
Den ruten der har jeg kjørt ett par tre ganger og det er en helt ålreit og fin formiddagstur ja :thumleft
Tar med meg kaffekanna og stopper langs et av vannene langs ruten og nyter. Fine MC veier dette. Litt krappe svinger og en del svinger som passer for litt større fart. Ønsker man å legge på 6-7 mil til, så er det bare å ta turen utenom Skjærhalden. Er egentlig mange flotte mc veier her i Østfold, men høye fjell og dype daler er det dårlig med da. :lol

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Nedlastbare reiseruter klart til bruk

Legg inn av freddy123 »

Bra initiativ her kan jeg vell poste noen av rutene jeg har lagd også, må bare vente litt så jeg kommer meg på pcen.

Skal nok ikke se bort ifra at jeg prøver ut den ruta du har lagt opp til sommern, men da blir det nok en helgedagstur pga en del km i rein transportetappe for å komme seg dit.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23194
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nedlastbare reiseruter klart til bruk

Legg inn av Bjerknez »

freddy123 skrev:Bra initiativ her kan jeg vell poste noen av rutene jeg har lagd også, må bare vente litt så jeg kommer meg på pcen.

Skal nok ikke se bort ifra at jeg prøver ut den ruta du har lagt opp til sommern, men da blir det nok en helgedagstur pga en del km i rein transportetappe for å komme seg dit.
Næh... Det er ca. 18 mil tur/retur oslo + 18 mil som denne ruten er. 36 mil kjører du lett på en formiddag :thumleft

Men gi beskjed når du tar turen, så holder jeg følge :vs

Svar