zzr11oo slurer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

zzr11oo slurer

Legg inn av JohnnyTh »

tror jeg trenger litt hjelp her. jeg har i lang tid hatt problemer med at zzr'en min slurer. faktisk helt siden jeg kjøpte den. Det første jeg bytta var selve lamellene og anbefalt olje. Men det hjalp ingenting. Fant ut at det bygger seg opp trykk i den hydrauliske sylinderen etter litt bruk. Byttet så slavesylinder på clutchen. Det hjalp litt men ikke nok. Så jeg lånte en suzuki clutch slange og monterte på midlertidig. Da ble den helt fin og jeg har kjørt i flere dager uten problemer, inkludert bergensturen. Men idag så begynte den å slure igjen på vei hjem fra jobb. Clutchen tar helt ute, det er null frigang på hendelen. hvis jeg åpner lufteskruen og slipper ut trykket er den fin igjen en stund.

Må vel være hovedsylinderen da? eller er det noen som har andre forslag.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av ejs »

:thumleft

Regner med at du tenker riktig.

Væska har vel problemer med å returnere til beholderen. :sorry
If it ain't broke, I'll break it.

Online
mekkern
Innlegg: 7657
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av mekkern »

er det orginal clutchhendel? uorginale kan hindre stemplet i pumpa å gå helt tilbake..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av JohnnyTh »

Ja alt er orginalt. Og hendelen har vært fin i noen dager nå. Men igår begynte den å tulle igjen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av Kawasaki »

For mye væske i reservoiret?

Sjekket du stålplatene da du skiftet lameller,om de var rette / innen spec?

I masterpumpa/reservoiret,hvis jeg husker riktig, så er det et bittelite hull hvor væsken skal passere.Klarer ikke å forklare skikkelig,men har du rengjort reservoir? Sjekk at dette hullet er åpent? Du ser hva jeg mener hvis du tar av lokket og pumper med hendelen,da skal det komme væske ut av dette lille hullet.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av JohnnyTh »

For mye veske har slått meg og kanskje det fine været her i bergen har fått den til å ekspandere slik at det nå er for mye. Den har jo vært fin i 2uker nå. Og så begynte det plutselig.
Skal ut en tur nå å løsne lokket. Da burde den jo bli normal hvis det er problemet.

Kan vel ikke være hovedsylinderen for da hadde vel ikke hendelen stått under trykk.

Stålplatene ble kun inspisert visuelt men så helt greie ut. Hvis de ikke var rette så forklarer vel ikke det trykket i vesken. Hvis jeg åpner lufteskruen kommer det en liten sprut når den blir trykkavlastes. Nesten like mye som om hendelen var inne.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av Jompa »

Har du justeringsskrue på hendelen ? Hvis ikke stemplet på astercylindret går helt tilbake, kan ikke all væska returnere til beholderen.
Og trykk i clutchcylinderet blir det når motoren blir varm.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av JohnnyTh »

Ja det er en justeringsskrue der. Den står i den laveste innstillingen.

Var nede nå og skrudde av lokket på reservoaret. Det hadde ingenting å bety. Var halvfult med bremseveske. Kan ikke forstå annet en at det må være hovedsylinderen. Selv om jeg ikke kan forstå hvordan det han ha seg.
Hvis hovedsylinderen ikke gikk helt tilbake, skulle det vel vært slakk på hendelen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av Jompa »

JohnnyTh skrev:Ja det er en justeringsskrue der. Den står i den laveste innstillingen.

Hvis hovedsylinderen ikke gikk helt tilbake, skulle det vel vært slakk på hendelen.
Ikke hvis hendelen hindrer stemplet i å gå helt tilbake.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:
JohnnyTh skrev:Ja det er en justeringsskrue der. Den står i den laveste innstillingen.

Hvis hovedsylinderen ikke gikk helt tilbake, skulle det vel vært slakk på hendelen.
Ikke hvis hendelen hindrer stemplet i å gå helt tilbake.
Er orginal hendel og tror jeg kan dytte den utover og vekk fra stempelet men skal sjekke for å være sikker.

Takk for alle tips.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av KrankenWagen »

*blopp*
Sist redigert av KrankenWagen den 08 jun 2012, 11:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av KrankenWagen »

Kjøpte du en ny slavesylinder, eller en gammel med like gamle tetninger?
Har du prøvd med full nedplukking og nye tetninger på slaven?

Hvis ikke annet nytter, etter nye tetninger på slaven, ville jeg demontert alt og sjekket hele clutchen.
Avhengig av hvor stort trykk som bygges opp kan du kanskje justere lengden på cluth stangen. 13116A.
Men når du begynner med det bør mye annet være prøvd, selv om du feks kan shimse deg tilbake igjen ved slaven.

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av Kjellrf »

Var en gang ute for samme problemet på en VF1000F, da var det den lille trykkstanga som går fra hendelen og inn i pumpa som sto feil vei. Den var ørlite grann tynnere i den ene enden, og slapp ikke ut alt trykket.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av JohnnyTh »

Det var riktig nok en brukt sylinder som ble brukt men den så veldig bra ut. Men er jo mulig.

Har snakket med et par mekanikere og siste teorien er oppsvulmede pakkninger i hovedsylinderen slik at de ikke slipper trykket tilbake. Så tenkte jeg skulle kjøpe et reppsett eller en ny brukt clutch hendel/pumpe
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: zzr11oo slurer

Legg inn av KrankenWagen »

Her er rep sett fra Wemoto til 92 M. Men dobbeltsjekk årsmodell i tilfelle...

Svar