Skatten 2013.....

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Skatten 2013.....

Legg inn av Carpa »

Og da prater jeg ikke om noe så hyggelig som min svarte lille kawa-skatt, nope her prater jeg om skatten vi med "glede" betaler her i landet.

Jeg betaler jo skatten med glede for da får barna mine utdannelse, vi får hjelp når vi er syke og ingen her i landet skal trenge å sulte ihjel osv. Så kan det diskuteres i det vide og det breie om skolene er bra nok, helsetilbudene tilstrekkelig osv...

Men, jeg blir jo litt oppgitt over de nye justeringene de kommer med som alltid og uten unntak går utover oss vanlige lønnsmottakere.
Nå er det enslige forsørge som har funnet kjærligheten på nytt som skal rammes. Om du velger å flytte sammen med din kjære blir du ikke lenger regnet som enslig forsørger i skatteklasse 2 som utgjør ca 12-13 000 kr i året, nei da tenker vel skattevesenet at den nye "pappaen" kan forsørge barnet.......

En annen sak som irriterer meg er at det ikke finnes noe form for fradrag for barn over 18 år som bor hjemme og studerer. Ikke nok med at man mister barnetrygden men man mister også skattefradrag for disse. Jeg synes så absolutt at det burde finnes en form for fradrag for studieutgifter, leveutgifter osv for disse barna over 18 år også.

Og jammen har ikke skatteetaten funnet ut at jeg skal tjene 100 000 kr mer i 2013 enn jeg gjorde i 2012, juhuuu gleder meg til lønnsoppgjøret :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av Jompa »

Er du sikker på at du ikke får fradrag for hjemmeboende student frem til fylte 20 år,
så lenge "ungen" ikke har inntekt over grensa for minstefradrag ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av Carpa »

Jompa skrev:Er du sikker på at du ikke får fradrag for hjemmeboende student frem til fylte 20 år,
så lenge "ungen" ikke har inntekt over grensa for minstefradrag ?
Jeg kan ikke finne noe om det så om du har noe info jeg ikke vet om så mottar jeg det med takk :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av Bringisen »

Ja hvis man får fradrag for "barn" over 18 som bor hjemme vil jeg gjerne høre det. Har min datter på 20 boende hjemme enda siden hun studerer. Vår måte å hjelpe henne litt økonomisk , hun betaler ingenting hjemme.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av jhn »

Carpa skrev: ..Men, jeg blir jo litt oppgitt over de nye justeringene de kommer med som alltid og uten unntak går utover oss vanlige lønnsmottakere.
Nå er det enslige forsørge som har funnet kjærligheten på nytt som skal rammes. Om du velger å flytte sammen med din kjære blir du ikke lenger regnet som enslig forsørger i skatteklasse 2 som utgjør ca 12-13 000 kr i året, nei da tenker vel skattevesenet at den nye "pappaen" kan forsørge barnet.......
Må jo først si at jeg ikke er for økt skatt for hverken enslige eller eeh.. :scratch toslige :-k ... men i slike tilfeller kan jeg forstå argumentet ... Den dama jeg flyttet sammen med for leenge siden hadde en datter.
Når man flytter sammen er det jo naturlig at man deler på utgifter, og jeg må si at tanken om å regne på hva datteren "kostet", for så å skille det ut fra våre felles utgifter og si "dette er ditt" ... ja den tanken slo meg aldri ... så i praksis så var hun ikke enslig forsørger lengere.
Det hadde vært litt kynisk, spør du meg.
Men det gjør du kanskje ikke :knegg
Men det er sikkert litt forskjellig hvordan dette løses i praksis, og vanskelig å ha en bastant mening om.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
Carpa skrev: ..Men, jeg blir jo litt oppgitt over de nye justeringene de kommer med som alltid og uten unntak går utover oss vanlige lønnsmottakere.
Nå er det enslige forsørge som har funnet kjærligheten på nytt som skal rammes. Om du velger å flytte sammen med din kjære blir du ikke lenger regnet som enslig forsørger i skatteklasse 2 som utgjør ca 12-13 000 kr i året, nei da tenker vel skattevesenet at den nye "pappaen" kan forsørge barnet.......
Må jo først si at jeg ikke er for økt skatt for hverken enslige eller eeh.. :scratch toslige :-k ... men i slike tilfeller kan jeg forstå argumentet ... Den dama jeg flyttet sammen med for leenge siden hadde en datter.
Når man flytter sammen er det jo naturlig at man deler på utgifter, og jeg må si at tanken om å regne på hva datteren "kostet", for så å skille det ut fra våre felles utgifter og si "dette er ditt" ... ja den tanken slo meg aldri ... så i praksis så var hun ikke enslig forsørger lengere.
Det hadde vært litt kynisk, spør du meg.
Men det gjør du kanskje ikke :knegg
Men det er sikkert litt forskjellig hvordan dette løses i praksis, og vanskelig å ha en bastant mening om.

Jeg personlig hadde nok ikke latt meg stoppe av det og jeg ser jo at det blir lavere utgifter når man er to om å dele på de. Men, er det rette stedet å hente inn mer penger til statskassa? Nå har jeg ingen planer om å bli samboer så dette er bare et utslag av at jeg blir irritert over hvem som rammes.

At jeg ikke får noen fradrag for hun på 18 år som studerer og bor hjemme og ikke har jobb, stipend eller barnetrygd, det irriterer meg mer.


Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:
jhn skrev:
Carpa skrev: ..Men, jeg blir jo litt oppgitt over de nye justeringene de kommer med som alltid og uten unntak går utover oss vanlige lønnsmottakere.
Nå er det enslige forsørge som har funnet kjærligheten på nytt som skal rammes. Om du velger å flytte sammen med din kjære blir du ikke lenger regnet som enslig forsørger i skatteklasse 2 som utgjør ca 12-13 000 kr i året, nei da tenker vel skattevesenet at den nye "pappaen" kan forsørge barnet.......
Må jo først si at jeg ikke er for økt skatt for hverken enslige eller eeh.. :scratch toslige :-k ... men i slike tilfeller kan jeg forstå argumentet ... Den dama jeg flyttet sammen med for leenge siden hadde en datter.
Når man flytter sammen er det jo naturlig at man deler på utgifter, og jeg må si at tanken om å regne på hva datteren "kostet", for så å skille det ut fra våre felles utgifter og si "dette er ditt" ... ja den tanken slo meg aldri ... så i praksis så var hun ikke enslig forsørger lengere.
Det hadde vært litt kynisk, spør du meg.
Men det gjør du kanskje ikke :knegg
Men det er sikkert litt forskjellig hvordan dette løses i praksis, og vanskelig å ha en bastant mening om.

Jeg personlig hadde nok ikke latt meg stoppe av det og jeg ser jo at det blir lavere utgifter når man er to om å dele på de. Men, er det rette stedet å hente inn mer penger til statskassa?
Nei, det er ikke rette stedet, jeg mener bare at hvis de nå absolutt skal kreve inn mere skatt fra oss fotfolket, så er det et argument som kan ha noe for seg ... det er ikke helt på jordet å tenke sånn, eller?
På en måte litt enkel logikk
Hvis man får skattelette når man blir enslig, så er det jo ikke unaturlig å tilbakestille når man blir toslig igjen.

Carpa skrev: Nå har jeg ingen planer om å bli samboer så dette er bare et utslag av at jeg blir irritert over hvem som rammes.

At jeg ikke får noen fradrag for hun på 18 år som studerer og bor hjemme og ikke har jobb, stipend eller barnetrygd, det irriterer meg mer.


Sent from my Galaxy using Tapatalk
Helt enig i dette ... altså dette med fradraget .... om du skal bli samboer igjen har jeg foreløpig ikke tenkt så veldig mye over

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av GSF »

Carpa skrev:Nå er det enslige forsørge som har funnet kjærligheten på nytt som skal rammes. Om du velger å flytte sammen med din kjære blir du ikke lenger regnet som enslig forsørger i skatteklasse 2 som utgjør ca 12-13 000 kr i året, nei da tenker vel skattevesenet at den nye "pappaen" kan forsørge barnet.......
Ikke for å være pirk, men dette er det ikke "skattevesenet" som tenker. De lager ikke reglene og slik sett "tenker" de ikke. Det er våre kjære politikere som har tenkt dette. Tviler på at det finnes noe politisk parti, rødt, blått eller... ehhh...brunt :-k som vil gjøre noe med dette. :notlistening :notlistening
Carpa skrev:En annen sak som irriterer meg er at det ikke finnes noe form for fradrag for barn over 18 år som bor hjemme og studerer. Ikke nok med at man mister barnetrygden men man mister også skattefradrag for disse. Jeg synes så absolutt at det burde finnes en form for fradrag for studieutgifter, leveutgifter osv for disse barna over 18 år også.
Jeg er forsåvidt enig i at det burde være en ordning for støtte i forhold til hjemmeboende over 18 år. Når det er sagt så er det også min mening at en 18-åring som går på skole får gjøre ganske mye for å skaffe seg en liten jobb ved siden av. Hardt arbeid er bra for karakterstyrken :D :D. En ting jeg vet er at det skal være muligheter i forhold til å få barnebidrag fra den fraskilte/fraværende/annetstedsboende foreldren også etter 18 år, så lenge den håpefulle går på videregående skole. Tror ikke dette gjelder hvis hun/han går på høgskole/universitet.
Carpa skrev:Og jammen har ikke skatteetaten funnet ut at jeg skal tjene 100 000 kr mer i 2013 enn jeg gjorde i 2012, juhuuu gleder meg til lønnsoppgjøret :yeyeye
Dette er det nok mange av oss som opplever :lol :lol. Inntektsberegningen blir tatt ut fra hva man tjente i 2010 med et påslag for forventet lønnsoppgang, og vil nesten uten unntak bli feil.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av Carpa »

GSF skrev:
Carpa skrev:Nå er det enslige forsørge som har funnet kjærligheten på nytt som skal rammes. Om du velger å flytte sammen med din kjære blir du ikke lenger regnet som enslig forsørger i skatteklasse 2 som utgjør ca 12-13 000 kr i året, nei da tenker vel skattevesenet at den nye "pappaen" kan forsørge barnet.......
GSF skrev: Ikke for å være pirk, men dette er det ikke "skattevesenet" som tenker. De lager ikke reglene og slik sett "tenker" de ikke. Det er våre kjære politikere som har tenkt dette. Tviler på at det finnes noe politisk parti, rødt, blått eller... ehhh...brunt :-k som vil gjøre noe med dette. :notlistening :notlistening

Pirking av hvem som bestemmer da du...
GSF skrev:
Carpa skrev:En annen sak som irriterer meg er at det ikke finnes noe form for fradrag for barn over 18 år som bor hjemme og studerer. Ikke nok med at man mister barnetrygden men man mister også skattefradrag for disse. Jeg synes så absolutt at det burde finnes en form for fradrag for studieutgifter, leveutgifter osv for disse barna over 18 år også.
GSF skrev:
Jeg er forsåvidt enig i at det burde være en ordning for støtte i forhold til hjemmeboende over 18 år. Når det er sagt så er det også min mening at en 18-åring som går på skole får gjøre ganske mye for å skaffe seg en liten jobb ved siden av. Hardt arbeid er bra for karakterstyrken :D :D. En ting jeg vet er at det skal være muligheter i forhold til å få barnebidrag fra den fraskilte/fraværende/annetstedsboende foreldren også etter 18 år, så lenge den håpefulle går på videregående skole. Tror ikke dette gjelder hvis hun/han går på høgskole/universitet.

Vel, det er ikke så enkelt bestanding. Hun sliter nok med skolen og er under utredning for spesielle behov så en jobb er i per i dag uaktuelt, det er mer enn nok å få henne gjennom skolen. Og barnebidrag er heller ikke så greit å få selv om hun bor 100% hos meg men jeg vurderer sterkt å ta den fighten nå.....
GSF skrev:
Carpa skrev:Og jammen har ikke skatteetaten funnet ut at jeg skal tjene 100 000 kr mer i 2013 enn jeg gjorde i 2012, juhuuu gleder meg til lønnsoppgjøret :yeyeye
GSF skrev:
Dette er det nok mange av oss som opplever :lol :lol. Inntektsberegningen blir tatt ut fra hva man tjente i 2010 med et påslag for forventet lønnsoppgang, og vil nesten uten unntak bli feil.
Shitt, jeg som gledet meg sånn....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:.... om du skal bli samboer igjen har jeg foreløpig ikke tenkt så veldig mye over

E synns ho ska fijnn se enn gubbe,ja. Regelmæssi sammkvæmm jær gått førr humøre,verka såmm omm ho e litt hissi førr tia :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av Carpa »

Kawasaki skrev:
jhn skrev:.... om du skal bli samboer igjen har jeg foreløpig ikke tenkt så veldig mye over

E synns ho ska fijnn se enn gubbe,ja. Regelmæssi sammkvæmm jær gått førr humøre,verka såmm omm ho e litt hissi førr tia :knegg
Hæ, jeg hissig :scratch
Nei jeg er så rolig og avbalansert att,,,, og det er nok fordi jeg ikke har noen gubbe :lol :P :p
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av Jompa »

Carpa skrev:
Jompa skrev:Er du sikker på at du ikke får fradrag for hjemmeboende student frem til fylte 20 år,
så lenge "ungen" ikke har inntekt over grensa for minstefradrag ?
Jeg kan ikke finne noe om det så om du har noe info jeg ikke vet om så mottar jeg det med takk :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Mulig jeg husker feil, gjør nok det :sorry

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Se ... forsorger/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der fant jeg noe, se andre avsnitt: Har du eldre barn som du mener at du forsørger osv..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av Carpa »

Jompa skrev:
Carpa skrev:
Jompa skrev:Er du sikker på at du ikke får fradrag for hjemmeboende student frem til fylte 20 år,
så lenge "ungen" ikke har inntekt over grensa for minstefradrag ?
Jeg kan ikke finne noe om det så om du har noe info jeg ikke vet om så mottar jeg det med takk :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Mulig jeg husker feil, gjør nok det :sorry

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Se ... forsorger/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der fant jeg noe, se andre avsnitt: Har du eldre barn som du mener at du forsørger osv..
Dette er de nye reglene for 2013 og da får man ikke lenger fradrag for barn over 18 år. De omfatter kun barn under 18 år.
Reglene om skatteklasse 2 gjelder ut 2012 men forsvinner fra 2013 og det du henviser til er 2012 regel
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
jhn skrev:.... om du skal bli samboer igjen har jeg foreløpig ikke tenkt så veldig mye over

E synns ho ska fijnn se enn gubbe,ja. Regelmæssi sammkvæmm jær gått førr humøre,verka såmm omm ho e litt hissi førr tia :knegg
Ja, ho klage litt mye, syns æ .... ho sku jo få 100.000 i lønnsøkning ... enkelte blir aldri fornøyd

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Skatten 2013.....

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
Kawasaki skrev:
jhn skrev:.... om du skal bli samboer igjen har jeg foreløpig ikke tenkt så veldig mye over

E synns ho ska fijnn se enn gubbe,ja. Regelmæssi sammkvæmm jær gått førr humøre,verka såmm omm ho e litt hissi førr tia :knegg
Ja, ho klage litt mye, syns æ .... ho sku jo få 100.000 i lønnsøkning ... enkelte blir aldri fornøyd
Den lønnsforhøyelsen ble ganske fort avvist da, er det rart jeg er irritert :evil
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar