HID (xenon) sett til MC ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

Jeg vil gjerne montere HID ombyggingsett i min F800GS i løpet av vinterdvalen og lurer på om dere har noe kjenskap til hvilke sett som funker bra.
Siden F800GS har to lykter kan man visst bruke et sett med to lamper og to ballaster , tenker å bruke slimballaster og har H7 pærefester.
Når jeg monterer skal jeg prøve å legge ut bilder av montering og før/etter bilder , men må først bestemme meg for hvor jeg skal handle.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av AJ »

Følgende spørsmål melder seg:
er slike kit lovlig å montere på sykler/biler her i Norge?
Spør fordi jeg rett og slett er rimelig uvitende på området... :scratch

Har også vurdert å gjøre det samme på Tiger i vinter.

Så et spørsmål til: det finnes ulike typer HID lys fra det gule og varme, kan vi si, til det isblåfargede og kalde...
Hva anbefales i dette spekteret av "varmt" og "kaldt" lys?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Følgende spørsmål melder seg:
er slike kit lovlig å montere på sykler/biler her i Norge?
Spør fordi jeg rett og slett er rimelig uvitende på området... :scratch

Har også vurdert å gjøre det samme på Tiger i vinter.

Så et spørsmål til: det finnes ulike typer HID lys fra det gule og varme, kan vi si, til det isblåfargede og kalde...
Hva anbefales i dette spekteret av "varmt" og "kaldt" lys?
Slik jeg har forstått det så er det lovlig , men man er pliktet til å ha dem riktig justert til enhver tid og der ligger det største problemet tror jeg :scratch
På den andre siden så er det ulovlig å kjøre med fjernlys når man ikke har behov for det , men mange kjører med fjernlys for å bli bedre sett.
Jeg vil ha HID lys for å bli bedre sett samt at alderen gjør oss mer og mer svaksynt i mørke.

Og ja det finnes mange fargervarisjoner og jeg er litt usikker selv på hva som er best , men har fostått det slik at mange anbefaler fargetemperatur fra 4-6000 kelvin. 8000 er veldig blått har jeg forstått. :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Det er vel fremdeles ulovlig..
Må ha automatisk høydejustering og D merkede lykter.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av EtronX »

Jeg og en kompis har montet xenon på henholdsvis en GSA 1200 og en GS 800.

Veldig fornøyd. Spesielt nå som alderen min er i fed med å krysse skostørrelsen. Trenger mer lys nå :sk?

Kjøpte dette settet:

http://www.autolights.no/ds_product_inf ... cts_id/129

Billig er det og :thumleft

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Crinos »

Har også vurdert xenon i doble H4 lykter på biken min... Men er ikke helt sikker på om det er en god ide... Kanskje jeg bare blir med de "fancy" Osram pærene i stedet.

EDIT:
Wow... 395,- for et kit... Det var GRISEBILLIG! :D
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av MaxTron »

HID (xenon)

Er IKKE lovlig nei.
Så fremt du ikke da har automatisk høydejustering av lys, de eneste kjøretøy som har dette er vel de som har Xenon orginalmontert.

Den eneste sykkelen som har Xenon lovlig er vel det nye touringtoget fra BMW.

Men var det ikke en laaang tråd om dette her inne i vinter?
Noen som husker/finner den??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

Takker for alle innspill og kjekt å høre at noen er fornøyd :D
Jeg satser på at det er lovlig helt til lovens lange arm forteller det til meg på en måte som gjør at jeg må demontere det igjen 8)
Har bestilt dette settet:
http://www.vvme.com/hid-headlights/sing ... ersion-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommer på 548,- inkl frakt + evnt moms for 2 stk. HID 35w pærer type H7 og 2 stk slim ballaster for enklere montasje.

Fargevalget falt på 6000K , en mellomting mellom 4300K og 8000K , håper dette blir bra.
Om ikke er ikke prisen værre enn at jeg slipper å grine over det :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

EtronX skrev:Jeg og en kompis har montet xenon på henholdsvis en GSA 1200 og en GS 800.

Veldig fornøyd. Spesielt nå som alderen min er i fed med å krysse skostørrelsen. Trenger mer lys nå :sk?

Kjøpte dette settet:

http://www.autolights.no/ds_product_inf ... cts_id/129

Billig er det og :thumleft
Så flott :thumleft

Jeg betilte dette settet her: http://www.vvme.com/hid-headlights/sing ... ersion-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Er litt hastig når jeg først er i gang og så ikke linken din før etterpå , men satser på jeg blir fornøyd.
Enig i det med aldreren , ikke noe å gjøre med men jeg merker at mørkesynet er blitt litt redusert de siste par årene.
Leste litt etter at pakken var på vei at noen kan ha problemer med Canbus siden Canbus blir lurt når det er 35w HID i stedet for 55w orginal halogen. Produsenten kunne levere noen "condensatorer" hvis man fikk problemet slik at det kunne løses enkelt.
Har dere hatt problemer med dette eller har detre 55w HID. Valgte normal 35w HID på grunn av faren for plassmangel i GS lyktene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av lasse_hansen »

ejs skrev::thumleft
Det er vel fremdeles ulovlig..
Må ha automatisk høydejustering og D merkede lykter.
D-merkede? Er det ikke slik at det må være E-merket da? Det lærte jeg på kjøreskolen min :-k

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av tagesk »

I nærlys er det forbudt å eftermontere HID.
Det er to grunner til det.
For det første fordi lyskilden i pæren er på et annet sted enn på en haloginlampe.
Det betyr at en HID innsats genererer mye (!) mer strølys.
Dette strølyset er, i tilegg, svært kraftig.
Resultatet er svært sterk blending av motgående trafikk selv med nærlyset på.
Har man én gang på en regnvåt vei møtt et kjøretøy med eftermonterte HID er man overbevist.

Dernest: Netopp fordi lyset er så kraftig så kreves det at det er automatisk høydejustert.

Det er altså sikkerhetsmessige grunner til at det er forbudt.
Jeg vil tro at om du stoppes på veien med eftermonterte HID så får du kjøreforbud der og da.
Husk: Det er meget lett å se at lysene er eftermontert fordi de blender så mye.

Her i Italia er det pupolært å eftermiontert HID i alle typer kjøretøy.
Jeg hater det!

I fjernlyset gjør du hva du vil.

Det eneste unntaket jeg kjenner til, det er BMW R1150GS.
Den har en "skjerm" eller noe inne i nærlyset.
Det vil si, uansett hvilken pære du bruker gir lampen ikke mer strølys.
Men på grunn av høydejusteringen er det likevel ikke tillatt med HID.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av MaxTron »

Bringisen skrev:Takker for alle innspill og kjekt å høre at noen er fornøyd :D
Jeg satser på at det er lovlig helt til lovens lange arm forteller det til meg på en måte som gjør at jeg må demontere det igjen 8)
Skjelden æ har hørt om noen som har blitt stoppa for å ha for sterke lys(??)

Regner med at æ kommer til å gjøre det samme i løpet av vinteren.
Sørge for å justere lyse ett lite hår for lavt er kanskje en ide..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Crinos »

Om jeg ikke tar grusomt feil, har MC en uskreven lov om å kunne kjøre med fjernlys på til enhver tid...

Vet min søster spurte meg om dette for mange år siden.. (hun jobber med disse reglene til dagelig, og det var kommet på tapeten for å se nærmere på MC sikkerhet).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av ejs »

lasse_hansen skrev:
ejs skrev::thumleft
Det er vel fremdeles ulovlig..
Må ha automatisk høydejustering og D merkede lykter.
D-merkede? Er det ikke slik at det må være E-merket da? Det lærte jeg på kjøreskolen min :-k
:thumleft
E merking er for å vise at lykta er godkjent til sitt bruk.

D merking = discharge (HID)
H merking = halogen

Sliter nok litt med å få det lovlig :(

:notlistening :notlistening
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: HID (xenon) sett til MC ?

Legg inn av Bringisen »

Oppdatering :D

Jeg fikk kansellert ordren , var ikke sendt likevel.
Fant dette settet på nettet , virker sikrere med tanke på Canbus problemer

http://www.1offmotorsports.com/Products ... -2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar