Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Bikerboy
Innlegg: 13
Registrert: 11 sep 2012, 09:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650

Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av Bikerboy »

Hei.

Jeg var å kjøpte litt mc utstyr i dag. Fikk da tilbud om å kjøpe en caberg hjelm. Denne satt som støpt når jeg prøvde den, og hadde den på i 5 minutter i butikken. Alt virka da bra. Men etter å ha gått med den en stund her hjemme for å bli vant til den, merker jeg at det klemmer litt i toppen som medfører at jeg får vondt i hode. Ifølge selgeren vil inneforet på hjelmen utvide seg noe.

Medfører dette riktighet?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av simpson »

Stemmer nok det.
Hjelmer som er trange når de er nye, kan virke romslige etter ett par sesonger.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av TBI81 »

Den vil nok gå seg mer til etter hvert, ja. Forøvrig mye bedre å bruke langs veien enn hjemme ;-)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Velkommen hit Bikerboy :thumleft Og Grrrattlere med ny Jælm :prf . Jo den vil nok "tilpasse" seg hodet ditt litt etterhvert. Men vurder om den kanskje er altfor trang, da kan den bli en plage å bruke. Den skal sitte "fast" på hodet, men heller ikke klemme.

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av yam1100 »

Kjøpte også ny hjelm i fjor,prøvde litt for meg selv og fant en som jeg syns passet,satt behaglig "tight"..men når expertisen kom å hjalp meg ville han på død å liv at jeg skulle ha nummeret mindre,den føltes litt trang,men etter ei stund har den liksom "gått seg til"faktisk meget behaglig..så gi den litt tid..

Bikerboy
Innlegg: 13
Registrert: 11 sep 2012, 09:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av Bikerboy »

Fullstendig klar over at den er bedre å brukes langs veien enn hjemme, men har ikke fått lappen enda, så da må man bruke den når man "øvelseskjører" på ps3 :p

Men litt mer seriøst, så det at den er på kanten trang nå er bedre enn at den er litt slakk, er det sånn å forstå? Ser for meg at å kjøre intet par/tre timer med en trang hjelm fort kam bli ubehagelig. Men hvis den tilpasser seg, så er det vel kanskje en ubehag man bare må leve med så lenge.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av DrGreve »

Gjør som meg når jeg kjøper ny hjelm. Jeg barberer hodet ETTER at jeg har kjøpt en passende trang hjelm. Da vokser håret i takt med at hjelmen tilpasser seg :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av RuneMC »

De fleste hjelmer har "isopor" type padding - dvs tilpasser seg formen på hodet ditt etterhvert, men kan ta noen kjøreturer. Det er også grunnen til at du ikke skal låne bort hjelmen.

Er du innendørs og varm så utvider blodårer seg i tillegg, som kan gjøre at en føler ekstra press.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av dag-zzr »

DrGreve skrev:Gjør som meg når jeg kjøper ny hjelm. Jeg barberer hodet ETTER at jeg har kjøpt en passende trang hjelm. Da vokser håret i takt med at hjelmen tilpasser seg :)
"Tar" du skjegget også hver gang du kjøper ny hjelm :scratch

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av DrGreve »

dag-zzr skrev:
DrGreve skrev:Gjør som meg når jeg kjøper ny hjelm. Jeg barberer hodet ETTER at jeg har kjøpt en passende trang hjelm. Da vokser håret i takt med at hjelmen tilpasser seg :)
"Tar" du skjegget også hver gang du kjøper ny hjelm :scratch
En gang i uken og ellers en dag før jeg drar på treff :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av ArcticTiger »

dag-zzr skrev:
DrGreve skrev:Gjør som meg når jeg kjøper ny hjelm. Jeg barberer hodet ETTER at jeg har kjøpt en passende trang hjelm. Da vokser håret i takt med at hjelmen tilpasser seg :)
"Tar" du skjegget også hver gang du kjøper ny hjelm :scratch
Ellers må du snart gå over til Halv-hjelm :lol

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av DrGreve »

ArcticTiger skrev:
dag-zzr skrev:
DrGreve skrev:Gjør som meg når jeg kjøper ny hjelm. Jeg barberer hodet ETTER at jeg har kjøpt en passende trang hjelm. Da vokser håret i takt med at hjelmen tilpasser seg :)
"Tar" du skjegget også hver gang du kjøper ny hjelm :scratch
Ellers må du snart gå over til Halv-hjelm :lol
Og Halv-arson dress? :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av Carpa »

DrGreve skrev:Gjør som meg når jeg kjøper ny hjelm. Jeg barberer hodet ETTER at jeg har kjøpt en passende trang hjelm. Da vokser håret i takt med at hjelmen tilpasser seg :)
Håper jeg slipper å gjøre det....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av DrGreve »

Carpa skrev:
DrGreve skrev:Gjør som meg når jeg kjøper ny hjelm. Jeg barberer hodet ETTER at jeg har kjøpt en passende trang hjelm. Da vokser håret i takt med at hjelmen tilpasser seg :)
Håper jeg slipper å gjøre det....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Nå er vel jenter generelt litt mer forfengelig enn det menn er, selv om det finnes unntak :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny hjelm som gir vondt i hode etter litt bruk

Legg inn av LordShaft »

Det som overrasker meg her er at ingen har enda sagt at det kan hende at denne hjelmen slett ikke passer pæra til vedkommende som har kjøpt den.

Jeg selv går bare ikke i shark hjelmer. Den passer ikke hodet mitt, uansett størrelse og hvor lenge jeg lar den "gå seg til"
Får du vondt i hodet når du har den på hodet i over 15 minutter er det fare for at den aldri blir behagelig å ha på hodet! De fleste som selger hjelm i dag har lånehjelmer som du kan få prøve både på lengre kjøreturer eller til å ta med hjem til dagen etter. (hvertfall her i Bergen)

De fleste av oss kjøper faktisk for stor hjelm i dag. Men dette er pga at de fleste hjelmer kommer med standard padding. De dyrere modellene, har utskiftbar padding og kan justeres både opp og ned. Du kan også forandre til større på kinnene og mindre bak ørene osv osv osv.

Har du prøvd noe andre hjelmer? Eller er det bare carberg du har hatt på hodet? :-k

Svar