Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av tagesk »

Noen som har montert ektrslys (fjernlys) på en 12GS Adventure som allerede har BMWs orginale tåkelys?
Spørsmålet er: Hvor og hvordan monterte du dem?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av poulet_cavalier »

Noe sånt kanskje? http://www.cyclenutz.com/Ezy-Mount-GSA- ... p_148.html

Har ingen erfaring eller peiling på kvaliteten.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

KawaKjetil

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av KawaKjetil »

Fant dette "racket" da jeg googlet http://www.twistedthrottle.com/auxiliar ... -techmount
På denne kan man iallefall montere hva man vil. Var tilgjengelig på mange nettbutikker.

Har du kjøpt ekstralys?


Touratech har disse til kr 7200,- + frakt http://shop.touratech.no/xenon-auxiliar ... -2013.html
The Xenon headlight kit includes brackets, transformer, cables and relay. There is no switch - the Xenon lamp is activated automatically with the high beam.

Edit: Fant en tråd om emnet her på advrider.com http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=304346

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av tagesk »

Bergen skrev:Fant dette "racket" da jeg googlet TechMount
På denne kan man iallefall montere hva man vil. Var tilgjengelig på mange nettbutikker.

Har du kjøpt ekstralys?

Touratech har disse til kr 7200,- + frakt Touratechl
The Xenon headlight kit includes brackets, transformer, cables and relay. There is no switch - the Xenon lamp is activated automatically with the high beam.

Edit: Fant en tråd om emnet her på advrider.com ADVrider
Hipp hopp!

Jeg har orginale tåkelys (som fungerer UTMERKET om dagen!) så de vil jeg beholde. Jeg må altså enten finne en "bar" som får plass i tillegg til den orginale, eller så my jeg skru av det orginale opplegget og montere begge lysene på det nye installasjonen.
Jeg har sendt epost til TechMount og spurt om deres "bar" får plass i tillegg til den orginale.

Jeg skal koble ekstralysene gjennom en Autoswitch. Mitt motto er: når vi kan plassere folk på månen da kan vi greie oss uten ekstra brytere. Jeg har bestilt 2 Autoswitch; den ene skal jeg sette på "to trykk" for å kunne skru ekstralysene av og på. Den andre til 10 sekunder for å skru på alt annet (varmevester, USB i sideveskene, GPS, Etc, Etc). Jeg hadde Autoswitch på min 1150 og kommer aldri igjen til å fylle opp fronten med ekstra brytere.

Som sagt er alt ved med (LED)-tåkelysene tent om dagen. Sykkelen ser stor ut forfra. Men i mørket er den som en moped (når kun nærlyset er tent). Derfor må jeg opp med noen markeringslys i tillegg. Ser eter noen ca 10 cm brede greier (striper) som jeg kan montere. Jeg er vant til at sykkelen ser ut som et romskip. Forfra skal den se DIGER ut, mener jeg.

Jeg har ikke kjøpt ekstralys enda, for jeg må se hvor jeg skal montere dem (hvor mye plass jeg har). Maksimalt kan jeg ha 2 merket med 40. To HELLA DE Micro Xenon er 37.5 og ser ut som det som gir mest futt for pengene. Poenget er at det teknisk sett ikke er lov med to fjernlys (i tillegg til det man har). Derfor kan jeg ikke ha noen store greier. Jo mindre og diskret jo bedre. Og innenfor normallet 100, naturligvis.
Det er forresten derfor jeg må kunne skru dem av og på uavhengig av fjernlyset; jeg må kunne si til en politimann at "Nei, de er ikke tilkoblet og som du kan se er det ingen bryter her på sykkelen for å skru dem på" :-)

Bak trenger jeg noen røde markeringslys for at bredden skal komme bedre frem. Og bremselyset på 12GS er en vits. Jeg skal montere noe høytsittende på toppen av boksen så får vi se.

Yepp - jeg vil at alle i en radius på 300 meter skal se at jeg er på veien :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

KawaKjetil

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av KawaKjetil »

Du lager en "mal" jeg kan følge da, hehe :-)
Lys kan man ikke få for mye av. Ihvertfall ikke arbeidslys!
Jeg vil vurdere de lysene Julton hadde, som dimmer ned på nærlys og full effekt på langlys. Men det vil jeg helst se effekten av før jeg kjøper.
Lovligheten er ikke så nøye så lenge de fungerer ilag med Canbus.

Var en tur i nyttårshelgen i hardanger med bil. Kjørte hjem etter solen var gått ned. Var mange lokale 4WD jeg møtte med skikkelige arbeidslys. Dæven så det lyste opp :D

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av tagesk »

Bergen skrev: Lovligheten er ikke så nøye så lenge de fungerer ilag med Canbus.
I prinsippet er jeg enig, men jeg kjører så mye langt hjemmefra at jeg må ha det i bakhodet.
For eksempel drar jeg herfra fredag 1/5 og skal være på jobb i Oslo på mandag.
Da tåler jeg ikke å bli stående på en tysk (eller østerrisk, eller dansk, eller svensk) motorvei.

Men, ja, jeg skal gå opp løypa.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

KawaKjetil

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av KawaKjetil »

tagesk skrev:
Bergen skrev: Lovligheten er ikke så nøye så lenge de fungerer ilag med Canbus.
I prinsippet er jeg enig, men jeg kjører så mye langt hjemmefra at jeg må ha det i bakhodet.
For eksempel drar jeg herfra fredag 1/5 og skal være på jobb i Oslo på mandag.
Da tåler jeg ikke å bli stående på en tysk (eller østerrisk, eller dansk, eller svensk) motorvei.

Men, ja, jeg skal gå opp løypa.

[TaSK]
Ja, skjønte du krysset noen landegrenser titt og ofte. Da kan det være greit å holde seg til minimum EU standard.
Blir spennende å se resultatet.

Grei pendlerjobb du har da :D Min motor er knapt varm etter 15km til jobb...

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av Geso »

tagesk skrev:
Jeg skal koble ekstralysene gjennom en Autoswitch. Mitt motto er: når vi kan plassere folk på månen da kan vi greie oss uten ekstra brytere. Jeg har bestilt 2 Autoswitch; den ene skal jeg sette på "to trykk" for å kunne skru ekstralysene av og på. Den andre til 10 sekunder for å skru på alt annet (varmevester, USB i sideveskene, GPS, Etc, Etc). Jeg hadde Autoswitch på min 1150 og kommer aldri igjen til å fylle opp fronten med ekstra brytere.

Som sagt er alt ved med (LED)-tåkelysene tent om dagen. Sykkelen ser stor ut forfra. Men i mørket er den som en moped (når kun nærlyset er tent). Derfor må jeg opp med noen markeringslys i tillegg. Ser eter noen ca 10 cm brede greier (striper) som jeg kan montere. Jeg er vant til at sykkelen ser ut som et romskip. Forfra skal den se DIGER ut, mener jeg.


[TaSK]
Hei
Jeg vurderer å montere disse lysene på min RT (2013 modell), og følger derfor denne tråden med stor interesse.
Jeg har ikke lyst til å montere ekstra brytere, og lurer derfor på hva en autoswitch er, og hvordan denne fungerer?

Mvh
Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av tagesk »

Geso skrev:
Jeg vurderer å montere disse lysene på min RT (2013 modell), og følger derfor denne tråden med stor interesse.
Jeg har ikke lyst til å montere ekstra brytere, og lurer derfor på hva en autoswitch er, og hvordan denne fungerer?

Mvh
Geso
Dersom lysene til Wünderlich fungerer (som 1000-metere) så er jo det interessant. Men de anbefaler dem sammen med nærlys, og det skurrer litt. Jeg regner med at lys fra Hella har bedre (lys)kvalitet.

Autoswitch er en liten elektro-duppeditt (ca 50 x 50 x 5 mm; litt større enn en gammel femkrone). Den lytter på et "trigger" (en ledning) og når den trigger så sendes det strøm ned en ledning som er tilstrekkelig til å slå over et relé. De er laget slik at triggeren er en leder som settes til jord to ganger i løpet av to sekunder.
Bryteren du bruker til å skruv av blinklyset, den fungerer ved at den settes til jord når du trykker den inn. Systemet ombord "ser" at dy tryker den inn, og skrur av blinklyset.
Trykker du den inn to ganger i løpet av to sekunder så ser din Autoswitch at du ønsker at noe skal skje, og skrur på strømmen. Den bruker du til å trigge et relé som skrur på lysene.
En Autoswitch kommer med en LED i enden av en ledning. Den lyser grønt når kursen er aktiv.

Det finnes to triggere: Enten to trykk i løpet av to sekunder, eller ett langt (10 sekunder). Dermed kan du ha to Autoswitch til å skru av og på to forskjellige kurser.
Du finner mer info på Autoswitch.com.

Jeg skal installere to på min sykkel, og skal komme tilbake så snart alt av deler og greier har ankommet. Autoswitchene kom fra NippyNormans i går.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av Flanker »

Har funnet ut at jeg skal sette ekstralys på min 1200GS også.... Har bestilt festebrakett, 2x 15W LED spotter fra eBay og en ADVmonster dimmer. Sistnevnte lar meg dimmer lyset godt ned, og gir full pupp når jeg skrur på fjernlys. Håper dette blir bra! I tillegg har jeg en av/på bryter som jeg monterer på styret, som har lagt i skuffen en stund. Hadde det ikke vært for det ville jeg gått for Autoswitch jeg også :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av tagesk »

Flanker skrev:I tillegg har jeg en av/på bryter som jeg monterer på styret, som har lagt i skuffen en stund.
Har hatt en lang og grundig samtale med en tysker jeg kjenner, han er MC-mekanisker!
Han sier at han erfaring er at tysk politi lar deg kjøre videre med en sykkel som har to ekstralys (fjernlys, kun ett er lovlig, teknisk sett) under følgende tre forutsetninger:

- Alle lampene er E-merket
- Summen av lysverdien ikke overstiger 100
- Ekstralampene har egen bryter MED LYS (behøver ikke være lys i bryteren, men det må være lys som viser at de er på og/eller innkoblet). Årsaken til dette, sa han, var at teknisk sett kan man da strekke reglene litt og si at ekstralysene er arbeidslys.

I tillegg må de åpenbart bare kunne brukes sammen med fjernlyset.

Han sier at det er helt vanlig at politiet nekter deg å kjøre videre før du har avmontert (!) lamper de ikke liker.
Har du ikke verktøy blir du avskiltet. :-)å

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av Flanker »

Moralen for min del blir da: Slå av ekstralysene før du kjører inn i Tyskland. Ingen ekstralys som faktisk er på = ingen interesse fra der Polizei...

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av Jarle »

Egentlig ikke noe svar på det du spør om men ..............

Jeg bruker Touratech 99-01 Extra lights fog/fog på min F800GS.
http://shop.touratech.se/set-of-led-aux ... -2012.html

Når jeg kjører med disse, å så setter på fjernlyset gjør det ikke det store utslaget. Det kan jo indikere at fjernlyset er dårlig, men jeg velger å tolke det til at tåkelysene er meget bra. I tillegg har jeg passet på å ikke ha de montert for høyt, slik at jeg kan bruke de selv om jeg møter biler (også i mørket). De kaster også lyset godt ut på siden slik at man kan fange opp bevegelse fra dyr langs veien. Hvordan BMW sine originale tåkelys fungerer vet jeg dessverre ikke.

Som sagt ikke svar på spørsmålet, men jeg ente opp med disse lysene i stede for ekstra fjernlys.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av tagesk »

Flanker skrev:Moralen for min del blir da: Slå av ekstralysene før du kjører inn i Tyskland. Ingen ekstralys som faktisk er på = ingen interesse fra der Polizei...
hmmmm.
Slik jeg forsto min Willy oppstår problemet dersom du stoppes i en eller annen kontroll.

De peker på lysene og sier hva det nå enn er man sier på Tysk for å la deg forstå at de har fått en ryke i pannen.
Dersom de da ikke
- Er E-merket, og
- Summen av "lysstyrken" tilsammen er mindre enn 100, og
- Det ikke er en bryter og et lys som gjør at du kan skru dem av og på, da

...blir du stående der en stund. Kanskje greier du å overtale dem til at "Jada, det går ledninger til dem, men det er for at de skal se stilige ut. Ledningene kan naturligvis ikke føre strøm", men om jeg forsto Willy rett har de hørt den historien før og tror ikke på den.

Men hva vet jeg; jeg bor i Italia og ikke i Tyskland!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

KawaKjetil

Re: Ekstralys (fjernlys) på en BMW 12GS Adv?

Legg inn av KawaKjetil »

Den Autoswitch'en, hvor monterer du den?

Svar