Varmepumpekunnskap

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Varmepumpekunnskap

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har vært så heldig å få to eldre(?) varmepumper i gave. Begge er av samme fqbrikqnt men den ene er mye større en den andre. Er det noen her som har kunnskap om sånt som kanskje kunne gitt litt råd om hvilken jeg bør montere. Når jeg har valgt skal noen andre få den som blir igjen.

Kan skaffe litt tekniske spesefikasjoner senere håper jeg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Varmepumpekunnskap

Legg inn av Duville »

JohnnyTh skrev:Jeg har vært så heldig å få to eldre(?) varmepumper i gave. Begge er av samme fqbrikqnt men den ene er mye større en den andre. Er det noen her som har kunnskap om sånt som kanskje kunne gitt litt råd om hvilken jeg bør montere. Når jeg har valgt skal noen andre få den som blir igjen.

Kan skaffe litt tekniske spesefikasjoner senere håper jeg.
Ikke mye å gå på der.....

Størst er best om den ikke er alt for stor, noe den neppe er....

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Varmepumpekunnskap

Legg inn av SuperMorten »

Har overtatt et hus med en 10 år gammel varmepumpe. Den er ikke verdt en dr*tt. Blir fjernet ved første og beste anledning. Det har skjedd veldig mye på kort tid innenfor denne teknologien.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Varmepumpekunnskap

Legg inn av erikh »

SuperMorten skrev:Har overtatt et hus med en 10 år gammel varmepumpe. Den er ikke verdt en dr*tt. Blir fjernet ved første og beste anledning. Det har skjedd veldig mye på kort tid innenfor denne teknologien.

Sent from my GT-I9300
Stemmer nok det.. De gamle har hatt to varmepumper, den de har nå er vell fort 6-8år snart den og men bare den var det enorm forskjell på den og den gamle, så utviklingen av disse har vært enorm, ikke bare de 10 siste årene, men siden de kom på markedet for sikkert 15-20 år siden?
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Varmepumpekunnskap

Legg inn av Duville »

erikh skrev:
SuperMorten skrev:Har overtatt et hus med en 10 år gammel varmepumpe. Den er ikke verdt en dr*tt. Blir fjernet ved første og beste anledning. Det har skjedd veldig mye på kort tid innenfor denne teknologien.

Sent from my GT-I9300
Stemmer nok det.. De gamle har hatt to varmepumper, den de har nå er vell fort 6-8år snart den og men bare den var det enorm forskjell på den og den gamle, så utviklingen av disse har vært enorm, ikke bare de 10 siste årene, men siden de kom på markedet for sikkert 15-20 år siden?
De har byttet gass på VP de siste årene. Denne er bedre egnet til styring av temperaturer enn den gamle var. Styringen er også vesentlig forbedret de siste årene slik at man nå får en jevnere temperatur i forhold til behovet.... Vifteteknologien er bedret slik at støyen er lavere
- så jo det er nok gjort en del endringer på de varmepumpene som leveres her oppe i Norden spesielt.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Varmepumpekunnskap

Legg inn av JohnnyTh »

Fant en data tag på utedelen idag men selvsagt var date of production feltet tomt:(
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Varmepumpekunnskap

Legg inn av Duville »

JohnnyTh skrev:Fant en data tag på utedelen idag men selvsagt var date of production feltet tomt:(
Står det R410 på tag'en for eks. I så fall er det i hvert fall "nye" typen gass. Du må da ha noen navn eller noe i det hele tatt.... foreløpig er det kun varmepumpe som er kommet. Dette er jo nesten som 20 spørsmål hvor du ikke har lov til å fortelle noe som helst...... som går på tv akkurat nå.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Varmepumpekunnskap

Legg inn av Juleniss1 »

Duville skrev:
JohnnyTh skrev:Fant en data tag på utedelen idag men selvsagt var date of production feltet tomt:(
Står det R410 på tag'en for eks. I så fall er det i hvert fall "nye" typen gass. Du må da ha noen navn eller noe i det hele tatt.... foreløpig er det kun varmepumpe som er kommet. Dette er jo nesten som 20 spørsmål hvor du ikke har lov til å fortelle noe som helst...... som går på tv akkurat nå.

:knegg :knegg Kanskje det er en gammel Jøtul vedovn han har fått seg :knegg :knegg

Svar