Kjede, reim og kardangdrift.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Godtvoksen

Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg har som kjent to stk. MC. En med kjede som må smøres mv. og en har lest diverse advarsler om hva som kan skje dersom kjedet skulle ryke. Den andre har kardang og det har jeg bare hørt positive ting om. Når det så gjelder reimdrift, som de har på HD og Victory, kan noen si noe fordeler og ulemper med det?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Crinos »

Ja reim drift har mange fordeler, og jeg er faktisk overrasket over at ikke flere benytter seg av dette.

Reim produserer langt mindre lyd enn kjede og man har ingen deler som må oljes så man slipper olje sprut/søl også.
Ikke blir kjedet "tørt" om du kjører på grus, så det er bare vellstand der ovenfor kjede. Kardang er jo innebygget og trygg den også, men jeg har lite kjennskap til kardang drift, annet enn hva jeg har lest meg til her på MCsiden og at Tagesk igrunnen er godt fornøyd med kardang! :)

En ulempe med belt er jo at de kan ryke lettere, og er nok den varianten av de tre som er minst slitesterk.

Bredden som kreves for å få et stabilt og robust system er kanskje for mye for mange produsenter, når man har en belt tykkelse på 1 til 1.5 tomme.
Men de nyeste kommer jo med super robuste og solide belter som er ca 2 cm berde, og de har fått kjempe gode tilbakemeldinger.

På Harley er det jo også veldig mange som bygger om til belt drift mellom motor og girkasse. (Noe undertegnede har planer om på sikt på sin sykkel).

Belt har litt fryneste rykte, men de nye systemene er solide og robuste.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Godtvoksen

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Godtvoksen »

Takker for kjapt svar om belte/reim. Du vet dersom jeg skal bytte min VTX 1800 en gang så blir det jo noe slikt som denne:

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av tagesk »

BMW bruker rem på sin 800.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Crinos »

Godtvoksen skrev:Takker for kjapt svar om belte/reim. Du vet dersom jeg skal bytte min VTX 1800 en gang så blir det jo noe slikt som denne: <klippet vekk bilde>
Victory er absolutt en sykkel å regne med ja. Pene er dem og godt skrudd sammen er dem også!

CBP i skien er vell nærmeste forhandler av Victory. Alternativt er det Motorspeed i Lillehammer, eller Verdal Båt og Scooter i Verdal.

CBP har jeg god kjennskap til, og anbefaler! :thumleft
http://www.cbp.no" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av AJ »

Er på ingen måte ekspert på kjede, reim og kardang, men vet som alle andre om forskjellene. Der er jo rimelig åpenbare...
Kardang sies å være så og si vedlikeholdsfri. Dvs. at de disse ikke trenger smøring på samme måte som kjede, justering av slakk, som må sjekkes og justeres jevnlig og ikke minst kan man regne med at kardangen har samme levetid som sykkelen...
Helt vedlikeholdsfri er dog kardangen ikke; oljen må byttes ved bestemte intervall og muligens må også lagrene i kardangen og drivverket etterses, evt. justeres og byttes etter bestemte intervall.

Kjede er den enkle løsningen. Veldig fleksibel i forhold til MC'ens bevegelsesmønster og dermed best egnet på racingsykler hvor nettopp sykkelens dynamiske egenskaper blir utnyttet fullt ut. Kardangen er nok mer rigid i forhold og gir antakelig ikke samme manøvrerbare fleksibilitet som et kjede gjør.
Kjedene som leveres i dag er svært solide og det regnes vel som nærmest uforståelig avvik om de ryker.
Originalkjedet på TDM 900'en jeg hadde ble først byttet ut etter godt og vel 40K kjørte km. Begge drev byttet samtidig.
Kjede og drev på Tiger byttes i vinter etter 30K kjørte km., som nok er en mer normal levetid på de fleste kjedene.

Reimdrift har vel omtrent samme levetid og tilnærmet samme fleksibilitet som kjede, men er mer utsatt for småstein som faktisk kan skade reima slik at den ryker. Man sier gjerne at reimdrevne sykler ikke egner seg spesielt godt til gruskjøring. Bimma her inne på MCsiden.no derimot, er et levende bevis på at dette ikke nødvendigvis er tilfelle.

Tross fordelene med kardang og reim er fortsatt kjede det mest utbredte. Hvorfor? Trolig fordi det totalt sett er en robust og billig løsning, gir lite effekttap i drivlinja og samtidig ivaretar MC'en kjøre- og manøvreringsegenskaper best mulig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av tagesk »

AJ skrev:Tross fordelene med kardang og reim er fortsatt kjede det mest utbredte.
Kardang har to ulemper: Vekt og effekttap.
Effekttapet har ikke med kardangen å gjøre Per Se, men man trenger naturligvis et 90° drev nede ved hjulet.
Et 90° drev koster 3-5% effekt.
Har man motoren i lengderedningen er det en fordel (Honda GW, BMW, Guzzi, Triumph Rocket, et cetera) for da vil kjede introdusere en ny 90° vri.

Kardang er vedlikeholdsfri mens du er på tur.
Oljen i drevet, kardangen selv går alltid tørr, skiftes når man skifter motorolje.
Videre, kardang er stille. Et kjede bråker forferdelig når du ikke er vant til det.

Om du kombinerer ulempene med fordelene blir svaret: Store touringsykler.

BMW R-serie, BMW K-serie, Guzzi, Honda GW og ST, Kawazaki sin store greie, et cetera.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av FJZZR »

To ulemper med reim kontra kjede:

- Reim må ha vesentlig større drev diameter enn kjede. Dette er et større problem enn den ekstra bredden.

- Mer brysomt å skifte ettersom svingarm må demonteres. Kjede kan derimot deles.

Stramming av kjedet er vel noe vi gjør kanskje en gang i året, eller i praksis hver gang bakdekket byttes.

Smøring eller spraying er det delte meninger om. Et klissvått kjede vil dra til seg mye sand og dritt. Jeg sprayer litt en gang i uka eller så, og alltid etter sykkelen har vært ute i regnet.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Crinos »

Ja drevene på reim er noe større enn sine kjede alternativer.
Men at man må demontere baksvingen for å bytte reim har jeg aldri vert med på.
Men på Harley, som jeg kjenner godt til, må man av med hele primæren og med det også clutchen for å kunne bytte sekundær belten. Der ville man med kjede kunne ha byttet kun kjede ved å tre det igjennom før man klinker det på plass.

En annen "ulempe" med belt i stedet for kjede er at man kan ikke bare øke eller minke antall tenner på drevene. Der er det en synboisme som påvirker hverandre.

Nå var det opprinnelig belt på sekundæren på min sykkel, men det er blitt byttet til kjede for å kunne få plass til et bredere dekk.
Jeg har lyst på belt igjen, men har også lyst på bredere bakdekk, så det får bli med en "wide-tail" utbygging i såfall.. Noe som ikke står først på lista mi for tiden.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av frodef »

tagesk skrev:Kardang er vedlikeholdsfri mens du er på tur.
Modig sagt av en man som om jeg ikke husker feil har strandet på langtur ikke mindre enn to ganger med ødelagt FD? :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av tagesk »

frodef skrev: Modig sagt av en man som om jeg ikke husker feil har strandet på langtur ikke mindre enn to ganger med ødelagt FD? :-)
Tre ganger: Arezzo i Toscana, Alcoi i Catalonia (som noen sier er i Spania), og utenfor Hannover i Tyskland.
Jeg er nå flinkere enn de fleste til "road side replacement of final bearing"; deles det ut premier?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:
frodef skrev: Modig sagt av en man som om jeg ikke husker feil har strandet på langtur ikke mindre enn to ganger med ødelagt FD? :-)
Tre ganger: Arezzo i Toscana, Alcoi i Catalonia (som noen sier er i Spania), og utenfor Hannover i Tyskland.
Jeg er nå flinkere enn de fleste til "road side replacement of final bearing"; deles det ut premier?

[TaSK]
Det er jo bare å hålle sæ til ett kvalitetsmerke så slipper en sånt :-J
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av NickNei »

Har hatt alle tre løsningene, og kjede er noe svineri. Smøre, stramme, grise.. men kjede er billig, tar lite krefter og er enkelt å bytte. Kardang stjeler jo hester, er tungt og dyrt. Skal det gå i stykker på en eldre sykkel blir det dyrt, hvis deler kan skaffes, men det er nærmest vedlikeholdsfritt, og veldig behagelig å ha. Reim derimot, er gull :) De holder jo mye lenger enn kjede, trenger ikke smøring, og stramming sjekkes ved serviceintrevaller. Reima kan gjerne holde langt over 100000 KM. Det er litt klønete å bytte reim da, som nevnt før her.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av MaxTron »

Noen som har peiling på hvordan det er med effekttap på reim kontra kjede?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av RuneMC »

Vil tippe det er marginalt mindre effekt-tap pga mindre vekt enn kjede. Det er "tenner" på rem også, så det er ikke snakk om at det kan gli eller slure.

Smågrus der steinene er skarpe er eneste svakheten. Så lenge "punktering" av remmen er midt på og ikke i kanten så tåler den en god del av dette også. Dvs man skal kjøre endel over grus og ha litt uflaks i tillegg siden det er sjelden at grus på veien beveger seg opp til nav etc (men unntak for klissete oljegrus av den skikkelig harde og skarpe varianten som Vegvesenet gavmildt byr på...) Det er kun ved kutt i kanten og hvor sprekk/kutt vokser innover mot midten at man bør bytte snarest... Det brukes generelt kevlar i remmer, så de er sterke nok. Bytte-intervall på remmer på BMW ble oppjustert fra 40K til 80K etter at de hadde fått erfaring med de noen år.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar