rengjøre mc med dremel multi ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av CB9 »

dremel multi kalles en hendig liten sak jeg fikk til julegave en gang for hundre år siden.

hva jeg tidligere omtalte som det ubruklige leketøyet er oppe fra ta-vare-på-til-tross-for-få-om-noen-kvaliteter-lets-face-it-du-klarer-ikke-kaste-noe-skuffen så da lurte jeg på om noen her har noe erfaring med verktøyet ..
har lagt ved noen bilder av sykkel-blokka med sånn halvveis skjemmende utslett som jeg inbiller meg kanskje dremel-saken kunne funka på.

prøvde saken på en øks og blankt ble det jo.. det ble ikke fint. men det ble blankt.


erfaringer ? hadde vært koselig
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av CB9 »

det er mer enn kronglete for meg å laste opp bilder så blir med det der.

det var forøvrig ingen klage.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av norse900 »

Jeg bruker stort sett luftverktøy, men: Jeg har kjøpt et sett med ulike slipeutstyr ( på BILTEMA) som jeg vil anta at er ganske så anvendelige på en Dremel. Med nennsomt hånd er det utrolig hva man kan få til :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av CB9 »

kanke du utbrodere .. hva for slipesaker bruker du ? og hva for luftverktøy ?
jeg er lekmann så fagutrykk går rett over huet på meg, samtidig skal du ikke se bort ifra at jeg har et eksemplar av både luftverktøy og slip.. vet bare ikke hvor det er..

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av Kawagutten »

Ved bruk av multi dremel og f.eks. Autosol tror jeg forniklingen kan bli blå fordi den går for fort.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av CB9 »

skal sies at verktøyet har trinnvis hastighet fra 1-6 tror jeg. men takk for tipset. en av grunnene jeg prøvde å shine øksa først.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av CB9 »

øksa før og etter. angrer på jeg prøvde men var ihvertfall ikke sykkeln som fikk gjennomgå.
samtidig så er skamferingen i mine øyne ganske bra. litt som et brannoffer som skryter av bensinkvaliteten men kan jo ikke stikke under en stol det funka..


noen andre med tips for å shine motoren så værsågod.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av CB9 »

Kawagutten skrev:Ved bruk av multi dremel og f.eks. Autosol tror jeg forniklingen kan bli blå fordi den går for fort.
autosol var midt i blinken selv om jeg håpet å slippe unna manual-labour-delen.
men jeg klager ikke jeg.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av CB9 »

den dremelen kan du legge i skuffen igjen.

sånn gjør du : Vask med diesel, diesel og atter diesel... Vask det rent med tynner til slutt og poler med autosol.



bra svar
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=1488" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av Kawagutten »

Husker ikke hva jeg gjorde rent med før bruk av autosol men jeg gnikket lenge for hånd og brukte en liten drill på lav hastighet omhverandre for en må holde på ganske lenge.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av Bjerknez »

Må bare synse litt her nå.... men jeg har selv en slik Dremel (dog bruker jeg ikek denne på sykkelen, men til masse andre småting) og til disse får man jo alt av tilbehør, det være seg om man skal polere stål eller slipe/kutte treverk til kutting av fliser og boring i glass etc.

Det blir vel litt overkill og bruke en dremel for å fjerne vanlig skitt fra sykkelen. Da har man nok uansett latt det gå for lenge uten vask. Å bruke dremel på lakkerte flater ser jeg også for meg er en dårlig ide og ta tenker jeg på varmgang og med det resultat at lakken koker/flasser av i etterkant.

Men for å fjerne rustflekker på utsatte plasser, samt noen vanskelige flekker som har satt seg fast i selve materialet så kan nok en dremel brukes med forsiktighet. men husk at denne spindelen går meget fort rundt og det blir veldig varmt.

At en Dremel kan brukes til mye rart på en sykkel kan nok være, bare husk å velge riktig redskap til Dremel'en før bruk.

For vanlig rengjøring ville jeg nok heller brukt en tannbørste etc. :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:Må bare synse litt her nå.... men jeg har selv en slik Dremel (dog bruker jeg ikek denne på sykkelen, men til masse andre småting) og til disse får man jo alt av tilbehør, det være seg om man skal polere stål eller slipe/kutte treverk til kutting av fliser og boring i glass etc.

Det blir vel litt overkill og bruke en dremel for å fjerne vanlig skitt fra sykkelen. Da har man nok uansett latt det gå for lenge uten vask. Å bruke dremel på lakkerte flater ser jeg også for meg er en dårlig ide og ta tenker jeg på varmgang og med det resultat at lakken koker/flasser av i etterkant.

Men for å fjerne rustflekker på utsatte plasser, samt noen vanskelige flekker som har satt seg fast i selve materialet så kan nok en dremel brukes med forsiktighet. men husk at denne spindelen går meget fort rundt og det blir veldig varmt.

At en Dremel kan brukes til mye rart på en sykkel kan nok være, bare husk å velge riktig redskap til Dremel'en før bruk.

For vanlig rengjøring ville jeg nok heller brukt en tannbørste etc. :)
Elektrisk tannbørste må det bli da :knegg
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:Må bare synse litt her nå.... men jeg har selv en slik Dremel (dog bruker jeg ikek denne på sykkelen, men til masse andre småting) og til disse får man jo alt av tilbehør, det være seg om man skal polere stål eller slipe/kutte treverk til kutting av fliser og boring i glass etc.

Det blir vel litt overkill og bruke en dremel for å fjerne vanlig skitt fra sykkelen. Da har man nok uansett latt det gå for lenge uten vask. Å bruke dremel på lakkerte flater ser jeg også for meg er en dårlig ide og ta tenker jeg på varmgang og med det resultat at lakken koker/flasser av i etterkant.

Men for å fjerne rustflekker på utsatte plasser, samt noen vanskelige flekker som har satt seg fast i selve materialet så kan nok en dremel brukes med forsiktighet. men husk at denne spindelen går meget fort rundt og det blir veldig varmt.

At en Dremel kan brukes til mye rart på en sykkel kan nok være, bare husk å velge riktig redskap til Dremel'en før bruk.

For vanlig rengjøring ville jeg nok heller brukt en tannbørste etc. :)
Elektrisk tannbørste må det bli da :knegg
Trodde bare var i Blærum dem brukte det jeg? :lol

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: rengjøre mc med dremel multi ?

Legg inn av Wheels »

Det beste ville vært at du overleverte mc,ens motor og muligens hele mc,en til undertegnede kosnadsfritt.

Foruten det, er Dremel og større bormaskiner helt ok til å polere med.

Autosol er ok, men det beste er Sthraldur høyglanskrem

http://www.vidcom.no/strahldur/hoyglanskrem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Er mye bedre enn Autosol

Svar