Hvor mange hk, mon tro?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
James Blond
Innlegg: 5
Registrert: 16 aug 2012, 15:15
Motorsykkelen din: Yamaha XJ600S Diversion
Sted: Telemark

Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av James Blond »

Hvor mange hk er "minstekravet" for å kjøre behagelig, mon tro? :scratch

Jeg har aldri kjørt MC, og har ingen formening om hvor mange som er minimum for meg.

Jeg ser for meg en "to-seter" hvor jeg kan ha med datteren bakpå. Sykkeltype er noe ala Bandit.

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av mekkern »

ca 40 hk... :-k :sk?
litt avhengig av motorvolum og dreiemoment... :scratch :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

James Blond
Innlegg: 5
Registrert: 16 aug 2012, 15:15
Motorsykkelen din: Yamaha XJ600S Diversion
Sted: Telemark

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av James Blond »

Ok, for jeg har funnet en med 34hk som jeg liker veldig godt, men da blir det litt i minste laget da, skjønner jeg :-k

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av Pollti »

Noen trenger jo 200 hk. Kjør nå den sykkelen du trives med uansett hvor mange hester den må ha. :-k

James Blond
Innlegg: 5
Registrert: 16 aug 2012, 15:15
Motorsykkelen din: Yamaha XJ600S Diversion
Sted: Telemark

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av James Blond »

Pollti skrev:Noen trenger jo 200 hk. Kjør nå den sykkelen du trives med uansett hvor mange hester den må ha. :-k

Joda, men jeg er ikke nevneverdig interessert i å gå av for å dytte den oppover bakkene :P :p

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av Crinos »

Hei og velkommen hit James Blond! :thumleft

34hk kunne kanskje høres ut som en mellomtung motorsykkel ?
Prismessig er disse ofte rimeligere en tunge sykler.

Skal du ha med deg passasjer bør du nok ta sikte på noe med litt større kubikk/hester/dreiemoment.
Mye er også avhengig av hva slags motor man har.

Mener å si at mange mener at en 600cc sykkel er ca minimum for behagelig kjøring når man er to voksne på sykkelen. Alt er selvsagt relativt med hvor mye du veier og hvor mye din datter veier...
Jeg for eksempel veier nok for to personer :mk
Dog, jeg har overhodet ingen problemer verken i oppforbakke eller strak slette med både meg og fruen på.
Jeg har ca 60-70 hk og ca 160nm (dreiemoment).

PS: Det er dreiemomentet som er viktig for god gange. HK sier mer om hvor fort du kan komme fra 0-100... Sånn veldig banalt og forkortet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av ArcticTiger »

Hello James :vs Gå for en 1200 Bandit du, den går greit i bakkene med 2 på :thumleft

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av EasyRider »

Hei James

Skal du bare cruse rundt i lokalmiljø og området er sånn noget flatt så klarer du deg fint med en 600ccm selv med datter på.
Tenker da på typisk bandit/fazer/hornet type.

Disse syklene har som regel nedtunet 600 R motorer, hvor dem har snudd litt på motoren..og gitt den litt mer dreimoment og mindre HK på turtall.
Og det gjør dem mer behaglige å cruse med. Noen av de har også halvkåpe og alle har oppreist sittestilling.

Eller så har du jo sykler med twin motor, disse har som regel mer dreimoment men litt færre hester og turtall.

Vil anbefalle deg å teste et par sykler før du bestemmer deg.

Lykke til med jakten og legg ut et bilde av doningen når du har fått den i hus :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38034
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av AJ »

Velkommen hit til MCsiden.no, James Blond :thumleft

Sykkelen jeg hadde før som jeg byttet inn i en Tiger 12050, var en Yamaha TDM 900 med 86 hester. Dro mer enn godt nok med to på med fullt bagasjejutstyr.
Og de som kjenner oss vet at vi ikke akkurat pakker lett på turer... ;-)
Men så veier ingen av oss spesielt mye heller... :knegg

TDM 900 har passe med kubikk, nærmere bestemt 900, og dermed bra med moment som gjør kjøringen uanstrengt med og uten passasjer/last.
Tenk heller kubikk enn HK. En 600 kubikker med 125 Hk egner seg ikke som tursykkel for to på samme måte som f.eks. en TDM 900 med "bare" 86 Hk.
Påstår jeg. Men tar det ikke for gitt at alle er like enig...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Benny
Innlegg: 125
Registrert: 29 apr 2010, 19:24
Motorsykkelen din: HD Sportster 883 2004
Sted: Rælingen

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av Benny »

Jeg har en Suzuki Bandit 600 som jeg av og til har med datteren min med på. Det fungerer helt topp :D Nå er verken jeg eller hun noen tungvektere så det spørs jo hvor tung man er?? Men jeg er kjempefornøyd :D

James Blond
Innlegg: 5
Registrert: 16 aug 2012, 15:15
Motorsykkelen din: Yamaha XJ600S Diversion
Sted: Telemark

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av James Blond »

Takk for flotte svar! Nå er vel hverken datteren min eller jeg noen tungvektere, men ut fra det dere skriver tror jeg at jeg skal satse på litt mer kraft, ja :-)

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av TBI81 »

'mer og mer' er jo også kanskje et stikkord for mange .. ? ;-)
Kommer an på bruken. Skal dere være to på og bruke det til litt mer enn kun bykjøring ville jeg satset på litt mer enn mellomtung.

Brukeravatar
Plumber
Innlegg: 411
Registrert: 07 jul 2012, 14:58
Motorsykkelen din: Ingen...
Sted: Bjørkelangen

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av Plumber »

Jeg har også mellomtung sykkel med 34 hk, og jeg mener at det holder selv med 2 voksne på... Jeg kjøpte sykkelen for pendling ca 8 mil pr. dag. Jeg er ikke liten og spinkel som en 18 åring, men nermere 3 sifret tall på badevekten. Fruen ja 60 kg.. Har hatt 1100 ccm før, men synes Ninja'n er helt grei. Kjører jeg med datteren min på 8 år, kjører jeg selvfølgelig mye roligere enn vanlig. "Ulempen" med sykkelen er at det blir litt giring.
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013

30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )

Medlem av: NMCU

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av fikse »

Dette kommer jo heeeelt an på bruken, og hva du forventer.
Jeg har prøvd lettsykkel, altså maks 15 HK. Funker greit, men det må piskes endel, og du har ingenting av kraftreserver. Nå kjører jeg for det meste rundt på en 250 med 25 HK. Funker helt greit til dagligkjøring, også med en ikke så alt for tung passasjer. Men noe videre med reserver er det heller ikke å snakke om her.
Hadde tidligere en Deauville 650. Lett oppspritet så ga den rundt 65HK, og noenlunde tilsvarende i Nm. I mitt hode mer enn tilstrekkelig til turkjøring i Norge, også med passasjer. Fruen hadde en CBR600 med rundt 100HK. Gikk altfor godt, fikk tyre-horn på hjelmen. Var kjedelig å kjøre under 100KM/t, men uansett hvordan jeg kjørte den så var den litt masete, mye giring. Har og en FZX700 i stallen, rundt 90HK og "mye" Nm i forhold til volumet. Denne trives jeg rimelig bra med. Frisk, men også komfortabel/enkel å bruke.
Vil du ha noe som passer til norske veier, vil jeg vurdert å se på V2, evt V4-motorer. Der får du mer kraft/drag, og det er kjekt å ha på norske veier. I mine øyne trenger du ikke 100HK++ får å ha det gøy, tvert imot. Feks 40-70HK på en V2 burde være tilstrekkelig for å føle at du har nok, uten at det blir nærmest latterlig mye...
For all del, masse HK er gøy, men hva trenger du egentlig? Hvilken type kjøring? Er du "avhengig" av at du skal kunne flise alt av biler, så må du ha masse pulver. Men er du ute etter å ha tilstrekkelig til å ha det greit på norske veier, så vil jeg påstå at du klarer deg fint med 40-70HK... :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mange hk, mon tro?

Legg inn av tagesk »

Først teori.

Det er dreiemoment som avgjør hvordan sykkelen er å kjøre.
Antall HK avgjør hvor fort den går.
Det er derfor de fleste er enige om at en 100kh dieselmotor med 200Nm er mye, mye bedre å kjøre enn enn 150hk bensinmotor med 150Nm.
Selv om dieselbilen kanskje ikke har like høy toppfart.

Jeg har "bare" 85 hk i min sykkel. Men jeg har 100Nm ved 5.000 rpm.
Nettopp tilbake fra en 13.000 km tur med massevis (!) med bagasje i tillegg til Hustruen.
Var aldri over 120 km/t så jeg trenger ikke flere hk, men ved flere anledningen kunne jeg trengt flere Nm.

Jeg har også (et par) Honda Transalp 650.
Eftersom jeg sjelden kjører fort (det vil si over 120 km/t) så har de hk i massevis.
Når jeg kjører alene så har de også mer enn tilstrekkelig dreiemoment.
Det vil si: Jeg føler aldri at det er sykkelen som avgjør hvor fort jeg vil kjøre.

Men når Hustruen sitter på, og vi har med oss litt bagasje, da kjører jeg ofte med gassen helt åpen.
Min erfaring er altså at 650 er litt i minste laget for komfortabel langturkjøring.
Lang betyr her tusenvis av kilometer!

Jeg har en venn som nettopp er tilbake fra en 20.000 km tur gjennom Søreuropa og Nordafrika, med Hustru og bagasje, på en BMW F650 (gammel modell). Han sa at han var glad han hadde dratt avgårde med en så pass lett sykkel som var enkelt å ha med å gjøre.

Eller med andre ord: Her, som andre steder, er det ikke størrelsen som avgjør, men hvordan du bruker det utstyret du har.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar