Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Michan
Innlegg: 4
Registrert: 17 jul 2012, 18:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av Michan »

Hei!

Har nå tenkt til å kjøpe meg min første tung mc, og for å følge hodet (ikke hjertet) har jeg snevret inn søket mitt på Honda VFR og Yamaha Thunderace. De ligger noenlunde likt prismessig, både med tanke på km-stand og årsmodell. Det jeg har lest meg opp til er at VFR'en trenger en ganske dyr ventilustering hver 24 000 km, imens Ace'n kun skal på storservice på 40 000 - 60 000 km(?).

Det jeg da lurer på er hvilke av disse syklene som generelt sett koster minst å eie i form av verkstedkostnader, slitasjedeler o.l.? Hvilke av syklene tåler en høy km-stand best gitt at begge syklene er blitt like godt tatt vare på og er av samme årsmodell?

Håper på gode innspill og at det kan bli en fin diskusjon rundt disse to syklene!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av AJ »

Heisan Michan,

og velkommen med første post her på MCsiden.no.
Har ingen spesielt god kjennskap til noen av disse syklene, men hørt veldig mye positivt om VFR800, en modell som har vært populær blant veldig mange i mange, mange år.
Er en bunnsold sykkel, virker det som. Kanskje litt tung i forhold til kubikkstørrelse, uten at dette betyr all verdens.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av ZZR-Erling »

HAr kjørt litt VFR800VTEC og eid Thunderace. Thunderace er en mye morsomere sykkel hvis du kjører litt inspirert. VFR'n synes jeg virker noe tung og slapp. Ventilsjekk på Thunderace er på 40 000km.

Michan
Innlegg: 4
Registrert: 17 jul 2012, 18:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av Michan »

Kan være enig i det du skriver, ZZR-Erling. Prøvde en '02 VFR og den føltes litt tung og daff. I senere tid har jeg prøvd en '98 VFR, og det føltes som en helt annen sykkel. En av de mest lettkjørte syklene jeg har kjørt hittil. Var utrolig lett og behagelig å legge seg ned i svingen med, selv med passasjer bakpå.

Noen som har formeninger angående når kilometerstanded begynner å bli "kritisk" på noen av disse syklene? Ettersom de i min prisklasse blir omtrent 10 år gamle må jeg påberegne at de har gått en 40 000 - 60 000.

Takk for svar hittil :)

ZZR-Erling

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er vel ingen motorsykler som ikke tåler 100000km? Thunderacen kan bruke olje om den er kjørt med for kald motor. Radiatoren bør dekkes til.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av Kjellrf »

Har hørt litt mer om problemer med Thunderace'n enn VFR'en når de har gått over 100.000 km (oljeforbruk/veiv), men du får ofte bedre pris på Ace'n, mer sykkel for penga. Men Honda'en vinner på finnish når syklene blir eldre. På en 10 år gammel sykkel ville jeg ikke stolt på km.stand, hvis den ikke kan dokumenteres.

Personlig ville jeg anbefale deg å finne en lettere sykkel enn de to du har sett deg ut, fordi kiloene er et handicap når du skal ha det gøy i litt lavere hastigheter (som det er mye av i Norge). Jeg har sett for mange som kjøper for tung sykkel, og aldri lærer å ha det gøy i lavere hastigheter, i løpet av mine 32 år på 2 hjul. F.eks. Kawa ZZR600 er en morsommere og mer lettkjørt sykkel enn en VFR800. Og enn Thunderace'n. De morsomste VFR'ene, er de eldste. De veide minst.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av MaxTron »

Har en kompis med VFR som skal kvitte seg med den, han kjører MYE, 25-30 000 ++ i året.
Han er vel ganske godt fornøyd med sykkelen, men problemet er at servicene visstnok er noe inni hæl... dyre.

Mener han snakka om noe rundt 20 000,- for en stor-service (?)
Så å kjøpe en VFR som er gått 38 000km er vel foreksempel ikke god butikk...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Michan
Innlegg: 4
Registrert: 17 jul 2012, 18:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av Michan »

Kjellrf, zzr600 virker som en fin sykkel, men forsikringsmessig er den nesten dobbelt så dyr som VFR og Thunderace.

MaxTron, jeg hørte med merkeverksted i Kr.sand og hos dem koster det 7000 - 8000 for en ventiljustering. Jeg vet ikke om de bytter noe annet i samme slengen, sannsynligvis ikke. Det er jo også mulig å ta en slik storservice i sverige? Vet jeg betalte halvparten av det merkeverksted skulle ha i Norge på reg.reim-bytte på bilen min.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av MaxTron »

Michan skrev:Kjellrf, zzr600 virker som en fin sykkel, men forsikringsmessig er den nesten dobbelt så dyr som VFR og Thunderace.

MaxTron, jeg hørte med merkeverksted i Kr.sand og hos dem koster det 7000 - 8000 for en ventiljustering. Jeg vet ikke om de bytter noe annet i samme slengen, sannsynligvis ikke. Det er jo også mulig å ta en slik storservice i sverige? Vet jeg betalte halvparten av det merkeverksted skulle ha i Norge på reg.reim-bytte på bilen min.
Ja, bor du sånn at det er greit å ta det i sverige er det nok mye å hente der.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Michan
Innlegg: 4
Registrert: 17 jul 2012, 18:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av Michan »

Da var sykkelen kjøpt, og det ble en '98 Honda VFR! Får håpe det blir opphold og sykkelvær her på østlandet utover høsten :D

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av Busa Trond »

:thumleft
Gratulerer med VFR. Kos deg masse med den. Og været, ja det blir sikkert mange fine mc dager fremover.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Yamaha YZF 1000 R (Thunderace) eller Honda VFR 800?

Legg inn av TheHaughom »

Velkommen til forumet :vs , og gratulerer så meget med sykkelkjøp. Så selv på VFR800 da jeg skulle kjøpe min første sykkel.
Mulig vi ser en logg her inne også?? :[-o<
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar