Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av bikerdude73 »

Heisann

Jeg flyttet jo nettopp inn i nytt hus og flyttet da min internett men forble kunde hos Homenet.
Ved flytting så står det at du automatisk knytter deg for 12 måneder...

På mandag var det en montør her for det måtte visst til.
Fyren var her en kort stund og sa så at jeg hadde internett og gikk. Jeg var litt opptatt med prating med venner.

Når jeg så sjekket så hadden jeg en hastighet på ca 1.8 Mbps ned. Tidligere har jeg hatt 13 Mbps!! ](*,)
Ved selve telefonsamtale ang flytting så ble jeg forespeilet den hastighet på 17 Mbps.

Ringte kundeservice den ettermiddagen og var på telefonene i 1 time mens jeg sprang frem og til bake og koblet til her og der.
Gjorde alt jeg ble bedt om og informerte så godt jeg kunne. Men vi måtte til slutt gi opp.

I dag så skal/skulle dem sjekke ang min feilmelding. Ringte en nollus i dag morges og sa at han hadde sjekket utenfor(vet ikke hvor det er)
Og min hastighet var helt grei... Jeg sa at den så vidt gikk rundt inne og at det og detter ut hele tiden.
Spurte så om han ikke ville inn og sjekke siden jeg kunne være der på 10min.

Men nei han trengte ikke det. Mumlet noe om og spørre noen om noe.

Angrefristen på 2 uker er gått ut her. Men jeg får jo ikke levert det jeg skal ha i det hele tatt.

Noen som har råd ang hva jeg kan gjøre her?? :scratch

Altibox kan levere her i luft, uten graving med andre ord.

Men må jo bli kvitt Homenet..

Får jo ikke gjort noe på nettet med hastighet som er fra steinalderen!

Youtube kan en jo bare glemme. Netflix trenger 5-6 Mbps etter hva jeg forstår.

De snakker om at feilen kan være hos meg og at ved evnt montør så må jeg betale for det.

Noen gode råd?? Please!! Har kraftige abstinenser nå. Er vel 2006 sist jeg var uten internett så lenge... :8-[
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av Bjerknez »

Les alt som står i kontrakten som du skrev under på. Også det med liten skrift.
Hvis ikke kontrakten er fulgt av selger og dem har hatt flere muligheter for å rette feil etc. så har du en god sak.

Kontakt evt. Forbrukerrådet:
http://www.forbrukerradet.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av Snikendeugle »

Nettverksustyret du har på innsiden av huset er helt nytt, eller?
Kan være verdt å spørre om du kan få nytt av Homenet for test for å se om det bedrer seg.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av bikerdude73 »

Fikk nytt modem og jeg har testet både med det gamle og det nye. Like dårlig med begge 2 desverre.

Har og prøvde og koble med og ute trådløs router.

Like dårlig der også. :-(
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av Snikendeugle »

Okey,
Men for å være helt sikker på at vi er på samme side... Du prøvde med kabel i maskinen din og uten (trådløst)?
Om det FORTSATT er ille, da ville jeg brukt det som et fint argument på at sålenge de ikke klarer å levere det som er lovet, da bryter du ut av kontrakten...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

quantumduck
Innlegg: 9
Registrert: 27 okt 2013, 19:57
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av quantumduck »

Du er vel ikke bundet av avtalen lengre når de ikke leverer varen. Titt litt i forbrukerkjøpsloven, de har vel muligens anledning til å prøve å utbedre, men hvis de ikke klarer kan du se bort fra avtalen.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av bikerdude73 »

Ok. Skal sjekke litt ut ang dette. Kan vel ble et problem visst de "ser" at alt er fint hos dem og de da mener feilen ligger hos meg.

Googlet litt og ser de bruker mye den unnskyldningen.
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avta

Legg inn av LordShaft »

bikerdude73 skrev:Fikk nytt modem og jeg har testet både med det gamle og det nye. Like dårlig med begge 2 desverre.

Har og prøvde og koble med og ute trådløs router.

Like dårlig der også. :-(
Jeg slet med dette selv, alt var fint på "utsiden" men inne hos meg var det helt fortvilt.... Lav hastighet, kunne svinge veldig.... Fra å ikke ha noe Internett. Ekstremt høyt packet loss.

Løsningen for meg var å kjøpe ny router. Da funket alt som det skulle. Hadde D-link, å kan ikke si det har vært problemfritt.

Sony Z2

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Sv: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avta

Legg inn av bikerdude73 »

LordShaft skrev:
bikerdude73 skrev:Fikk nytt modem og jeg har testet både med det gamle og det nye. Like dårlig med begge 2 desverre.

Har og prøvde og koble med og ute trådløs router.

Like dårlig der også. :-(
Jeg slet med dette selv, alt var fint på "utsiden" men inne hos meg var det helt fortvilt.... Lav hastighet, kunne svinge veldig.... Fra å ikke ha noe Internett. Ekstremt høyt packet loss.

Løsningen for meg var å kjøpe ny router. Da funket alt som det skulle. Hadde D-link, å kan ikke si det har vært problemfritt.

Sony Z2
Jeg har selv en billig Netgear router fra Lefdal. Den har funket fint og jeg får jo samme dårlige resultat når jeg eliminerer den trådløse routeren helt og setter kabelen rett bak i en laptop som jeg har her. Det blir ikke bedre eller dårligere om jeg kjører med kabel eller bruker den trådløse routeren.

Kjører hastighetstester på nettfart.no og det er det samme som kommer opp. Aldri høyere enn 1.8 Mbps men ofte lavere eller at det faller helt ut.

Her er den routeren jeg bruker: http://www.lefdal.com/product/data/nett ... -fi-router
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av LordShaft »

Jeg er ikke noe geni, hvertfall ikke når det kommer til detaljer om slike data router greier...
Men jeg prøvde det samme som deg, med kabel... Ingen hjelp... Men ny router hjalp. Har du ingen du kjenner som har en router du kan låne? Å prøve med?

Sony Z2

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av PCP »

bikerdude73 skrev:Heisann

Når jeg så sjekket så hadden jeg en hastighet på ca 1.8 Mbps ned. Tidligere har jeg hatt 13 Mbps!! ](*,)
Ved selve telefonsamtale ang flytting så ble jeg forespeilet den hastighet på 17 Mbps.
[
Om jeg forstår deg rett har du prøvd å eliminere ruteren helt, dvs ikke bare trådløs, men koblet deg direkte til modem med kabel, uten at det går gjennom ruter.

Om du ikke selv er i stand til å sjekke og tolke, vil det etter mitt syn videre være naturlig at du sammen med support går inn i modem og ser hvilken hastighet modemet sync'er med, og hva signal/støyforhold er på linjen, sett fra modemet.

Da får man med seg eventuelle problemer på inntaket mellom boksen ute og modemet, og hvorvidt det fungerer helt inn til deg, ikke bare "utenfor".

Siden du nevner at du skulle få høyere hastighet, så fikk jeg liknende problemer da jeg fikk skrudd opp hastigheten, med ustabil linje, bortfall av nett, og streaming/Youtube, etc, var håpløst. I Norge har vi mye dårlig gammelt kobber, ofte langt til sentral + lange inntak, og det er en relasjon mellom sync-hastighet og signal/støy, så løsningen for meg ble å sette ned hastigheten fra 16 til 12. Etter det har det vært fjellstabilt.

Kort sagt, jeg ville sjekket hva modemet inne hos deg ser og opplever. Dersom det er ok, prøve med en annen datamaskin (rett i modem med ledning). I praksis loves det vel stort sett hastigheter opp til xx Mbs, ikke en garantert fart, men hadde aldri betalt noe oppsigelsesgebyr om de vedvarende konsekvent kun leverer 10%. Men man bør jo være pokkers sikker på at problemet faktisk er på utsiden av eget hus/leilighet.

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av spiritofwinter »

Mye som kan bli rett og galt på en slik linje, har selv både hatt gode og dårlige linjer og kranglet min del med leverandører.

Første du bør gjøre er å bruke en annen nettside for å teste hastigheten din, et eksempel er: http://www.speedtest.net/
Pass på når du tester at du har kablet tilkobling direkte i modemet, og at der ikke er andre enn den ene pcen tilkoblet. Utrolig hva både mobiltelefoner nettbrett og andre pcer som "bare er tilkoblet" kan ødelegge resultatet.

Så kan du gå inn på Telenor Kapaks info web å sjekke linjelengden din. Dette er avstanden fra sentralen du er koblet på og inn i huset ditt. Du kan søke med telefonnr, adresse eller gards og bruks nr. http://metrolive.telenor.no/metro2-appl ... apaks-web/
Brukernavn og passord står på siden.

At telenor ikke er din leverandør har fint lite å si ettersom det er de som eier mer eller mindre alle linjer i norges land likevel.

Når du søker opp inne på Kapaks så bruk det enkleste og rimeligste linjen(ADSL basic eller VDSL basic), ettersom du da normalt sett får et resultat. Søker du etter noe som ikke er mulig å levere så får man sjelden gode resultat på Kapaks. Under søkeresultatet skal du under Merknader finne Total linjelengde inkludert inntak. Er denne over 4000 meter så kan du oppleve svekket signal og dermed ikke forvente å få fantastisk god linje.

Selv om dette skulle være flott og fint, så er det en kjent sak at alle linje leverandører selger linjene flere ganger. Om du kjøper en 10Mbit linje, så har de solgt den til 10 andre også som du må dele med. Dette blir gjort fordi folk flest som bare skal surfe på vg eller facebook sjelden bruker så mye linje, og merker fint lite forskjell om de har 100Mbit eller 10Mbit. Så det kan godt være at der er 20Mbit til hele området du bor, men så kan det være flere andre som bruker linjen slik at du får mindre.

Dette er dessverre ikke en fasit på hvordan du krangler deg til bedre linje eller får grunnlag for å oppheve avtalen, men det kan hjelpe i feilsøkingen.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av RuneMC »

Iflg avtalerett kan du kreve et kjøp hevet når det er vesentlige mangler med produktet. Hvis du ble forespeilet 17 Mbps og får 1,8 Mbps (1/10) så er det en vesentlig mangel.

Leverandøren kan velge å forsøke å rette mangelen, men det må skje innen rimelig tid og uten kostnad for deg.

M.a.o. hvis leverandøren ikke fikser problemet så kan du be om at kjøpet heves og evt ta det videre dersom de nekter. Men viktig å sjekke avtalen ift forutsetninger om teknisk utstyr/kabling som er ditt ansvar.

Spesielt informasjon om avstand til sentral er viktig fordi det vil gi et tall på maksimal ADSL hastighet (dvs teoretisk største hastighet). Hvis denne er 17 Mbps, så kan det tenkes å være andre problem med kort i sentral (kapasitet delt på for mange), linje, kabel/koblinger i huset).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av jongsanim »

Multinett klarte ikke levere det de lovet her på Holmlia over lengre tid. Det var snakk om lave hastigheter og totale kutt i tjenesten.

I første omgang fikk jeg refundert deler av innbetalt beløp, men når de over en periode på flere måneder ikke leverte det de skulle avsluttet jeg tjenesten basert på manglende levering. Det gikk ganske smertefritt.

Jeg tok meg dog tiden til å dokumentere alle ganger jeg hadde brudd eller laber kvalitet på tjenesten og noterte ned tidspunktene/varighetene.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Homenet.. hvordan komme seg ut av en 12 månders avtale??

Legg inn av Crinos »

Du har muligens ikke fått snakket så mye med dine nye naboer enda, men hvordan har de det med nett?
Om området er dekket av dårlig kobber, vil alle ha dårlig hastighet, om det kun er deg, så skal det være rom for å bytte par.

Dog... Du har ikke helt best måleverdier... 4.5 dB er ikke bra, og det er når modemet ditt syncer opp på 2800kbps.

(Ja jeg har forsøkt å hjelpe bikerdude, men jeg jobber i Broadnet og ikke Homenet, så jeg kan ikke annet enn å sjekke/måle, og instruere KS til Homenet om hva de bør prøve på.... Noe de ikke har gjort)... :evil
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar