Oljefilter og Oljevalg

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Har lest litt frem og tilbake på nettet og forumet men forstår lite ettersom jeg ikke er mekaniker.

Oljefilter og Oljetype.
Jeg tenkte å bytte olje og oljefilter før jeg lagrer sykkelen i vinter. Men forstår ikke helt det med type oljefilter.

Sykkelen min: Yamaha FZS Fazer 600 1998 mod.

Går jeg på 24mx.no finner jeg dette filteret og anbefalt Castrol Olje:

http://www.24mx.no/mc/p/castrol-power1- ... ddler/k29/

Går jeg på min lokale Yamaha forhandler her finner jeg dette filteret:

http://shop.bikerstreet.no/yamaha-oljef ... -9736.html

Filter 1: HF147 (Hilfo)
Filter 2: Yamaha Oljefilter 5DM134400000

Oljetype Castrol Power 1 Racing.

Hvilket type filter er rett for denne sykkelen?
Og er Castrol Power 1 Racein bra? (10W40)

Det er 10W40 som står på sykkelen pr. i dag

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av DrGreve »

Elruts84 skrev:Hei hei

Har lest litt frem og tilbake på nettet og forumet men forstår lite ettersom jeg ikke er mekaniker.

Oljefilter og Oljetype.
Jeg tenkte å bytte olje og oljefilter før jeg lagrer sykkelen i vinter. Men forstår ikke helt det med type oljefilter.

Sykkelen min: Yamaha FZS Fazer 600 1998 mod.

Går jeg på 24mx.no finner jeg dette filteret og anbefalt Castrol Olje:

http://www.24mx.no/mc/p/castrol-power1- ... ddler/k29/

Går jeg på min lokale Yamaha forhandler her finner jeg dette filteret:

http://shop.bikerstreet.no/yamaha-oljef ... -9736.html

Filter 1: HF147 (Hilfo)
Filter 2: Yamaha Oljefilter 5DM134400000

Oljetype Castrol Power 1 Racing.

Hvilket type filter er rett for denne sykkelen?
Og er Castrol Power 1 Racein bra? (10W40)

Det er 10W40 som står på sykkelen pr. i dag

Elruts
Jeg vil anbefale Hiflo eller Champion og hold deg langt unna Fram-filter. Jeg tipper at det er HIFLO som har produsert det Yamahafilteret du linket til.
Og jeg bruker bare semisynt olje med klassifisering SAE W10-40 og JASO MA eller JASO MA2. Da er den godkjent for motorer med våtclutsj. Semisynt fordi min sykkel har ord på seg at lamellene kan slure på skikkelig pådrag når man bruker helsyntetisk. Nå har du en litt nyere sykkel enn det jeg har, så det kan godt være at din motor takler helsynt fint.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av tagesk »

Hva sier instruksjonsboken om olje?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Haavar »

Orginalt oljefilter og JASO MA olje blir vel aldri feil. Når det gjelder syntetisk eller ikke er DrGreve inne på noe.
I følge Yamaha skal FZS 600 ha:
Oil type or grade:
Engine oil API STANDARD:
SE or higher grade
ACEA STANDARD:
G4 or G5
10W/30 fra -10 til over 30 grader C
10W/40 fra -10 til over 40 grader C

Uten at jeg skal anbefale noe som helst så bruker jeg på min YZF 1000R
Shell mineralsk universalolje (STOU). SE/SF
Traktor olje som er laget for girkasser (GL4), clutch i oljebad, hydraulikk,
bensin og diesel motor med og uten turbo.
En rimelig og god olje som har de rette tilsetninger i forhold til oljer med
høyere API standard hvor helsa til katalysatorer og miljø også tas hensyn til.
Har ikke problemer med oljeforbruk eller slurende clutch.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Kjellrf »

DrGreve skrev: Og jeg bruker bare semisynt olje med klassifisering SAE W10-40 og JASO MA eller JASO MA2. Da er den godkjent for motorer med våtclutsj. Semisynt fordi min sykkel har ord på seg at lamellene kan slure på skikkelig pådrag når man bruker helsyntetisk. Nå har du en litt nyere sykkel enn det jeg har, så det kan godt være at din motor takler helsynt fint.
Min VF1000F2 hadde aldri problem med clutsjen, jeg kjørte på helsyntetisk Motul 300V, og det har mange andre gjort uten problemer også. Problemet er hvis man kjører på en syntetisk olje, som bare er beregnet for motorer uten våtclutsj. Altså en olje ikke beregnet for mc.

En godt sliten clutsj, kan også begynne å slure, men da var den moden fra før av.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av DrGreve »

Kjellrf skrev:
DrGreve skrev: Og jeg bruker bare semisynt olje med klassifisering SAE W10-40 og JASO MA eller JASO MA2. Da er den godkjent for motorer med våtclutsj. Semisynt fordi min sykkel har ord på seg at lamellene kan slure på skikkelig pådrag når man bruker helsyntetisk. Nå har du en litt nyere sykkel enn det jeg har, så det kan godt være at din motor takler helsynt fint.
Min VF1000F2 hadde aldri problem med clutsjen, jeg kjørte på helsyntetisk Motul 300V, og det har mange andre gjort uten problemer også. Problemet er hvis man kjører på en syntetisk olje, som bare er beregnet for motorer uten våtclutsj. Altså en olje ikke beregnet for mc.

En godt sliten clutsj, kan også begynne å slure, men da var den moden fra før av.
Det blir nok Motul neste gang, basert på både din og andre sine anbefalinger, men jeg tømmer ikke ut en god Silkolene semisynt før sesongen er over :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Takk for mye info

Vil det si at det som 24MX her leverer er bra greier?

http://www.24mx.no/mc/p/castrol-power1- ... ddler/k29/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den Castrol Oljen her 10W40. Er det rett type?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av DrGreve »

Elruts84 skrev:Hei hei

Takk for mye info

Vil det si at det som 24MX her leverer er bra greier?

http://www.24mx.no/mc/p/castrol-power1- ... ddler/k29/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den Castrol Oljen her 10W40. Er det rett type?

Elruts
Du skal være sikret med den pakken, ja, så lenge du ikke driver hærverk med motor og drivverk i temperaturer godt over det som er vanlig norsk sommer :)
Og selvsagt bytter i henhold til sykkelprodusentens manual.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Elruts84 »

DrGreve skrev:
Elruts84 skrev:Hei hei

Takk for mye info

Vil det si at det som 24MX her leverer er bra greier?

http://www.24mx.no/mc/p/castrol-power1- ... ddler/k29/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den Castrol Oljen her 10W40. Er det rett type?

Elruts
Du skal være sikret med den pakken, ja, så lenge du ikke driver hærverk med motor og drivverk i temperaturer godt over det som er vanlig norsk sommer :)
Og selvsagt bytter i henhold til sykkelprodusentens manual.
Jaja..Nei det er kun sesong kjøringen for sykkelen sin del. Og bytter olje i vertfall i henhold til sykkelprodusentens anbefalinger :-)

Flott. Var litt usikker på om Castrol Power 1 var noe bra, men det virker som Castrol er et godt merke.

Takk for hjelpen

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av DrGreve »

Å diskutere olje på dette forumet kan være en selsom opplevelse, spesielt hvis Biltema-olje nevnes :)
Uansett, så vil jeg anbefale deg å følge Kjellrf sin anbefaling om å bruke esterbaserte oljer neste gang du bytter olje. Det har kommet meg for øret (av andre) at han har lang erfaring med å skru på motorsykler, og kanskje mest av litt eldre årgang. Og etter at han nevnte det har jeg googlet litt ang. disse oljene og molekylene i esterbaserte oljer har en sterkere molekylstruktur og tåler derfor litt mer "juling", hvis jeg har forstått kjemien rett.
Jeg var forsåvidt litt klar over det før også, siden dette er nevnt flere ganger på Honda V4-forumet og fylte derfor på esterbasert Silkolene i vår, men neste gang blir det Motul. Min gamle jernhest fortjener ordentlig stell siden den aldri har sviktet meg. Kun 2 bakhjulslager har gitt meg stopp på tur i løpet av 15 år, og det syns jeg er smått imponerende av en sykkel produsert i 1985 :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Elruts84 »

DrGreve skrev:Å diskutere olje på dette forumet kan være en selsom opplevelse, spesielt hvis Biltema-olje nevnes :)
Uansett, så vil jeg anbefale deg å følge Kjellrf sin anbefaling om å bruke esterbaserte oljer neste gang du bytter olje. Det har kommet meg for øret (av andre) at han har lang erfaring med å skru på motorsykler, og kanskje mest av litt eldre årgang. Og etter at han nevnte det har jeg googlet litt ang. disse oljene og molekylene i esterbaserte oljer har en sterkere molekylstruktur og tåler derfor litt mer "juling", hvis jeg har forstått kjemien rett.
Jeg var forsåvidt litt klar over det før også, siden dette er nevnt flere ganger på Honda V4-forumet og fylte derfor på esterbasert Silkolene i vår, men neste gang blir det Motul. Min gamle jernhest fortjener ordentlig stell siden den aldri har sviktet meg. Kun 2 bakhjulslager har gitt meg stopp på tur i løpet av 15 år, og det syns jeg er smått imponerende av en sykkel produsert i 1985 :)
SAE 10W40 Castrol olje er det en ester Olje?

Har du et eksempel på en ester basert Olje?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Bikes4life »

Mener alle motoroljene til Motul, bortsett fra mineralolje, er esterbasert. Link til Motul http://www.motul.com/no/en/products?f%5 ... ange%5D=21" onclick="window.open(this.href);return false; De fleste Honda forhandlerne har vel dette. Det beste med Motul er lukten, spesielt 7100 og 300V :D
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

ZZR-Erling

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjør orginalt oljefilter. Oljetypen står i boka de, Owners Manual. Jeg foretrekker Motul eller Castrol. Statoil og Shell er nok også bra.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:Kjør orginalt oljefilter. Oljetypen står i boka de, Owners Manual. Jeg foretrekker Motul eller Castrol. Statoil og Shell er nok også bra.
Og jeg som trodde du kun kjørte på Biltemaolje..... :knegg

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av tagesk »

DrGreve skrev:Å diskutere olje på dette forumet kan være en selsom opplevelse, spesielt hvis Biltema-olje nevnes :)
:lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar