Suzuki V-Strom - erfaringer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av Amigo »

Hei! Lurer litt på denne sykkelen, 650 eller 1000 cm. Noen som kjenner til evt svakheter eller andre ting man bør sjekke ved bruktkjøp? Ventiljustering hver 12.000 km har jeg skjønt. Er service/rep spesielt kostbart?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av ojda »

Det er skrevet så mye om V-Strom på dette forumet, at jeg synes du skal ta et lite søk :roll
Så finner du det meste. Har hatt 650'n, og vil helt klart anbefale deg å gå for 1000 kubikkeren. Det blir litt snaut med krefter. Ikke til å være 650, men helt generellt.
Tror kansje ikke jeg hadde byttet sykkel om det var 1000 kubikkeren jeg hadde valgt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av SuperMorten »

Hei.


Jeg har hatt en 2004 DL 650 V-Strom. Kjøpte den i fjor sommer, og bytta i år. Kjørte ca 17000 km på den. Skrev litt om det her.

Jeg hadde bare gode erfaringer med den. Ingen problemer av noe slag. Den startet og gikk som en klokke hver dag. Jeg hadde 48000 km service på min mens jeg hadde den (samme som 24'), og mener det kostet ca 6000 kr.

Siden jeg er en litt lang mann på 194 og kjørte i all slags vær, og nesten bare motorvei, gjorde jeg litt for komforten. Jeg byttet vindskjerm, monterte varmeholker, Scottoiler og noen ekstralys

Vet ikke om jeg skal skylde på forskjellige krav eller kjørestil eller kroppstyngde :-J , men jeg hadde ingen problemer, som Ojda, med at det var for lite krefter i V-Stromen... :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av Amigo »

Takk for svar. Søkte selvfølgelig på "V-Strom" her på forumet, men det var 0 treff. Derfor ny tråd. Har også skjønt at 650'en har nok av krefter for vanlig kjøring, så hvilken av disse to man velger går litt på pris, km og utstyr ellers. Men altså - ingen spesielle ting å være obs på da...eller...?

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av Flanker »

650 er generelt ansett å være mer problemfri enn 1000 kubikeren. Storebror har et rykte på seg for litt dårlig innsprøytning og problemer rundt det, mens 650 er rimelig skuddsikker. 650 er også mer håndterbar pga. lav vekt, og har sånn sett mer enn nok krefter for solokjøring.

Snakker vi med voksen passasjer + full oppakning så vil den slite mer. Motormessig leverer den fortsatt godt nok i norske hastigheter, men fjøringen får problemer. Og der er heller ikke 1000 kubikken noe særlig bedre stilt. Prøvekjør begge hvis du kan, mange kjører fra en sånn seanse med den lille 650'en.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av Amigo »

Kjører en 650 Deauville (Dau-ville) fra før, så jeg er ikke redd for V-Strom 650 i så måte. Det er spesielle svakheter og kostnader jeg er litt nysgjerrig på. Ville primært hatt kardang igjen, men man kan nå ikke få alt på ønskelista. Syns at V-Strom har mye av det jeg er ute etter i en sykkel. Forhåpentlig blir jeg sittende (ennå) mer opprett på V-Strom.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av RuneMC »

Alias til V-Strom er DL650 og DL1000.
Gjør olje/filter-skift selv - og dekkbytter. Har også byttet bremseskiver og bremseklosser (superenkelt) og bremsevæske selv.
Har hatt min på service for ventilsjekk og bytte tennplugger/luftfilter og bytte av kjede/drev. Ingen store utgifter m.a.o. og mer økonomisk enn forrige BMW som jeg hadde inne på verksted hver 10K km.
Motoren virker veldig pålitelig. Min har gått 60K nå. ABS, varmeholker og crash-bars/veltebøyler anbefales. Veltebøyler pga at radiatoren er utsatt ved velt (ny koster rundt 7K).

Speedometervaier var en svakhet på min - brudd i kabelen pga for tight stripsing fra fabrikk ('08 modell). Koster rundt 1500,- om du må kjøpe ny. Jeg fikk min på garanti i og med at jeg kjøpte fra forhandler og oppdaget det når jeg hentet den. Ingen problem etter at den ble byttet og stripset riktig.

Alt i alt meget pålitelig og passende med krefter til vanlig landevei. Kommer selvfølgelig an på referansen din - ingen match mot R-sykler med 100+ hk på bakhjulet og sjåfør som kan utnytte det. På dårlig vei og i svinger holder den følge med det meste.

Bruker rundt 0,44 L +/- på mila avhengig av kjørestil.

Den originale 48L toppboksen er gunstig for en stor gymbag med kontorklær og laptop - eller et par fulle handleposer (eller inntil 2 hjelmer).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av Flanker »

Amigo skrev:Hei! Lurer litt på denne sykkelen, 650 eller 1000 cm. Noen som kjenner til evt svakheter eller andre ting man bør sjekke ved bruktkjøp? Ventiljustering hver 12.000 km har jeg skjønt. Er service/rep spesielt kostbart?
... Ventiljustering er vel hver 24000 km. hvis jeg ikke husker feil. Forøvrig en jobb man kan gjøre selv, slik jeg har forstått det er det verste å komme til! Mye plastikk + luftfilterboks, radiator og div. som må fjernes. Den jobben kan man trygt si er litt enklere på BMW R1200GS :mk

Tennplugger skifter du greit selv, samme med kjede/drev, bremseutstyr osv. av andre ting som er ukompliserte og lett tilgjengelige. 650'en har ingen spesielle svakheter, og trenger stort sett kun vanlig service og slitedeler, så vil du ha en sykkel som er pålitlig og økonomisk er det bare å løpe og kjøpe... Min for eksempel, som ligger ute på Finn nå. Den har alt du kan ønske deg, kanskje med unntak av ABS :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av ojda »

TIPS! Når du søker, så søk uten bindestrek. Fex: vstrom, dl650/1000.

Tips 2: Prøv begge :thumleft. Det er flotte sykkler begge to.
Men jeg kom til kort med kreftene på 650.
Det sier seg selv at det er forskjell på 67 og 100 hk noe annet er bullshit å si.
Men om du er tilfreds med 67 hk, se det er en annen sak.
Det er meget potente 67 hk som sitter i 650'n
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av gorbys »

Jeg handlet en 2012 modell i vinter og var storfornøyd med den, en 650.
Fjøringen vart oppgradert på 2012 modellene.
Jeg opplevde ikke noe problem de få mila jeg tilbakela, bare kjøreglede og smil hver gang. Utrolig responsiv og lett å "knekke" ned i svinger.
Opplevde heller ikke motoren som noe spesielt dau men det kan du nok om du har på voksen passasjer og full oppakning.
Forbruk på langkjøring låg på mellom 0.33 og 0.35l på mila.
Solgte min da siden jeg ikke fikk tid til å bruke den.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av Amigo »

Man kunne vel alltids hatt mer hk, men det viktigste for min del er kjøreegenskaper, komfort, driftssikkehet og økonomi. Mye grei info her, takk for alle svar.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av RuneMC »

Du har også http://www.stromtrooper.com/ - et internasjonalt V-Strom forum både for "Wee" (den lille) og "Vee" (den store). Finnes endel nyttig der når det gjelder tips om service en kan gjøre selv osv...

Ellers kom jeg på vindskjermen... den verner for det meste av vær og vind, men på meg som er ca 10cm kortere enn SuperMorten så treffer fartsvinden på toppen av hjelmen og lager blaff, selv med skjermen i høyeste posisjon - ørepropper er nødvendig. Finnes noen modifikasjoner som kan gjøres, div 3.dje parts skjermer og braketter for originalskjermen i forskjellige prisklasser. Jeg havnet på ørepropper, men har ikke forsket så mye på alternative skjermer/modifiseringer. Hovedsaklig noe en merker fra 80 km/t og oppover.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av Kjellrf »

Når det gjelder innsprøytningsproblematikken til V-Strom 1000, fikses den lett av Suzuki-forhandleren i Kristiansand. De kan legge inn en litt annen mapping, som fungerer bra. Problemet skyldes avgasskrav. En i klubben har en V-Strom 1000 tilsalgs, er vel en eier og voksenkjørt.

Ellers blei denne sykkelen (1000) også solgt som Kawasaki KLV1000...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Suzuki V-Strom - erfaringer?

Legg inn av olepeder »

Jeg har en V-strom 1000 og har kjørt ca 20 000 km på et år uten et eneste problem. Jeg fikk mappet om innsprøytingen (900,-) og fikk en ny sykkel tilbake. Problemet er at den går for magert på lavt turtall med en rykkete gange som følge.
Jeg har tatt alt av service selv; ventiljustering, olje/filter, plugger, dekk osv. Den er svært lett å skru på så fort man har tatt av plastikken, som forøvrig er lett å gjøre.
Det eneste jeg misliker er turbulensen over 110 km/t, selv om jeg har 3 ulike skjermer har jeg ikke fått bukt med den. Er forøvrig 186 cm. Så lenge jeg holder meg under den farten er det bare kos.
Fjæringen bak er heller ikke noe å skryte av.

Jeg kjørte 103 mil i et strekk her i Norge, bare avbrutt av mat og tankinger, uten å bli utslitt. På min er fothvilerene senket og styret forhøyet for å få bedre komfort.
Har veltebøyler og beskyttelsesdeksler.
Noe av det jeg setter mest pris på er girindikatoren som jeg ettermonterte selv.

Vil absolutt anbefale sykkelen selv om det nok ikke blir en slik neste gang. Jeg vil ha en med mindre turbulens og litt mer trøkk når jeg skal kjøre forbi.

Svar