Forsikre motorsykkel? Les!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av LordShaft »

Det er et velkjent problem at diverse forsikringsselskap skal flå oss motorsykkelister med sinnsyke priser!

Jeg bytter selv konsekvent forsikring hver 6 måned, 20% bonus i året i stede for 10%. Dette er et "smutthull" i reglene som ikke alle er klar over.

Senest i dag tok jeg en telefon, å fikk redusert forsikringene mine med 2000,- kroner.
Jeg har best erfaring med IF og Gjensidige. De som stort sett er billigst her på vestlandet. Dette kan variere veldig mellom landsdeler.

If Forsikring
telefon 02400

Gjensidige
telefon 03100

Storebrand
telefon 08880

Tryg (tidligere vesta)
telefon 04040

Terra
telefon 22 87 63 40

Codan
telefon 815 58 450

Frende forsikring
telefon 03600

Bilsport & MC (gunstig for dere 40+)
telefon 22 55 55 48

Her er en liten liste over de mest brukte forsikringene (tror jeg)
Jeg oppfordrer alle til å ta en telefon. Du kan spare mye kroner på dette. Har jeg glemt noen, gi en lyd så skal jeg oppdatere førsteposten.

PS!
Tjenestetorget har også en genial tjeneste. Som lar deg søke tilbud på alle forsikringene dine samtidig hos flere aktører samtidig! Tilbudene vil da komme direkte til deg. Så du slipper å sitte timesvis i telefon om du vil se om mindre forsikringsselskap kan matche prisene du har fått hos ditt nåværende forsikringsselskap Fyll ut sjemaet her!

Mvh
-Shaft-
Sist redigert av LordShaft den 07 mai 2012, 13:57, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forsikring av motorsykkel

Legg inn av SuperMorten »

Jeg bruker Frende forsikring Har ikke pris i hodet her og nå, men var billigere enn de fleste når jeg tegnet den for en tid tilbake. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Crinos »

Jeg bruker IF på hele linja, bil,hus,MC, familie, kjæledyr og hele linja...

Jeg har prøvd å finne et rimeligere tilbud enn det jeg har i dag, uten at det har latt seg gjøre..
Kun ET av forsikringselskapene jeg har gitt sjanges til å konkurere med den prisen jeg har har kunnet gi meg et fullstendig tilbud.
Et av dem var direkte ufine og ga meg feil tilbud. Da jeg ringte å lurte på hvorfor de skrøt så av prisen, når de hadde justert ned bilen fra fri kjørelengde til 12.000 i året, og til del-kasko var svaret et flaut.. "Men du sliter jo bilen så fort at du har ikke behov for full-kasko".. Ikke hadde dem muligheten til å gi meg kjæledyr forsikring og ikke hadde dem den gang da Europeiske reiseforsikring. (som er uten sidestykke det beste.. Jeg jobber i reiselivsbransjen og vi har en del tilfeller på hva som er bra og hva som IKKE er bra for kundene).

Det er selvsagt mulig å stykke opp, og ha noe her og noe der. Men det blir bare rotete, da betaler jeg heller litt ekstra, for å ha alt på et sted.
Max bonus har jeg hatt på 3 kjøretøy i mange år nå, så har heller ikke behov for å bytte for å øke med 20% kontra 10%.

Men jo.. Lordshaft har absolutt et poeng. Om man ikke shopper rundt, får man heller ikke best mulig pris!

PS: Nevnte jeg at jeg hadde flere kamerater som jobber i IF? :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av LordShaft »

Dette med forsikring er et evig mas og rot! Tro meg, jeg har hatt noen runder selv! Å hver gang jeg har kverrulert har de på mirakuløst vis klart å senke premien:-)

Det er vel verdt å ta en ringerunde! Å ja det hjelper å ha tjommier i forsikringsbransjen *plystre*

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av RuneMC »

Bilsport & MC - spesielt gunstig for oss i 40+ årsklassen. Dvs rett under 2K er det jeg betaler der nå for full kasko på min.
Og årets regning er eksakt samme pris som ifjor - befriende fritt for årlig prisstigning som If alltid kom med - og If kunne ikke matche pris selv med 75% bonus på bil og samlebonus.
Beregner pris kun utifra din alder, bosted og MC modell. (HD tror jeg ikke er så gunstig der)
Online kalkulator - bare husk å legge inn riktig fødselsdato.

Var tidligere del av svensk forsikringsselskap, men er nå datterselskap av Tryg, så vet ikke om det er noen forskjell lenger.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Crinos »

RuneMC er inne på noe finurlig...
Fks det at HD er rimelig et sted, men svindyrt (som i "vi overpriser fordi vi ikke ønsker det"), og det samme gjelder jo andre merker/typer av sykler også..

Vil tippe at R-gutta finner det veldig opp og ned på hvem som ønsker å forsikre dem.

Skulle nesten tro at de forskjellige forsikringselskapene satt med forskjellige lister der fks HD på den ene lista er type versting, mens på den andre lista er det en grei sykkel...
Ville jo egentlig tro at alle forsikringselskapene satt med den samme lista da de skulle definere hvilke sykler og områder som er i faresone / høy rissiko sone...

En gang som 19åring spurte jeg Gjensidige om forsikringstilbud.. De ville forsikre bilen min og reiseforsikringa mi, men sykkelen.. Nei, den ville de holde seg LANGT unna. Fikk i grunnen beskjed om å komme tilbake da jeg hadde fylt 30år for å kunne forsikre den hos dem. Før den tid, ville pristilbudet uansett begynne på 30.000 i året. pluss tilegg.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av JK95 »

Du sier noe der crinos :sk? Hvis jeg skulle forsikret klossen på meg med fullkasko, hadde jeg måttet ut med ca 10.000 :evil :[-X :scratch
På mamma ble det 2300 med 50% bonus :-k

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Crinos »

Elolz skrev:Det eneste som er litt rart er at Bilsport og MC ikke opererer med bonusordning, men istedenfor gir deg rabatt etter hvor mange år du har hatt lappen. Så nå er jeg nede i 3950 ca for delkasko. Samtidig er de totalt ugunstige på rene racingsykler, så sånn sett er det kjipt om jeg må starte med null bonus hos et annet selskap om jeg skal ha noe større sykkel :sk?
Det er jo litt sær måte å gjøre det på..
Mon tro om man får akkumelert "bonus" i forhold til hvor mange sertifikater man har da?

Det er garrantert en måte å "holde" kundene på.. Som du sier.. Skal du bytte selskap begynner du på null, om du ikke kan forhandle litt for deg.

JK95: Du kan jo prøve deg på en spansk en jeg gjorde da jeg var 18 med min første bil..
Pappa hadde registrert den i sitt navn, og da jeg ringte forsikringselskapet ville de begynne på 20%. Jeg sa at dette var totalt uaktuelt siden den i dag hadde 50% i min far sitt navn, og jeg var uansett sjåfør på bilen. Som de selv kunne se, hadde min far allerede 2 andre biler som også var registrert i sitt navn som var langt nyere og dyrere enn "min" bil.
De gikk med på argumentasjonen og overdro det hele i mitt navn etter litt om og men.. Min far nevnte vell også at han kom til å bytte selskap selv om ikke selskapet gikk med på mitt forslag. :redface
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av simpson »

RuneMC skrev:Bilsport & MC - spesielt gunstig for oss i 40+ årsklassen. Dvs rett under 2K er det jeg betaler der nå for full kasko på min.
Og årets regning er eksakt samme pris som ifjor - befriende fritt for årlig prisstigning som If alltid kom med - og If kunne ikke matche pris selv med 75% bonus på bil og samlebonus.
Beregner pris kun utifra din alder, bosted og MC modell. (HD tror jeg ikke er så gunstig der)
Online kalkulator - bare husk å legge inn riktig fødselsdato.

Var tidligere del av svensk forsikringsselskap, men er nå datterselskap av Tryg, så vet ikke om det er noen forskjell lenger.
Akkurat dette selskapet er absolutt ikke rimeligere på alle typer sykkel.
Leste at de har inngått avtale om rimelig forsikring med Ducatieiere. Siden jeg har en 748 sjekket jeg prisen med de. De kunne kun tilby ansvar og med mine 75% bonus og med alder på 40+ ble det bare den nette sum av 25.000 blanke norske kroner. :-k
Jeg refererte til den nylig inngåtte avtalen med Ducati, men det gjaldt ikke for R sykler :[-X
De ønsket ikke denne type sykler i selskapet sitt sa de.
Det ble ikke bytte av selskap for min del denne gangen.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Lamberghini »

Betaler 1800 kroner i året for fullkasko hos Bilsport & MC. Det er under halv pris av hva nærmeste konkurrent har å tilby, i hvert fall etter hva jeg får vite på nett. Har ikke tatt den store ringerunden enda, føler ikke jeg som fullstendig nybegynner har så mye å slå i bordet med foreløpig.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av lasse_hansen »

Benyttet meg nettopp av tjenestetorget.. Så får vi se om noen kommer med gunstigere pris enn det jeg betaler nå.. Ikke billig for en ung gutt som fyller 25år iår, å skulle forsikre en Yamaha TDM 900, med full kasko.. Men alikevel, synes jeg ikke betaler alt for mye idag heller.. Betaler 13.001kr iåret av å ha sykkelen på meg. Kunne nok satt den på mor mi, men greit å få spart opp litt bonus selv også egentlig.. Og synes jo prisen er stiv, men med tanke på at den står på meg med full kasko, så er det ikke sååååå galt :scratch

Men skader jo ikke å sjekke om noen er billigere :D

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Snikkeren »

Oi. 13k for TDM'en? Det er nesten 10k mer enn jeg betaler for min.

Har forresten min forsikret gjennom Sparebank 1. Har du hørt med de?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av lasse_hansen »

sendte en meld via tjenestetorget.. Tenke å ta en ringe runde i løpet av uka også =)
Har du full kasko på din da?
Jeg har terra forsikring, og 30%...
Er 24år, fyller 25år iår.. Er det noe slikt at mc forsikringer blir billigere etter fylte 25år??

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av LordShaft »

Jeg fikk vite at hos gjensidige ble det billigere å forsikre ved fylte 24 år dette kalenderåret. Også er det noen som fortsatt holder på 30 års rabatten... Vet ikke om alle forsikringsselskap praktiserer den 24 års grensen :-)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Forsikre motorsykkel? Les!

Legg inn av Snikkeren »

lasse_hansen skrev:sendte en meld via tjenestetorget.. Tenke å ta en ringe runde i løpet av uka også =)
Har du full kasko på din da?
Jeg har terra forsikring, og 30%...
Er 24år, fyller 25år iår.. Er det noe slikt at mc forsikringer blir billigere etter fylte 25år??
Jeg kjøpte jo sykkelen i fjor, så ja, jeg har full kasko på den.
Men jeg har 70% bonus, og er over 30 år. Så har det sikkert litt å si at jeg bor i Ørsta.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar