Tung sykkel - kraftige muskler?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
AkilSalman
Innlegg: 1
Registrert: 24 jun 2012, 19:42
Motorsykkelen din: Eier ingen MC

Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av AkilSalman »

Hei!

Jeg har akkurat begynt med MC-lappen, klasse A for å være mer spesifikk.
Men det er et problem jeg har begynt å tenke p, og det er vekten på sykkelen i forhold til mine muskler.. hehe

Syklene jeg har sett på, er for det meste et sted mellom 230 til 300 kg. Harley Davidson er merket :). Vet ikke hvorfor, men har falt pladask for H-D!

Men det jeg lurer på, er det vanskelig å holde oppe en slik sykkel, når man står helt stille? Selv veier jeg 60 kilo, og er "normal bygd" som vil si at jeg ikke har eksplosivt mye med lårmuskler og bein muskler generelt.

Takk på forhånd :)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av Intruder »

:vs Disse syklene er jo lave,og det letter nok håndterligheten.Men en må som ved all MC-kjøring være
føre var,ikke lett å holde om det skjer noe !!
LYKKE TIL ! :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av Lamberghini »

Hvis sykkelen er i orden (godt balansert), kreves det lite eller ingen innsats å holde den oppreist når du står stille (såfremt du rekker nedi med beina). Problemet med vekt er når det begynner å bikke. En annen ting er hva vekten gjør med kjøreegenskapene, men det kan sikkert noen med flere sykler på baken enn meg gi en bedre pekepinn på. Min veier vel 220 kilo eller deromkring med full tank, og jeg har selv mistet den i bakken. Jeg hadde ikke sjans i havet til å stoppe den, og jeg veier dobbelt så mye som deg. Det er klart at for en sterkere person vil vinkelen som utgjør "point of no return" være brattere enn for en svak, men jeg tror det går mer på teknikk og erfaring enn muskelkraft. For eksempel at man ikke roter seg opp i situasjoner hvor sykkelen vil ned, eller gjenkjenner dem tidlig nok til å iverksette mottiltak. :)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av Tysnes »

Hei, no vet eg ikkje kor høy du er. er nok mer viktig att du når ned med begge beina når du må stoppe sykkelen. Tenker det går helt fint :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av AJ »

AkilSalman skrev: (...) er det vanskelig å holde oppe en slik sykkel, når man står helt stille? Selv veier jeg 60 kilo, og er "normal bygd" som vil si at jeg ikke har eksplosivt mye med lårmuskler og bein muskler generelt.

Takk på forhånd :)
Hei AkilSalman,

og velkommen hit til MCsiden.no :vs

Et svar på spørsmålet ditt kan være dette:
stikk innom en H-D forhandler og spør en av selgerne om det du lurer på og be om å få sitte på en av de modellene du er interessert.
Du vil ganbskje kjapt får en følelse av hvordan en slik sykkel er å holde oppe, som du selv sier. Det du egentlig mener er vel å holde den i balanse slik at den ikke velter mens du sitter på den... ;-)
H-D og andre cruiser, slik som f.eks. Intruder har, er lave slik at man får plantet føttene godt i bakken. I tillegg har de aller fleste av disse modellene lavt tyngdepunkt slik at det skal forholdsvis mye til før den tar overbalanse til en av sidene. Dette i tillegg til å ha godt plantede føtter i bakken betyr for de fleste at de opplever å ha god kontroll på å holde sykkelen oppreist når den står stille.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av Intruder »

Jeg kjørte sakte og svingte på en grusdekket plass forleden,styrte til venstre og da forhjulet begynte å gli i grusen var den kjempetung å holde da den kom lavt..215 kg virket som to tonn akkurat da... :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av jhn »

Min første sykkel var en Honda Shadow 1100 som veide ca 260 kg tørr.
Det var aldri noe problem å holde den oppreist, den stod nærmest av seg selv pga det lave tyngdepunktet. Det samme kan sies om alle HD'er jeg har prøvd.
Det har jo en viss betydning hvor lang du er, men disse syklene er jo lave, så man skal være usedvanlig sid i lortfallet om man ikke kan ha begge føttene godt i bakken.
Den sykkelen jeg har nå (Suzuki V-strom 1000) er mye værre til tross for at den ikke veier mere enn 220 kg fulltanket.
Jeg tror ikke du skal bekymre deg så veldig mye, det går nok bra, men som AJ sier, dra til nærmeste HD-forhandler å prøvesitt og kjenn litt på vekta.
Eller noen japsecruisere, det går for det samme

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av lasse_hansen »

Hei du! Fikk følesen av at vi er noe likt kroppsmessig. Og jeg også var redd for dette i førsten. Kjøpte meg en tdm, som egentlig er litt høy, forhold til endel andre sykler. Og vekta er vel på rundt 240-250 på en slik sykkel mener jeg å huske. Og denne pakket jeg opp med både tank veske, sidevesker og toppkoffert. Pluss at kjerringa skulle opp på toppen der igjen, og jeg må si jeg ble overrasket over hvor lett det var å holde sykkelen uansett med dette oppå... Så trur ikke du skal uroe deg for det, er mye lettere å holde en sykkel mellom beina enn det ser ut som når man står ved siden av :P :p

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av Snikkeren »

lasse_hansen skrev: Og vekta er vel på rundt 240-250 på en slik sykkel mener jeg å huske.
Den er da ikke så tung. TDM'en veier 190 tørr, så rundt 220 kg fulltanket, med olje og kjølevæske, vil jeg tro.

Edit: Glemte jo helt å ønske AkilSalman velkommen, så: Velkommen til MCsiden. :vs
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av lasse_hansen »

Snikkeren skrev:
lasse_hansen skrev: Og vekta er vel på rundt 240-250 på en slik sykkel mener jeg å huske.
Den er da ikke så tung. TDM'en veier 190 tørr, så rundt 220 kg fulltanket, med olje og kjølevæske, vil jeg tro.

Edit: Glemte jo helt å ønske AkilSalman velkommen, så: Velkommen til MCsiden. :vs
Bap bap bap, ikke den tonen. :lol Den veier faktisk 226kg fulltanket med olje og bensin, hmm, har dem regnet med vekta av kjøleveske og slikt da tru? Hehe :lol

Men uansett, jeg trur de fleste sykler er lette å holde oppe mellom beina uansett kroppstype, så lenge beina rekker sånn passe ned i bakken vel og merke :P :p

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av Intruder »

:redface Om du setter deg på en japse :mc7 blir det nok ingen Harr...Harr..Harley !! :lol :prop: :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev::redface Om du setter deg på en japse :mc7 blir det nok ingen Harr...Harr..Harley !! :lol :prop: :mk
Si ikke det, Harley e en sykkel med uendelig mye 'sjel'.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av Intruder »

Uansett hva "ekspertene" sier er Harley det som likner mest på den opprinnelige motorsykkel,og
enkelte japser,italienere og engelskmenn har prøvd å kopiere best mulig... :redface
Og som Arne Paulsen sa "Mange av disse nymotens greiene er veldig fine og velutstyrt,det de er minst
egnet til er å kjøre med " :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av Jompa »

Nå ?
De første motorsyklene besto av ei trøsykkelramme med motor. De første kjørbare, altså.
Det ble laget noen lite kjørbare monster før det også.
Og japsene laget noen veldig "opprinnelig motorsykler" på 50-tallet.

Her er et par Suzukier fra 1952 og -55.
1952_powerfree_250.jpg
1954_Mini-Free_bw_450.jpg
Den siste minner litt om en intruder, gjør den ikke ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tung sykkel - kraftige muskler?

Legg inn av jhn »

Jompa skrev:
1954_Mini-Free_bw_450.jpg
Den siste minner litt om en intruder, gjør den ikke ?
Tji hi hi

Men ang Lofoten, når hadde du Jompa tenkt å starte hjemmefra, og har du planer om å ta hele strekket i ett jafs, eller beregner du ei overnatting?

Svar