Bagasjeråd

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Bagasjeråd

Legg inn av LoneRider »

Håper å tappe av forumets erfaring ang bagasjeløsning til Honda VFR800. Tenkte først toppboks men er blitt skeptisk med tanke på turbulens + vekt og fartsbegrensning (?). Hvilken type oppakning gir den mest stabile sykkelen på langtur? Har ikke lyst til å legge 1000-lapper i dyre kofferter hvis andre og rimeligere løsninger gir en bedre kjøreopplevelse.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bagasjeråd

Legg inn av JohnnyTh »

LoneRider skrev:Håper å tappe av forumets erfaring ang bagasjeløsning til Honda VFR800. Tenkte først toppboks men er blitt skeptisk med tanke på turbulens + vekt og fartsbegrensning (?). Hvilken type oppakning gir den mest stabile sykkelen på langtur? Har ikke lyst til å legge 1000-lapper i dyre kofferter hvis andre og rimeligere løsninger gir en bedre kjøreopplevelse.
Jeg kjenner ikke til VFR800 men vanligvis så merker jeg lite til tankveske og sideveske. Toppboks kan påvirke endl i høy hastighet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bagasjeråd

Legg inn av mortenolb »

Jeg har ikke hatt noe problem med toppboksen min i høy fart. Og da mener jeg fortere enn du sikkert har tenkt til å kjøre på tur.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bagasjeråd

Legg inn av JohnnyTh »

mortenolb skrev:Jeg har ikke hatt noe problem med toppboksen min i høy fart. Og da mener jeg fortere enn du sikkert har tenkt til å kjøre på tur.
Min GTR1400 begynner å logre med halen ved 210km/t. Blir værre og værre jo fortere jeg kjører, men hvis det er helt rolig luft, ikke vind eller annen trafikk som lager turbulens så er det ikke så ille.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bagasjeråd

Legg inn av mortenolb »

Tror det stod 214 på meteret mitt, og da merka jeg ingenting til at toppboksen var der i hvertfall. Skal sies at den ikke gjør stort mer, så til min sykkel er det fint! Ikke at disse hastighetene er brukbare i norge uansett, men.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Bagasjeråd

Legg inn av PCP »

JohnnyTh skrev: Min GTR1400 begynner å logre med halen ved 210km/t. Blir værre og værre jo fortere jeg kjører, men hvis det er helt rolig luft, ikke vind eller annen trafikk som lager turbulens så er det ikke så ille.
Bare av nysgjerrighet, har du, eller finnes det i det hele tatt toppbokser som er godkjent for sånne hastigheter? (På min Givi Monokey står det max 130Kmt@10kg)

Ellers er jeg enig i alt du skriver, jeg merker toppboksen på VFR750 både i form av ekstra tyngde på feil sted i lav fart, og aerodynamisk i høyere fart. Men det er veldig subtilt, og jeg trodde egentlig ikke jeg merket den før jeg begynte å kjøre en del uten. Så vil på ingen måte kalle det problematisk, men så kjører jeg heller ikke i så høye hastigheter som dere snakker om. Det jeg syns er mest merkbart er om jeg feks ligger bak lastebiler, da vingler det litt mer med boksen, enn uten.

En annen litt snodig ting er at min sykkel har en tendens til at dersom jeg slipper styret og gassen i ca 70-80kmt begynner styret å oscillere frem og tilbake (gå i selvsving/"tankslapper") idet farten går ned gjennom ca 60-50 kmt. Dette er jo noen noen sykler bare gjør, og andre ganger er det feks slitte eller feiljusterte styrelager. Klarer ikke finne feil på styrelager, men har merket meg at det stort sett ikke skjer om jeg ikke har på boksen. Mener ikke og si at dette er noe man må regne med, men det sier noe om at en boks kan forsterke minste lille tegn til "upset" ganske kraftig. Forsåvidt ganske innlysende når man tenker på vektarmen/momentet man får med plassering så høyt og langt bak.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Bagasjeråd

Legg inn av Andreas »

PCP skrev:
JohnnyTh skrev: Min GTR1400 begynner å logre med halen ved 210km/t. Blir værre og værre jo fortere jeg kjører, men hvis det er helt rolig luft, ikke vind eller annen trafikk som lager turbulens så er det ikke så ille.
Bare av nysgjerrighet, har du, eller finnes det i det hele tatt toppbokser som er godkjent for sånne hastigheter? (På min Givi Monokey står det max 130Kmt@10kg)
Mine orginalkofferter, som er laget av Givi for Ducati, er merket med max 180km/t og 10kg. De hang fast etter mange timer på Autobahn, innimellom over godkjent hastighet også :D Kjørte da med passasjer, så mulig det minker turbulenseffekten over toppkofferten, turbulensen rundt hodet til føreren pga snodig design på vindskjermen, er en annen sak :prop:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bagasjeråd

Legg inn av AJ »

Mange gode råd og løsninger i denne tråden også, vil jeg tro... ;-)

http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=83190#p83190" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Bagasjeråd

Legg inn av ZZR-Erling »

ZZR1400 er stabil med tre*Givi i toppfarten.. :knegg

ZZR-Erling

Re: Bagasjeråd

Legg inn av ZZR-Erling »

Prøv her:

http://vfr-klubben.no/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Bagasjeråd

Legg inn av LoneRider »

Takk for innspill - hva tror dere om denne: http://www.xlmoto.no/mc-sideveske-oxford-x40" onclick="window.open(this.href);return false; . Liker at man kan klappe den sammen når den ikke er i bruk, og det finnes tilsvarende tankveske.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bagasjeråd

Legg inn av JohnnyTh »

PCP skrev:
JohnnyTh skrev: Min GTR1400 begynner å logre med halen ved 210km/t. Blir værre og værre jo fortere jeg kjører, men hvis det er helt rolig luft, ikke vind eller annen trafikk som lager turbulens så er det ikke så ille.
Bare av nysgjerrighet, har du, eller finnes det i det hele tatt toppbokser som er godkjent for sånne hastigheter? (På min Givi Monokey står det max 130Kmt@10kg)

Ellers er jeg enig i alt du skriver, jeg merker toppboksen på VFR750 både i form av ekstra tyngde på feil sted i lav fart, og aerodynamisk i høyere fart. Men det er veldig subtilt, og jeg trodde egentlig ikke jeg merket den før jeg begynte å kjøre en del uten. Så vil på ingen måte kalle det problematisk, men så kjører jeg heller ikke i så høye hastigheter som dere snakker om. Det jeg syns er mest merkbart er om jeg feks ligger bak lastebiler, da vingler det litt mer med boksen, enn uten.

En annen litt snodig ting er at min sykkel har en tendens til at dersom jeg slipper styret og gassen i ca 70-80kmt begynner styret å oscillere frem og tilbake (gå i selvsving/"tankslapper") idet farten går ned gjennom ca 60-50 kmt. Dette er jo noen noen sykler bare gjør, og andre ganger er det feks slitte eller feiljusterte styrelager. Klarer ikke finne feil på styrelager, men har merket meg at det stort sett ikke skjer om jeg ikke har på boksen. Mener ikke og si at dette er noe man må regne med, men det sier noe om at en boks kan forsterke minste lille tegn til "upset" ganske kraftig. Forsåvidt ganske innlysende når man tenker på vektarmen/momentet man får med plassering så høyt og langt bak.
Synes å huske det står noe max fart greier et sted men har ikke lest det så nøye.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bagasjeråd

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:ZZR1400 er stabil med tre*Givi i toppfarten.. :knegg
Også når det er mye turbulens i luften fra annen trafikk? Jeg merket det spesielt når jeg passerte lastebiler.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bagasjeråd

Legg inn av Kawagutten »

Jeg har brukt pakksekk godt stroppet fast og har ikke hatt noe problemer med det men har heller ikke vært i så veldig høy fart.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Bagasjeråd

Legg inn av Voodoodoo »

Har hatt cbr1100xx, zzr1400 og nå hayabusa, alle med toppkoffert&sidevesker og alle har jeg hatt 270-300 med uten problemer. Selvfølgelig endrer det kjøreegenskaper men ikke så mye. Det som har vel så mye å si er at du tenker på hvordan du plasserer vekta.

Ingen bagasje er godkjent i slike hastigheter og jeg bruker alltid en pakkstropp som ekstra sikring.

Jeg merker mye bedre vekta av passasjer enn omfang&vekt av bagasje.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar