Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Rikard
Innlegg: 2
Registrert: 22 mai 2012, 20:13
Motorsykkelen din: Honda-Vfr-800.1998

Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Rikard »

Heisan alle.
Beklager, men jeg er vel innom temaet for nte gang, men sliter med å finne riktig svar her..

Saken er.. Jeg kjører Schubert C3, men den kravekommunikasjonen har skikkelig dårlig lyd når jeg hører på musikk. Kjørte før med propper -mye bedre.. Nå har jeg fått gps, og tenkte å bruke en singel mic og gå tilbake til proppene.. Har noen erfaring med dette?
Synes ikke Schuberten leverer i nærheten -blir nesten bare diskant, så nå blir den lagt på hylla..

Takker for tips.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av AJ »

Heisan Rikard :vs og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Jeg er av den gamle skolen, kan vi kanskje si, som ikke hører på musikk i hjelmen når jeg kjører MC. Hører heller på eksossymfonien... :P
Men jeg vet om flere her inne som har musikk på ørene når de er ute og rir MC'ene sine ;-)
Globe er en av dem og jeg tror også Snikkeren sniker seg til en og annen heavy-låt ute på tur :twisted
Sikkert mange flere her inne også som liker musikk i hjelmen når de er ute og farter.
Regner med at flere av dem kommer på banen med erfaringer og tips etter hvert... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til MCsiden. :vs

Foreløpig så har jeg ganske crappy lyd i min Scala Rider Q2, men det hender jeg hører en låt eller 2 likevel.

Jeg bruker noen DIY formstøpte ørepropper når jeg kjører. No leker jeg med tanken på å kjøpe meg et nytt sett med ørepropper (ca 140 kr inklusive frakt), og se om jeg finner noen små øretelefoner som kanskje gir litt bedre lyd enn originalhøyttalerne som er på Q2'en.

Tanken er da å få formstøpt ørepropper med øretelefoner innebygget, og lodde de på istedenfor de originale høyttalerne. Problemet blir kanskje å finne noen øretelefoner som er små nok slik at de ikke stikker utenfor ørene og at de får nok masse rundt seg sånn at de sitter sammen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Rikard
Innlegg: 2
Registrert: 22 mai 2012, 20:13
Motorsykkelen din: Honda-Vfr-800.1998

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Rikard »

aaa, ja kanskje det kan være en løsning. Vet ikke om jeg har ører som stikker så langt ut heller, men det kjennes hvertfall ut som om jeg skal trykke de høytalerene som sitter på inn i de..


Snikkeren skrev:Hei, og velkommen til MCsiden. :vs

Foreløpig så har jeg ganske crappy lyd i min Scala Rider Q2, men det hender jeg hører en låt eller 2 likevel.

Jeg bruker noen DIY formstøpte ørepropper når jeg kjører. No leker jeg med tanken på å kjøpe meg et nytt sett med ørepropper (ca 140 kr inklusive frakt), og se om jeg finner noen små øretelefoner som kanskje gir litt bedre lyd enn originalhøyttalerne som er på Q2'en.

Tanken er da å få formstøpt ørepropper med øretelefoner innebygget, og lodde de på istedenfor de originale høyttalerne. Problemet blir kanskje å finne noen øretelefoner som er små nok slik at de ikke stikker utenfor ørene og at de får nok masse rundt seg sånn at de sitter sammen.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Snikkeren »

Tenkte å kjøpe et nytt sett med sånne:
http://diyearplugsonline.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og kanskje noe sånt:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752020" onclick="window.open(this.href);return false;

Fjerne gummien som du putter inn i ørene, og formstøpe rundt de isteden. Så lodder jeg den på ledningen fra Scala Rideren.

Forhåpentligvis vil det funke greit.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av RuneMC »

Kjører nesten utelukkende med musikk på øret - og er opptatt av god lydkvalitet.
Etymotic ER6i er det jeg har, men tror de er utgått nå. (Overtatt av mc5 som er litt rimeligere og hf5 som er litt dyrere). Ser også ut som om Dustinhome.no som hadde Etymotic før har sluttet med merket.
Uansett veldig god lydisolering (35dB som er det samme som de beste ørepluggene) slik at jeg for det meste kjører med ganske lavt volum på musikken, fordi det er som å ha sitt eget isolerte lytterom - får med alle nyansene i musikken. Bassen er litt tam i utgangspunktet men ikke verre enn at Zen xFi2 spilleren fikser dette med settingen "Bass Boost". I og med at jeg kjører musikken så lavt får jeg også med meg littebitt av motorlyd/omgivelser. Økes lyden til skikkelig volum må du regne med at alt annet av lyder forsvinner inkludert sirener... så sjekk speilet for blålys innimellom :mk

Selve kabelen til disse proppene virker tynn og spinkel, men har faktisk overlevd over ett år nå med diverse napping og slikt som uvilkårlig skjer når hjelm tas på eller når kabelen henger seg opp i noe.

Har ellers testet Koss "the plug" - ikke verdt pengene - stay clear - proppen glir også ut av øret om man blir svett.
Sony plugger i 600kr klassen - gode på bass, men isolerte for dårlig.
Alle mulige propper som følger med mobiler og de som fulgte med Zen spilleren - for dårlig lydkvalitet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har en shubert c3 og har instalert autocom sitt intercom headset i den hjelmen. Den er så videre koplet opp mot en zumo 660 og dette fungerer fint for meg. Nå vet jeg jo ikke hvor store krav du har til lyden og det er jo begrenset hva man får av bass i en sånn løsning men for meg er det mer en bra nok.

Bakdelen er nok at man har denne kabelen som man må plugge inn og ut når man skal av og på. Men jeg har hatt settet mitt i 8 år nå og fremdeles fungerer det like bra. Prisen er jo og ganske heftig, og ingen norsk forhandler :(
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av TBI81 »

Bruker på langtur å kjøre med et sett Klipsch plugger. De er små, men det blir allikevel litt press på øret, sånn at jeg klarer ikke så mange milene (typ 20). Demper godt lyden og fungerer utmerket. Brukes KUN når det er snakk om transportetapper da. På inspirerte og korte turer hører jeg kun på twin-frøkna ;)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av RuneMC »

Gammel tråd, men kabelen til ene proppen på Etymotic'ene fikk brudd her om dagen, så da ble det innkjøp av nye Shure Se215 istendenfor.

Positivt: Bedre lyd med mer bass.
Når de sitter som de skal så er det god lydisolering, dog oppleves den som dårligere enn på Etymotic(jfr negativt under)

Negativt: Ikke intuitivt hvordan de festes til øret, og for lett at de dras ut av øret når man setter på hjelmen. Etter å ha kjørt med de noen dager nå er det også klart at de har en tendens til å løsne over tid og det er ikke bra...

Oppdatert Konklusjon: Shure Se215 frarådes til MC-bruk. På papiret god lyisolasjon, men i praktisk bruk med hjelm og kjøring i mange timer er det altfor lett at proppene løsner. Det er heller ikke enkelt å få på hjelmen uten at proppene løsner litt allerede da. Støy fra omgivelsene forsterkes når proppene sklir ut! Opplevd lydisolasjon fra Etymotic er langt bedre og her sitter proppene mye bedre forankret. Jeg kommer m.a.o. ikke til å bruke Shure til MC pga det jeg har uthevet. Ellers har Shure Se215 fine egenskaper på lydsiden med bl.a. noe mer tyngde i bassen, og vil være perfekt til vinteren når det går mye i kollektivreiser.
Sist redigert av RuneMC den 13 aug 2013, 11:59, redigert 3 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av ega16 »

Hvordan funker disse sena SMH10/SMH5 når man har et eksos anlegg som bråker endel, og bruker dempe propper i ørene?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Flanker »

ega16 skrev:Hvordan funker disse sena SMH10/SMH5 når man har et eksos anlegg som bråker endel, og bruker dempe propper i ørene?
Jeg har Sena SMH-10 og lyden er utmerket. Ørepropper i øra og Leo Vince anlegg på BMW GS. Trenger ikke maks volum engang, og lydkvaliteten er helt ok. Og så er Sena'en utrolig grei å betjene med sin "jog dial". Kan anbefales, men velg SMH-10. Bedre høyttalere på den.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sist redigert av Flanker den 26 jul 2013, 13:23, redigert 1 gang totalt.

lazyboy
Innlegg: 251
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av lazyboy »

Bruker scala rider selv, byttet ut di orginale høytalerene med noen fra et Koss sett jeg demonterte.Ble superbra lyd i forhold til orginal høytalerene.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg har Sena SMH-10 av nyeste modell nå og det fungerer supert med det veldig bråkete Laserannlegget på DR750'n. Har hatt Scana Rider G9 og jeg syns lyden var dårligere i de...

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av ega16 »

Ok :) virker litt fristende å gå til innkjøp av SMH10, men litt skeptisk til dette med konsentrasjon og oppmerksomheten med å kjøre og høre på musikk ihvertfall for meg som er såpass fersk som bare har kjørt siden i høst, selvom det meste begynner å bli innarbeidet.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Flanker »

ega16 skrev:Ok :) virker litt fristende å gå til innkjøp av SMH10, men litt skeptisk til dette med konsentrasjon og oppmerksomheten med å kjøre og høre på musikk ihvertfall for meg som er såpass fersk som bare har kjørt siden i høst, selvom det meste begynner å bli innarbeidet.
Da anbefaler jeg en tur på eBay. Det er mye penger å spare på Sena ved å kjøpe fra USA. Selv etter moms og postens fortollingsgebyr. Personlig synes jeg ikke musikken gjør meg mer ufokusert. Kanskje heller stikk motsatt, da den gir en variasjon for topplokket som er mer stimulerende enn monoton lyd av vind og motor?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Svar