Hva menes med "ytre fotpinne"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Anomie
Innlegg: 41
Registrert: 29 aug 2013, 15:00
Motorsykkelen din: '73 500 Four

Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Anomie »

Ser at dette begrepet går igjen i noen lærebøker samt "full kontroll" heftet. Man skal legge vekt på denne i sving. Noen som kan forklare meg hva som menes med ytre fotpinne?

Anomie
Innlegg: 41
Registrert: 29 aug 2013, 15:00
Motorsykkelen din: '73 500 Four

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Anomie »

Takker så meget!

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av ega16 »

Har ikke skjønt greia med å legge vekt på fothvilerne.

Se f.eks Twist of the wrist 2 hvor de demonstrere hvor lite effekt det har:

http://youtu.be/bVWNinsmkAw?t=5m17s" onclick="window.open(this.href);return false;

Dersom målet for det er for å gjøre at man holder et løsere grep med henda på styret så er det viktigere å gripe tak med knærne/lårene på tanken.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av poulet_cavalier »

Hele greia med trykk på ytre fothviler er vel å danne motstand for styrekommando/kontrastyring.

Mest aktuelt på framoverlente sykler vil jeg tro.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Snikendeugle »

For å svinge primært funker det ikke for en skit, men det hjelper på i en sving, mens du legger ut kneet, dét funker! : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av ega16 »

Snikendeugle skrev:For å svinge primært funker det ikke for en skit, men det hjelper på i en sving, mens du legger ut kneet, dét funker! : )
Hvis man først skal ut med kneet vil jeg si det er enda viktigere å løfte/flytte på rompa og lene seg ut med hodet mot styret/speilet på innsiden (slik a man ikke vrir overkroppen over sykkelen slik som mange gjør) samtidig som man griper tak med beinet så man slipper minst muilg vekt på styret.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Intruder »

:lol :lol Så mye rare uttrykk og lignende at en snart må værra proffessor for å kjøre MC , glise snart hæl meg je... :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Anomie
Innlegg: 41
Registrert: 29 aug 2013, 15:00
Motorsykkelen din: '73 500 Four

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Anomie »

Intruder skrev::lol :lol Så mye rare uttrykk og lignende at en snart må værra proffessor for å kjøre MC , glise snart hæl meg je... :-)å
Er det inntrykket jeg også har fått etter å oppgradert fra a1 til a

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Kawagutten »

Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger og mener nmcu`s full kontroll er bra lesestoff :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av mortenolb »

Aldri hørt vekt på ytre fotpinne? Det kjørelæreren min sa var at det kunne hjelpe på den psykiske delen at det føltes lettere å svinge om man presser på indre fotpinne, og det kan jeg si meg enig i, uten at det er noe jeg praktiserer.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av JohnnyTh »

Det er ikke mulig å flytte vekt nedover:) dette har vi diskutert før:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Relax »

Kawagutten skrev:Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger og mener nmcu`s full kontroll er bra lesestoff :-)
:thumleft

Lese den og tygge litt på det !
"Do the right thing"

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av PCP »

Kawagutten skrev:Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger
Det er selvfølgelig vanskelig og si noe i mot dette, og det gjelder vel for de fleste fag eller temaer.

Men samtidig blir det aldri feil å diskutere eller dele meninger og erfaringer, enten man er dreven eller fersk. De ferske kan til og med kanskje bidra med noe av og til, som feks oppfriskning av teorien bak hvorfor noe er som det er.

Altså eksempelvis dette at diskusjoner rundt "kontrastyring" gjerne ender med flere hundre poster på div forum, sier etter mitt syn noe om at det er nok av drevne og helt sikkert også gode sjåfører som ikke nødvendigvis er så veldig bevisst på hva de faktisk gjør, eller hvorfor, når de er ute og kjører. Har man riktig lang erfaring på MC så lærte man mer eller mindre ingenting, før man begynte å bygge seg opp sin egen erfaring. Det er slett ikke sikkert det strengt tatt er nødvendig å ha nevneverdig innsikt i teorien bak, fysikk, styregeometri, etc, men det skader heller ikke. :-)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av poulet_cavalier »

PCP skrev:
Kawagutten skrev:Lang erfaring har nok mest å si fremfor nyutdannedes meninger
Det er selvfølgelig vanskelig og si noe i mot dette, og det gjelder vel for de fleste fag eller temaer.

Men samtidig blir det aldri feil å diskutere eller dele meninger og erfaringer, enten man er dreven eller fersk. De ferske kan til og med kanskje bidra med noe av og til, som feks oppfriskning av teorien bak hvorfor noe er som det er.

Altså eksempelvis dette at diskusjoner rundt "kontrastyring" gjerne ender med flere hundre poster på div forum, sier etter mitt syn noe om at det er nok av drevne og helt sikkert også gode sjåfører som ikke nødvendigvis er så veldig bevisst på hva de faktisk gjør, eller hvorfor, når de er ute og kjører. Har man riktig lang erfaring på MC så lærte man mer eller mindre ingenting, før man begynte å bygge seg opp sin egen erfaring. Det er slett ikke sikkert det strengt tatt er nødvendig å ha nevneverdig innsikt i teorien bak, fysikk, styregeometri, etc, men det skader heller ikke. :-)
:thumleft
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar