Startproblemer Honda CBR F3

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
meivind
Innlegg: 10
Registrert: 25 mar 2013, 15:27
Motorsykkelen din: ?

Startproblemer Honda CBR F3

Legg inn av meivind »

Hei alle!

Er ny på forumet her å kommer med mitt første innlegg her nå :)

Jeg kjøpte en Honda CBR 1998 modell tidlegere i vår (min første sykkel noen gang!). Siden da har den vært litt røff å starte. Personen jeg kjøpte sykkelen med visste ikke om den hadde vært inne noen storservice verken når han hadde sykkelen eller forrige eier før der igjen..

Casen er at når jeg skal starte sykkelen kald, slår jeg på choken å trykker "start". Den starter som regel relativt kjapt, men jeg må gi gass de første sekundene for at den skal komme seg opp på ca 2000 omdreininger. Dersom jeg ikke gir gass, dør den ut. Dessverre gjør den dette etterhvert uansett. Den vil gå på choken i ca 10 sekunder før den sakte dør ut. Uansett om jeg skrur av choken eller lar den være går den nærmere og nærmere null. Men dersom jeg gir etter litt gass idet den holder på å dø ut og holder den ved ca 2000 omdreininger ei stund blir den jo varm til slutt.. Skal jeg ikke egentlig slippe å måtte gi gass? Skal den ikke gå ned til vanlig "idle" på 1400?

Den rusker noe fælt dersom jeg prøver å kjøre den før den når driftstemperatur. Men etter at den har blitt varm starter å går den som den skal.
Hva gjør at den i startfasen er slik den er..? Skal det være sann..?
Plugger? Forgasser? Ventiljustering?

Ideas?? Tas imot med stor takk!

Sykkelen er forresten gått 53500 km per idag :)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Startproblemer Honda CBR F3

Legg inn av FJZZR »

Heihå!
Nei du skal ikke behøve å holde på sånn.
Her er det nok en forgasser rens som skal til. Disse har ikke choke i den forstand at den har choke spjeld, men en kanal som går paralellt med gass spjeld som forer sylinder med en mye fetere blanding. Rusking før den er varm kommer av at noen av disse er tette og gjør at sylindre fores veldig ujevnt.
Når den er varm og du skrur av "choke" så er alt ok.

Lykke til!

meivind
Innlegg: 10
Registrert: 25 mar 2013, 15:27
Motorsykkelen din: ?

Re: Startproblemer Honda CBR F3

Legg inn av meivind »

Takker for svar! :D

Da ser det ut til at det blir rens av forgasserene når sesongen tar slutt så får vi se :))

Svar