Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjøring

Legg inn av Daemi »

Jeg lurer på om noen har noen erfaringer de kan dele om hvor aktivt de brukte sporvalg på oppkjøringen og hva de fikk av tilbakemeldinger på dette?

Kjørelæreren min sier at på oppkjøringen så er det bare nødvendig på landevei, men hva er egentlig definisjonen av det? Slik jeg har oppfattet det så skal sporvalg brukes aktivt på smale veier med brå svinger og dårlig sikt, mens på "vanlige" brede veier med heltrukken kantlinje og god sikt så er det ikke nødvendig, selv om det bare er jorder så langt øyet kan se til alle kanter.

Er det negativt hvis jeg bruker sporvalg aktivt på en vei hvor det kanskje ikke er nødvendig, og er det noen hastigheter jeg bør ta hensyn til? Tenker da på f.eks. hastigheter under 60 km/t. Skal jeg bruke sporvalg like aktivt selv om det går sakte?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av TheHaughom »

Under oppkjøring brukte jeg det du kaller sporvalg hele tiden - også på hovedvei osv.
Fikk også tilbakemelding om at jeg hadde veldig bra sporvalg gjennom hele oppkjøringa fra sensor.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av Carpa »

Hmmm, dette må sporvalg er ingenting kjørelæreren har nevnt for meg enda men kanskje det dukker opp på langkjøringa i dag?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av RuneMC »

Skal vel brukes aktivt ja. I forhold til annen trafikk bør du tenke på hvor du er mest synlig i forhold til f.eks. bilister. Inne i byen i også i forhold til hvordan du "eier" din plass i veien (så biler ikke fristes til å kjøre forbi deg her og der) og i forhold til hvordan du signaliserer via plasseringen hvor du skal.

Landeveiskjøring på rett vei og rett framover er normalplassering i midten av ditt kjørefelt. Medmindre det er defekter/diesel/etc som gjør at du har bedre grep i et av hjulsporene. Tenk også hvilket hjulspor som gir deg best oversikt framover. I svinger er det ift det du har lært - god plassering i sving gjør at svingen blir enklere, motsatt gjør du det vanskeligere for deg selv om du ligger feil. I verste fall ligger du inntil midtstripe i venstresving og risikerer at lastebiler imot kan kappe hodet ditt pga at hodet ditt er over i motgående. I høyresving der du ikke ser utgangen av svingen kan det være tryggere å anta at biler imot kutter svingen og tar litt av ditt kjørefelt.

Ser du syklister imot og bilister imot bak dem kan det være tryggest å velge hjulspor nærmest kanten av veien - bilistene har i stor grad sluttet å blinke og tar det ofte for gitt at du viker til siden så de får passert syklistene...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av ZZR-Erling »

Du skal vel kjøre slik du har tenkt å kjøre når du har fått lappen ;) Aktivt sporvalg, er en meget vesentlig del av mc kjøringen. Det kan hindre mange ulykker. Det gjelder å skape seg god oversikt, samt tydelig vise andre hva man planlegger å gjøre. Husk å blink i passelig tid. Hovedhensikten med å blinke, er jo å vise hva man har tenkt å gjøre, ikke hva man gjør.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av RuneMC »

ZZR-Erling skrev: Husk å blink i passelig tid. Hovedhensikten med å blinke, er jo å vise hva man har tenkt å gjøre, ikke hva man gjør.
+1
...eller for å sitere kjørelæreren min hvis du ikke blinker før du svinger så kan du drite i det.

De som blinker først idet de svinger er jeg lite glad i.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av Daemi »

Tror ikke det jeg mente kom frem tydelig nok her :-) Jeg snakker kun om plassering før og i sving på landeveiskjøring.
Jeg har hørt at man skal bruke sporvalg aktivt på oppkjøringen for å vise sensor at man kan det, men samtidig så har kjørelæreren min sagt at på visse veier så er det ikke nødvendig, også i svinger som jeg ikke har sett utgangen av og hvor en annen plassering kunne ha gitt meg både bedre sikt før svingen og bedre flyt igjennom svingen. Så det jeg egentlig spør om er vel om det er går an å bruke dette for aktivt på oppkjøringen? Igjen, jeg snakker kun om landeveiskjøring :-)

Bruk av blinklys, plassering i kryss, rundkjøringer og på veien generelt kan jeg, så det er ikke noe problem.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av evike »

Min sensor var en smule nervøs for motgående trafikk, så i grunnen så endte vi opp med for det meste høyre hjulspor, enten svingene gikk til høyre eller venstre... :scratch
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av DrGreve »

Jeg ser ikke at noen har nevnt spesifikt hva som er den beste plasseringen i forhold til kurvekjøring, men flere har nevnt oversikt. I en venstresving bør du ligge så langt til høyre som mulig i din kjørebane da du ser lengre ut av kurven. Motsatt i høyresving, ligger du godt til venstre i ditt felt. Da øker du sikten videre etter kurven...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av Snikendeugle »

Kjørelæreren min legger mye vekt på plassering, både på landevei og by-veier.

- Ligge mot venstre innenfor eget kjørefelt generelt (unngå dårlig vei og sprekker etc selvfølgelig)
- Plassere seg tydelig i kjørefelt avehngig av hvilken vei du skal i kryss
- Ligge mot midten-høyre ish innenfor eget kjørefelt når det møtes større kjøretøy (lastebil, buss etc) pga vind som dytter og drar deg til sidene.

I landevei sving, så er det såfremt jeg har blitt lært rett, å plassere seg slik at svingen blir slakkest mulig innenfor eget kjørefelt.
F.eks sving til venstre så legger du deg til høyre i kjørefelt, og "kutter" over midten av ditt eget kjørefelt, og ender opp på venstre del av kjørefeltet ditt. Vice versa med høyresving. Det er jo også viktig for sikt, som greve nevner
Ikke forvirr kjørefelt med kjørebane : )

Rett meg om jeg er helt på jordet nå!
Sist redigert av Snikendeugle den 15 mai 2013, 14:51, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av E-strom »

Ja - bruk sporvalg aktivt
Ja - bruk sporvalg i sving, men husk at sikt må vurderes først

Selv lærte jeg og praktiserer fremdeles "til høyre i venstre hjulspor", men:
- trekker mot høyre ved mye/tung møtende trafikk
- trekker mot høyre ved dårlig sikt (f.eks. bakketopp)

Etter min oppkjøring ble jeg bedt om å kommentere min egen kjøring. Trakk da fram dette med sporvalg fordi jeg ikke mente det var optimalt, og kommenterte hva jeg ville gjort annerledes under andre trafikale forhold. Fikk god tilbakemelding fra sensor på det.

Sensor skal vurdere om du er klar for å slippes ut i trafikken - om du er "trafikksikker". På mitt vurderingsskjema praktisk prøve står det at "kjøremåten er sikker og samsvarer bra med andre".

Videre har sensor kommentert:
- plassering / sporvalg i kurver
- fartsavpassing foran kryss og kurver
- trafikktilpasning / feltskifter / flyt i kjøringen
- sikkerhetskontroll
- daglig kontroll
- kjøregård
Så det vurderte sensor deg gangen jeg kjørte opp - og ikke et ord om at jeg var nedi med foten på krypkjøringa :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av DrGreve »

Snikendeugle skrev:Kjørelæreren min legger mye vekt på plassering, både på landevei og by-veier.

- Ligge mot venstre innenfor eget kjørefelt generelt (unngå dårlig vei og sprekker etc selvfølgelig)
- Plassere seg tydelig i kjørefelt avehngig av hvilken vei du skal i kryss
- Ligge mot midten-høyre ish innenfor eget kjørefelt når det møtes større kjøretøy (lastebil, buss etc) pga vind som dytter og drar deg til sidene.

I landevei sving, så er det såfremt jeg har blitt lært rett, å plassere seg slik at svingen blir slakkest mulig innenfor eget kjørefelt.
F.eks sving til venstre så legger du deg til høyre i kjørefelt, og "kutter" over midten av ditt eget kjørefelt, og ender opp på venstre del av kjørefeltet ditt. Vice versa med høyresving. Det er jo også viktig for sikt, som greve nevner
Ikke forvirr kjørefelt med kjørebane : )

Rett meg om jeg er helt på jordet nå!
He, he. Jeg kjørte opp på lett i 1976 og bil i 1980, jeg vet da f... hva det heter i dag :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av jhn »

Daemi skrev:Tror ikke det jeg mente kom frem tydelig nok her :-) Jeg snakker kun om plassering før og i sving på landeveiskjøring.
Jeg har hørt at man skal bruke sporvalg aktivt på oppkjøringen for å vise sensor at man kan det, men samtidig så har kjørelæreren min sagt at på visse veier så er det ikke nødvendig, også i svinger som jeg ikke har sett utgangen av og hvor en annen plassering kunne ha gitt meg både bedre sikt før svingen og bedre flyt igjennom svingen. Så det jeg egentlig spør om er vel om det er går an å bruke dette for aktivt på oppkjøringen? Igjen, jeg snakker kun om landeveiskjøring :-)

Bruk av blinklys, plassering i kryss, rundkjøringer og på veien generelt kan jeg, så det er ikke noe problem.
"... skal bruke sporvalg" ... i motsetning til? ... å kjøre helt uten bevissthet om hvilket spor du tilfeldigvis måtte havne i? Ser heller ingen grunn til å bevisst velge feil spor
Jeg vil nå anbefale å alltid være bevisst på riktig sporvalg ... alltid ...
Riktig sporvalg er jo ikke noe man drar frem ved høvelige anledninger.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av TheHaughom »

jhn skrev:
Daemi skrev:Tror ikke det jeg mente kom frem tydelig nok her :-) Jeg snakker kun om plassering før og i sving på landeveiskjøring.
Jeg har hørt at man skal bruke sporvalg aktivt på oppkjøringen for å vise sensor at man kan det, men samtidig så har kjørelæreren min sagt at på visse veier så er det ikke nødvendig, også i svinger som jeg ikke har sett utgangen av og hvor en annen plassering kunne ha gitt meg både bedre sikt før svingen og bedre flyt igjennom svingen. Så det jeg egentlig spør om er vel om det er går an å bruke dette for aktivt på oppkjøringen? Igjen, jeg snakker kun om landeveiskjøring :-)

Bruk av blinklys, plassering i kryss, rundkjøringer og på veien generelt kan jeg, så det er ikke noe problem.
"... skal bruke sporvalg" ... i motsetning til? ... å kjøre helt uten bevissthet om hvilket spor du tilfeldigvis måtte havne i? Ser heller ingen grunn til å bevisst velge feil spor
Jeg vil nå anbefale å alltid være bevisst på riktig sporvalg ... alltid ...
Riktig sporvalg er jo ikke noe man drar frem ved høvelige anledninger.
:lol
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Spørsmål om sporvalg og landeveiskjøring under oppkjørin

Legg inn av E-strom »

jhn skrev:Jeg vil nå anbefale å alltid være bevisst på riktig sporvalg ... alltid ...
Riktig sporvalg er jo ikke noe man drar frem ved høvelige anledninger.
Nettopp...!
- ta aktive, bevisste valg om hvor du skal plassere deg
- bruk plassering i veibanen til din fordel
- lag deg handlingsrom som er "ditt"
Ikke bli passiv tilskuer til egen kjøring. Tenk framover og planlegg hva som skal og kan skje. Ikke forsøk å "tenke litt på sporvalg" - gjør det til en vane - Bli sikker i trafikken...!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar