Er scorpion effektanlegg lovleg?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
simon_cbr_125
Innlegg: 6
Registrert: 24 jul 2013, 21:06
Motorsykkelen din: Honda - cbr - 125 - 2012

Er scorpion effektanlegg lovleg?

Legg inn av simon_cbr_125 »

Hei! Har lenge hatt lyst til å kjøpe scorpion's effektanlegg til Honda cbr 125 2012. Problemet er berre at ein må innom biltilsynet (eller så var det statens vegvesen) for å få godkjenning og få effektanlegget registrert for at det skal vere lovleg. Eg er ganske sikker på at eg trenge ein katalysator for å få denne godkjenninga, men eg er usikker på om det allereie er ein katalysator i endepotta eller om eg må kjøpe ein.

Nåken som har litt informasjon om eg trenge å kjøpe katalysator, eventuelt kor eg kan skjøpe ein katalysator som passar?

Har og lurt på å berre ta potta til scorpion, og på ein eller annan måte koble den til den katalysatoren og blomberinga som allerede er der, bruke den som slip on rett og slett.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Er scorpion effektanlegg lovleg?

Legg inn av RuneMC »

Ta en titt på vognkortet ditt. Der skal det stå hvor mye lyd (dB) som original-eksosen skal gi ved et turtall som er halvparten av maks effekt.
Det står gjerne også et typegodkjenningsnummer som tilsvarer et nummer som er stemplet i metallet på originalpotta.

Biltilsynet bryr seg ikke om katalysator på MC, de bryr seg om hvor mye det bråker. "Effektanlegg" sløyfer katalysator fordi katalysator koster mye og gir mindre lyd enn "fri eksos".

Hvis det er uoriginalt anlegg/"erstatningsanlegg" så tror jeg du må få det målt hos noen som kan skrive offisielle papirer på det. Vet ikke om Biltilsynet måler dette sånn på sparket.
De fleste effektanlegg gir for mye lyd til å bli godkjent (det er jo liksom hensikten med slike effektanlegg... mest mulig lyd...) og endel veksler da tilbake til det originale hvis de må vise MC'n på Biltilsynet.

Det kan straks bli litt mer "morsomt" fra 2016 når det blir periodisk kjøretøykontroll også for MC (jfr nylig avstemning i EU).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Er scorpion effektanlegg lovleg?

Legg inn av omaas »

Mange anlegg er ofte godkjent når det gjelder støy, som min Mivv potte, med godkjent merking. Den har ikke katalysator.

From my not so smart phone
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Er scorpion effektanlegg lovleg?

Legg inn av RuneMC »

Her litt gammel info fra NMCU: http://arkiv.nmcu.org/nyheter/020805.html

Ihvertfall hvis vi snakker MC etter 2003 er det decibel-nivået som står i vognkortet som gjelder.
Har du uoriginalt anlegg så må du passe på at det ikke lager mer støy - de fleste slike anlegg kommer vel med dempeplugg også.

Og så er det lov å bruke hodet. Ikke brøl gjennom boligstrøk sent på natt - det slår tilbake på alle motorsyklister og godene som bl.a. NMCU kjemper for.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Er scorpion effektanlegg lovleg?

Legg inn av TBI81 »

Det er heldigvis forskjell på de som måler også. Enkelte bøyer seg bort - selv om de står mye lengre unna enn de skal når de måler :knegg

simon_cbr_125
Innlegg: 6
Registrert: 24 jul 2013, 21:06
Motorsykkelen din: Honda - cbr - 125 - 2012

Re: Er scorpion effektanlegg lovleg?

Legg inn av simon_cbr_125 »

Takk til alle som har svart, de har vore til stor hjelp :-) . Må sei meg ganske overaska over kor kjappe og bra svar eg har fått.

Da e som Kjell Kjellen seie, "MEGET oppegåande" ;-)

Svar