2004 Honda CBF600 - ulyd ved kaldstart

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

2004 Honda CBF600 - ulyd ved kaldstart

Legg inn av Amigo »

La merke til dette en litt kjølig og fuktig morgen i sommer. Det skjedde kun en gang. Så utover høsten har dette økt på ved gradvis kaldere vær. Det er en ganske markant raklelyd, høres som et løst kjede som går rundt inni motoren. Jeg har selvfølgelig choken på, men motoren kommer liksom ikke opp i skikkelig turtall og stopper etter et par sekunder. Så forsøker jeg en eller to ganger til, samme lyd, men så fort jeg kan gi litt gass gir lyden seg umiddelbart og jeg hører ikke mer til det - før neste kaldstart. Sykkelen går som normalt ellers, ingen ulyder eller rykking av noe slag. Hvis jeg lar motoren gå i noen sekunder, stopper og starter opp igjen, er lyden borte. Jeg har inntrykk av at dette er verre jo kaldere det er. Dette begynte på ca 32.000 km. Sykkelen hadde ventiljustering på 24.000 km. Jeg har inntrykk av at problemet er mindre hvis jeg holder choken helt ute (den sklir litt inn av seg selv ellers) og gir litt gass idet jeg starter. Tenker det kan være clutchplatene som går i hverandre før turtallet kommer skikkelig opp, evt. kamkjedestrammeren som kanskje må sjekkes/byttes. Vil gjerne ha noen tanker/erfaringer om dette:). Jeg har litt dårlig erfaring med Honda-forhandleren her i byen, så vil helst ikke plage ham med dette.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: 2004 Honda CBF600 - ulyd ved kaldstart

Legg inn av Anaxim »

Det der høres bestemt ut som en slakk kamkjedestrammer. Sjekk om CBF'n har automatisk strammer (og det vil jeg tro at den har). I så fall vil ulyden trolig forsvinne av seg selv etter noen timers gange. Har hatt den samme raslinga et par perioder på min Fazer. Gir seg alltid, bare jeg venter litt... Men en slakk kamkjedestrammer skulle ikke ha noen særlig betydning for motorgange, slik du beskriver det. Det er nok noe annet i veien, f.eks. plugger eller dårlig justerte/synkroniserte forgassere. Mht. chokebruk, kan det høres ut som om du bruker for mye choke (eller for lenge?) i og med at motoren begynner å gå dårlig etter noen sekunder. Prøv med mindre choke, men la utetemperaturen styre det. Jeg kan f.eks. ikke bruke choke i det hele tatt om det er +12-13, men må bruke 1/2 choke (i 10 sek.!) om det er nærmere 0. Støtter så med LITT ("1mm") gass etter hvert. Men vet ikke helt hvordan din sykkel er innstilt...

Svar