Hvor skal jeg parkere?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av Erik.H.M »

Hei!
Når jeg har parkert i parkeringshus, så har jeg vært usikker på hvor jeg skal parkere...
Vet ikke helt om jeg skal sette sykkelen på en "bilplass"(føler jeg ikke kan det i og med at sykkelen ikke tar så mye plass), eller om jeg skal sette den fra meg f.eks ved siden av utgangsdøra ut fra parkeringshuset.

Noen som har noen meninger om dette? :-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av Carpa »

Det finnes mange meninger om det, og det finnes flere tråder hvor tema har vært diskutert.
Søk på parkering så finner du disse.

Hovedregel nr 1 tror jeg må være: IKKE parker hos q-park. Europark derimot kan man parkere utenfor oppmålt parkering så lenge man ikke står i veien for noen, og det skal visstnok være gratis.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av Kawagutten »

Du kan parkere sammen med tråsyklene :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av Snikendeugle »

Ser ikke hva som er galt med å bruke bilplass? én person, en plass uansett.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av TBI81 »

Snikendeugle skrev:Ser ikke hva som er galt med å bruke bilplass? én person, en plass uansett.
Er vel med tanke på å slippe å betale?
Som nevnt over: Europark er vanligvis ganske greie - bare å parkere der en får plass og 'ikke står i veien'.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av RuneMC »

Q-Park har betalingsplass(er) for MC i sine P-hus. Som regel bare 1 eller 2 plasser der jeg har sett de har dette.

Europark - noen P-hus har egne plasser for MC (merket). Eksempel er IT-Fornebu og Nydalen.
I Europark's hus på Aker Brygge er regelen at man skal stå på en oppmerket plass som er for liten til biler. Det er diverse trekantede/trapesformede, etc plasser der det er plass til 1-2 MC'er. (Man skal IKKE stille seg på skraverte felt). Har aldri opplevd problem med å finne ledige plasser der. I Nydalen har av og til alle MC-plassene vært opptatt (ligger rett ved BI så fylles opp av scootere osv) og da er det OK å stille seg utenom oppmerkede plasser, men slik at biler ikke blir hindret.

Vil tro at dersom du tar opp plass til en bil så kan du bli ilagt gebyr - eller *verre* at P-hus eieren kan bestemme seg for å endre prasksis (!)
Bortsett fra det er vel ikke ofte det er den type kontroller i P-hus ettersom det for biler er nødvendig å betale ved passering av bom og bommen er laget kort for å slippe MC forbi.

Er tanken parkering for vinteren ville jeg hørt med aktuelle P-hus - ikke alltid de ser med blide øyne på den typen parkering.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av Erik.H.M »

Takk for gode innspill!
Har sett at noen mc'er parkerer i gågater. Er dette lov? Står jo skiltet at man ikke kan kjøre inn med bil/mc
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av TBI81 »

Kommer an på. Om man ikke står i veien og ikke er flere i bredd så går det som oftes bra. Snakka med ei trivelig vakt i bergen om dette i sommer. Om jeg ikke var til hinder så ga ikke hu bot iaf :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av JohnnyTh »

I Bergen virker det som parkeringsvakter har et fornuftig forhold til MC parkering. Har sett mye kreativ parkering i Bergen som ser ut til å få stå ifred.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av Erik.H.M »

Så det kommer litt ann på hvor du er om du får en evt bot?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av TBI81 »

Kommer an på hvor i veien du blir oppfattet som. Noe som igrunn er ganske subjektivt. Så ja.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av JohnnyTh »

Erik.H.M skrev:Så det kommer litt ann på hvor du er om du får en evt bot?
Det kommer veldig ann på hvor du er. Har sett mye parkering i Bergen som hadde fått parkeringsgebyr tvert i Kristiansand.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av GSF »

Jeg har en regel for meg selv. Må jeg betale så tar jeg en "bilplass". Ikke pokker om jeg betaler full pris og parkerer på en mc-parkering. :[-(

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av SuperMorten »

GSF skrev:Jeg har en regel for meg selv. Må jeg betale så tar jeg en "bilplass". Ikke pokker om jeg betaler full pris og parkerer på en mc-parkering. :[-(
Samme her, og da parkerer jeg midt på bilplassen, for jeg har betalt for hele, oppmerket område ser jeg på som min eiendom da jeg har betalt for den.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvor skal jeg parkere?

Legg inn av RuneMC »

...og det er helt rett... ofte er jo også reglene slik at en får bot om det parkeres utenfor oppmerkede plasser. Gjelder de aller fleste parkeringer på gateplan.

(Men ikke bland sammen med P-hus der bommen er kort for å slippe MC gratis forbi. Da skulle det bare mangle at vi ikke opptar en (betalende) bilplass.)

Gikk forresten Karl Johan igår og ser ut som om "midlertidige" tiltak er kommet for å bli. Går ikke engang å kjøre rundt Stortinget lenger, ettersom Akersgata bak stortinget er sperret av bom i hver ende. Rart å tenke på at dette var en trafikkert gate med mange buss-stopp og yrende handelsvirksomhet og folkeliv på baksiden av Stortinget for ikke så mange år siden... nå virket det relativt dødt til sammenligning og butikker har forsvunnet til fordel for annen næringsvirksomhet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar