GPS for begynnere

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

GPS for begynnere

Legg inn av PAULUS »

Har fått min første ordentlige sykkel siden 1988, og funnet at det har sjedd ett og annet siden den gang. Mitt spørsmål er dette med navigasjonssystem, GPS.

a) Bør man ha fastmontert på stativ eller kan man ha løs festet f.eks. på en tankveske?
b) Er det tilstrekkelig med batteri på apparatene eller må man koble på motorsykkelens el-anlegg?
c) Er det trafikkfarlig å lese kartet mens man kjører?
d) Finnes det mulighet for å justere veifinneren til å velge motorsykkelvennlige veier, f.eks. lite trafikk, fin natur, mange svinger osv.?
e) Kan man bruke slik moderne telefon istedetfor eget GPS-apparat? Blir det dårligere resultat?

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Gielas »

GPS?

Bare kart og kartbord som gjelder for 'begynnere'!

(Selv har jeg en 'Garmin Etrex' som viser kun koordinater)
(i tilfelle tåke evt. nattseiling)

edit; Schit - feil forum - har båtplassen.no oppe ved siden av! :redface
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Misha »

Gielas skrev:GPS?

Bare kart og kartbord som gjelder for 'begynnere'!

(Selv har jeg en 'Garmin Etrex' som viser kun koordinater)
(i tilfelle tåke evt. nattseiling)

edit; Schit - feil forum - har båtplassen.no oppe ved siden av! :redface
:lol Dagens beste! :lol

Blir litt styr med kartbord på morinien hehe :knegg
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Godtvoksen

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Godtvoksen »

PAULUS skrev: e) Kan man bruke slik moderne telefon istedetfor eget GPS-apparat? Blir det dårligere resultat?
Det går helt fint og bruke smarttelefon. Jeg har brukt min LG OPTIMUS ONE P500 flere ganger i sommer.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Duville »

Gielas skrev:GPS?

Bare kart og kartbord som gjelder for 'begynnere'!

(Selv har jeg en 'Garmin Etrex' som viser kun koordinater)
(i tilfelle tåke evt. nattseiling)

edit; Schit - feil forum - har båtplassen.no oppe ved siden av! :redface

På sjøen - enig

På MC nope - tidvis bruker jeg faktisk GPS for å forutse krappe uønskede overaskelser. Ellers så har GPSen store negative ting som at du ikke aner hvor du er bortsett fra at du er på riktig vei til målet. Veinavn navn på dalføret, stedsnavn forsvinner og det er litt synd. Bruker derfor både GPS og kart....

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Bringisen »

PAULUS skrev:Har fått min første ordentlige sykkel siden 1988, og funnet at det har sjedd ett og annet siden den gang. Mitt spørsmål er dette med navigasjonssystem, GPS.

a) Bør man ha fastmontert på stativ eller kan man ha løs festet f.eks. på en tankveske?
b) Er det tilstrekkelig med batteri på apparatene eller må man koble på motorsykkelens el-anlegg?
c) Er det trafikkfarlig å lese kartet mens man kjører?
d) Finnes det mulighet for å justere veifinneren til å velge motorsykkelvennlige veier, f.eks. lite trafikk, fin natur, mange svinger osv.?
e) Kan man bruke slik moderne telefon istedetfor eget GPS-apparat? Blir det dårligere resultat?
Sikkert mange meninger om dette , min er:
a) Man bør ha en fastmontert GPS som tåler vann og helst på et feste som er vibrasjons-stabilt og låsbart. (Touratech har slike) Når man har alt dette slipper man å være redd for fuktighet og at GPSen blir stjålet når man er i butikken. GPSen fungerer også i lang tid da.
b)Man bør ha GPS som går på sykkelens batteri slik at man slipper å måtte sørge for lading underveis og faren for at man mister ruten under veis. Man kan da også ha skjermen belyst under hele turen og kan bruke innebygget bluetooth hele veien.
c)Med riktig plassering er det ikke mer traffikkfarlig å lese kartet på en GPS enn et papirkart og har man en god GPS får man ruteanvisninger til hjelmen via bluetooth eller kablet headset. Man bør selvføleglig stoppe når man legger inn ruter eller forandrer ruter osv.
d)Man kan ikke justere veisfinneren til å finne fin natur , men man kan velge MC på modellene for MC og velge ruter uten motorvei , ferger osv. Man kan legge inn via punkter på steder mellom A og B man vil kjøre på strekningen.
e) Man kan bruke en moderne telefon som GPS men etter min mening faller da alle de andre punktene over bort. Kjøp en GPS beregnet for MC , da sikrer du deg alle punktene over samt at den er enkel å bruke med hansker og tåler en støyt. Koster litt men etter min mening verdt pengene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Duville »

Stort sett enig med Bringisen i det meste. Jeg laget feste selv siden jeg ville ha den over spedometeret, siden jeg kjører etter farten på GPSen i stedet for spedometeret. Måtte ha den litt nøyaktig siden jeg var litt på tampen mht prikker.....

Dette eller langturer fordrer GPS etter min mening...

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Bringisen »

Duville skrev:Stort sett enig med Bringisen i det meste. Jeg laget feste selv siden jeg ville ha den over spedometeret, siden jeg kjører etter farten på GPSen i stedet for spedometeret. Måtte ha den litt nøyaktig siden jeg var litt på tampen mht prikker.....

Dette eller langturer fordrer GPS etter min mening...
Ja det der med å kjøre etter GPS i stedet for spedometeret gjør jeg også selv om jeg har forstått det slik at det ikke er tillatt Kan egentlig ikke skjønne hvorfor, fordi den er mer riktig når jeg ser etter på slike lysskilt langs veien som viser din virkelige fart osv. Dessuten er sifferne ganske tett på mitt spedometer og det er lettere å se riktig fart på GPSen :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Duville »

Bringisen skrev:
Duville skrev:Stort sett enig med Bringisen i det meste. Jeg laget feste selv siden jeg ville ha den over spedometeret, siden jeg kjører etter farten på GPSen i stedet for spedometeret. Måtte ha den litt nøyaktig siden jeg var litt på tampen mht prikker.....

Dette eller langturer fordrer GPS etter min mening...
Ja det der med å kjøre etter GPS i stedet for spedometeret gjør jeg også selv om jeg har forstått det slik at det ikke er tillatt Kan egentlig ikke skjønne hvorfor, fordi den er mer riktig når jeg ser etter på slike lysskilt langs veien som viser din virkelige fart osv. Dessuten er sifferne ganske tett på mitt spedometer og det er lettere å se riktig fart på GPSen :-)
Så lenge du har ett fungerende spedometer så er det vel i orden det meste. Om du bruker det ene eller det andre når du sjekker fart er vel noe vanskelig å sjekke om du ikke er av den overdrevent ærlige typen..... =;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GPS for begynnere

Legg inn av ArcticTiger »

Det er GPS på to av mine sykkler, men jeg har til dags dato ikke hatt de påslått en eneste gang. Faktisk så vet jeg ikke hvordan jeg skal slå de på heller :scratch
Om jeg finner fram? Joa, det har gått bra til nå, jeg har aldri kjørt meg bort :[-(
Ved et par annledninger har jeg dog riktignok funnet en alternativ vei til målet :knegg

I jobb-bilen har vi GPS, som hjelpemannen slår inn adressen på, men hu derre drrittkjærringa forteller meg bare at jeg skal kjøre veier som jeg ikke liker å kjøre, så nei, GPS ække noe å ha :-#

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har jo alltid med meg iPhonen, så hvis jeg ikke finner fram, er det bare å stoppe og sjekke hvor jeg er på den. Er jo av og til litt kjekt også å ikke vite akkurat hvor man skal kjøre. Det er jo da man finner nye spennende veier.

Sånn som prisen er i dag for en skikkelig GPS beregnet for mc kommer jeg nok ikke til å kjøpe. Hadde prisen nærmet seg det det koster for en vanlig bil-gps, hadde jeg kanskje vurdert det.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Gielas »

Snikkeren skrev:Jeg har jo alltid med meg iPhonen, så hvis jeg ikke finner fram, er det bare å stoppe og sjekke hvor jeg er på den. Er jo av og til litt kjekt også å ikke vite akkurat hvor man skal kjøre. Det er jo da man finner nye spennende veier.

Sånn som prisen er i dag for en skikkelig GPS beregnet for mc kommer jeg nok ikke til å kjøpe. Hadde prisen nærmet seg det det koster for en vanlig bil-gps, hadde jeg kanskje vurdert det.
(Fristelsen ble for stor); :-)

Trenger du GPS når du fører MC (unntatt KANSKJE i jobbsammenheng) har du et seriøst problem. (I alle fall innenlands)
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Snikkeren »

Det å trenge GPS, og det å "trenge" GPS er to vidt forskjellige ting. ;e

For de som kanskje er litt over middels interressert i duppeditter kjøper kanskje en GPS fordi de "trenger" den, ikke fordi de trenger den.

Jeg kjører uten kart i kartlommen på tankvesken. Sjekker hvor jeg skal dagen før på nettet, og setter meg ut en grovskisset rute. Så tar jeg det som det kommer. Da er det greit å ha tlf tilgjengelig hvis jeg ikke er helt sikker på hvor jeg er.


Men hvis jeg skal navigere meg til en bestemt plass i en litt større by kunne det vært kjekt med GPS, så kan jeg konsentrere meg om traffikken istedenfor kartet. Hadde jeg fått en skikkeig GPS for mc til rundt 1500 hadde jeg nok kjøpt meg en.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GPS for begynnere

Legg inn av tagesk »

Gielas skrev: Trenger du GPS når du fører MC (unntatt KANSKJE i jobbsammenheng) har du et seriøst problem. (I alle fall innenlands)
Hvertfall om du bare kjører i nærområdet hvor du er kjent.

Min Garmin Zumo 500 har nå ca 60.000 km på telleren.
Drar aldri på tur uten.

[taSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: GPS for begynnere

Legg inn av Gielas »

tagesk skrev:
Gielas skrev: Trenger du GPS når du fører MC (unntatt KANSKJE i jobbsammenheng) har du et seriøst problem. (I alle fall innenlands)
Hvertfall om du bare kjører i nærområdet hvor du er kjent.

Min Garmin Zumo 500 har nå ca 60.000 km på telleren.
Drar aldri på tur uten.

[taSK]

Ok. Tror kanskje jeg er litt utdatert.
Jeg har pleid å bruke noe som heter kart (Norgeskart, del 1, 2, 3 osv. i Norge).
Aldri hatt noen problemer med det.
Er det noen sånne 'app-greier' som gjelder nå? :knegg
(Du må jo uansett stoppe for drivstoff...)
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Svar