CO justering

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

CO justering

Legg inn av Coach »

Hei å hå

Lurer litt på dette med co justering. Har en TDM som jeg lurer på om jeg burde justere litt. har lest litt på div fora, og ser at en del har justeret dette med godt resultat.

Min TDM er justert slik

Standar setting: C1-14 C2-16

Satte på KN filter og akropotter. og justerte til C1-31 C2-34 synes den gikk litt bedre etter dette. greit forbruk men, hoster og skytter litt når man slipper gassen i nedoverbakk.

Er det viktig å få dette justert helt riktig?
Vil en forhandler ha utstyr til dette?
Kan jeg prøve og juster mer selv +-?
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: CO justering

Legg inn av Coach »

Ingen som har noen synspungter på dette?
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: CO justering

Legg inn av Tysnes »

StigRoar skrev:Hei å hå

Lurer litt på dette med co justering. Har en TDM som jeg lurer på om jeg burde justere litt. har lest litt på div fora, og ser at en del har justeret dette med godt resultat.

Min TDM er justert slik

Standar setting: C1-14 C2-16

Satte på KN filter og akropotter. og justerte til C1-31 C2-34 synes den gikk litt bedre etter dette. greit forbruk men, hoster og skytter litt når man slipper gassen i nedoverbakk.

Er det viktig å få dette justert helt riktig?
Vil en forhandler ha utstyr til dette?
Kan jeg prøve og juster mer selv +-?
tallene sier meg ingen ting, men når den skyter i nedoverbakke uten gass er tegn på mager blanding, eller for åpen eksos. har du db-killere i. smallt det i pottene før justering?

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: CO justering

Legg inn av Coach »

Tysnes skrev:
StigRoar skrev:Hei å hå

Lurer litt på dette med co justering. Har en TDM som jeg lurer på om jeg burde justere litt. har lest litt på div fora, og ser at en del har justeret dette med godt resultat.

Min TDM er justert slik

Standar setting: C1-14 C2-16

Satte på KN filter og akropotter. og justerte til C1-31 C2-34 synes den gikk litt bedre etter dette. greit forbruk men, hoster og skytter litt når man slipper gassen i nedoverbakk.

Er det viktig å få dette justert helt riktig?
Vil en forhandler ha utstyr til dette?
Kan jeg prøve og juster mer selv +-?
tallene sier meg ingen ting, men når den skyter i nedoverbakke uten gass er tegn på mager blanding, eller for åpen eksos. har du db-killere i. smallt det i pottene før justering?
Nei har ikke db killere i. skyter litt før også med orginalpottene. Tror nok den går vell magert ja. da jeg har en del vibrasjoner mellom 2000-3500. hørte på div fora at de som hadde justert litt på co hadde fått en helt annen sykkel. Kan dette stemme?
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: CO justering

Legg inn av Globe »

Joda, har noe erfaring med dette. Snikkeren har fintenkt og testet litt her, både på sin egen og min TDM :-) Vi fikk justert bort noe vis knappene på panelet, men borte ble d ikke.

Smelling i pottene må du bare venne deg til, blir koselyd ut av det til slutt :-) Det er vel litt sånn derre "wablelyd" (i mangle av et bedre beskrivende ord) du har vel? Ikke høye smell?

Nå må du ikke gå i "Lasse-Hansen fella" og lytte for mye :-)

Blir du med på MC-tur i helga, eller VELGER du å være parkert fortsatt? ;-)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: CO justering

Legg inn av Globe »

..."en helt annen sykkel" skriver du....DET vil du vel ikke ha :-D

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: CO justering

Legg inn av Coach »

Globe skrev:..."en helt annen sykkel" skriver du....DET vil du vel ikke ha :-D

På ingen måte nei. Sakl ikke lytte meg ihjel nei. Tur te helga ja. Ska te Røros en tur på lørdag. men tror jeg velger 2+2 hjul ditt gitt. mangler litt pigger i 2 hjulingen. Likker ikke å kjøre så mye sykkel i -14. men, har merket meg enkelt som er litt "Lars Monsen" her ja:-) Så turer på vinteren overlater jeg til deg.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: CO justering

Legg inn av Snikkeren »

Hei.
Tror mine CO innstillinger ligger rundt der du har justrrt deg til. Det putrer og smeller litt i pottene mine enda, men på langt nær så mye som før jeg justerte blandingsforholdet.

Du kan lese litt om drt i bloggen min, "Snikkerens lekeplass". Husker ikke helt hvilken side det står på, men mener det var i jul-august 2011 jeg skrev om det.

Kjøremessig merker du sikkert ikke noe forskjell, men en del av poppingen kan du bli kvitt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: CO justering

Legg inn av Haavar »

Popping ved motorbrems? Er det ikke "fuelcut" på TDM? :D

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: CO justering

Legg inn av poulet_cavalier »

Var og sjekket: jeg har CO på 10 på begge sylindre. Altså en del magrere enn hos deg. Ingen smell (annet en normal putring/godlyd).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: CO justering

Legg inn av knutk »

Nå vet jeg ikke hva som spesifiseres for de ulike sykklene, men for min gamle BMW med luftkjølt motor spesifiseres det en tommgang CO på 2% +/- 0,5%.
Se tabell for blandingsforhold vs CO. http://www.mgexperience.net/article/co-afr.html

Nå er det ikke lett å oppnå en stødig avlesning av CO for en forgassermotor. Til det er forgasserne rett og slett for unøyaktige.
Husker fra gammelt av at om man fikk en bilmotor til å ligge på under 4% CO var man såre fornøyd. Burde være det samme for MC.

Tror nok, uansett merke, at en CO verdi på over 10% er for rikt, og motor vil trives bedre om man fikk magret blandingen.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: CO justering

Legg inn av mekkern »

det som omtales er en "korrigeringsfaktor" som en kan finjustere via "service modus" på dashbordet..ikke CO ppm.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: CO justering

Legg inn av knutk »

mekkern skrev:det som omtales er en "korrigeringsfaktor" som en kan finjustere via "service modus" på dashbordet..ikke CO ppm.
Ok.
Høres rimelig ut.
Syntes 34% hørtes ut som i overkant feit blanding ja :knegg.

Men uansett spesifiserer vel fabrikken en verdi for CO slik at man ikke bare justerer på måfå ?
Eller snakker vi om motorer med katalysator?

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: CO justering

Legg inn av MaxTron »

Skal du ha dette perfekt bør den kjøres i benk.
Ride i Tr.heim er bra på dette.
Ellers finnes det jo små målere som kan festes på sykkelen og måler eksos mens en kjører
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: CO justering

Legg inn av EasyRider »

Vet ikke helt om jeg er på bærtur her men.

Hva med å kontakte et verksted og få dem til å ta en forbrenningstest/måling på en dyno?
Og la dem justere den.
Mulig dette er mer aktuellt når du har forgassermotor og ikke digital innsprut?
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar