Endelig "Lappen" og nå starter jakten. SYKKEL KJØPT !

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Stian
Innlegg: 36
Registrert: 10 nov 2014, 15:09
Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
Sted: Stavanger

Endelig "Lappen" og nå starter jakten. SYKKEL KJØPT !

Legg inn av Stian »

Hei.

Sitter med fersk lapp (23.okt) og har vel surfer på finn hver dag siden.

Jeg klarer egentlig ikke å bestemmemeg for hva jeg skal "styre" etter, racing frister mest, men forsikringa på di frister ikke.

Tenker å bruke max 120.000.- på mc til våren.
Så på kaluklatoren til gjensidige at Kawasaki Z1000 var ok å forsikre på meg.

klart jeg trenger ikke 1000ccm, men ønsker å kjøpe en sykkel som jeg kan ha noen år og itilegg utvikle meg som fører.

Jeg er 195cm høy i ca90kg, så om dere har noen tips, så fyr løs.

Takk
Sist redigert av Stian den 09 mar 2015, 21:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av mortenolb »

Du får mye bra til det budsjettet. Z1000 er grei, men oppgraderinga i 2014 gjorde den mye bedre(synes jeg). Da blir kanskje akkurat den nye litt for dyr, dog. R-sykkel er i overkant dyrt å forsikre, det er jeg enig i. Ville nok sett på 600 om det ble R, eller egentlig uansett.

Suzuki GSR 750 kan jo være noe, for eksempel. Da får du en ganske ny en og. Eventuelt en "ny" en. Demosykkel.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller så kan jo kanskje Yamaha MT-07 være noe.
Det er mye å velge i.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23147
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Bjerknez »

For det første:
Grattis med lappen!! :thumleft :prop:

Jeg kan bare si en ting:
Dra til forskjellige butikker og prøvesitt/prøvekjør masse sykler. Det er slett ikke sikkert sykkelen med det råeste utseende og den som faller først i smak er dne rette for deg. Derfor blir dte umulig å annbefale noen konkret sykkel.

Hvis du ikke har kjørt noe sykkel fra før så vil jeg kanskje påstå at en Z1000 blir et litt voldsomt førstevalg. Men for all del, jeg brøt alle "regler" selv og kjøpte meg en tung 1300 Cruiser som første sykkel og angrer ikke på det i dag. (selv om jeg nå har byttet den ut)

Alt av sykler vil gå noe hinnsides av hva du er vant med fra bilverdenen etc. så skuffet vil du ikke bli. Men du vil bli fort vant til kreftene, og mye vil ha mer etc.

Mitt lille subjektive råd er at du bør prøve en tresylindret sykkel før du evt. bestemmer deg for noe annet. :thumleft
Jeg skal ikke nevne noen konkret sykkel for da ender denne tråden i en stor "kjøp den sykkelen jeg har"-tråd :lol

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har kjørt en Z1000 2008, og det er en knakandes god sykkel. Langt i fra for voldsom, med mindre du virkelig vil røske i gassrulla, da går den fort ;)
Den er veldig smooth og "temmet" så lenge du har sunn fornuft.
Sykkelen føles ut som kvalitet rett og slett. Vanskelig å beskrive.

Denne sykkelen ligger til og med ute på Finn nå, etter at den gikk i bakken på banekjøring på Våler (kondemnert hos forsikringsselskap), så har Monster Bike i Drammen bygd opp sykkelen igjen.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false; Ser god som ny ut i forhold til slik jeg så den sist :prf

Men når det er sagt, så foretrekker jeg min egen sykkel, som er utrolig mye lettere (vekt) og en god del morsommere i lavere fart.


Samme kammerat som eide denne 2008 Z1000 oppgraderte til Z1000 2014 og sa alt føltes mye bedre ut. Dynamikk, kjørefølelse og ytelse.
Utseende på den nye er unektelig mye bedre også :-)å

Den nye:
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av TBI81 »

Tror det er en godt alternativ du har vurdert fram. Men har du testet? Prøv gjerne mye forskjellig før du bestemmer deg.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Tobben84 »

Heisann!

Ser du bor i Stavanger:) stikk bort til meg å prøv Duken jeg selger. Får ikke mer perfekt sykkel å starte med spør du meg, og denne kan du også vokse med(jeg har kjørt i 11 år). Ikke noe problem med plass, jeg er 185cm og har det romslig. Forsikring betaler jeg 4300,- full kasko.

Sesongen er ikke over her, så sykkeln står klar til prøvetur og levering:

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... ref=stream" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av kjellv »

Yamaha FZ kan også være et godt alternativ til R sykler dersom det er dette som tiltaler deg mest.
FZ8S for eksempel er en super førstegangssykkel med 106 hk og halvkåpe. Ikke umulig å finne brukt i din prisklasse nå.
Likedan FZ1S med 150hk. Disse har en litt mer oppreist sittestilling og lavere fotkvilere enn R-syklene har, og dermed passe din kroppslengde langt bedre. Forsikringsmessig er dette bare ++ sammenlignet med R-sykler, samtidig som de sportslige kjøreegenskapene er godt ivaretatt :thumleft

Stian
Innlegg: 36
Registrert: 10 nov 2014, 15:09
Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
Sted: Stavanger

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Stian »

Takk for alle svar, skal ta meg en runde å se litt hos di lokale forhandlerene.
Tror ikke det blir noe handel før til sommeren, da jeg ønsker ikke å ha lån på MC.
Men ønsker likevel å finne ut hva jeg skal se etter

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av RuneMC »

Med den høyden... kjøp 1200 GS brukt for 120K... hvis du ikke liker å sitte med skarp knevinkel på en R-sykkel da...
Adventure passer bedre til humpete norsk landevei uten at du blir noen sinke av den grunn.

Skal du kun kjøre velasfalterte E-veier så greit nok med R-sykkel, men E-veier er generelt kjedelige MC-veier, har mye mer biltrafikk og er farligst for lappen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23147
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Bjerknez »

Må si meg enig med andre her. Ikke noe galt med å kjøre ekte r-sykkel men ikke undervurder andre sykler av den grunn med tanke på ytelser.

Jeg er ganske sikker på at min Triumph 675 holder fint følge med en blodekte r-sykkel i 600cc klassen. Vertfall opp til 100km/t. Forskjellen ligger stort sett i sittestilling og an litt annen motorkarekteristikk. På bane er nok en r-sykkel kanskje å foretrekke, men norske mc veier kan så absolutt ikke måle seg med kvaliteten man har på en bane.

Se heller påsåkelte "street sykler". Dem har ofte momentet lavere ned på skalaen og man sitter mer oppreist. I tillegg er forsikringssummen langt hyggeligere.

Jeg skal ikke råde deg til å ikke kjøpe r-sykkel hvis det er det du har lyst på, men du vil bli overrasket over hvor mye punch det er i sykler uten r i navnet også :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Cutless »

Gratulerer og lykke til med jakten.

Tipser deg om http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; hvor du kan gå inn å plotte inn høyden din for å se hvor mye vinkel du har på knær og hofte på ulike sykler - hilsen en som bare er 190 cm.

Stian
Innlegg: 36
Registrert: 10 nov 2014, 15:09
Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
Sted: Stavanger

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Stian »

Takk igjen for alle svar.

Jeg har fått masse input fra dere nå, og dere har fått satt tankene mine i sving.

Kompisene mine kjører racing, men tenker jeg vil ha en sykkel slik jeg kan bli med på tur, uten å kjøre med livet som innsatt.

Jeg tenker streetfighter eller racing, men samtidig ønsker jeg meg noe jeg kan kjøre tur med far min. (Stor BMW entustiast) så er litt vanskelig.


Prøver å se meg selv som ung, (er 27) så dere vet jo hvordan det er, "ung", & fersk lapp.

Flaks vi skal igjennom 5-6mnd med surt & kaldt vær :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:Må si meg enig med andre her. Ikke noe galt med å kjøre ekte r-sykkel men ikke undervurder andre sykler av den grunn med tanke på ytelser.

Jeg er ganske sikker på at min Triumph 675 holder fint følge med en blodekte r-sykkel i 600cc klassen. Vertfall opp til 100km/t. Forskjellen ligger stort sett i sittestilling og an litt annen motorkarekteristikk. På bane er nok en r-sykkel kanskje å foretrekke, men norske mc veier kan så absolutt ikke måle seg med kvaliteten man har på en bane.

Se heller påsåkelte "street sykler". Dem har ofte momentet lavere ned på skalaen og man sitter mer oppreist. I tillegg er forsikringssummen langt hyggeligere.

Jeg skal ikke råde deg til å ikke kjøpe r-sykkel hvis det er det du har lyst på, men du vil bli overrasket over hvor mye punch det er i sykler uten r i navnet også :thumleft
Du har jo ikke prøvd R, så da kan du jo ikke si noe med sikkerhet :D og jeg har ikke prøvd triple, så jeg kan ikke uttale meg.

Til trådstarter: følg med på kawasaki sine nettsider, og se om det dukker opp noe kawa roadshow i nærheten av deg til våren, så kan du få prøvd litt.

Stian
Innlegg: 36
Registrert: 10 nov 2014, 15:09
Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
Sted: Stavanger

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Stian »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:Må si meg enig med andre her. Ikke noe galt med å kjøre ekte r-sykkel men ikke undervurder andre sykler av den grunn med tanke på ytelser.

Jeg er ganske sikker på at min Triumph 675 holder fint følge med en blodekte r-sykkel i 600cc klassen. Vertfall opp til 100km/t. Forskjellen ligger stort sett i sittestilling og an litt annen motorkarekteristikk. På bane er nok en r-sykkel kanskje å foretrekke, men norske mc veier kan så absolutt ikke måle seg med kvaliteten man har på en bane.

Se heller påsåkelte "street sykler". Dem har ofte momentet lavere ned på skalaen og man sitter mer oppreist. I tillegg er forsikringssummen langt hyggeligere.

Jeg skal ikke råde deg til å ikke kjøpe r-sykkel hvis det er det du har lyst på, men du vil bli overrasket over hvor mye punch det er i sykler uten r i navnet også :thumleft
Du har jo ikke prøvd R, så da kan du jo ikke si noe med sikkerhet :D og jeg har ikke prøvd triple, så jeg kan ikke uttale meg.

Til trådstarter: følg med på kawasaki sine nettsider, og se om det dukker opp noe kawa roadshow i nærheten av deg til våren, så kan du få prøvd litt.
Du har et poeng der, har aldri kjørt racing.
Kjørte Suzuki GSR600 på kjøreskolen.
Kul sykkel, men synes Kawasaki & Yamaha har tøffere modeller i samme klasse.
Takk for tipset ang roadshow, skal følge med når våren nærmer seg.
Selv om det føles rart og prøvekjøre noe som ikke er betalt.
(Har en regel om å verken låne eller låne vekk MC, you break, you buy)
Men klart, skal jeg finne noe som kjennes rettut så må prøvekjøring til, tør jo knapt å prøvesitte hos forhandler.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av SuperMorten »

Stian skrev: (Har en regel om å verken låne eller låne vekk MC, you break, you buy)
Men klart, skal jeg finne noe som kjennes rettut så må prøvekjøring til, tør jo knapt å prøvesitte hos forhandler.
Den regelen syns jeg du skal fjerne/slette/glemme.. :knegg En ting er å ikke låne eller låne bort sånn på privaten, men MC butikker som har demosykler beregnet på utlån bør brukes for alt det er verdt. Det er eneste måten å kjenne etter om drømmesykkelen faktisk er drømmesykkelen.. Og skal man bruke et 6-sifret beløp på et kjøretøy, bør man ha prøvekjørt og være sikker på at det er riktig..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar