Vått vs. Tørt føre?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av KydeX »

Hei.

Jeg lurer litt på hvor stor forskjell det egentlig er på grepet under disse forskjellige kjøreforholdene.

Det som jo er mest gøy med mc-kjøring er jo å legge seg litt ned i svingene. Det tør jeg imidlertid ikke i det hele tatt når det bare er litt vått på veien. Jeg er livredd for å skli ut framme eller bak og havne på siden og i verste fall i grøfta eller treffe møtende trafikk.

Er frykten min berettiget, eller griper dekka sånn noenlunde på vått også? Jeg føler meg komfortabel på strak vei, men med en gang det svinger litt er jeg nede i sneglefart.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

KydeX skrev:Hei.

Jeg lurer litt på hvor stor forskjell det egentlig er på grepet under disse forskjellige kjøreforholdene.

Det som jo er mest gøy med mc-kjøring er jo å legge seg litt ned i svingene. Det tør jeg imidlertid ikke i det hele tatt når det bare er litt vått på veien. Jeg er livredd for å skli ut framme eller bak og havne på siden og i verste fall i grøfta eller treffe møtende trafikk.

Er frykten min berettiget, eller griper dekka sånn noenlunde på vått også? Jeg føler meg komfortabel på strak vei, men med en gang det svinger litt er jeg nede i sneglefart.
Største "faren" er at det på vått kommer inn mange faktorer som er så vesentlige, og mitt inntrykk av den gjennomsnittlige turist-MCist er at dessverre er det en god del som ikke er så nøye på dette, og derfor opplever at våtkjøring er ubehagelig og kanskje til og med skremmende. Når "alt" stemmer, er det rikelig grep på vått. Med rikelig mener jeg ganske hårete kjøring, flere hakk over det en skulle tro før en har prøvd.

MEN, og det er et stort men, det er mange parametre som skal stemme: Dekket bør være av typen "tyggegummi", og det er nok de færreste "turister" som spanderer på seg så heftige greier. Det koster mer, og varer kortere. Men der finnes gode kompromisser, men nesten uansett så koster gode regnværsdekk litt peng. Dernest må sykkelen være i tipp-topp stand. Dempere/fjører må være godt avstemt, dekktrykk må være korrekt (min erfaring er at det er smart å ha noen få prosenter _mer_ luft enn hva fabrikken sier), din sittestilling / tyngdepunkt må være korrekt, og du må "lese" kjørebanen nøye: Se opp for veimarkeringer, kumlokk, dieselsøl - spesielt i områdene rundt bensinstasjonene.

Jeg kan nevne et par eksempler: Har lekt meg litt med en KTM Sting 125. Dette er en lett og "presis" sykkel, med utmerket sittestilling for aktiv kjøring. Med Bridgestone BT090 var det _nesten_ umulig å få slipp på vått. Da måtte det neste være et kumlokk elns som sto i veien. Jeg har vært med på å lage herlige stoppies på bremsetest-området i kjøregården for MC-oppkjøring her i Bergen. I plaskregn, og i et område hvor det bestandig ligger noen oljeflekker etter MC-er som har låst fremhjulet og trynt i området. Til og med niesen min, som var 16 år og øvelsekjørte til lettMC, gjorde samme stuntet på denne sykkelen, og det helt uten dramatikk og helt uten erfaring. Der sto noen andre MCister der, som fulgte med da hun lekte seg med bremsetesting, og samtlige var nærmest stum av beundring.
En bekjent som kjører GoldWing, har jeg sett kjøre sin gedigne doning i noen nedbrekk i krappe vestlandssvinger jeg neppe hadde våget på tørt føre med samme sykkel :-)å :lol Men så er fyren både singel og uten barn, så... :P :p :scratch
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av KydeX »

Jeg vet at sykkelen min, FZ6, skal være god for ganske hard kjøring. Dekkene som står på er originaldekkene fra 08. Bridgestone BT021. Etter hva jeg har forstått skal de være ganske bra, men de begynner kanskje å bli litt gamle selv om mønsteret er bra. De kjennes myke ut i kantene da, men jeg har ikke så god greie på det.

Når det er sagt så har jeg ikke hatt slipp på noen av hjulene enda, bortsett fra en gang med diesel i rundkjøring. Det var heldigvis bare bakhjulet som slapp slik at jeg fikk rettet det opp igjen.

ZZR-Erling

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av ZZR-Erling »

Slik jeg ser det, er største problemet med vått, at man ikke ser dieselsølet og annet søl. Det er nok rikelig og mer enn nok grep, men, jeg stoler ikke på det... :-)å

Vedrørende dekk, så er det mer grep i sport/turingdekk, enn sportsdekk, på våt, iom de går varmere.
Altså gir feks Pirelli Angel ST mer grep enn Pirelli Diablo Rosso.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

Ja, dieselsøl er noe dritt, det kan være temmelig umulig å se. Men til en viss grad kan en "forutse" det, med å være ekstra obs i krappe svinger/rundkjøringer, og rundt bensinstasjoner.

Et tips kan være å samle en gjeng med psyklister, finne dere et "øde" område som er svingete men noenlunde oversiktlig, og kjøre flere ganger frem og tilbake. Så kan noen stå på siden og se og kommentere (blikk, plassering, sittestilling, armstilling, etc). Så kan dere gasse forsiktig mer og mer på. Effektivt og kjekt!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av RuneMC »

2% av MC ulykkene skjer i regnvær, 98% skjer når det er sol og tørr asfalt
Kan m.a.o. hende at litt forsiktigere kjøring hjelper for det er vel mer enn 2% av oss som kjører i regnvær?

Har kun fått slipp på vanlig vei i regnvær når det var olje eller dieselsøl i veien. Hadde jeg kjørt forbi samme sted 10 min senere så hadde det regnet vekk. Legger meg ned omtrent like mye som på tørt - og så lenge man ikke er racerfører som ligger helt på grensen, så er det nok av marginer i de fleste touringdekk. Har det vært en lang periode med oppholdsvær før det blir regn, så lønner det seg å ikke kjøre de 10 første minuttene av regnværet - så blir det meste av dritten som kan være glatt vasket bort.

Ellers er det noen ting som er veldig glatte i regn - hvite felt-striper ved påkjøring motorvei f.eks. - dvs noe å være obs på om påkjøringsfeltet er enden på en sving slik at man har endel nedlegg og samtidig gir gass. Og ferister - de er bare syyykt glatte når de er våte - sving før eller etter, men aldri på de... (Øv ellers på å kjøre mellom fotgjengerstriper og kumlokk når det er tørt, så blir det rutine når det regner.)

Gjørme fra traktorer etc kan også være rimelig glatt.

Kraftig regnvær kan lage elver av diverse oppkjørsler/sideveier og dra med seg grus ut i veien. Det tenker man ofte ikke på...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av KydeX »

Mange gode tips og svar her, noe kunne jeg fra før, men det har også kommet til nye ting jeg skal bite merke i. Det med å alltid unnvike kumlokk etc. Selv om det er tørt var ingen dum ide. Autopiloten gjør jo alltid det vi har trent mest på.

Ellers er jeg nøye med justering av demper og lufttrykk, men er litt usikker på om jeg burde bytte dekk pga. alder selv om de ser greie ut.

Helt på grensen kjører jeg nok ikke uansett. Har et par cm med "kyllingstriper" på hver side av dekkene.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

KydeX skrev:Mange gode tips og svar her, noe kunne jeg fra før, men det har også kommet til nye ting jeg skal bite merke i. Det med å alltid unnvike kumlokk etc. Selv om det er tørt var ingen dum ide. Autopiloten gjør jo alltid det vi har trent mest på.

Ellers er jeg nøye med justering av demper og lufttrykk, men er litt usikker på om jeg burde bytte dekk pga. alder selv om de ser greie ut.

Helt på grensen kjører jeg nok ikke uansett. Har et par cm med "kyllingstriper" på hver side av dekkene.
Kan ikke se for meg at 4 år gamle dekk er gåen, så sant det er mønster og at de ikke er trappet for mye. Har selv kjørt ut halvannet sett med BT021 på en Honda Deauville jeg hadde. Greie dekk med grei levetid, men de er ikke noe klister på vått. Dvs det finnes bedre, men også verre :thumleft Det som jeg opplevde var at om de slapp, så gjorde de det kontrollert, dvs du merket det skled, du korrigerte litt, og så var det greit. Ingen dramatikk m.a.o. Det var med disse dekkene jeg brukte mest tid på å lete fram til rette lufttrykk: Deauvillen er en tung sykkel, og skal ha 36/42 psi, uavhengig av mengde last. Jeg endte opp med å ha 38-39 framme og 45 bak, i hele den kalde årstiden (bor ved Bergen, så det regner ganske ofte her...). På sommeren var jeg mer nede på standard trykk, dvs 37-38 framme for å unngå sporing, men bak 42. Det med sporing var nok et fenomen på akkurat den sykkelen, siden gaffelen er ganske lang og tynn, men uansett var det overraskende stor forskjell med bare litt endring i trykket. Dette med høyere trykk i dekket er noe jeg snappet opp fra en artikkel i MC-avisa for noen år siden, av en fyr som kjørte endel på bane, og som åpenbart hadde mer enn snittet kunnskap om dekk. Så jeg prøvde det selv, og det var absolutt en definitiv forbedring, uten at jeg kunne se noen negativ slitasje, kanskje tvert imot.

Personlig prøver jeg å ligge i venstre hjulspor, og ikke helt i midten av kjørebanen. I midten opplever jeg at det kan være endel glatte ting og tang, så selv om det gjerne er mer vann i hjulsporet virker det på meg som at det oftest er bedre grep der.
Det jeg gjerne også gjør i svingene, er at jeg lener meg selv ganske langt inn i svingen. Flytter gjerne rumpen litt mot innsiden også. Og "selvsagt" flytte vekten til den ytterste/øverste fothvileren. Ikke noe sånn voldsomt, men en bevisst endring. Stramme opp benmusklene i ytterste foten, da kommer resten av seg selv. Og myke/slappe armer, styrer med kroppen, ikke styret (evt for å kontrastyre) Jeg kjører endel på glatten, og synes dette hjelper veldig mye. Det gjør det og lettere/raskere å hente inn en evt sleng.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Sigg79 »

Enig, mange gode tips her!
Er fersk på to hjul, og merker at det er mye lettere å få "skrekken" i en sving når det er vått. Er nok ikke sykkelen som er begrensningen når det er vått i mitt tilfelle i alle fall. :-)å

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

Sigg79 skrev:Enig, mange gode tips her!
Er fersk på to hjul, og merker at det er mye lettere å få "skrekken" i en sving når det er vått. Er nok ikke sykkelen som er begrensningen når det er vått i mitt tilfelle i alle fall. :-)å
Det er noe dritt, det der å stivne. Tar meg selv i å gjøre det stadig vekk, så jeg må "kjefte" på meg selv stadig vekk :[-X :P :p
Det beste som hjelper, er å kjøre når det er drittvær :thumleft Eller flytt til Bergen, så får du øvd deg :redface :lol
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av RuneMC »

Kom på en ting til som kan være glatt - innkjøring og utkjøring av tunnel kan noen steder være glatte pga dårlig renhold eller salting. Dvs kan bli spesielt glatt når det er fuktig.

Har ikke opplevd det selv, men har lest om det i avisen. Salting er ikke bare et vinterfenomen, for Vegvesenet bruker det visst noen ganger for å dempe støv i tunneler.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av pelsen »

Sigg79 skrev:Enig, mange gode tips her!
Er fersk på to hjul, og merker at det er mye lettere å få "skrekken" i en sving når det er vått. Er nok ikke sykkelen som er begrensningen når det er vått i mitt tilfelle i alle fall. :-)å
hehe, trenger ikke være fersking for å få angst for sving når det er vått. :D Jeg kjører ikke sakte på vått, men det blir myk kjøring uten særlig nedlegg i svingene.
Igår kjørte jeg rundt hurumlandet, og der var det stedvis vått. Ikke spesielt fint, man kjører som på tørt og så er det våte flekker i svingen. Men det er ikke så farlig, dekk som har god arbeidstemperatur sitter veldig godt på våte flekker. :D

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

Av og til savner jeg en "tommel-opp"-knapp på denne siden. Her er det mange bra tips :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Tysnes »

RuneMC skrev:Kom på en ting til som kan være glatt - innkjøring og utkjøring av tunnel kan noen steder være glatte pga dårlig renhold eller salting. Dvs kan bli spesielt glatt når det er fuktig.

Har ikke opplevd det selv, men har lest om det i avisen. Salting er ikke bare et vinterfenomen, for Vegvesenet bruker det visst noen ganger for å dempe støv i tunneler.
Har hatt noen sladder utenfor tuneller(sommers-tid), tenkte ikkje på att det var salt :eh

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Tysnes »

KydeX skrev:Jeg vet at sykkelen min, FZ6, skal være god for ganske hard kjøring. Dekkene som står på er originaldekkene fra 08. Bridgestone BT021. Etter hva jeg har forstått skal de være ganske bra, men de begynner kanskje å bli litt gamle selv om mønsteret er bra. De kjennes myke ut i kantene da, men jeg har ikke så god greie på det.

Når det er sagt så har jeg ikke hatt slipp på noen av hjulene enda, bortsett fra en gang med diesel i rundkjøring. Det var heldigvis bare bakhjulet som slapp slik at jeg fikk rettet det opp igjen.
BT 021, er vel ikkje di beste regndekkene. Når eg kjøpte sykkelen min i vår, var det halvslitte BT 021 dekk på den. Eg byttet til Michelin pr 3 foran og bak, funket i 120 i masse regn(sverigetur)men var litt rolegere i svingene. viss du er fornøyd med dekkene dine, så er det vel bare å slite di ut :-)

Svar