Blond jente trenger hjelp!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Maijje
Innlegg: 3
Registrert: 31 jan 2014, 23:50
Motorsykkelen din: Din MC her

Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Maijje »

Jeg skal kjøpe lett-mc nå snart ettersom jeg skal begynne å øvelseskjøre så fort snøen peller seg vekk, men jeg sliter litt med å velge :( Har sett på litt forskjellig - yzf,ktm,wrx og rs4... Har vel forsåvidt landet litt på aprilia rs4 i gul! Skal ikke ha noe under 2013 modell og jeg har nok penger, så om noen hadde kommet med innspill og evt. erfaringer, ville jeg blitt veldig glad! To-takter er uaktuelt. Ønsker en sykkel som er god å kjøre, ser bra ut og holder lenge. :-k

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Kawagutten »

WR er ganske høy med setehøyde på 93cm så hvordan passer det? har du prøvd noe før?

Har ikke prøvd noen av de nye 4t men har kjørt Apriia RS125 2t og den var fin å kjøre.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Maijje
Innlegg: 3
Registrert: 31 jan 2014, 23:50
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Maijje »

Jeg er litt over 1.70 høy og veier ca. 55 kg, prøvde Apriliaen i går. Hvilket kjentes helt greit ut ;)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av L-NA »

Var jeg 16år, og skulle gå for ny sykkel i dag, så hadde jeg gått for Duke'n. Men det er smak og behag. Men her i huset har minste mann som holder på med lappen valgt CBR'n. Dette er ett valg basert på anbefalinger fra MC verksted hva kvalitet angår, i kombinasjon av Gutten sin smak av type sykkel og design, og så til slutt ønsker fra den lokale finansinstitusjonen i familien. Noe jeg selv synes er ett meget godt valg. Dritt stilig kvalitet sykkel til en Ok pris. :-)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Kawagutten »

Maijje skrev:Jeg er litt over 1.70 høy og veier ca. 55 kg, prøvde Apriliaen i går. Hvilket kjentes helt greit ut ;)
Ok da blir det ikke wr. Det er bra å prøve før kjøp så jo flere jo bedre :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av MH434 »

Maijje skrev:Jeg er litt over 1.70 høy og veier ca. 55 kg, prøvde Apriliaen i går. Hvilket kjentes helt greit ut ;)
Fin størrelse det :roll :P :p

Nå er det noen uker siden jeg kjørte lett mc, men det som gjaldt da var rs125, nsr og ktm sx 125. Selv hadde jeg RS125 og KTM 125, var forsåvidt fornøyd med det:thumleft
Men ikke kjøp MX utgave hvis du kun skal kjøre på vei, KTM'n var en ræv å kjøre iforhold til Aprilia'n på vei.

:prf
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Snikendeugle »

Maijje skrev:Jeg skal kjøpe lett-mc nå snart ettersom jeg skal begynne å øvelseskjøre så fort snøen peller seg vekk, men jeg sliter litt med å velge :( Har sett på litt forskjellig - yzf,ktm,wrx og rs4... Har vel forsåvidt landet litt på aprilia rs4 i gul! Skal ikke ha noe under 2013 modell og jeg har nok penger, så om noen hadde kommet med innspill og evt. erfaringer, ville jeg blitt veldig glad! To-takter er uaktuelt. Ønsker en sykkel som er god å kjøre, ser bra ut og holder lenge. :-k

Aprilia RS125 er ihvertfall en av de sprekeste syklene i 125 klassen (og kanskje dyreste??). Med litt miksing og triksing går de opp mot 34hk som er tidligere mellomtung grense.
Litt store (men ikke høye).
Om du vil ha noe litt mindre og mer kompakt ville jeg sett på Honda CBR 125. Fin baik!

EDIT: Leste ikke den andre posten din om høyde :) De fleste sykler skal nok gå fint


Veldig bra å se jenter som hiver seg på lett sykkel med entusiasme :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Erik.H.M »

Apriliaen er en god sykkel. Prøvde en rs4 for en stund tilbake, og den var nokså behagelig å kjøre. Den gikk nokså greit også. Personlig, så liker jeg wrx'n bedre da den er mer behagelig å kjøre, og går ca. like fort som rs4'n (pluss at jeg er glad i offroad/motard sykler :prf ). Wrx'n kan bli i det høyeste laget. Selv er jeg ca 175, og den kunne godt vært noen cm lavere :P :p
Det eneste du må tenke på hvis du du kjøper yzf eller wrx, er at de drikker litt olje. Du er da nødt til å følge med på at olje nivået ikke blir for lavt slik at motoren ikke skjærer seg. :sk? Utenom det, så er det tut å kjør!
Ellers så er alle syklene du har foreslått gode og pålitelige :D
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Snikendeugle »

Alle totaktere drikker olje :) (Blant annet Aprilia RS 125)

Men alle nyere sykler har egen oljeblander og tank uansett, så trenger ikke styre med å helle ekstra totaktsolje i bensinen (med mindre det trimmes såppas at det blir et behov)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Maijje
Innlegg: 3
Registrert: 31 jan 2014, 23:50
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Maijje »

Tusen takk for svar! :-)
To-takter blir det uansett ikke. Det er rs4 som er mest aktuell(altså 4-takter) :-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av SuperMorten »

Hei og velkommen hit.. :vs (ingen som har ønsket skikkelig velkommen ennå jo .. :-k )

Min erfaring når det kommer til sykkel, lett eller tung, er å prøve. Prøvekjør så mye forskjellig som mulig. Da vil også smaken kanskje forandre seg etter som du kanskje liker noe du trodde du ikke likte, eller omvendt. Bortsett fra det, kjør på.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7000
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Jompa »

Døtrene mine hadde en Yamaha DT 125 x etter tur, tilsammen i seks år.
Passelig høy til eldstejenta, hun er bare 160.
Den var veldig solid byggd, man hadde følelse av ordentlig sykkel, ikke moped. Ingen problem å kjøre to på sykkelen, bortsett fra at setet
var vel hardt for min gamle bakende.
Fungerte i alle seks årene uten problem. Veltet noen ganger og frontkollidert en gang. ( måtte selvsagt repareres etter det)
Om den ser pen ut får du vurdere selv.
Nå var dette en totakter, men modellen er erstattet av firetakts.
Kjøpte den for 49`og solgte den for 33`etter seks år og 8000 km. ikke verst.
IMG_3328.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Nostalgic »

Erik.H.M skrev:Apriliaen er en god sykkel. Prøvde en rs4 for en stund tilbake, og den var nokså behagelig å kjøre. Den gikk nokså greit også. Personlig, så liker jeg wrx'n bedre da den er mer behagelig å kjøre, og går ca. like fort som rs4'n (pluss at jeg er glad i offroad/motard sykler :prf ). Wrx'n kan bli i det høyeste laget. Selv er jeg ca 175, og den kunne godt vært noen cm lavere :P :p
Det eneste du må tenke på hvis du du kjøper yzf eller wrx, er at de drikker litt olje. Du er da nødt til å følge med på at olje nivået ikke blir for lavt slik at motoren ikke skjærer seg. :sk? Utenom det, så er det tut å kjør!
Ellers så er alle syklene du har foreslått gode og pålitelige :D
Nå må jeg dessverre rette litt på deg Erik :-) Personlig så har jeg opplevd at YZF'en (som også vil si WR X/R) er nokså sparsommelig på oljen. Det vil selvfølgelig gå med litt mer olje i starten om du kjøper en helt ny sykkel som jeg gjorde, men det har aldri vært noe problem med oljestanden. :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av JK95 »

Hei, og velkommen hit! :vs Flott å se at det kommer flere jenter inn i miljøet :prf

Hva sykkel angår kan jeg ikke uttale meg ut ifra annet enn det jeg har blitt fortalt, da jeg ikke har prøvd så mange, men den Apriliaen tror jeg er et godt kjøp :thumleft Med alle de YZF'ene jeg ser rundt omkring hadde en slik vært et mer spesielt syn. Har du eventuelt vurdert den nye KTM'en? RC125 var det vel? :scratch Personlig er jeg ingen fan av utseendet dens, men nå skal jo ikke jeg kjøpe sykkel ;-) Det du bør er som noen har nevnt å prøvesitte, helst prøvekjøre for å finne ut om syklene er behagelige, da har du kommet langt :prf

Lykke til i søket etter sykkel, og med førerkortet! :prop:

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Blond jente trenger hjelp!

Legg inn av Erik.H.M »

patrikskauen skrev:
Erik.H.M skrev:Apriliaen er en god sykkel. Prøvde en rs4 for en stund tilbake, og den var nokså behagelig å kjøre. Den gikk nokså greit også. Personlig, så liker jeg wrx'n bedre da den er mer behagelig å kjøre, og går ca. like fort som rs4'n (pluss at jeg er glad i offroad/motard sykler :prf ). Wrx'n kan bli i det høyeste laget. Selv er jeg ca 175, og den kunne godt vært noen cm lavere :P :p
Det eneste du må tenke på hvis du du kjøper yzf eller wrx, er at de drikker litt olje. Du er da nødt til å følge med på at olje nivået ikke blir for lavt slik at motoren ikke skjærer seg. :sk? Utenom det, så er det tut å kjør!
Ellers så er alle syklene du har foreslått gode og pålitelige :D


Nå må jeg dessverre rette litt på deg Erik :-) Personlig så har jeg opplevd at YZF'en (som også vil si WR X/R) er nokså sparsommelig på oljen. Det vil selvfølgelig gå med litt mer olje i starten om du kjøper en helt ny sykkel som jeg gjorde, men det har aldri vært noe problem med oljestanden. :thumleft
Tror du misforsto meg litt. Sa det jeg sa på bakgrunn av at jeg vet om flere som har skjært motoren på en YZF pga for lite olje. Dette skjer jo kun hvis man ikke bytter olje minst 1 gang pr. sesong. Du har ikke hatt dette problemet da jeg går ut ifra at du har hatt sykkelen din på atorisert merke verksted (du skriver at du kjøpte sykkelen ny) for første gangs service o.l.
Som sagt, dette skjer kun med de som ikke bytter olje. Men det skader ikke å følge med jevnlig på oljenivået allikevel :-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Svar