Bremsetrøbbel, lufting, frustrasjon

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Bremsetrøbbel, lufting, frustrasjon

Legg inn av Kmann »

Betty og jeg var ikke enige i går. Var en tur hos en kompis og jeg tok av forhjul og ene gaffelbenet for å fikse en simmiring. Det var greit nok, men tror du ikke tosken skulle flytte sykkelen 2 m og klemte til bremsen før kalippen på ene sia var på. Klakk der satt de to bremseklossene tett og fint sammen. Eneste løsning var å slippe ut litt bremsevæske ved å løsne slangen. Fikk skiten på og kjørte hjem. Stusset litt på bremsen og klemte til, og litt til. der satt det igjen ja. Denne gangen med hjulet låst 15 km hjemmefra. Da var rådyra gode. Ok jeg løsnet slangen igjen og fikk lirka klossene fra nok til å kjøre hjem uten frambrems.
Vel hjemme var det å kaste seg på forumet og grave og spørre litt. Ja forumet her er topp. :thumleft
Men det hjalp ikke helt. I dag etter en dag kjørte jeg BIL på jobb og hjem, sola skinner og det er endelig mai mild og skjønn.

I går fant jeg ut at da jeg klemte på bremsen så bremset ikke den kalippen som hadde vært fast. MEN slangen ned til den fikk ei slikkelig utposning, som ei drue omtrent. WOOPS.
Demonterte alt i dag og dette fant jeg i banjonippelen og kalippen:

Bilde

Det skal ikke være der.. Kommer nok fra den rottne slangen som forøvrig er tett som ei potte.

Bilde

Motorworks har den ikke og kan ikke skaffe, MCOslo har den ikke på lager, det er fortsatt MAI og jeg skal kjøre ikke skru.
Noen som vet om det er mulig å lage noe slik og evt hvor ?
Det er en splitter midt på der..

Bilde

Svar mottas med takk, slange med en stor klem og en halv øl :lol
Sist redigert av Kmann den 27 mai 2014, 20:05, redigert 1 gang totalt.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av Voodoodoo »

Du kan få Tess til å lage.

Ta med den ødelagte slangen så finner de sikkert bitene som skal til.

Si du har et mega modellbilprosjekt da de er lite intr i å lage bremseslanger til MC
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av Barbarozza »

Det der er en nødt å knekke...jeg veit ikke om noen som lager til MC i Norge

Tess nekter å lage bremseslanger...etter hva jeg har hørt

Men hva med England ?? Det går noen dager...men da får du i alle fall tak i noe...

Her feks http://www.helperformance.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bra greier, handla mye her sjøl, relativt raske, og du kan ringe de å høre

Så kan du prøve her, de har vistnok i løse lengder...men har aldri prøvd http://www.mcartikler.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Også Grevens MC artikler i Sverige...de veit i alle fall hvor du skal ringe i broderlandet
Memento mori

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av SuperMorten »

Vet ikke om linken funker fra iPhone her, men søkte på ebay og fant dette: http://m.ebay.com/itm/331185600169?nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av Voodoodoo »

Du får tess til å lage slanger, du må bare ikke si at det er til bremser på kjøretøy.
Modellbil, modellfly, hydraulikk på minigraver etc.

Mener en kompis sa at cbr 1100xx slangene som likner litt på den du viser skulle brukes til en slik sandkassegraver med myntinnkast.

Tess slangene er prima vare.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av Kawagutten »

Hvorfor ikke gå for stålomspunnede bremseslanger mens du alikevel skal bytte? Du får da mer trykk på bremseskiva og dermed bedre bremser.
http://www.non-stop.no/MC-deler/BH-Brem ... ydd-(6ALLE" onclick="window.open(this.href);return false;)

http://magasi.net/catalog/index.php/bre ... r-c-29_652" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av Kmann »

Masse gode tips, takker for det. Tenkte litt på TESS i sta jeg og, husker de laget noe til en suzuki jeg hadde en gang..kanskje.
Ja får prøve å fortelle de om den gokarten jeg driver å lager, barnebarna venter så veldig og jeg vil ikke slippe de avgårde uten bremser :lol (har ikke barnebarn engang....enda)
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av cannon »

Kjøp heller 2 hele slanger som begge går fra hovedpumpa og ned til hver sin kaliper. Stålomspunnede. Dette får du tak i overalt på nett. Jeg bruker HEL-slanger. Ca 1000,- for et par. Det følger da med ny banjobolt i dobbel lengde til hovedpumpa.

Hvis du i tillegg kjøper en vacuumpumpe (biltema eller annet) så skifter du bremsevæske eller lufter på under 5 minutter. Uunnværlig i min garasje:-)

Denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... tt-151392/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av Kmann »

cannon skrev:Kjøp heller 2 hele slanger som begge går fra hovedpumpa og ned til hver sin kaliper. Stålomspunnede. Dette får du tak i overalt på nett. Jeg bruker HEL-slanger. Ca 1000,- for et par. Det følger da med ny banjobolt i dobbel lengde til hovedpumpa.

Hvis du i tillegg kjøper en vacuumpumpe (biltema eller annet) så skifter du bremsevæske eller lufter på under 5 minutter. Uunnværlig i min garasje:-)

Denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... tt-151392/" onclick="window.open(this.href);return false;
Visst søren. That was a good vending !
Ja for det skal ikke ha noe å si om slangen deler seg litt lengre oppe. Loven om trykk i væsker osv. og dobbeltlengde banjonippel, Det tror jeg blir løsningen :). Jeg spanderer en øl på Cannon ! :thumleft :cheers
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av JohnnyTh »

Kmann skrev:
cannon skrev:Kjøp heller 2 hele slanger som begge går fra hovedpumpa og ned til hver sin kaliper. Stålomspunnede. Dette får du tak i overalt på nett. Jeg bruker HEL-slanger. Ca 1000,- for et par. Det følger da med ny banjobolt i dobbel lengde til hovedpumpa.

Hvis du i tillegg kjøper en vacuumpumpe (biltema eller annet) så skifter du bremsevæske eller lufter på under 5 minutter. Uunnværlig i min garasje:-)

Denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... tt-151392/" onclick="window.open(this.href);return false;
Visst søren. That was a good vending !
Ja for det skal ikke ha noe å si om slangen deler seg litt lengre oppe. Loven om trykk i væsker osv. og dobbeltlengde banjonippel, Det tror jeg blir løsningen :). Jeg spanderer en øl på Cannon ! :thumleft :cheers
Smart løsning.
Det er jo en grunn til at Tess ikke lager bremseslanger.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av Kmann »

14 dager med ufrivillig VPD-syndrom ( venter på deler) i mai med finvær. Har gått gjennom alle fasene, fornektelse, raseri,fortregning, fortvilelse, apati,aksept og håp. De kommer nok i morra skal du se. Imens blir plenen klippet, mor får hjelp med kjøkkenhagen(jeg utpåturpoeng) og slik går nå dagan..

Sent fra min HTC Sensation Z710e via Tapatalk
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av tagesk »

Jeg skal hjem (til Toscana) helgen rundt 1/6.
Jeg lurer på om jeg ikke har et ekstra sett med bremseslager liggende.

Send meg en PM eller epost når det nærmer seg så husker jeg det (kanskje).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av Kmann »

tagesk skrev:Jeg skal hjem (til Toscana) helgen rundt 1/6.
Jeg lurer på om jeg ikke har et ekstra sett med bremseslager liggende.

Send meg en PM eller epost når det nærmer seg så husker jeg det (kanskje).

[TaSK]
Bra mulighet :) PM sendt :) :thumleft
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av Æljen »

Ser at olstyleparts.no har stålomspunnet bremseslange i metervare og en del forskjellige banjoer å velge i :mk

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Bremsetrøbbel, hjullåsing, banning, frustrasjon ahhh løs

Legg inn av Kmann »

Æljen skrev:Ser at olstyleparts.no har stålomspunnet bremseslange i metervare og en del forskjellige banjoer å velge i :mk
Ser bra ut der og. Men nå er slangene mine rett rundt hjørnet fra Non-stop.no
:prop:
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Svar