ang lading av batteri

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

ang lading av batteri

Legg inn av bergenser83 »

Dersom man bare skal lade opp et batteri over natten, går det greit å koble laderen til mens batteriet står tilkoblet i sykkel? Eller er det vanlig å ta batteri helt ut?

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: ang lading av batteri

Legg inn av mekkern »

Ville nok helst koblet fra en pol...
hvis du ikke bruker en slik:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... der-612-V/


da trenger du ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti

Re: ang lading av batteri

Legg inn av Pollti »

Å koble fra en pol er helt unødvendig mener jeg. Det er viktigere å bruke riktig lader. Men hvis du velger å gjøre det så koble fra minus polen. Ved opplag så bør minus polen også kobles fra.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: ang lading av batteri

Legg inn av MaxTron »

Burde ikke være noe problem å lade med batteriet tilkobla, men man vet jo aldri med all følsom elektronikk de pakker på kjøretøy no til dags...
Kobler man ifra 1 pol så er mann sikker, og det er jo veldig fort gjort da, eller??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: ang lading av batteri

Legg inn av Onsløv »

Ikke så veldig fort gjort på min sykkel, der man må av med bagsjeholdere, sete og sidekåper for å komme til batteriet.
Så der har jeg utlagt ladeledning.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: ang lading av batteri

Legg inn av MaxTron »

Onsløv skrev:Ikke så veldig fort gjort på min sykkel, der man må av med bagsjeholdere, sete og sidekåper for å komme til batteriet.
Så der har jeg utlagt ladeledning.
Ikke på nyMax'n heller når æ tænke mæ om :redface Der må æ av med setet og "tankdummy'm"

På 900 Diversion som X'n hadde (Ivers'n) la æ opp en kabelbit fra +en sånn at det vart ett tilgjengelig +punkt under setet, helt kurant for startkabel og tilkobling av ekstrautstyr.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: ang lading av batteri

Legg inn av FJZZR »

Jeg vill koblet av batteriet på sykkel med injection ihvertfall. Noen av disse kan ha strøm på insprøytnings modul selv om tenning er av. Og for å "stappe" batteriet helt fullt, er det nødvendig med litt høyere spenning enn det sykkelens spenningsregulator er villig til å gi.

Er det vanskelig å komme til batteriet for å ta av en pol, så går det an å fjerne hovedsikringa i stedet.

Nå er elektronikken på sykler ganske robust i mange tilfeller:
Jeg hadde en gang en Opel Corsa som hadde RØD leder til - på batteriet. Dere kan jo gjette hva som skjedde når jeg skulle starte sykkelen med startkabler :lol

Batteriet i sykkelen (FJ) ble ødelagt momentant, og jeg var relativt sikker på at jeg hadde "grilla" turteller, tenning, spenningsregulator og denslags, men neida, sykkelen startet når den fikk nytt batteri den!

Heldigvis er lykken bedre enn forstanden innimellom :redface

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: ang lading av batteri

Legg inn av MaxTron »

FJZZR skrev:Jeg vill koblet av batteriet på sykkel med injection ihvertfall. Noen av disse kan ha strøm på insprøytnings modul selv om tenning er av. Og for å "stappe" batteriet helt fullt, er det nødvendig med litt høyere spenning enn det sykkelens spenningsregulator er villig til å gi.

Er det vanskelig å komme til batteriet for å ta av en pol, så går det an å fjerne hovedsikringa i stedet.

Nå er elektronikken på sykler ganske robust i mange tilfeller:
Jeg hadde en gang en Opel Corsa som hadde RØD leder til - på batteriet. Dere kan jo gjette hva som skjedde når jeg skulle starte sykkelen med startkabler :lol

Batteriet i sykkelen (FJ) ble ødelagt momentant, og jeg var relativt sikker på at jeg hadde "grilla" turteller, tenning, spenningsregulator og denslags, men neida, sykkelen startet når den fikk nytt batteri den!

Heldigvis er lykken bedre enn forstanden innimellom :redface
:-k Skal tru om det har gått like bra med en moderne "rullende datamaskin" -sykkel.. :scratch

Det med å ta ut hovedsikring er jo GENIALT, og som regel mye enklere å komme til!!
Men man må jo være i stand til å komme på det da :redface
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: ang lading av batteri

Legg inn av FJZZR »

MaxTron skrev:[ :-k Skal tru om det har gått like bra med en moderne "rullende datamaskin" -sykkel.. :scratch
Kan nok gå bra, for all elektronikk på en sykkel (eller bil) har en mer eller mindre god beskyttelse mot denslags uhell.

MEN anbefaler ingen å prøve !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! for det kan også bli dyrt!

Denslags beskyttelse (ofte transorber dioder) tåler EN smell og blir deretter dårligere. Så selv om det går bra første gang, så kan det gå veldig galt ved neste korsvei.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: ang lading av batteri

Legg inn av MaxTron »

FJZZR skrev:
MaxTron skrev:[ :-k Skal tru om det har gått like bra med en moderne "rullende datamaskin" -sykkel.. :scratch
Kan nok gå bra, for all elektronikk på en sykkel (eller bil) har en mer eller mindre god beskyttelse mot denslags uhell.

MEN anbefaler ingen å prøve !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! for det kan også bli dyrt!

Denslags beskyttelse (ofte transorber dioder) tåler EN smell og blir deretter dårligere. Så selv om det går bra første gang, så kan det gå veldig galt ved neste korsvei.
Det påstås jo at moderne kjøretøy IKKE tåler å få starthjelp med vanlig simple startkabla, men at en må ha av den typen med en sånn klump på... Hva den klumpen inneholder, og hva den gjør har æ egentlig ikke satt mæ inn i :dontknow
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: ang lading av batteri

Legg inn av FJZZR »

"Moderne" startkabler inneholder en VDR motstand, og det er en motstand som skal avlede overspenninger til jord. Virker slik at motstandsverdien "avtar" med økende spenning. Komponenten kalles ofte Varistor.

Grunnen er at det blir indusert spenninger i "lange" startkabler, denne varistoren skal ta seg av disse. Kort fortalt vil magnetfeltet rundt startkabelen forsøke å fortsette strømmen etter at kretsen er brutt, og dermed fås en spenningspuls som kan skade elektronikk hvis ikke forholdsregler tas.

Formelen er Ul = L * dI/dt for interesserte. L = induktans i H (Henry) dI/dt er endring i strøm pr tidsenhet. Ul er indusert spenning i Volt.

Dette ser jo ikke så stygt ut etter som L i dette tilfellet er nesten ingenting (noen milli henry), MEN problemet er at vi bryter en startstrøm på 100 A i løpet av kanskje et millisekund, og dermed oppstor svære spenninger.

"Klumpen" på startkabelen skal ta seg av dette.

Uansett, bruk gode kabler!!! Og prøv så godt du kan å unngå gnister når du setter kabler på, for dette lager også "stygge" spenninger.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: ang lading av batteri

Legg inn av RuneMC »

Kjøpte en sånn ladersom jeg synes gjør jobben bra.

Der følger det bl.a. med en ledning som kan kobles til batteriet og som har hurtigkontakt i andre enden. Hurtigkontakten har gummiplugg som henger på ledningen til å sette på når den ikke er i bruk, så man kan velge enten under setet eller evt mer tilgjengelig sted. Så er det bare å koble laderen på via hurtigkontakten og sette laderen i MC-modus (valg for om man skal lade MC eller bil).

Det viktigste uansett lader er at den må være beregnet MC. Bruker du en vanlig bil-lader så vil du ødelegge de fleste MC-batterier pga for høy ladestrøm.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: ang lading av batteri

Legg inn av mekkern »

nå er det vel bare rekvisita butikkene som ser prob... ingen bilprodusenter...
Batteriet er en meget effektiv spenningsregulator.
mer elektronikk er ødelagt av defekte batterier og feilkoblinger.
et fungerende batteri sluker glatt en "puls" fra en startkabel- eller releet i starteren..
men selfølgelig-skal du prøve å styre med et HELT tomt eller defekt batteri kan du få prob men da går generatoren i samma røsket.samme som å koble fra batteriet under drift.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: ang lading av batteri

Legg inn av Onsløv »

MaxTron skrev:
Onsløv skrev:Ikke så veldig fort gjort på min sykkel, der man må av med bagsjeholdere, sete og sidekåper for å komme til batteriet.
Så der har jeg utlagt ladeledning.
Ikke på nyMax'n heller når æ tænke mæ om :redface Der må æ av med setet og "tankdummy'm"

På 900 Diversion som X'n hadde (Ivers'n) la æ opp en kabelbit fra +en sånn at det vart ett tilgjengelig +punkt under setet, helt kurant for startkabel og tilkobling av ekstrautstyr.
Det er jo pluss-strøm på starteren når du tar av hetta. Så start med startkabler er ikke noe problem. (Been there, done that)
Problemet er å få start når batteriet er pæsspåttetomt.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: ang lading av batteri

Legg inn av MaxTron »

Onsløv skrev:
MaxTron skrev:
Onsløv skrev:Ikke så veldig fort gjort på min sykkel, der man må av med bagsjeholdere, sete og sidekåper for å komme til batteriet.
Så der har jeg utlagt ladeledning.
Ikke på nyMax'n heller når æ tænke mæ om :redface Der må æ av med setet og "tankdummy'm"

På 900 Diversion som X'n hadde (Ivers'n) la æ opp en kabelbit fra +en sånn at det vart ett tilgjengelig +punkt under setet, helt kurant for startkabel og tilkobling av ekstrautstyr.
Det er jo pluss-strøm på starteren når du tar av hetta. Så start med startkabler er ikke noe problem. (Been there, done that)
Problemet er å få start når batteriet er pæsspåttetomt.
Ja, det går jo ann, men da går jo starteren rundt straks en setter klypa borti, geit å være opps på det...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar