Oppkjøring i mårra!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mizfitinthathree92
Innlegg: 10
Registrert: 20 nov 2011, 20:45
Motorsykkelen din: honda rebel

Oppkjøring i mårra!

Legg inn av mizfitinthathree92 »

Har oppkjøring i mårra, noen som har tips og råd til meg? :) Hva jeg kan kan vente meg og være forberedt på? :)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av poulet_cavalier »

Husk dagligkontroll og aldri gi opp selv om det blir litt knot.

Det er en stor fordel om du kan varme opp på kjøregårdsøvelsene på stedet en time før sammen med kjørelærer. Å ta krypkjøringen "kald" er tøft.

Og husk - om kjørelæreren mener du er klar så er du det. Det går som regel greit.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av Lamberghini »

Tror ikke det er så mye du ikke allerede vet når du er kommet så langt. Som nevnt ville ikke kjørelæreren bestilt oppkjøring til deg om han ikke mente du var klar. Da jeg kjørte opp dro vi ut til banen i god tid, slik at vi fikk øvd på alt opptil flere ganger. Hvis sensor kjører etter på egen sykkel, vil forskjellen fra vanlig kjøretime være at du ikke har toveis kommunikasjon, og du må selv følge med i speilene på at sensor ikke har mistet deg. Dette vil du uansett bli brifet om før du legger i vei.
Jeg strøk første gangen, og det som tok meg var nok at jeg ble så overrasket over hvor knirkefritt det gikk at jeg lot lettelsen ta overhånd. Ikke gjør det før sensor har krysset av i riktig rute. Lykke til!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av RuneMC »

Gjør unna betaling for sensor/oppkjøring tidlig så du ikke søler bort tid på det som du kunne brukt med kjørelærer på oppvarming. (Sensor skal ha kvitteringen).

Ellers gjelder det at det meste klaffer, men når det gjelder kjøregården så trenger ikke en liten feil være utslagsgivende om helhetsinntrykket er godt.

I trafikk er det alle trafikkregler som gjelder - kan være lett å overse skilt etc, men ellers går det mye på kjøreferdigheter (rundkjøringer, vikeplikt, plassering, sving, start/stopp, fartstilpasning (spesielt ut på motorvei), se seg for ved feltskifte etc, etc) og samspill med øvrig trafikk. Igjen tror jeg sensorer generelt legger mest vekt på helhetsinntrykket og at man ikke tabber seg ut på trafikkregler. Sensor skal helst føle seg trygg på at du kan nok til kjøre på en sikker måte i trafikken og at du har basis kunnskap og selvinnsikt nok til at du kan forbedre deg.

Og husk at oppkjøringen er ikke ferdig før du har parkert og gått av sykkelen igjen. Både når jeg kjørte opp med bil for mange mange år siden og når jeg tok MC-lappen i 2009 var det tilfeldigvis fotgjengere ved en fotgjengerovergang rett før trafikkstasjonen. Stopp opp og nikk... (vi er jo litt skumle sett fra fotgjengeres synspunkt, så mange fotgjengere venter til vi gir tydelige tegn). Freser du forbi i lettelsen over å være nesten tilbake på trafikkstasjonen og at alt har vært perfekt så langt... så er det stryk med en gang.

Lykke til! :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Saapekokern
Innlegg: 145
Registrert: 04 apr 2012, 16:21
Motorsykkelen din: MV Agusta Brutale 675
Sted: Skedsmo

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av Saapekokern »

Jeg hadde oppkjøring for et par uker siden med sensor etter, vi hadde toveis kommunikasjon, dette var i Lillestrøm.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av Lamberghini »

Ok. Jeg kjørte opp i Bergen. Man skulle tro noe slikt ble gjort likt over hele landet. Kanskje det er nytt av året?

Brukeravatar
Mompen
Innlegg: 185
Registrert: 27 apr 2011, 20:31
Motorsykkelen din: BMW R1250GS, 2021
Sted: Hadeland
Kontakt:

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av Mompen »

Elolz skrev:
Lamberghini skrev:Ok. Jeg kjørte opp i Bergen. Man skulle tro noe slikt ble gjort likt over hele landet. Kanskje det er nytt av året?
Samme her. De hadde elendig kommunikasjonsutstyr iforhold til kjøreskolen, kun lyd på ene øret, mye støy og skraping, så det var såvidt jeg hørte sensor. Jeg var tross alt 20 med meget god hørsel ifølge sesjonen. Ikke kunne jeg be han repetere det heller, for det var jo ikke toveis... Ikke fikk vi lov å bruke kjøreskolen sitt heller, selv om kjørelærer hadde ønske om dette...

Men back on topic, lykke til med oppkjøring! :thumleft
Jeg hadde toveis kommunikasjon med sensor, og det var så mye støy at jeg måtte stoppe helt for å få ordnet lyden.. Fikk også litt pluss av sensor for at jeg sa fra om en stygg oljeflekk midt i veien på turen.
Hold fartsgrenser, ikke kjør for treigt, overhold vikeplikt og bruk tangeringspunkter og sporvalg aktivt. Ikke kjør som bestemor :D

Kommer til å gå helt fint det her, håper på en melding her om du klarer det eller ikke :prf Lykke til!
Brombrom

mizfitinthathree92
Innlegg: 10
Registrert: 20 nov 2011, 20:45
Motorsykkelen din: honda rebel

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av mizfitinthathree92 »

Besto nok ikke oppkjøringen... Fikk kritikk på krypkjøringen min..

Nå har det seg sånn at eg vil ha oppkjøring til begynnelsen av Juli, men snakka med kjørelæreren idag og han sier at han går på ferie 10. Juli og da får eg ikke oppkjøring hos han før han kommer tilbake i August.. Blir for lenge for meg, da sesongen nesten er ferdig. Men er det mulig å bytte kjøreskole og bare leie sykkel til prøven hos dem, eller må man gjennom en haug med kjøretimer hos de også.
Verdt å merke seg at eg vil ha en kjøretime eller to før oppkjøringen uansett, men helst ikke flere.
Noen som har erfaringer eller peiling??
Takker for svar :)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av Pollti »

Jeg vet om ikke jeg skal le eller grine? læreren din må jo være i tåka hvis han lar deg prøve på oppkjøring og du stryker i kjøregården.Ikke for det, svigersønn bestod i fjor og han var ikke stødig. KB bestod i mai lett som en plett og da jeg ertet henne med det så strøyk jeg på oppkjøringa jeg og :sorry

mizfitinthathree92
Innlegg: 10
Registrert: 20 nov 2011, 20:45
Motorsykkelen din: honda rebel

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av mizfitinthathree92 »

Rolig no mr, Oppkjøringen gikk ganske bra, fikk bra kritikk for å ha god flyt i trafikken, men han syntes eg kom litt for fort inn i ett kryss, pluss det med krypkjøringen, ellers gikk resten av baneøvelsene greit.
Og det var nå ikke akkurat kritikk eg søkte no. Var heller svar på spørsmålet eg posta.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av Lamberghini »

Synd det ikke gikk veien. Vet hvordan det føles, ikke mye digg. Var i en lignende situasjon i fjor, bare at jeg var litt mer heldig med ferietiden til læreren min. Likevel var det litt stress å ha nesten en måneds pause, deretter noen panikk-kjøretimer og oppkjøring på et par dager.Hvis du skifter kjøreskole vil du jo få en annen sykkel å venne deg til, og kjørelæreren på den nye skolen vil kanskje måtte ta en del timer med deg for å akseptere ordningen. Du kan høre litt rundt, men jeg er litt i tvil, både på at det er en god ide og at kjøreskolene vil finne seg i det.
Moralen til vordende motorsyklister er: Begynn så tidlig som mulig, ta teorien fort som pokker, få første oppkjøringsforsøk inn minst en måned før fellesferien.

mizfitinthathree92
Innlegg: 10
Registrert: 20 nov 2011, 20:45
Motorsykkelen din: honda rebel

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av mizfitinthathree92 »

Takk for svar, ja er litt lenge med to måneder syns eg, hadde vært sinnsykt kjekt med lappen når eg har ferie.
Kan jo alltids håpe at det kommer noen avbestillinger før kjørelæreren tar ferie :P

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av Jacobsen »

Jeg ville nå hvertfall hørt litt rundt om det var muligheter for å kjøre med en annen trafikkskole slik at du får gjort det unna så tidlig som mulig. Tror ikke du vil bruke lang tid på å bli fortrolig med en ny sykkel, det går unna i en fei! Forøvrig så var jeg veldig fornøyd når jeg fikk høre at på kjøreksolen jeg brukte så valgte de å ta ferien utpå høsten for å få tatt unna mest mulig mens det enda var sesong for det. Slik jeg forsto det så skal sjåførlærer sende inn til statens vegvesen hva du er blitt ferdig med, så det har de nok på datasystemet sitt. Spørsmålet er om du får tak i en annen kjøreskole :-k Hvor i landet er det du befinner deg?

mizfitinthathree92
Innlegg: 10
Registrert: 20 nov 2011, 20:45
Motorsykkelen din: honda rebel

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av mizfitinthathree92 »

Takker for svar alle sammen! Holder til i Haugesunds området, så det er jo en del kjøreskoler å ta kontakt med, men det er jo det med ferie som kan være ett hinder, har ett par kjøreskoler som kan være av interesse å ta kontakt med :)

Brukeravatar
Persoyvind
Innlegg: 40
Registrert: 04 mai 2010, 13:59
Motorsykkelen din: Honda XL600
Sted: Hamar

Re: Oppkjøring i mårra!

Legg inn av Persoyvind »

Har en følelse av at dette kommer sendt.. men! Beste tipset "ever"! Innrøm dine feil, og forklar hva du har gjort galt, og hva du skulle gjort i stede! (alle kan gjøre feil) Poenget med lappen er ikke å overbevise om at du er verdensmester! Du skal bevise at du er kjøredyktig osv. men også at du fremdeles kan å lære(av feil)!! :)
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)

Svar